Войти
Закрыть

Типи зв’язків між популяціями різних видів в екосистемах

11 Клас

Як вам відомо, популяції різних видів пов'язані не лише між собою, а й з умовами середовища існування. Угруповання організмів утворюють з навколишнім середовищем єдине ціле - екосистему. Структура екосистеми підтримується за рахунок різноманітних зв'язків між популяціями. Залежно від характеру потреб виділяють чотири типи зв'язків між популяціями різних видів в екосистемах: трофічні, топічні, форичні та фабричні. Трофічні зв'язки. Ці зв'язки виникають тоді, коли організми одного виду живляться організмами іншого (живими особинами, їхніми рештками або продуктами їхньої життєдіяльності). Функціонування екосистеми пов'язане з перетворенням енергії. Основним джерелом енергії більшості екосистем є сонячне світло, яке фототрофи перетворюють на енергію хімічних зв'язків органічної речовини. Частину накопиченої енергії вони витрачають на забезпечення власних потреб, решта переходить до гетеротрофів. Отже, організми з різним типом живлення перебувають на різних трофічних рівнях. Трофічний рівень - сукупність організмів з однаковим типом живлення. Перший рівень складають автотрофні організми або продуценти, переважна частина яких є фотосинтезувальними рослинами. На другому рівні знаходяться рослиноїдні тварини та інші організми, що живляться продуцентами, - це консументи І порядку. Хижаки і паразити формують рівень консументів ІІ та вищих порядків. Окремо виділяють сапротрофні організми, або редуценти, що розкладають речовину мертвих організмів (рис. 137)....

Поняття екосистеми

11 Клас

Ви вже знаєте, що популяції різних видів пов'язані не лише між собою, а й з умовами середовища існування. Угруповання організмів утворюють з навколишнім середовищем єдине ціле - екосистему. Поняття екосистеми та її структура. Екосистема - це сукупність організмів різних видів, які взаємодіють між собою і з середовищем у такий спосіб, що всередині системи відбуваються перетворення енергії, колообіг речовин і саморегуляція. У структурі будь-якої екосистеми розрізняють абіотичну (умови середовища існування) та біотичну (сукупність взаємопов'язаних організмів) частини (рис. 133). До абіотичної частини належать: неорганічні сполуки (кисень, вуглекислий газ, азот, вода тощо), органічні сполуки (рештки організмів і продукти їхньої життєдіяльності), мікроклімат (середньорічна температура, вологість тощо). Біотичну частину становлять популяції організмів з різним типом живлення: продуценти - автотрофні організми (рослини, хемотрофні прокаріоти); консументи - гетеротрофні організми, які живляться іншими організмами, соками цих організмів або їхніми рештками (рослиноїдні тварини, хижаки, паразити); редуценти - гетеротрофні організми, які живляться залишками або продуктами життєдіяльності організмів, розкладаючи їх до неорганічних сполук (членистоногі, гриби, бактерії)....

Поняття популяції

11 Клас

Поняття популяції. Біологічний вид у процесі свого історичного розвитку пристосовується до певних умов існування, що визначає межі його поширення (ареал). У межах поширення виду його особини живуть сукупностями - популяціями. Наявність популяцій у природі пов'язана з неоднорідністю умов існування на території, що її займає вид. Що більш різноманітними є умови існування в ареалі виду, то більшою є кількість популяцій, із яких він складений. Популяція — сукупність особин виду, яка займає частину території його поширення й ізольована від інших подібних сукупностей цього виду. Часто особини однієї популяції більше схожі між собою порівняно з представниками інших популяцій, оскільки всередині популяції схрещування відбувається значно частіше (рис. 128). Характеристики популяції. Популяцію характеризують такі основні показники: площа або об'єм, чисельність, щільність, народжуваність, смертність, приріст. Популяція в екосистемі займає певну площу або об'єм. Чисельність популяції - кількість особин на цій території або в цьому об'ємі (води, повітря, ґрунту), що належать до однієї популяції. Щільність популяції - це середня кількість особин, що припадає на одиницю площі чи об'єму (для мешканців водного середовища) території, яку вони займають. У разі збільшення чисельності щільність популяції не росте лише у випадку її розселення, розширення ареалу. Народжуваність - це число особин популяції, які народжуються за одиницю часу, а смертність - кількість особин, які гинуть за цей самий час. Різниця між народжуваністю та смертністю становить приріст популяції, що може бути як позитивним, так і негативним залежно від умов навколишнього середовища....

