Войти
Закрыть

Казки-п’єси. Микита Кожум’яка. Олександр Олесь (1878-1944)

5 Клас

Твір «Микита Кожум’яка» Олександра Олеся призначено для постановки на сцені. Його називають казкою-п’єсою. Такий твір складається переважно із реплік героїв. Це драматичний твір. У тексті немає розлогих описів, пейзажів, портретів, а письменник ніби перебуває за лаштунками. Він подає лише ремарки — короткі зауваження про зовнішність, жести, рухи персонажів, а також про декорації, пори року тощо. TЕКCT Кожне висловлювання починається з нового рядка, а перед ним указують ім’я персонажа. Якщо герой озвучує власні думки або звертається до глядачів, його висловлювання називають монологом, розмову ж двох осіб називають діалогом. СЦЕНА Важливе художнє оформлення сцени — декорації, які в кожній картині чи дії можуть змінюватися. У казках герої часто наділені надзвичайною силою. Події та явища описані так яскраво, що в них важко повірити. І в народних, і в літературних казках звичайні речі часто перебільшені. Автори це роблять зумисно — щоб привернути увагу, зробити людей чи події більш виразними. Такий художній засіб називається гіперболою. Гіпербола — художній засіб, який передбачає перебільшення рис людини, предмета чи явища....

Віршовані казки. Цар Плаксій і Лоскотон. Василь Симоненко (1935-1963)

5 Клас

Усі літературні твори за формою можна поділити на три великі групи: прозові, тобто епічні, віршовані, їх називають ліричними, і у формі п’єси — драматичні. Ти вже знаєш, що літературні казки теж можуть мати всі три форми. Із прозовими ти вже ознайомився/ознайомилася. Прозова мова подібна до тієї, якою ми спілкуємося щодня, вона не має ритмічної будови. Майбутній письменник зростав із дідусем Федором і мамою на Полтавщині. Дід замінив Василькові батька, а мама любила сина понад усе. Рідні хотіли для хлопчика нормального дитинства, хоч і припало воно на воєнні та повоєнні роки. Від дому до школи Василько ходив пішки аж дев’ять кілометрів! Проте жодні труднощі не заважали йому бути відмінником. За словами однокласників, він майже не вчив уроків, усе ловив на льоту з пояснень учителя. Нерідко уроки готував дорогою зі школи, вивчав усе, що треба. Хоча дід Федір не дуже довіряв цьому і часто всаджував Василя до столу. Школу В. Симоненко закінчив із золотою медаллю, потім навчався на факультеті журналістики Київського університету. У цей час почав писати вірші. Був дуже вимогливим до своєї творчості, бо розумів велику відповідальність перед читачами за кожне сказане слово....

Літературні казки. Мавка-вербинка. Василь Королів-Старий (1879-1941)

5 Клас

Першим вісником прибіг сам не свій — аж мордочка йому побіліла — бувалий в бувальцях чорновухий Заєць. Захекавшись, він перебіг цілим лісом і кого тільки спіткав по дорозі, перед кожним сідав на задні лапки, передніми витирав вуса, відкашлювався й пошепки говорив: — Біда, братця! Біда-а!.. Бачив я, своїми очима бачив на узліссі мисливців, собак, загонщиків... Тисячі, ти-и-сячі йдуть сюди... А в кожного по кілька блискучих рушниць... Ріжки мідяні, а торбинки величе-е-зні, мов лантухи... А собак! А собак! — тисячі!.. Тікай, братця, куди хто!.. На цих словах він відсапував й прожогом летів далі до нової зустрічі. Навіть здибавши Лисицю, що саме вилізла з нори й, приплющивши око на сонце, потягувалася зі сну, навіть перед нею був спинився на мить й гукнув: — Біда, братця!.. Мисливці на узліссі!.. Тисячі... Але ж згадав, що й від самої Лисиці йому так само може бути біда, а через те чкурнув ще дужче. Всі мешканці лісу заворушились... Хто тікав у поле, хто ховався у нору, хто шукав схови в дуплах або ж біг до очерету, що густо поріс понад болотом. А це, й справді, залунав постріл, загавкали ловецькі пси, заграли ріжки... Мавка-Вербинка, що на день ховалася у великому дуплі старої верби над болотом, прокинулась й нашорошила вуха. Серце їй болісно стислося. Багато вже разів на своєму віку чула вона те собаче гавкання, ріжки, страшні постріли... Чула й знала, що багатьом звірам та птицям вони віщують смерть. Знала й те, що ще більше буде таких нещасних, котрі довгий час конатимуть від ран, зарившися десь під кущами в листя. Будуть і такі, що вичуняють, але на все життя лишаться каліками....

