Войти
Закрыть

Розорення селян в Італії. Брати Гракхи. Початок громадянських чвар у Римі

6 Клас

Пунічні війни значно вплинули на життя римлян. Завойовницькі війни та провінції казково збагачували римську знать, водночас розорювали селян Італії. Селян, які служили у війську, надовго відривали від роботи на землі. Їхні господарства поступово занепадали, а з провінцій ввозили дешевий хліб. Низькі ціни на хліб робили рільництво невигідним для селянина. • Обговоріть у класі! Порівняйте причини розорення селян у Римі та Греції. Поміркуйте, чому римський вислів «Горе переможеним» з часом набув протилежного змісту: «Горе переможцям». Крім того, війни мали ще один негативний наслідок. Селяни-воїни з часом відвикали від тяжкої хліборобської праці, звикали жити за рахунок воєнної здобичі та солдатської плати. Тому між походами вони вважали за краще байдикувати в місті, ніж працювати в полі. Міську бідноту, яка жила за рахунок суспільства, мала подачки від багатіїв та продавала свої голоси на виборах, називали пролетаріатом або люмпен-пролетаріатом....

Утворення Римської середземноморської держави

6 Клас

Римляни не обмежилися завоюванням Апеннінського півострова, вони прагнули вийти за його межі, до Середземного моря. Насамперед вони намагалися захопити багату на хліб Сицилію, на території якої в II ст. до н. е. були карфагенські володіння. Так у районі Сицилії зіткнулися інтереси двох сильних держав - Риму та Карфагену. Це призвело до кровопролитних воєн між ними, які тривали 118 років. Ці війни дістали назву Пунічних, оскільки римляни називали карфагенян пунами. • Пригадайте! Які народи вели жваву торгівлю на Середземному морі? Яке з міст-колоній, заснованих фінікійцями, було наймогутнішим? У 264 р. до н. е. Рим і Карфаген вступили у війну за володіння островом Сицилія. Розпочалася Перша Пунічна війна. Війна йшла з перемінним успіхом. Римляни мали значну сухопутну армію, проте в них не було великого військового флоту. Карфаген, навпаки, мав перевагу на морі й невелику сухопутну армію з найманців. • Обговоріть у класі! Як відбувалася і чим закінчилася Перша Пунічна війна? За час Першої Пунічної війни римляни побудували і втратили п’ять флотів. З часом вони навчилися споруджувати добротні бойові кораблі та успішно вести морські бої. У 241 р. до н. е. римляни перемогли карфагенян на морі. Карфаген визнав себе переможеним і за умовами мирного договору віддав Сицилію та деякі інші острови під владу Риму, випустив усіх бранців та зобов’язався заплатити Римові 3200 талантів (близько 84 т срібла). Острів Сицилія став першою римською провінцією. Так завершилася Перша Пунічна війна....

Релігія, сім’я та звичаї римлян у період Республіки (практичне заняття)

6 Клас

У житті римської громадянської общини велику роль відігравали релігія та звичаї. Кожен був зобов’язаний брати участь в обрядах своєї фамілії та громадянської общини. Римські боги були дуже схожі на грецьких: їх навіть називали і латинськими, і грецькими іменами. • Пригадайте! Що називається релігією? Яку роль відіграють релігійні вірування у житті людей? Головним богом римлян був Юпітер (у греків - Зевс). Він вважався божеством денного світла та блискавки. На честь Юпітера римляни влаштовували Великі Римські ігри, які проходили щороку. У цирку, розташованому в долині між Палатинським та Авентинським пагорбами, проводили змагання атлетів і колісниць. Із часом храм Юпітера на Капітолії став головним храмом Рима. Бокові приміщення в храмі присвячувалися дружині та доньці Юпітера - богиням Юноні та Мінерві. • Працюймо разом! Порівняйте давньоримських богів з давньогрецькими. Що було спільного, а що - відмінного?...

Римська республіка в V - середині III ст. до н. е.

