Образ матері в сучасній поезії А.Малишко, Б.Олійник, В.Симоненко
Тема материнства – одна з магістральних в українській літературі. До величної оди, проспіваної матері Тарасом Шевченком, з роками долучалися нові й нові голоси. Немає, певно, жодного українського письменника, який би не згадав із вдячністю рідну неньку. Адже матір – то першооснова життя. Саме цю думку обстоював у своїй поезії Андрій Малишко:
- А вже найбільше, чуєте ви, мамо,
- Я вам заборгував і не віддав
- Ні шеляга за перше рідне слово…
Корені глибокої символічності образу матері в поезії Малишка сягають дитинства. Бо в дитинстві закладаються перші й найміцніші підвалини любові, духу, характеру поета. У своїй “Автобіографії” він, зокрема, згадував, що материні пісні закарбувалися в його пам’яті на все життя. Тільки одне в них не задовольняло хлопця: сумні кінцівки. Не могло його чуле серце миритися з трагічною загибеллю козака, якому чорний ворон очі клює… І тоді Андрій перекомпоновував пісню по-своєму: ні, не вбито козака – поранено, вилікували його добрі люди, та й повернувся він додомоньку. Таким був початок поетичної творчості. З синівського почуття вдячності народжено справжню перлину української лірики – “Пісню про рушник”. У вірші образ матері втілює одвічну філософію життя:
- Рідна мати моя, ти ночей не доспала,
- І водила мене у поля край села,
- І в дорогу далеку ти мене на зорі проводжала,
- І рушник вишиваний на щастя дала.
З особливою ніжністю пише про рідну матір Борис Олійник. Вічною зорею, сивою ластівкою, сивим сонечком була для сина матір і такою залишилась вона після непоправної втрати ( “Мамо, вечір догоря”). Зворушливо поет оспівував мамине безсмертя, світлу пам’ять про неї:
- Там, де ти колись ішла,
- Тиха стежка зацвіла
- Вечоровою матіолою,
- Житом-долею Світанковою,
- Дивом-казкою.
- Юним соняхом.
Цикл поема Сиве сонце моє , присвячений пам’яті матері, за визначенням літературознавців, – справжнє художнє досягнення Бориса Олійника. Укладений із дев’яти поезій, написаних різними віршованими розмірами, у щоразу відмінній психологічній і художній тональності, цикл несе в собі і сповідь сина перед пам’яттю матері, і схиляння перед її чесним трудовим життям, і роздуми про призначення людини на землі. Художня сила віршів про матір визначається не лише правдивим відтворенням збурених людських почуттів, незвичайною емоційністю, джерельною чистотою слова. Як це притаманно Олійникові у віршах трагічного звучання, він охоплює широкі обрії людського життя з його морально-духовним досвідом і зі всією пам’яттю душі.
Щирими почуттями до матері просякнутий вірш “Лебеді материнства Василя Симоненка. Експозиційні рядки вірша нагадують казковий дивосвіт, динамічний, рухливий (недарма рядки починаються активними дієсловами – мріють, сиплють, заглядає, танцювали, лопотіли, лоскотали). Око читача то охоплює всесвіт з його зоряним дощем (Сиплють ночі у лимани зорі сургучеві), то опиняється у хаті, оповитій чаром лебединого танцю. Тональність світу нерідко драматична (темряву тривожили криками півні – тут гарно використано сувору кольористику, тривожну алітерацію на “р”); хатній же світ заколисуючий, яскравий (рожеве, золоте), лагідний, бо у ньому захищає дитя Материнська добра ласка. “Описова” частина створює фон, на якому розгортається монолог матері. Це потік слова внутрішнього – на це вказує специфічне граматичне оформлення монологу. Життєва дорога у материнському (і авторському) баченні йде немовби між двома рядами понять: можливості вибору і вірності. Вибирати можна все – друзів, дружину, по духу брата, вибрати не можна тільки Батьківщину.
Від маминих пісень навчався поезії й Василь Стус. “Найбільший слід, – згадував поет,- од маминої колискової “Ой, люлі-люлі, моя дитино”. Шевченко над колискою – це не забувається”. До рівня високої поезії підносить вдячна синівська пам’ять усі нехитрі реалії дитячих літ:
- …татом зроблений стіл,
- кривий на одну ніжку,
- а на столі – чотири руки,
- мамині й тата.
Поет вивищує й освячує образ матері як уособлення чистоти й добра, що не зраджує, дає віру й сили: “Великі очі мамині… на мене йшли… Світили очі і мене тримали”. Так у Стусовій поезії перетинаються образи України й матері, перетинаються, щоб постати в одному нерозривному логічному ланцюжку: “Вітчизно, Матере, Жоно…”.
БОРИС ОЛІЙНИК “МАТИ СІЯЛА СОН”
- Мати сіяла сон
- під моїм під вікном,
- А вродив соняшник.
- І тепер: хоч буран, хоч бур’ян чи туман,
- А мені – сонячно.
- Мати віяла льон
- під моїм під вікном,
- А зійшло полотно.
- І тепер: хоч яри, хоч вітри крізь бори,
- А я йду все одно.
- Мати сіяла сніг,
- щоб він м’яко – до ніг,
- А вродило зілля.
- І хоч січень січе, а мені за плечем
- Журавлі журавлять.
- Мати сіяла хміль,
- щоб дівчат звідусіль
- Станом я знаджував,
- А вони, як на сміх, проминали всі.
- Все ж одна – зважилась.
- Мати вибрала льон.
- І вино вже давно
- Хмільно так хмелиться.
- І з-під крил журавлиних
- мені під вікно
- Листопад стелиться.
- Тільки квітом своїм
- при моєму вікні
- Не опав соняшник.
- Я несу його в світ,
- Щоб не тільки мені,
- Щоб і вам – сонячно.