Войти
Закрыть

Охорона природи

11 Клас

Екологічний стан території України характеризується наявністю як спільних для всієї території проблем, так і великої кількості регіональних особливостей. Проблемами всієї території країни є значне антропогенне навантаження, недостатня кількість і якість очисних споруд, нераціональне природокористування в багатьох галузях господарства. До специфічних регіональних проблем належить забруднення певними шкідливими речовинами (для різних регіонів вони різні). Так, для зони навколо місця аварії на Чорнобильській АЕС характерне забруднення радіонуклідами. А для областей із високою концентрацією промислових виробництв (Дніпропетровська, Запорізька) — важкими металами. Карпатський регіон страждає від надмірного вирубування гірських лісів і, відповідно, посилення ерозійних процесів та повеней (мал. 102.1). Для південних регіонів існує реальна проблема дефіциту водних ресурсів. На сході країни серйозну екологічну небезпеку становлять бойові дії. Великою проблемою як на регіональних, так і на місцевих рівнях є накопичення твердих побутових відходів. Одним із найбільш важливих факторів, який ускладнює цю проблему, є використання в побуті і в різних промислових та сільськогосподарських виробництвах великої кількості полімерних матеріалів. Пластикові пляшки, пакети, упаковка, ізоляційні матеріали — усе це після використання потрапляє на смітники. І це ще в кращому разі. Часто після використання ці відходи просто викидають (мал. 102.2). Оскільки для їх розкладання природним шляхом потрібно дуже багато часу, вони стають великою проблемою для всіх груп організмів — від бактерій до великих ссавців....

Природокористування та природні ресурси

11 Клас

Природокористування є галуззю наукової і виробничої діяльності людини, сукупністю всіх засобів суспільства для використання та відновлення природного середовища і природних ресурсів для розвитку продуктивних сил та забезпечення сприятливих умов для життєдіяльності людини. Природокористування передбачає всі впливи людства на природу. Воно повинно бути ефективним, щоб не виснажити природне середовище, бо це може стати причиною вимирання людства. Існує кілька різних класифікацій природокористування. Основними його типами вважають промислове, сільськогосподарське і рекреаційне. Розрізняють також раціональне і нераціональне природокористування. Характерною ознакою раціонального природокористування є раціональне освоєння та перетворення довкілля, його вивчення й охорона. За типом використаних природних ресурсів розрізняють: землекористування; водокористування; лісокористування; використання мінеральних ресурсів тощо. Природні ресурси У процесі природокористування людина потребує природних ресурсів. Природними ресурсами називають компоненти природного середовища, які оточують людину і використовуються для задоволення потреб як самої людини, так і всього суспільства. Природні ресурси — це об'єкти живої і неживої природи, корисні копалини, клімат, ландшафт, водойми тощо (мал. 103.1). Основним напрямом сучасного використання природних ресурсів є його комплексність. Якщо раніше комплексне використання ресурсів траплялося не так часто, то тепер воно є складовою раціонального природокористування. Розрізняють природні ресурси живої та неживої природи. Вони є важливими складовими довкілля і створюють середовище, у якому живе людина....

Закони природокористування

11 Клас

Управління природними системами є надзвичайно важливим процесом, бо від його ефективності залежить процес природокористування і подальша доля цієї екосистеми. В історії людства було чимало прикладів, коли неефективне управління ставало причиною екологічних катастроф і великих соціальних потрясінь. Класичним прикладом такого неефективного управління є історія острова Пасхи, населення якого ще до приходу європейців пережило жорстоку екологічну кризу, що виникла внаслідок неефективного використання природних ресурсів острова. Ще одним прикладом неефективного управління природними системами є історія заселення Гренландії вікінгами, які жили там у Х-XV століттях. Поселення вікінгів спочатку розрослося, але потім занепало і повністю вимерло. Причин цього було досить багато. Це і погіршення клімату, і втрата зв'язку з Європою, і можливі сутички з інуїтами. Але однією з головних була, безумовно, нездатність адаптуватися до умов життя в цьому природному середовищі. Так, гренландські вікінги з якихось причин повністю ігнорували рибу як продукт харчування. Це значно звужувало їхній харчовий раціон. А вирощування сільськогосподарської продукції та худоби стало неможливим через зміни клімату. У той же час інуїти, які з'явилися у Гренландії пізніше, ефективно використовували всі місцеві природні ресурси і цілком ефективно вижили в цих важких умовах. Ефективне «м'яке» управління природою будується на стимулюванні корисних природних ланцюгових реакцій. Це сприяє процесам відтворення природних ресурсів і зберігає екосистеми в гарному стані. Елементами такого управління є, наприклад, не суцільна, а вибіркова вирубка лісу, біологізоване сільське господарство, створення систем лісосмуг тощо....

