Войти
Закрыть

Зовнішня торгівля України

9 Клас

У 2019 р. загальна вартість українського товарного експорту становила $50,1 млрд. Імпорт товарів в Україну становив $60,8 млрд. За результатами року, торговельний баланс зовнішньої торгівлі був пасивним: -$10,7 млрд (мал. 174). На формування активного балансу вплинули окремі товарні групи: чорні метали, зернові культури, рослинні олії, руди, шлак і зола, насіння і плоди олійних рослин та деревина і вироби з неї. Протягом останніх років основні позиції українського експорту залишились майже незмінними. Український товарний експорт орієнтований переважно на металопродукцію та аграрну продукцію (понад 55 % вартості) (мал. 175). У структурі товарного експорту у 2019 р. переважали недорогоцінні метали та вироби з них - 20,5 % та продукти рослинного походження - 25,8 %....

Торгівля як вид послуг

9 Клас

Торговельні послуги. Процес обміну товарами, послугами, цінностями або грошима забезпечують торговельні послуги. Цей вид підприємницької діяльності передбачає купівлю-продаж товарів та послуг як власного виробництва, так і посередницьку діяльність між виробником та споживачем не лише з безпосередньої реалізації товару, а й у просуванні його на ринку. Торговельні послуги передбачають маркетинг, інжиніринг (експертно-консультативні послуги), фінансування, технічний супровід товару тощо. Під час торговельних операцій відбувається процес обміну товару на гроші або інший товар (бартер). Форми торгівлі. Торгівля буває внутрішньою і зовнішньою. Внутрішня торгівля реалізує товари всередині країни. Вона охоплює як обіг засобів виробництва, так і предметів особистого споживання. Внутрішня торгівля ведеться у двох формах: гуртовій та роздрібній. Гуртова торгівля полягає в придбанні товару значними партіями з метою його просування від виробника або дилера (особи, яка займається купівлею та продажем товарів) до підприємств роздрібної торгівлі чи безпосередньо споживача. Гуртова торгівля здійснюється за цінами нижчими, ніж у роздрібній. Найвпливовішими гуртовими структурами є великі торговельні фірми, торгові доми, дистриб’юторські фірми тощо. Роздрібна торгівля реалізує товари у невеликій кількості для задоволення потреби у них споживача та отримання прибутку. Вона відбувається у торговельних установах, які розміщуються у зручних для споживача місцях та мають зручний для покупців графік роботи....

Транспорт світу

9 Клас

Загальна характеристика транспорту світу. Транспорт є один з найважливіших видів діяльності людини у сучасному світі. Він забезпечує функціонування світового господарства і потреби людей в усіх видах перевезень. Транспорт є основою міжнародного географічного поділу праці. Усі транспортні шляхи світу утворюють світову транспортну систему. Різні види транспорту використовують їх залежно від конкретних умов. Залежно від рівня розвитку транспортної системи розрізняють країни, що мають: а) високорозвинуті всі види транспорту (держави Європи, США, Канада, Південна Корея), б) високий рівень більшості видів транспорту (наприклад, Японія не має трубопровідних та річкових перевезень; Австралія, Нова Зеландія, Південна Африка майже не мають річкового транспорту), в) переважно один вид транспорту (зокрема, залізничні перевезення є домінуючими в Індії, Аргентині, Марокко, автомобільні - в Афганістані, Саудівській Аравії, Ефіопії, річкові - у Судані, Конго, Парагваї). • Поміркуйте, до якої групи країн за рівнем розвитку транспортної системи можна віднести Україну. Найбільш розвинутими є транспортні системи країн Європи, Північної Америки, де зосереджено понад половину залізничних колій, рухомого складу, автомобільних шляхів, автопарку тощо. У цих країнах досягнуто високого технічного рівня розвитку транспорту: великі швидкості, регулярність сполучення, відносна дешевизна, масові перевезення вантажів та пасажирів, відносна безпека, постійне оновлення засобів транспорту. Серед країн з високим рівнем розвитку транспорту вирізняються Японія, Республіка Корея, Тайвань, нафтодобувні країни Перської затоки. Швидкими темпами розвивається транспорт Китаю (мал. 168)....

Транспорт України

9 Клас

Структура транспортної системи України. Україна належить до держав з густою транспортною мережею. Транспорт є важливою складовою її національного господарства, яка забезпечує виробничі зв’язки між окремими регіонами країни, а також здійснює перевезення пасажирів. В Україні є практично усі види транспорту: наземні (залізничний, автомобільний, трубопровідний, електронний), водні (морський, річковий), повітряний (авіаційний). За протяжністю доріг переважають автошляхи: їх прокладено в України 163 тис. км, з яких переважна більшість - з твердим покриттям (мал. 161). За протяжністю автодоріг Україна посідає 32-ге місце у світі та 10-те серед країн Європи (0,2 % автодоріг світу). Трубопровідні шляхи представлено газо-, нафто- та нафтопродуктопроводами. За їх загальною протяжністю (45,6 тис. км) Україна 5-та у світі й поступається лише таким гігантам за площею, як США, Росія, Канада та Китай. У нашій державі також склалася розгалужена мережа залізниць, загальною протяжністю близько 21 тис. км, майже половина яких електрифікована. За протяжністю залізниць Україна на 15-му місці у світі і 4-му серед країн Європи. В Україні також створена мережа аеропортів, морських та річкових шляхів сполучення. Крім того, прокладено майже 22,5 тис. км магістральних та міждержавних ліній електропередачі (ЛЕП) різної напруги. Через ЛЕП великої напруги (750-1500 кВ) українська електроенергія йде на експорт....