6 Клас

Вигнавши Тарквінія Гордого, римляни проголосили республіку, тобто виборне правління. Ця подія, як вважали римські історики, відбулася 509 р. до н. е. Римська республіка мала три основні гілки влади: народні збори, сенат і магістратів (посадових осіб). • Працюймо в парі! Прочитайте текст і дайте відповідь на запитання. Народні збори Риму більше подібні на збори спартанців чи афінян? Яку посаду в Стародавньому Римі ви хотіли б посісти? Чому? У Римі, як і в Греції, господарем держави вважався народ. Народні збори приймали закони й обирали посадових осіб - магістратів. Пропозиції, які виносили на збори, не можна було ні обговорювати, ні змінювати - лише прийняти або відкинути цілком. Їх попереднє обговорення відбувалося на особливих зібраннях. Посадових осіб обирали терміном на один рік. За свою роботу вони звітували перед народними зборами. Посадові обов’язки виконували безоплатно. Утім, більшість виборних посад прибрали до своїх рук патриції. Тільки вони могли обиратися консулами, суддями, градоначальниками, скарбниками. Вищими посадовими особами були два консули, які замінили вигнаних царів. Вони володіли царською владою - імперієм, що давало їм право командувати військом і вершити суд. Їх обирали народні збори з-поміж патриціїв. У них було менше влади, ніж у колишніх царів, оскільки їх було двоє і кожен міг протидіяти іншому. Крім того, у мирний час з усіх питань консули повинні були радитися із сенатом. І тільки під час військового походу влада консулів була необмеженою....

Природні умови Італії та виникнення міста Рима

6 Клас

Від північних вітрів півострів захищають високі засніжені гори - Альпи. Їх називають «стіною Італії». Тому клімат переважно м’який і теплий (середземноморський): сухе й спекотне літо, тепла зима. Заморозки й сніг бувають рідко. Дощів випадає більше, ніж у Греції (найбільше - взимку). Природні умови півострова сприяли ранньому заселенню берегової смуги, тож тут здавна виникали селища і міста. На узбережжях та в гірських долинах ґрунти дуже родючі. З давніх-давен тут займалися землеробством та розводили велику рогату худобу, свиней, коней, овець, кіз. 2. Коли і як виникло місто Рим? У пониззі річки Тибр унаслідок об’єднання окремих поселень виникло місто Рим. За легендою, його заснували 21 квітня 753 р. до н. е. (день свята богині пастухів Палес) брати Ромул і Рем. Саме від цієї дати римляни вели своє літочислення. Рим стояв на семи пагорбах. Найвідоміші з них - Палатин, Авентин і Капітолій. Раніше за інші було заселено Палатинський пагорб на березі річки Тибр. Він став із часом найпочеснішим місцем, де селилися багаті та знатні люди. Трохи пізніше був заселений Авентин. На ньому здебільшого жили люди прості. Найвищий з римських пагорбів - Капітолій. Там було збудовано фортецю та головний храм міста, присвячений богу Юпітеру. Інші римські пагорби називалися Квіринал, Вімінал, Есквілін і Целій....

Культура елліністичної доби (практичне заняття)

6 Клас

Нові міста забудовувалися розкішними палацами, громадськими будівлями, торговими рядами, портиками для прогулянок, парками тощо. З’являються нові типи громадських споруд - бібліотека, мусейон (храм муз, науки та мистецтва), які стали науковими центрами. У містах зводили розкішно оздоблені храми, будували театри, гімнасії та стадіони на зразок грецьких. Особлива увага приділялася чистоті вулиць і площ, підтримці благоустрою. • Працюймо в групах! Уявіть, що вам доручили провести рекламну кампанію з історичного туризму. Підготуйте рекламну листівку чи презентацію про Александрію Єгипетську (І група), Пергам (II група) та про розвиток скульптури доби еллінізму (III група). Поширення давньогрецької культури в Єгипті, Сирії, Палестині, Малій Азії називають еллінізацією. Період в історії Греції та країн Східного Середземномор’я, від походів Александра до середини І ст. до н. е., одержав назву доби еллінізму. Головні центри елліністичної культури - Александрія (Єгипет), Антіохія (Сирія), Пергам (Мала Азія), а також деякі інші міста. 2. Який вигляд мала Александрія Єгипетська? Александрія була побудована за єдиним планом. Прямі та широкі вулиці ділили місто на рівні квартали. Будинки з білого мармуру прикрашали колони, скульптурні барельєфи. Найбільші вулиці обсаджували деревами, які давали прохолоду в спеку....

Завоювання Александра Македонського

6 Клас

Після загибелі Філіппа II влада перейшла до його сина Александра, двадцятирічного юнака. Довідавшись про це, Демосфен сказав: «На македонському престолі - хлопчисько. Це допоможе нам скинути ярмо і стати знову незалежними». Історія свідчить - щодо «хлопчиська» він помилився. Правління Александр розпочав з того, що розправився зі своїми ворогами та жорстоко придушив повстання грецьких держав, які хотіли позбутися влади Македонії. Грецькі поліси підтвердили рішення загальногрецького з'їзду в Коринфі і надали Александру вищу владу для ведення війни з Персією. У 334 р. до н. е. греко-македонське військо на чолі з Александром переправилось у Малу Азію. Розгромивши персів біля річки Гранік, Александр рушив на південь уздовж Середземного моря. Він підкоряв одне за одним грецькі міста Малої Азії, обіцяючи їм цілковите визволення з перської неволі. Заволодівши Малою Азією, Александр рушив у Сирію. Йому назустріч виступив перський цар Дарій ІІІ із величезною армією. Біля міста Ісса відбулася битва, у якій перські війська зазнали поразки. Дарій ІІІ утік з поля бою. Александр захопив у полон матір, дружину й двох доньок перського царя. Майже всі фінікійські міста без опору підкорилися македонському царю. Лише місто Тір відмовилося впустити вороже військо. Його правителі розраховували на неприступність міста, яке було розташоване на скелястому острові, за 800 м від берега....

