Войти
Закрыть

Північний Льодовитий океан

7 Клас , Географія 7 клас Масляк, Капіруліна

 

§ 64. Північний Льодовитий океан

  • 1. Які материки омиває Північний Льодовитий океан?
  • 2. Поясни, чому океан має таку назву.

Географічне положення. Північний Льодовитий океан дійсно є північним, бо в його центральній частині знаходиться Північний полюс, а льодовитим, тому що більша частина океану впродовж усього року вкрита льодом. З площею близько 13,0 млн км2 він є найменшим океаном Землі. 8-11 млн кмйого території знаходиться під крижаним покривом, який досягає товщини 2-5 м (мал. 282).

З півдня він оточений двома материками — Євразією і Північною Америкою. Їх узбережжя омиває багато морів Північного Льодовитого океану: Ґренландське, Норвезьке, Баренцове, Біле, Карське, Лаптєвих, Східносибірське, Чукотське, Баффіна.

В океані багато островів, площа яких становить 3,8 млн км2. Серед них найбільшим островом планети є Ґренландія — 2,2 млн км2. Площа інших островів, що входять до складу Канадського Арктичного архіпелагу, наприклад, Баффінова Земля, є набагато меншою від площі України. Багато островів і архіпелагів належать до Євразії — Нова Земля, Шпіцберґен, Північна Земля.

Більшість морів Північного Льодовитого океану відрізняються невеликою глибиною, за винятком морів Баффіна, Ґренландського й Норвезького. У багатьох випадках вони відділяються одне від одного островами. Далеко в суходіл врізаються лише Біле море і Гудзонова затока.

Із заходу на схід Північний Льодовитий океан простягається на 7500 км. Приблизно така ж відстань між південною частиною Гудзонової затоки і півостровом Таймир.

Мал. 282. Картосхема Північного Льодовитого океану

Знайдіть та підпишіть на контурній карті названі вище географічні об’єкти.

Історія дослідження. Не дивлячись на суворий клімат, багато народів і племен віками жили на узбережжі Північного Льодовитого океану. В Північній Америці це були ескімоси, які для практичних потреб щоденного життя на березі суворого океану набули необхідних навичок. Виготовляли зброю для полювання та своєрідний одяг зі шкіри місцевих тварин, який зігрівав і давав можливість працювати в сильні морози. Зробили човен-каяк — невеликий промисловий човен для плавання серед криги океану, основа якого виготовляється з дерева або кісток, обтягується зверху шкірою морських тварин. У верхній частині човна знаходиться круглий отвір, який затягується ременем довкола пояса гребця. Потопити каяк практично неможливо. Для суворих зим ескімоси винайшли житло — іглу, куполоподібний дім, складений зі снігових чи льодяних блоків. Діаметр житла — до 4 м, а висота — 2 м. Вхід до іглу проходить через отвір у підлозі, до якого веде коридор під снігом. Усередині лежанка зі снігу, покрита шкірами. Світло проникає крізь льодяні стіни. Опалюється й освітлюється іглу за допомогою жиру, який горить у спеціальному посуді (мал. 283, 284).

Мал. 283. Іглу

Мал. 284. Каяк

Ескімоси, чукчі, ненці та інші народи сотні років жили в гармонії з природою океану, раціонально використовуючи її для власних потреб (мал. 285).

У X-XII ст. на берегах Північного Льодовитого океану з’явилися європейці. Лише в XIX ст. почалися регулярні подорожі й експедиції норвежців, росіян, американців з метою пізнання природи океану.

Мал. 285. Чукчі — корінні мешканці півночі Євразії

Мал. 286. Роберт Пірі

Наприкінці XIX ст. норвезький вчений Фрітьоф Нансен розробив проект досягнення Північного полюса на судні «Фрам». Декілька років Нансен з товаришами дрейфував океаном. І хоча експедиції не пощастило досягти полюса, за час дрейфу було зроблено багато відкриттів. Зокрема, встановлено, що зона Внутрішньої Арктики є глибоководним басейном.

На початку XX ст. почалося змагання за те, хто першим досягне Північного полюса. У 1909 р. це здійснив американський дослідник Роберт Пірі (мал. 286).

У XIX — на початку XX ст. сотні малих і великих експедицій вирушали на дослідження Північного Льодовитого океану. Багато з них зникло без сліду. Сотні людей загинули в снігах і кризі.

Нині можливості вивчення океану стали іншими. Потужні криголами, літаки й супутники значно спростили й зробили безпечнішими дослідження. Без цих досліджень не можна, наприклад, передбачити погоду.

Рельєф дна океану. Найбільша глибина Північного Льодовитого океану становить 5527 м. Її зафіксовано в улоговині, що знаходиться на південь від Північного полюса. Середня глибина океану є невеликою — 1225 м. Від Ґренландії до Новосибірських островів через полюс проходить підводний хребет Ломоносова. У Північного Льодовитого океану поблизу Євразії дуже широкий шельф (до 1500 км). Особливо велику площу шельф займає в районі Карського і Східносибірського морів.

Клімат і води. Льодові умови океану. Кількість сонячної радіації, яку одержує Арктика й Антарктика, майже однакова. В цих частинах світу влітку сонячне проміння падає під гострим кутом і майже все відбивається. Взимку ж сонця взагалі немає. Однак, якщо порівнювати їх природні умови, то Арктика набагато тепліша і не така сувора.