Значення та структура сфери послуг. Послуги зв'язку та транспорту

9 Клас

Сучасні тенденції розвитку сфери послуг. Сучасний світ вимагає залучення до економічного та громадського життя усе ширших верств населення, усе більшого потоку інформації, високого ступеня інтеграції спільних людських зусиль для розв’язування суспільно значущих завдань. Такі тенденції розвитку суспільства висувають нові вимоги до сфери послуг. Зміни відбуваються не лише у кількості наданих послуг. Виникли нові їх види, що пов’язані з науково-технічним прогресом. Наприклад, набирають обертів нові засоби зв’язку (електронна пошта, стільниковий зв’язок), які поступово витісняють традиційні: телеграф, пошту, стаціонарні телефони. Активно розвиваються консалтингові (консультативні), маркетингові (з вивчення ринку), управлінські, хай-тек (новітні техніка і технології) послуги. Якісно нових форм набули туристичні послуги. Рівень надання послуг. Мета функціонування сфери послуг - зробити наше життя комфортнішим. Для сфери послуг характерні вищі прибутки, ніж у виробничій сфері. Оцінюючи її якість, прийнято говорити про клас сервісу - рівень надання послуг. Нині у боротьбі за споживача заклади приділяють йому неабияку увагу. Оцінюючи рівень обслуговування, говорять про третій, другий, перший, економ-клас, бізнес-клас, вищий, преміум (люкс) рівні надання послуг. Якість обслуговування означає сукупність умов, які забезпечують замовнику під час отримання послуг максимальне задоволення за мінімальних затрат часу. Дотримання задекларованого рівня обслуговування є обов’язковою вимогою не лише розвитку, а й самого існування будь-якого закладу. Інакше воно не витримає конкурентної боротьби на ринку аналогічних послуг. Основними вимогами до рівня послуги є її надійність (своєчасність), доброзичливість обслуговуючого персоналу та взаєморозуміння з покупцем, безпека (якість), очевидність (зовнішній вигляд персоналу, засоби обслуговування, наявність інших клієнтів)....

Виробництво харчових продуктів та напоїв в Україні (продовження). Традиційні виробництва харчових продуктів окремих країн світу

9 Клас

Виробництво молочних продуктів. Підприємства з виробництва із суцільномолочної продукції, молочних консервів, сухого молока, м’якого сиру, бринзи, морозива та іншої молочної продукції об’єднує молочна промисловість. Вона поширена у багатьох населених пунктах й представлена понад 350 підприємствами. В Україні спостерігається стабільне зростання обсягів виробництва практично всіх основних. Найбільш рентабельним є виробництво дієтичної продукції: йогурту, ряжанки, кефіру. Виробництво пива та безалкогольних напоїв. Традиційним для нашої держави є пивоварне виробництво. На ринку пива України діють 50 заводів. Майже 2/3 ринку контролюють 2 українські підрозділи найбільших світових пивоварних концернів: «САН ІнБев Україна» (об’єднує пивзаводи Чернігова, Харкова, Миколаєва) - 32 % та Carlsberg Group (підприємства Києва, Запоріжжя, Львова) - 29,5 %. Працюють великі вітчизняні пивні корпорації: ЗАО «Оболонь» (24,5 %) (підприємства Києва, Фастова, Охтирки), ПрАТ «Ефес Україна» (Донецьк) (5,2 %) та ТзОВ ТВК «Перша приватна броварня» (Львів, Радомишль) (2,8 %). Також існують близько 25 «незалежних» броварень, які не входять до складу великих пивних корпорацій....