Літературні казки. Фарбований лис. Іван Франко (1856-1916)

5 Клас

Існують казки, які створив не народ. Їх написали автори, тобто письменники. Такі казки називають літературними. Авторська казка хоч і має фольклорне підґрунтя, але в ній широко, а головне — оригінально змальовано художній світ. Кожний автор намагається показати власне, індивідуальне розуміння життя й світосприйняття, висловити свою оцінку подій та героїв. Персонажі казки наділені індивідуальними рисами, мають багатий внутрішній світ. У літературних казках велике значення мають засоби художньої виразності: описи природи, зовнішності персонажів, конкретніше йдеться про місце й час подій, детальніше та яскравіше змальовані предмети вжитку. Літературна казка — це художній твір фантастичного змісту, у якому зображено неймовірні пригоди вигаданих казкових героїв; має автора; часто заснований на фольклорних джерелах....

Народні казки

5 Клас

Ти вже знаєш, що казка — це один із різновидів усної народної творчості. Пригадай, хто складав казки, про що в них розповідається. Чи можуть події, зображені в казці, відбуватися в реальному житті? Український фольклор багатий не лише на прислів’я, приказки, загадки чи легенди. Найдавнішими та найпоширенішими зразками усної народної творчості є казки. Казка — це народний або літературний твір, у якому розповідається про вигадані події. Часто описують фантастичні події, висміюють ледарів, дурнів, боягузів, засуджують жадібність, жорстокість, бездушність. А ще в казках добро обов’язково перемагає зло! ГЕРОЇ Герої казок — сміливі, чесні, працьовиті, мудрі, часто наділені надлюдськими можливостями. ТЕМИ За змістом казки поділяють на три групи: ПРО ТВАРИН Мають дуже давнє походження. Їх героями є тварини, які наділені людськими якостями і поводяться як люди. У них розповідається про життя звірів та птахів, а ще вони мають виразний повчальний зміст....

Віршовані загадки

5 Клас

Тобі вдалося відгадати загадку? Чи знайшов/знайшла ти в розгадці помилку? Як гадаєш, чому автор її припустився? Зверни увагу на перші літери кожного рядка: саме в них криється відгадка. Вірші, у яких таким чином заховані слова, називаються акровіршами. Акровірш — це вірш, у якому перші літери кожного рядка утворюють слово. Тобі вдалося відгадати загадку? Чи знайшов/знайшла ти в розгадці помилку? Як гадаєш, чому автор її припустився? Зверни увагу на перші літери кожного рядка: саме в них криється відгадка. Вірші, у яких таким чином заховані слова, називаються акровіршами. Акровірш — це вірш, у якому перші літери кожного рядка утворюють слово....

Загадки

5 Клас

Цікавою та незвичною в українській народній творчості є загадка. З давніх-давен за допомогою загадок визначали розумові здібності людини, випробовували на кмітливість, мудрість та винахідливість. Загадка — це короткий вислів, у якому описано певний предмет чи явище, які треба розпізнати й відгадати. Загадки створюються прозовою та віршованою мовою. Вони мають форму запитання чи описового речення. Слова в загадці найчастіше вживаються в переносному значенні. Прихований предмет чи явище описано за допомогою найхарактерніших ознак. Часто в загадках використовується порівняння. Порівняння — це художній засіб, у якому предмет чи явище порівнюється чи зіставляється з іншим, чимось схожим на нього....