Екологічні чинники

11 Клас

Ви вже могли впевнитися, що кожний організм тісно пов'язаний і значною мірою залежить від середовища, що його оточує, хоча й сам впливає на нього. Вплив середовища на організми зазвичай оцінюють через окремі чинники. Екологічні чинники. Організм як складник живого світу в навколишньому середовищі перебуває під одночасним впливом різних чинників, які сукупно називають екологічними. Екологічні чинники — це всі складники навколишнього середовища, що впливають на стан і властивості організмів та їхніх угруповань. Залежно від природи й особливостей їх поділяють на групи: абіотичні, біотичні та антропічні. Абіотичні чинники - це складники та властивості неживої природи, які прямо чи опосередковано впливають на окремі організми та їхні угруповання. Ці чинники поділяють на чотири групи. Кліматичні - це всі чинники, які формують клімат і здатні впливати на життя організмів (світло, температура, вологість, атмосферний тиск тощо). Властивості ґрунту, які мають вплив на життя організмів, утворюють групу ґрунтових чинників. Орографічні чинники - це вплив характеру рельєфу на життя організмів (висота місцевості над рівнем моря, широта місцевості стосовно екватора тощо). Гідрофізичні чинники - це вплив води в усіх станах і фізичних чинників середовища (шум, вібрація тощо) на життя організмів (рис. 123)....

Екологія як наука

11 Клас

Американський еколог і зоолог Юджин Одум, автор класичної праці «Екологія» дав найкоротше означення екології. Він зазначав, що екологія - це біологія навколишнього середовища (рис. 116). Поняття екології. Термін «екологія» (від грец. oikos - житло, оселя і logos - наука, вчення) запровадив німецький природодослідник і філософ Ернст Геккель 1866 року в праці «Загальна морфологія організмів» для позначення біологічної науки, що вивчає взаємозв'язки організмів з навколишнім середовищем. Екологія - наука, що вивчає взаємозв'язки організмів та їх угруповань між собою та з навколишнім середовищем, структуру та функціонування надорганізмових систем. Предмет вивчення та завдання екології. Екологія вивчає закони та закономірності взаємодії організмів й надорганізмових біологічних систем між собою та з навколишнім середовищем; особливості структури, функціонування, формування, розвитку популяцій та екосистем; функції популяцій, екосистем і біосфери. Дослідження в цій галузі біологічної науки вможливлюють розкриття механізмів адаптації організмів, популяцій, екосистем до біотичних, абіотичних та антропічних чинників навколишнього середовища.  ...

Самоконтроль рівня навчальних досягнень. «Біологічні основи здорового способу життя»

11 Клас

1. Наука, яка вивчає спадкові захворювання людини - це А гігієна Б психологія В антропологія Г медична генетика 2. Відкриття та застосування яких речовин дозволило зменшити смертність, викликану інфікуванням хвороботворними бактеріями? А ферментів Б гормонів В вітамінів Г антибіотиків 3. Є спадкові захворювання, які можна виявити цитологічними методами. Яке захворювання можна виявити за допомогою світлової мікроскопії? А синдром Дауна Б гемофілію В дальтонізм Г грип 4. Вчасна вакцинація дозволяє знизити ризик захворіти на А СНІД Б гемофілію В туберкульоз Г фенолкетонурію 5. Специфічний гуморальний імунітет зумовлений дією А фагоцитів Б лізоциму В інтерферонів Г імуноглобулінів 6. Статевим шляхом може передаватися А грип Б малярія В гепатит В Г сонна хвороба Тестові завдання з однією правильною відповіддю (1 бал) 7. Проаналізуйте твердження щодо неспецифічного гуморального імунітету. I. Його забезпечують хімічні речовини, яким притаманна протимікробна та противірусна дія. II. Пов'язаний з виділенням антитіл, або імуноглобулінів. Чи є поміж них правильні? А правильне лише І Б правильне лише ІІ В обидва правильні Г немає правильних 8. Учень та учениця обговорювали енергетичну цінність фруктів, уміст речовин у яких наведено. Учень зазначив, що найбільшу енергетичну цінність має інжир, який містить більше жирів і білків. Учениця зазначила, що найменшу енергетичну цінність має виноград....