Криза грецького поліса та піднесення Македонії

6 Клас

Період розквіту грецьких полісів був недовгим. У 431 р. до н. е. між Афінами та Спартою розпочалася боротьба за панування в Греції - Пелопоннеська війна, яка тривала з перервами 27 років і виснажувала сили обох противників. • Обговоріть у класі! До яких наслідків призвели війни між грецькими полісами? Безперервні війни ослаблювали грецькі поліси. Їх господарство зазнавало великих збитків: були знищено сади та виноградники, витоптано поля, зруйновано міста й села. У цих війнах загинуло багато еллінів. Значна частина селян та ремісників розорялися, а їхнє майно і землі аристократія викупала за безцінь або просто захоплювала. Афінський учитель красномовства Ісократ ось як описував становище Греції в IV ст. до н. е.: «...Морські розбійники панують на морі, найманці захоплюють міста, а громадяни, замість того, щоб воювати з іншими за свою країну, б’ються між собою всередині своїх міських стін...» Завершився період величі та процвітання грецьких міст-держав. Саме в цей час на північних кордонах Греції посилилася країна, правителі якої мріяли про великі завоювання. Ця країна - Македонія,...

Мистецтво в Стародавній Греції (практичне заняття)

6 Клас

У V ст. до н. е. в Греції високого рівня розвитку набула архітектура. Краса архітектурних пам’яток, на думку греків, мала виховувати у громадян відчуття прекрасного, гармонійного і величного. Тому вони розробили особливі правила, які визначали співвідношення різних частин будівлі. Ці правила називаються ордером — «порядком». Замість колон греки іноді використовували кам’яні статуї. Колони-статуї у вигляді чоловіків називалися атлантами, у вигляді жінок - каріатидами. • Працюймо в групі! Визначте особливості давньогрецької архітектури. Порівняйте забудову давньогрецького міста з містами інших країн давнини. Що було спільного, а що - відмінного? Давньогрецькі храми будували на високому фундаменті, щоб виділити з-поміж інших будівель. Зусібіч їх оточували мармуровими колонами - портиком. У головному залі храму містилася статуя бога, якому він присвячувався. У храмах були також приміщення, де зберігалися священне начиння, храмові і навіть міські скарби. Портик - розміщена перед входом у будівлю відкрита галерея, утворена колонами або стовпами, що підтримують перекриття....

Освіта, спорт і театр у Стародавній Греції

6 Клас

Виховання дітей в Афінах відрізнялося від виховання в Спарті. Спартанське виховання було спрямоване насамперед на підготовку сильного, мужнього і хороброго воїна, захисника спартанського полісу. Головним завданням виховання в Афінах було підготувати гармонійно розвинену особистість, гідного члена громадянської общини. Багато уваги в Афінах приділяли фізичній підготовці юнаків - майбутніх воїнів. • Працюймо разом! Порівняйте виховання та навчання дітей у Спарті та інших грецьких полісах. Що подібного, а що - відмінного? Із семи років сини вільних греків починали навчатися в мусичних школах (з грец. - «мистецтво муз»). До школи їх супроводжував раб, якого називали педагогом, що означає «той, хто водить дітей». У початковій школі хлопчиків (7-12 років) навчали читання, письма та лічби. Учні також опановували гру на лірі та флейті, вчили напам’ять вірші грецьких поетів, уривки з поем Гомера, займалися танцями та спортом. Оскільки навчання було платним, освіта дітей з незаможних сімей часто на цьому завершувалась. З 12 до 16 років юнаки вивчали граматику, риторику (ораторське мистецтво) та удосконалювали свої атлетичні вміння. Після закінчення школи юнаки продовжували займатися в гімнасіях боротьбою, бігом, стрибками, метанням списа чи диска. З 18 до 20 років юнаки - ефеси - проходили військову службу. Після її завершення вони складали присягу на вірність полісу, і їхні імена заносили до списків громадян міста. Молоді люди, які прагнули подальших знань, продовжували навчання у філософських школах....

Навігація