Войти
Закрыть

Їжа та її компоненти

8 Клас

Основні групи речовин, що беруть участь в обміні речовин в організмі людини,— це білки, жири, вуглеводи, неорганічні сполуки (вода й мінеральні речовини), вітаміни. Вони містяться майже в усіх продуктах харчування у різних кількостях (мал. 5.1). Для нормальної життєдіяльності організму людині потрібна певна кількість речовин з кожної із цих груп. Як брак, так і надлишок будь-якої з них може завдати шкоди здоров’ю. Саме тому їжа повинна бути різноманітною, щоб забезпечити всі потреби організму. Білки Білки — це органічні молекули, що складаються із залишків амінокислот, які з’єднані між собою у вигляді ланцюга....

Харчування та обмін речовин

8 Клас

Тіло людини побудоване з різноманітних речовин, більша частина яких є органічними. Як і будь-який тваринний організм, організм людини не здатний самостійно утворювати органічні речовини з неорганічних. Тому для побудови свого тіла людина повинна отримувати ці речовини з навколишнього середовища, тобто разом з їжею. Окрім того, організму потрібна енергія для здійснення відповідних біохімічних реакцій. Обмін речовин В організмі людини відбувається велика кількість хімічних реакцій. У результаті утворюється й руйнується чимало різних речовин. Сукупність цих перетворень називають обміном речовин. Обмін речовин — сукупність змін, що відбуваються з речовинами від моменту їх надходження в організм із навколишнього середовища до моменту утворення кінцевих продуктів розпаду й виведення їх з організму (мал. 4.1)....

Організм людини. Органи й фізіологічні системи

8 Клас

Людський організм не є мішаниною тканин і клітин. Він складається з окремих частин, кожна з яких пристосована до виконання певних функцій. Ці частини називають органами. Орган — це частина тіла, яка має певне розташування, характеризується певною формою й будовою та виконує одну або декілька специфічних функцій. Для того щоб забезпечити виконання всіх необхідних організму функцій, органи об’єднуються в групи. Ці групи називають фізіологічними системами. Фізіологічна система — це сукупність органів, які спільно забезпечують перебіг найважливіших життєвих процесів (мал. 3.1). До таких процесів належать травлення, дихання, транспорт речовин, виділення тощо. Травна система До складу травної системи входять такі органи, як ротова порожнина, зуби, глотка, стравохід, шлунок, підшлункова залоза, печінка, кишечник. Їхнє основне завдання полягає в тому, щоб перетворити їжу, яку споживає людина, на поживні речовини, здатні засвоїтися організмом. Адже саме з них організм будує нові клітини й виробляє енергію для своєї життєдіяльності. Для цього всю їжу треба розщепити на окремі молекули або групи молекул. Розщеплення різних речовин відбувається за різних обставин, тому в кожній окремій частині травного тракту створюються певні умови. Так, у шлунку утворюється кисле середовище, а в ротовій порожнині й кишечнику — лужне....

Організм людини. Клітини і тканини

8 Клас

Тіло людини складається з 1014 (100 трильйонів) клітин. Однак ці клітини не є однаковими: вони спеціалізовані й мають певні особливості будови. Це пов’язано з тим, що різні типи клітин виконують в організмі свої функції. Так, нервовим клітинам для точного проведення сигналів потрібні довгі відростки. Схожі за будовою клітини організму, які виконують спільну функцію, об’єднуються у тканини. Окрім власне клітин, до складу тканини входить міжклітинна речовина, яка виділяється цими ж клітинами. Різні типи тканин містять різну кількість міжклітинної речовини. У тварин і людини виділяють чотири типи тканин: епітеліальну, м’язову, нервову й тканини внутрішнього середовища (раніше мали назву «сполучна тканина») (мал. 2.1). Епітеліальна тканина Епітеліальна тканина містить дуже мало міжклітинної речовини, яка має вигляд щільного шару, утвореного переплетенням білкових волокон. Різні види епітеліальної тканини описано в таблиці....

Навіщо вивчати людину?

8 Клас

Люди стали саме такими, якими вони є зараз, унаслідок процесу еволюції, що тривав мільйони років. І ви вже знаєте, що вони є представниками ссавців, тому й мають характерні ознаки цієї групи тварин, які дісталися їм у спадок від предків. Це — наявність чотирикамерного серця, живородіння, вигодовування дітей молоком тощо. Однак у нас є й відмінності, які, власне, і роблять нас окремим видом. Характерними особливостями людини як виду є: • прямоходіння; • особлива будова передніх кінцівок, яка дозволяє здійснювати з їхньою допомогою найрізноманітніші операції; • відсутність волосяного покриву на більшій частині поверхні тіла; • великий розмір головного мозку; • надзвичайно розтягнутий у часі дитячий період життя; • складна соціальна поведінка; • недосягнутий іншими видами розвиток мовлення й абстрактного мислення. Організм людини - складна система Ще вивчаючи курс природознавства, ви дізналися, що живі організми є системами. І людина не виняток. Це теж система, причому дуже складна. До складу її організму входить багато різних органів, і всі вони повинні працювати злагоджено. Як же все це відбувається? Уявіть, що ви довго гуляли і втомилися. Вашому організму треба відновити витрачені ресурси. Для цього ви з’їдаєте бутерброд або пиріжок. Для того щоб ця їжа перетворилася на потрібну вам енергію, організм повинен задіяти м’язи голови, стравоходу, шлунка й кишечника. Він повинен віддати команду слинним залозам, а також залозам шлунка та кишечника на виділення ферментів (речовин, які розщеплюють їжу); задіяти підшлункову залозу й печінку; забезпечити рух крові у відповідних органах і транспорт кисню з легень для потреб клітин....