Індивідуальне завдання. Малярія

11 Клас

Малярія є однією з найнебезпечніших хвороб сучасності. За даними ВООЗ щороку ця хвороба реєструється у 91 країні та уражає понад 200 млн людей. Збудником малярії є одноклітинний еукаріотичний організм з роду Plasmodium. Його переносником є малярійні комари з роду Anopheles. Малярія виявляється регулярними нападами лихоманки. Перші симптоми з’являються через 10-15 Днів після укусу інфікованим комаром. Якщо не почати лікування у перші 24 години, перебіг хвороби може бути важким, що може призвести до смерті. Найбільш ефективним шляхом профілактики хвороби є боротьба з комахами-переносниками: використання протимоскітних сіток та застосування інсектицидів. Не менш важливим є лікування людей, що захворіли. Традиційними ліками є хінін, який є компонентом кори хінного дерева. У сучасній медицині використовують більш прогресивні синтетичні сполуки, одну з яких було винайдено китайською дослідницею Юю Ту. Вона аналізувала історичні медичні трактати, у яких звернула увагу на перспективну в лікуванні малярії рослину — Полин однорічний. Надалі з неї за допомогою сучасних наукових методів було виділено активну сполуку, що отримала назву артемізин (за назвою полину Artemisia annua). За відкриття цієї сполуки Юю Ту було присуджено Нобелівську премію в галузі фізіології або медицини 2015 року. Завдання 1. Яке з наведених тверджень можна сформулювати на основі аналізу наведеної інформації? А Існує більше ніж 400 видів комарів Anopheles, з яких активними переносниками малярії є 30 Б Найбільш уразливою до малярії групою людей є діти віком до 5 років В Ефективне лікування малярії здійснюється за допомогою антибіотиків Г Малярія є трансмісивним захворюванням Завдання 2. Дві групи учнів обговорювали поширення малярії у світі. Перша група зауважила, що найчастіше ця хвороба трапляється у країнах Африки. Друга група зазначила, що з 2000 по 2015 роки захворюваність на малярію у світі істотно знизилася. Хто має рацію?...

Індивідуальне завдання. Сучасна терапія онкологічних захворювань

11 Клас

«Нобелівська премія в галузі фізіології або медицини 2018 року була вручена Джеймсу Еллісону й Тасуку Хондзьо за відкриття терапії раку, що полягає в гальмуванні негативної імунної регуляції. Відкритий нобеліантами механізм можна спрощено пояснити на такому прикладі. Т-лімфоцити (ТЛ) мають у складі своїх мембран білок PD-1 (відкритий та досліджений Тасуку Хондзьо). У разі активації цей білок ініціює програмовану загибель клітин, або апоптоз. Це зумовлює назву білка Programmed Cell Death 1. У нормі цей механізм потрібен для обмеження імунної відповіді та запобігання розвитку аутоімунних реакцій. Відомо, що деякі ракові клітини (РК) синтезують білок PD-L1, який активує PD-1. Відтак ракові клітини знижують активність Т-ліфмоцитів, які гірше атакують ракові клітини (пунктирна стрілка на рисунку). Це один з механізмів, через які імунна система дає змогу розвинутися раку. Дослідники припустили, що виключення активності білка PD-1 може спричинити протилежний ефект. Вони розробили антитіла до обох зазначених білків (Anti-PD-1 та Anti-PD-L1). Виявилося, що введення в організм таких антитіл супроводжує підвищення активності Т-клітин, які інтенсивніше атакують ракові (неперервна стрілка на рисунку), що призводить до їх знищення та руйнування пухлин.»...

Навчальний проект. Особиста програма зміцнення здоров’я

11 Клас

1. На основі вивченого матеріалу складіть перелік факторів, які впливають на стан вашого здоров'я: оцініть якість середовища існування, питної води, повітря наскільки ваш раціон відповідає принципам раціонального харчування? чи достатній рівень вашої щоденної фізичної активності? чи достатньо ви відпочиваєте, наскільки повноцінним є щоденний сон? проаналізуйте, чи ви маєте шкідливі звички 2. Знайдіть додаткову літературу та розкажіть про необхідність фізичних вправ вашим рідним. Влаштуйте спільні тренування. 3. Оцініть простір, що оточує вас, з точки зору можливості та комфортності організації активного способу життя. Що можна змінити на краще? Чи є можливість зробити це самостійно або з допомогою сусідів, друзів? 4. Складіть перелік дій, за допомогою яких можна зміцнити власне здоров'я. Заведіть щоденник, у якому відмічайте прогрес їх виконання (самопочуття, щоденну активність тощо)....

Практична робота. Розробка рекомендацій щодо профілактики захворювань

11 Клас

Мета: розробити рекомендації щодо профілактики захворювань 1. Які хвороби, на вашу думку, є найбільш поширеними та небезпечними в Україні? За допомогою інтернет-джерел знайдіть офіційну статистику. 2. Оберіть по одній хворобі з груп: інфекційні, паразитарні, неінфекційні. Ознайомтеся із інформацією щодо їх причин, симптомів і способів лікування. Які засоби профілактики цих хвороб пропонуються сучасною медициною? 3. Що спільного й відмінного в підходах до профілактики інфекційних, паразитарних та неінфекційних хвороб? 4. Ознайомтеся з календарем щеплення в Україні. Перевірте відомості стосовно власної вакцинації та ваших рідних. Чи достатньо ви захищені від відповідних хвороб? Виконуючи роботу, пам'ятайте, що діагностика хвороб, визначення методів лікування та профілактики повинні здійснюватися фахівцями. Самолікування є небезпечним для здоров'я!...

Навігація