Образ народного спiвця в поезiї Тараса Шевченка
Образ народного спiвця в поезiї Тараса Шевченка
Поет – не жрець, що курить фiмiам
Чи творить в тишинi нiчнiй молитву,
Поет – борець, що кличе вiйсько в битву
I першим йде в запеклу битву сам.
/ А. Малишко /
На шляхах бойових звитяг i на мирному полi творчої працi поряд з
людиною, поряд з народом – його пiсня-душа, частина його творчої
пiсенної душi.
У нiй все, чим живе людина, чим живе народ. Її творцi i виконавцi завжди
посiдали почесне мiсце серед оборонцiв Вiтчизни. Боян спiвав славу землi
руськiй, пiдтримували дух воїнiв запорожськi кобзарi, зiгрiвав душу
своїми пiснями-думами знаменитий Остап Вересай.
Образу народного спiвця багато уваги придiляє Т. Г. Шевченко.
З фолькльору i лiтератур рiзних народiв ми знаємо про акинiв,
трубадурiв, шансоньє… Поет-спiвець Шевченко – це людина трагiчної
долi, старий козак:
Перебендя старий, слiпий –
Хто його не знає?
Вiн усюди вештається
Та на кобзi грає.
А хто грає, того знають
I дякують люди:
Вiн їм тугу розганяє,
Хоч сам свiтом нудить…
(“Перебендя”)
Як рiдного зустрiчають кобзаря у кожному селi:
– Кобзар iде! Кобзар iде! –
Та всi, якомога,
Хлопцiв кинули, побiгли
Зустрiчать слiпого!
(“Мар’яна-черниця”)
I грали кобзарi про давню славу i мужнiсть козацьку. В їхнiх думах (i
тiльки в них!) жила iсторiя України, з її свiтлими i темними, гiркими
часами, в них йшлося “Про Чалого”, “Як Сiч руйнували”. Але життя є життя
– i веселої мiг заспiвати кобзар.
З дiвчатами на вигонi –
Гриця та веснянку,
А у шинку з парубками –
Сербина, Шинкарку.
(“Перебендя”)
Епiзодичний, але яскравий образ народного спiвця ми бачимо i в поемi
Шевченка “Гайдамаки”. Старий Волох пiдтримує бойвоий дух повстанцiв,
спiваючи про Максима Залiзняка, спiває для рядових гайдамакiв (щоб
старшина не почула!). Або:
Братайтеся з нами,
З нами, козаками,
Згадаймо Богдана,
Старого гетьмана,
Будете панами.
(“Гайдамаки”)
Образ кобзаря для Шевченка нерозривний з образом України:
Утни, батьку, щоб нехотя
На весь свiт почули,
Що дiялось в Українi,
За що погибала,
За що слава козацькая
На всiм свiтi стала.
(“До Основ’яненка”)
Кобзарем народним вiн називає основ’яненка, i сам став генiальним
Кобзарем своєї неньки-України. Змушений бiльшу половину життя провести
на чужинi, поет заздрив волi бандуриста:
Бандуристе, орле сизий!
Добре тобi, брате!
Маєш крила, маєш силу,
Є коли лiтати
Тепер лети ж в Україну –
Тебе виглядають…
(“Н. Маркевичу”)
I Тараса чекала Україна. Вiн вiрив у це, душею рвався на береги Днiпра,
у вишневi садки; туди, на Батькiвщину, посилав вiн свої думи,
квiти-дiти. I закликав, молив:
Привiтай же, моя ненько,
Моя Україно,
Моїх дiток нерозумних,
Як свою дитину!
(“Думи мої…”)
Отож, образ спiвця народного – це i образ самого Шевченка, не випадково
ж народ називає його Кобзарем. Якщо повно характеризува ти цей образ, то
треба аналiзувати всю творчiсть генiального художни ка, письменника,
поета. Скажемо тiльки, що в нiй – все те, що робить безсмертним наш
народ, нашу душу, нашу пiсню.
Наша дума, наша пiсня
Не вмре, не загине.
От де, люди, наша слава,
Слава України.
(“До Основ’яненка”)