Біологія 8 клас Задорожний (нова програма)

8 Клас

Перш ніж розпочати навчання, ознайомтеся зі структурою підручника та основними принципами розташування матеріалу в ньому. Насамперед відкрийте зміст підручника. Зверніть увагу на те, що текст поділений на теми, які присвячені окремим системам органів людського організму або його загальним особливостям. У кінці підручника розміщено словник біологічних термінів, алгоритми виконання лабораторних досліджень, робіт і дослідницьких практикумів, а також додаток. Відкрийте будь-який параграф. Він розташований на одному або двох розворотах. Кожний параграф розпочинається запитаннями для повторення вивченого раніше, а закінчується коротким узагальненням. Після нього ви знайдете запитання для перевірки знань. Окрім основного матеріалу, параграфи містять ілюстрації та додаткову інформацію, розміщену в рубриці «Дізнайтеся більше». Зверніть увагу, що в кінці кожної теми запропоновано тести для самоконтролю за вивченим матеріалом. Відповіді до них ви зможете знайти в електронному додатку. Там також розміщено відеоролики та додаткові матеріали до деяких параграфів, а також онлайн-завдання для перевірки ваших знань....

Додаток. Учені-біологи України

8 Клас

Видатний хірург, учений-медик, кібернетик, письменник. Розробник новітніх методів кардіології та хірургії органів грудної порожнини. Займався проблемами геронтології, штучного інтелекту та раціонального планування соціального життя. У 1963 р. розробив протез мітрального клапана. Видатний учений-мікробіолог. Працював у галузі бактеріології. Разом з І. І. Мечниковим і М. Ф. Гамалією брав участь в організації Одеської бактеріологічної станції. Організував кафедру мікробіології в Одеському університеті. Проводив дослідження сказу, дифтерії, черевного й поворотного тифу. Незалежно від Е. Берінга та Е. Ру розробив технологію виробництва протидифтерійної сироватки. У 1903 р. організував в Одесі одну з перших на теренах України станцій швидкої медичної допомоги. Академік, основоположник вітчизняної школи патофізіології, автор численних праць з ендокринології, порушень обміну речовин, імунітету й алергії, раку, старіння організму тощо. Розробив методику консервації крові, створив учення про взаємодію пухлин і організму. Велику увагу приділяв боротьбі за довголіття. Одним із перших почав вивчати гіпертонічну хворобу....

Словник

8 Клас

Авітаміноз (від латин. а — відсутність, vita — життя) — відсутність вітамінів в організмі людини. Автоматія серця (від грец. autos — сам, umао — рухаю) — здатність серця скорочуватися завдяки імпульсам, які виникають у ньому самому. Адаптація нюху (від латин. adaptatio — пристосування) — процес звикання людини до певного запаху, унаслідок чого вона перестає його відчувати. Акомодація ока (від латин. ассоmоdatio — пристосування) — точне фокусування зображення на сітківці ока, яке досягається в людини шляхом зміни кривизни кришталика. Аксон (від грец. ахоn — вісь) — довгий відросток нейрона. Алергени (від грец. allos — інший, ergon — вплив) — антигени, що спричиняють алергічні реакції в організмі. Алергія — форма імунологічної відповіді, що проявляється в підвищеній чутливості організму до різноманітних алергенів. Антигени (від грец. anti — проти, gennao — створювати) — речовини, що сприймаються організмом як сторонні й викликають специфічну імунну відповідь. Антитіла — особливі білки, що мають здатність специфічно зв’язуватися з антигенами й нейтралізовувати їх....

Лабораторні роботи й дослідження, дослідницькі практикуми

8 Клас

Мета: ознайомитися з препаратами тканин людини, розглянути взаємозв'язок їхньої будови з виконуваними функціями. Обладнання й матеріали: мікроскоп, постійні мікропрепарати крові, нервової, м'язової та епітеліальної тканин людини (або їх малюнки в разі відсутності препаратів), підручник. Хід роботи 1. Підготуйте мікроскоп до роботи. 2. Розгляньте під мікроскопом готові мікропрепарати крові. Зверніть увагу на особливості її будови: форму клітин, їх розташування в тканині, наявність міжклітинної речовини. Прочитайте в підручнику, які функції виконує ця тканина. 3. Розгляньте під мікроскопом готові мікропрепарати нервової тканини. Зверніть увагу на особливості її будови: форму клітин, їх розташування в тканині, наявність міжклітинної речовини. Прочитайте в підручнику, які функції виконує ця тканина. 4. Розгляньте під мікроскопом готові мікропрепарати м’язової тканини. Зверніть увагу на особливості її будови: форму клітин, їх розташування в тканині, наявність міжклітинної речовини. Прочитайте в підручнику, які функції виконує ця тканина. 5. Розгляньте під мікроскопом готові мікропрепарати епітеліальної тканини. Зверніть увагу на особливості її будови: форму клітин, їх розташування в тканині, наявність міжклітинної речовини. Прочитайте в підручнику, які функції виконує ця тканина. 6. Замалюйте в зошиті побачене під мікроскопом, зробіть відповідні позначення. 7. Сформулюйте висновок, де вкажіть, як будова тканин пов’язана з виконуваними функціями. Запишіть його в зошит....

Навігація