Виробництво харчових продуктів та напоїв в Україні

9 Клас

Місце харчової промисловості у господарстві Україні. Україна має надзвичайно сприятливі умови для розвитку харчової промисловості: широка сировинна база, місткий внутрішній ринок, достатня кількість трудових ресурсів. Наша країна вже вийшла на світові ринки з окремими видами продукції харчової промисловості й має великий потенціал для подальшого розширення асортименту якісної продукції харчових товарів, які спрямовані як на внутрішнє споживання, так і на експорт. Харчова промисловість - група виробництв, що забезпечують переробку сировини сільського, рибного та лісового господарства на харчові продукти та напої. За кількістю зайнятих й обсягом валової продукції харчова промисловість належить до одного з найважливіших виробництв у господарстві України. Останнім часом відбуваються позитивні зрушення у технологічному рівні забезпечення виробництв, збільшенні обсягів та урізноманітненні асортименту продукції харчової промисловості, залученні вітчизняного та іноземного капіталу. Водночас вітчизняні харчові продукти витісняються з внутрішнього й зовнішнього ринку продовольчих товарів, зменшуються обсяги надходжень до бюджету та валютних надходжень у країну від експортних операцій. У зв’язку з використанням харчових добавок, барвників, консервантів зростає термін зберігання продовольчих товарів, але водночас погіршується їх якість та виникає небезпека їх споживання. Для України, як для одного із значних виробників сільгосппродукції, залишається актуальним нарощування потужностей харчової промисловості з метою не лише повного забезпечення населення якісними та різноманітними харчовими продуктами вітчизняного виробництва, а й зростання частки в експорті готових товарів, а не сировини....

Народні промисли

9 Клас

Що таке народні промисли? Задовольняють потреби людей у побутових товарах і народні промисли. Їх продукція є водночас як витвором мистецтва, так і має пряме ужиткове призначення. Вони відбивають традиції народів, що зародилися багато століть тому та передаються від покоління до покоління. Вони є своєрідною візитівкою народу в сучасному глобалізованому світі. Народні промисли - одна з форм народної творчості, виробництво товарів декоративно-ужиткового мистецтва, що мають художню та побутову цінність. Вироби народних майстрів покликані перш за все вносити у повсякденне життя людини красу і радість. У кожного народу є свої традиції щодо створення неповторних побутових виробів та основі місцевих матеріалів та усталених традицій. Але практично усі народні промисли мають подібні напрями розвитку. По-перше, вони проявляються у характері національного одягу та його художньому оздобленні. По-друге, у всіх народів є художня обробка металів, дерева, каменю, кераміки, кісток тварин. По-третє, існує художнє мистецтво, яке проявляється у декоративному розписі різних предметів: стін помешкань, шкатулок, великодніх яєць, гребінців тощо. За характером організації роботи народні промисли є ремеслами....

Виробництво тканин, одягу, взуття в україні та світі

9 Клас

Місце легкої промисловості у господарстві України. Легка промисловість є однією з найважливіших у господарстві нашої держави. Вона почала формуватися в другій половині XIX ст., коли виникли перші шкіряні заводи у Києві та Бердичеві, джутова фабрика в Одесі, канатний завод у Харкові. Ще на початку XX ст. більшість підприємств легкої промисловості нагадували кустарні майстерні, де переважала ручна праця. Після Другої світової війни виробництва побутових товарів в Україні розвивалися прискореними темпами, але в період індустріального суспільства все одно вважалися другорядними за значенням порівняно з важкою промисловістю. Останнім часом легка промисловість, коли було переглянуто думки про начебто її другорядне значення, одержала новий імпульс для подальшого розвитку. Незважаючи на скрутні економічні умови, виробництво більшості побутових торів або стабілізувалося, або зросло. Постійно відбувається переоснащення виробництва найновітнішим обладнанням для випуску нового асортименту товарів народного вжитку, які були б одночасно конкурентоспроможними за ціною і мали б високу якість. У легкій промисловості важливим є впровадження гнучкішого механізму швидкої зміни асортименту відповідно до вимог моди, забезпечення переходу на нові джерела сировинних ресурсів....

Особливості виробничого процесу та чинники розміщення підприємств з виробництва тканин, одягу, взуття

9 Клас

Що таке побутові товари? Головне завдання господарства - забезпечення потреб людей у товарах повсякденного попиту, які багато у чому визначають рівень комфортності життя. Без задоволення потреб населення у побутових товарах не можуть нормально функціонувати й інші виробництва. Побутові товари - сукупність предметів, що їх виробляють для реалізації населенню з метою особистого, родинного або домашнього використання для задоволення матеріальних та духовних потреб. Придбання побутових товарів не пов’язане з їх використанням у комерційних цілях. Розрізняють товари повсякденного попиту та товари тривалого використання. Товари повсякденного попиту люди купують регулярно залежно від потреб на момент купівлі-продажу. При цьому покупець мало думає про необхідність придбання та рівень цін. Зокрема, це косметичні та мийні засоби, повсякденний одяг, взуття, ліки. Товари тривалого використання мають довгий термін експлуатації: три та більше років. Це, наприклад, меблі, сантехніка, іграшки, галантерейні вироби, електроприлади. Купуючи їх, споживацька спільнота попередньо оцінює їх якість, порівнює ціну в різних виробників. Існують товари першої необхідності, попит на які є сталим. Це їжа та повсякденний одяг. Предмети розкоші споживаються рідше. Попит на них зростає з підвищенням рівня життя у суспільстві. До них належать ювелірні вироби, брендовий одяг, взуття, автомобілі....

Навігація