Екологізація природокористування

11 Клас

Сталий розвиток — це розвиток людства, який відбувається з урахуванням великої кількості факторів, що впливають як на суспільство, так і на природу. Використання сучасних інформаційних технологій та моделювання процесів дозволяє достатньо точно передбачати наслідки прийнятих рішень. Це робить такий розвиток керованим, дозволяє ефективно планувати діяльність людства. Концепцію сталого розвитку було сформульовано в рішеннях Конференції ООН із навколишнього середовища та розвитку (Ріо-де-Жанейро, 1992 р.). На цій конференції голови 179 держав ухвалили план дій щодо сталого розвитку, який отримав назву «Порядок денний на XXI століття». Його було прийнято у зв'язку зі стрімким погіршенням екологічної ситуації і прогнозом про можливу глобальну катастрофу у XXI ст., яка може призвести до загибелі всього живого на планеті. Людство зіткнулося з гострим протиріччям між зростаючими потребами людей і нездатністю біосфери забезпечити їх. Концепція сталого розвитку передбачає позитивний синтез і системне вирішення екологічних, економічних, соціальних і культурних проблем сучасності. Основною ідеєю Концепції стало те, що розвиток повинен задовольняти потреби нинішнього покоління без шкоди для майбутніх поколінь. Природокористування розглядається в рамках Концепції як процес, який не може не відбуватися. І це є логічним, бо для свого існування людина має використовувати природні ресурси. Але ресурси планети є обмеженими. І їх слід використовувати таким чином, щоб підтримувати баланс і мати можливість їх відновити. Адже ми не можемо залишити майбутні покоління наших нащадків без будь-яких ресурсів для життя....

Шляхи реалізації збалансованого розвитку

11 Клас

Рівень окремої людини, здавалося б, не пропонує якихось серйозних досягнень у сфері впровадження концепції збалансованого розвитку. Але насправді не слід забувати, що будь-яка велика річка (Амазонка, Ніл, Дніпро) утворюється шляхом об'єднання чималої кількості окремих маленьких крапель. Так, внесок кожної окремої людини є невеликим, але сумарно суспільство здатне подолати будь-яку проблему. На індивідуальному рівні можна багато зробити, наприклад, у сферах енергозбереження та переробки відходів. Проблема переробки відходів, наприклад має дуже складний етап — сортування побутового сміття. Саме цей етап гальмує більшість зусиль у цьому напрямку. Його рішення вкрай просте — сортувати сміття перед тим, як викидати. Але зробити це можна тільки на індивідуальному рівні. Проблема енергозбереження також має багато способів розв'язання. Людина сама вирішує, які лампи їй купувати, яку температуру в приміщенні підтримувати взимку, як утеплювати свій будинок, щоб не витрачати марно ресурси на опалення (мал. 106.1). Місцевий рівень Місцевий рівень уже вимагає не тільки прийняття особистих рішень, але й ефективної соціальної взаємодії, що теж є одним із компонентів збалансованого розвитку. Соціальний і психологічний комфорт населення — це важлива складова нормального розвитку....

Шляхи вирішення екологічних проблем

11 Клас

В Україні створено систему законів та постанов, які забезпечують охорону природи. Держава має охороняти й регулювати використання природних ресурсів. На законодавчому рівні заборонена діяльність, яка може шкідливо вплинути на стан ґрунтів, повітря, водойм або знищити тварин і рослин чи цінні природні об'єкти. Україна також уклала міжнародні угоди в галузі охорони довкілля. Для збереження біорізноманіття створені природоохоронні території (заповідники, природні парки, заказники, пам'ятки природи тощо) та затверджені необхідні державні документи. Одним із таких документів є Червона книга України — офіційний перелік видів та підвидів організмів, які перебувають під загрозою зникнення на території України. Також створено ще один перелік — Зелену книгу України. У ньому наведено список рідкісних і типових природних угруповань, які потребують охорони на території України. На жаль, існує і так званий чорний список видів. Це перелік видів організмів (починаючи з 1600 року), які вимерли вже в наш час. Зараз до цього списку занесено більше 800 видів. Потреба в екологічних знаннях Фраза «Незнання закону не звільнює від відповідальності» є особливо актуальною по відношенню до екологічних знань. Можна не знати законів екології та особливостей взаємодій в екосистемах, але тоді слід бути готовими до ситуації, коли дія без урахування такого закону стане причиною катастрофічних наслідків. Наприклад, у середині ХХ ст. в Радянському Союзі панувала думка, що хижі птахи заважають мисливцям, які масово полювали на дичину. Тому було розгорнуто компанію під гаслом «Убивайте хижих птахів». Але екологічні закони політичною постановою не відмінити. Знищення хижих птахів стало причиною спалаху розмноження гризунів, чисельність яких вони контролювали. Як результат — колосальні втрати врожаю і нова компанія під гаслом «Бережіть хижих птахів»....

Основні положення теми «Сталий розвиток та збалансоване природокористування»

11 Клас

Природокористування — це галузь наукової і виробничої діяльності людини, сукупність усіх засобів суспільства для використання та відновлення природного середовища та природних ресурсів для розвитку продуктивних сил і забезпечення сприятливих умов для життєдіяльності людини. Характер використання природних ресурсів За характером використання природних ресурсів виділяють: землекористування водокористування лісокористування використання мінеральних ресурсів тощо...

