«Хлопчик-фігурка, який задоволений собою» аналіз
І. Калинець «Хлопчик-фігурка, який задоволений собою» аналіз
Тема: зображення фантастичної істоти — хлопчика-фігурки (Ха-еФ), який намагається самоствердитися серед людського оточення і довести свою зверхність над ним.
Ідея: засудження хвалькуватості, надмірної впевненості в собі, легковажності, уславлення правдивості, віри у вільне, незалежне життя.
Основна думка:
- прагнення самоствердитися в житті, бути незалежним;
- людина повинна завжди покладатися на власні сили, розум, а не сподіватися на щось фантастичне, казкове.
Сюжет «Хлопчик-фігурка, який задоволений собою»
Ганнуся намалювала на запотілому склі вікна трамваю людину-фі-гурку, яка оживає. Ця істота живе спочатку у Ганнусі, потім у Соломій-ки, Богданка; кожному з них вона написала свій життєпис. Ха-еФ, таке коротке ім’я фігурки, хоче, щоб його хвалили, поруч з його зображенням ставили знаки ?, !, обводили різнокольоровими олівцями.
Так у житті школярів з’являється фантастична істота — хлопчик-фігурка, який повсякчас намагається бути задоволений собою.
Композиція «Хлопчик-фігурка, який задоволений собою»
Експозиція: Ганнуся намалювала на запотілому склі вікна трамваю «людинку» — хлопчика-фігурку, якому дозволила потрапити до власного учнівського ранця.
Зав’язка: Ха-еФ виконує завдання замість Ганусі, Соломійки, Богданка.
Кульмінація: Ганнуся, Соломійка, Богданка розповідають усім у класі про існування Ха-еФ.
Розв’язка: Ха-еФ обіцяє написати кожному учневі свою біографію («Тільки істота, що задоволена собою, може це зробити» — запевнив він на цілий клас»)
Жанр: «трохи казка» (І. Калинець).
Елементи фантастики у творі:
• наявність хлопчика-фігурки;
• походження Ха-еФ з планети Хвигурія;
• фігурка пише твори таким почерком, який відповідав тому чи іншому школяру;
• розмова героя, поведінка, риси характеру, як у людини;
• «живе» в альбомі, шкільному ранці, зошитах;
• хлопець «обмацав» пальцем фігурку — ця фігурка «перейшла» до хлопця.