Прислів’я та приказки

5 Клас

Багатющий життєвий досвід наших предків збережений у фольклорі, тобто в усній народній творчості. Вона передає звичаї, мораль, життя і побут нашого народу, його історію. Фольклор, або усна народна творчість — це твори, які виникли в давнину й передавалися в усній формі з покоління в покоління. Запам’ятай, що словосполучення народний фольклор містить помилку: тому кажи або фольклор, або усна народна творчість. Прислів’я та приказки, а також загадки - це жанри фольклору. Або їх ще називають малими фольклорними формами. Їх використовують, щоб щось порадити, від чогось застерегти, коротко та влучно сказати про те, що наш народ знає вже багато років. Прислів’я — це короткий вислів про вчинки та поведінку людей, який має повчальний зміст. Приказка — це образний вислів, що коротко і влучно характеризує людину, предмет, явище. Прислів’я та приказки люди вживають у багатьох країнах світу. Вони мають глибокий зміст і зазвичай переносне значення. Їхній справжній сенс прихований. Знати прислів’я і приказки означає бути дотепним, цікавим співрозмовником!...

Народні перекази

5 Клас

Уявити, як жили наші предки, тобі також допоможуть народні перекази. У них особливо яскраво зображено те, у що українці вірили, чого боялися, ким захоплювалися і як сприймали світ і себе в ньому. Усе це разом називається духовною культурою. У народних переказах з’являються українські супергерої — козаки. Сьогодні запорожець є взірцем відваги, мужності, сили волі й патріотизму. А перекази про них зберігають історичну пам’ять українців та нагадують, що всі ми — нащадки козаків! Народний переказ — це усна розповідь про відомі історичні події та народних героїв. ЛАЙФГАК Як зрозуміти, що ти читаєш саме народний переказ? За змістом перекази близькі до легенд, проте в них частіше йдеться про реальні історичні події, аніж про вигадані. Те, що траплялося з нашими далекими предками, вони запам’ятовували і переказували один одному. Звідси й назва — переказ. Так тривало багато років: люди усно передавали історії, імена народних героїв та їхні подвиги....

Міфи та легенди

5 Клас

У давнину наші предки шукали відповіді на запитання про те, чому сонце щоранку сходить і щовечора ховається за пагорбами, звідки береться вода в річці і куди вона тече. Вони спробували пояснити та зафіксувати, чому і як виникають різні явища, передати майбутнім поколінням знання про історичне минуле. Так виникли міфи й легенди. Міф — це вигадана розповідь, яка передає первісні уявлення наших предків про Всесвіт, надприродні сили, богів, духів, героїв. Легенда — це розповідь про визначну історичну подію або незвичайну пригоду казкового чи фантастичного характеру. Люди слухали й раділи. Та надходила ніч і страх виповзав на Землю з усіх шпарин, бо починала Земля трястись і гойдатися. То лютував Чорнобог. Він шаленів, метався у своєму похмурому Підземному Царстві, несамовито гупав усім тулубом своїм у Землю, намагаючись її розвалити чи перевернути. Та — дарма. Тоді гримів його трубний голос: «Ось Сварог уже навчає людей кутини білі ставити, печі мурувати... А Берегиня хоче вдягати людей в біле полотно, аби відлякувати моє чорне військо, що боїться усього світлого. Тож мушу якнайскоріше знищити і Сварога, і Берегиню, і творіння їхнє...» І зійшлися Чорнобог і Мара, і стали вони нутрощі свої спорожняти. І з тої твані смердючої вродилося ціле стадо ящерів — чорних панцирних потвор....

Навігація