Селекція та гентика в Україні

11 Клас

Інститут овочівництва i баштанництва Національної академії аграрних наук України Інститут засновано в 1947 році. Розташований у с. Селекційне (Харківський район, Харківська область). Основні напрями діяльності: створення високоякісних і стійких проти шкідників, хвороб і абіотичних факторів сортів і гібридів овочевих та баштанних культур для відкритого і закритого ґрунту, удосконалення технологій їх вирощування та створення генетичного банку овочевих і баштанних рослин. Національний науковий центр «Інститут виноградарства і виноробства ім. В. Є. Таїрова» Інститут засновано в 1905 році. Розташований у смт Таїрове (Одеська область). Основні напрями діяльності: створення високоякісних сортів винограду, удосконалення технологій їх вирощування, забезпечення виноградарських господарств якісним посадковим матеріалом, розробка та вдосконалення технологій виноробства. Інститут олійних культур Національної академії аграрних наук України Інститут засновано в 1977 році. Розташований у с. Сонячне (Запорізький район, Запорізька область). Основні напрями діяльності: створення нових сортів олійних культур (соняшника, рицини, сої тощо), розробка та вдосконалення технології їх вирощування, захист олійних культур від захворювань та шкідників, удосконалення прийомів насінництва олійних культур. Інститут картоплярства Національної академії аграрних наук України Інститут засновано в 1933 році. Розташований у смт Немішаєве (Бородянський район, Київська область). Основні напрями діяльності: створення високоякісних сортів картоплі, удосконалення технологій їх вирощування, насінництво, оздоровлення та прискорене вирощування посадкового матеріалу, діагностика ураження патогенами....

Видатні жінки, які працюють (працювали) у галузі біології

11 Клас

Відома американська вчена. Лауреатка Нобелівської премії 2018 року в галузі хімії (разом із Дж. Смітом та Г. Вінтером) за дослідження еволюції ферментів. Професорка та директорка центру біоінженерії Каліфорнійського технологічного інституту. Працює в галузі біохімії та хімічної технології. Розробила методи молекулярної керованої еволюції ферментів. Бак Лінда (нар. 1947) Відома американська вчена. Лауреатка Нобелівської премії 2004 року в галузі фізіології та медицини (разом із Р. Екселем) за дослідження нюхових рецепторів та організації системи органів нюху. Професорка, членкиня Національної академії наук США. Вона розробила методику, за допомогою якої вдалося встановити, що нюхова система використовує комбінаторну систему кодування запахів. Барре-Сінуссі Франсуаза (нар. 1947) Відома французька вчена. Лауреатка Нобелівської премії 2008 року в галузі фізіології та медицини (разом з Л. Монтаньє та Г. цур Гаузеном) за вивчення папіломавірусу, що викликає рак шийки матки. Вона брала участь також у відкритті вірусу імунодефіциту людини. Працює в галузі вірусології. Блекберн Елізабет (нар. 1948) Відома австралійська та американська вчена, цитогенетикиня. Лауреатка Нобелівської премії 2009 року в галузі фізіології та медицини (разом із К. Грейдер та Дж. Шостаком) за відкриття механізму захисту хромосом теломерами та ферментом теломеразою. Разом з К. Грейдер відкрила фермент теломеразу (1985 р.). Грейдер Керол (нар. 1961) Відома американська вчена. Лауреатка Нобелівської премії 2009 року в галузі фізіології та медицини (разом з Е. Блекберн та Дж. Шостаком) за відкриття механізму захисту хромосом теломерами та ферментом теломеразою. Разом з Е. Блекберн відкрила фермент теломераза (1985 р.). Працює в галузі молекулярної біології....

Узагальнюючі завдання за темами для індивідуальної й групової роботи

11 Клас

Завдання для індивідуальної роботи 1. Проаналізуйте механізми передачі сигналу в клітину та формування клітинної відповіді. 2. Обґрунтуйте зв'язок будови сенсорних систем з їхніми функціями. 3. Оцініть зв'язки між особливостями будови плодів і способами їх поширення. 4. Поясніть на прикладах залежність між життєдіяльністю організму і напрямком його міграції. 5. Поясніть можливі наслідки втрати клітинами імунної системи здатності до амебоїдного руху. Завдання для роботи в групах 6. Проаналізуйте залежність типу руху від середовища існування організму для різних середовищ і різних типів руху. 7. Порівняйте механізми регуляції експресії генів у прокаріотів та еукаріотів. 8. Визначте механізми формування екстрених і довготривалих адаптацій для організмів із різних середовищ існування. Теми проектів 1. Дослідження зв'язку між чисельністю одомашнених тварин і розвитком людства. 2. Ріст рослин в умовах невагомості. 3. Створення моделі еукаріотичного джгутика (війки). 4. Формування первинної і вторинної імунної відповіді на проникнення антигенів. 5. Регуляція харчової поведінки в людини і тварин. 6. Використання фітогормонів для укорінення живців, прискорення дозрівання плодів та в якості гербіцидів. 7. Дослідження добових біоритмів. 8. Планування подорожі в субекстремальні умови (джунглі, пустелю, Арктику, підйом у високогір'я, занурення на глибину). 9. Проектування процесу формування адаптацій у тварин до життя на субекстремальних глибинах....

Навігація