Поясніть, чому сонячна енергія не поглинається поверхнею Арктики.

Антарктида лежить значно вище над рівнем моря. Крім того, в Північний Льодовитий океан з Атлантичного приносить багато тепла потужна течія. Тому води Північного Льодовитого океану не охолоджують узбережжя материка, а обігрівають його (мал. 287).

Мал. 287. Схема течій в Північному Льодовитому океані

Знайдіть на карті цю течію, поясніть природу її впливу.

Пригадаємо і порівняймо Арктику з Антарктидою. Середньодобова t °C взимку в Арктиці досягає -40 °С. Влітку вона коливається від 0 до +10 °С. Суттєва різниця, чи не так? Влітку в прибережних районах t °C може підніматися до +28 °С, чого ніколи не буває в Антарктиді.

Опадів в Арктиці, як і в Антарктиді, мало — 75-285 мм. Особливо мізерною є їхня кількість поблизу полюса — 5-10 мм за місяць. На південь від Північного полюса опадів стає більше.

Спробуйте пояснити причини такої невеликої кількості опадів.

У літні місяці в Арктиці частими є тумани. Впродовж року переважають хмарність та хуртовини. Взимку майже весь океан вкривається кригою. Влітку від неї звільняються лише моря. Багаторічні крижані поля й айсберги знаходяться в постійному русі. Стикаючись між собою, вони підламують краї і витискують кригу вгору. Утворюються тороси висотою іноді понад 10 м (мал. 288).

Північний Льодовитий океан є сильно ізольованим від інших океанів. В нього впадають повноводні річки, які приносять велику кількість прісної води. Через низьку температуру повітря випаровування з поверхні океану є незначним. Тому солоність води тут нижча, ніж в інших океанах, — 32%о. Взагалі над Північним Льодовитим океаном кількість опадів перевищує випаровування.

Мал. 288. Крижані тороси

Назвіть річки, які впадають у Північний Льодовитий океан.

Поверхня океану, наче ковдрою, вкрита кригою. Вона ізолює воду від впливу повітря (вітри, температура). Тому основний рух води відбувається внаслідок виносу її надлишку, що приноситься річками в Атлантичний і Тихий океани. В той же час значна кількість води надходить і з цих океанів.

Вода в Північному Льодовитому океані знаходиться в постійному русі. Вона несе кригу від Новосибірських островів через внутрішні райони Арктики до узбережжя Ґренландії. Швидкість пересування криги досягає 4 км на добу. Трапляються й айсберги — великі масиви криги. Вони утворюються при сповзанні на воду льодовиків Ґренландії й острова Елсмір.

Температура поверхневого шару води Північного Льодовитого океану становить -1,8 °С. Така низька температура сприяє насиченню води киснем. Це, з одного боку, створює передумови для розвитку органічного світу. З іншого боку, низькі температури води і крига обмежують цей розвиток.

Органічний світ і природні ресурси. Рослинний і тваринний світ океану досліджений усе ще недостатньо. Тому вчені продовжують робити нові відкриття в глибинах океану.

Донні водорості, окремі з яких мають промислове значення, поширені в тій частині океану, куди заходять теплі води Атлантики (береги Ісландії, Норвегії, Кольського півострова). В холодних водах рослинність є значно біднішою. Інтенсивно розвивається лише фітопланктон, в тому числі і під кригою.

Тваринний світ океану є доволі різноманітним, особливо у водах теплої Північноатлантичної течії. Трапляються смугастий і ґренландський кити, є багато видів риб: морський окунь, тріска, оселедець тощо. Далі на схід і в районі полюса риб зустрічається значно менше, здебільшого це навага, полярна тріска. В цілому, рибні ресурси Північного Льодовитого океану є значними. Тут виловлюють оселедця, палтуса, тріску, морського окуня. Ескімоси Канади й чукчі Євразії продовжують полювати на китів, моржів і тюленів.

Звичайно, тут є і тварини, які найкраще пристосувалися до суворих умов Антарктики. Наприклад, моржі й тюлені, що живуть серед криги, знаходять в океані поживу, виводять потомство.

В арктичних водах живуть білухи і нарвали, які досягають довжини 6 метрів і належать до дельфінів (мал. 289).

Північний Льодовитий океан залишається важливим шляхом сполучення для Норвегії, Ісландії, Росії, Канади і США. Тут знаходяться великі морські порти. На шельфі океану видобувають нафту і природний газ.

Мал. 289. Білуха

Заповніть таблицю в зошиті: «Моря та найбільші морські порти Північного Льодовитого океану».

Охорона природи океану. Природа Північного Льодовитого океану — одна з найбільш вразливих на планеті. У 1991 році Канада, Данія, Фінляндія, Ісландія, Норвегія, Російська Федерація, Швеція та США уклали Стратегію захисту навколишнього середовища Арктики. Її основними екологічними проблемами є танення льодів і зміна арктичного клімату, забруднення північних морів нафтопродуктами і хімічними відходами, скорочення популяції арктичних тварин і зміна їх середовища проживання.

Вплив океану на життєдіяльність людей прилеглих материків. Довгий проміжок часу океан використовувався людьми лише як джерело вилову риби та інших біологічних ресурсів.

Сьогодні тут знайдено значні запаси паливних та інших корисних копалин на шельфі океану, але між арктичними державами і досі відсутні угоди, які чітко визначають права на його дно.

Поступові зміни клімату створюють більші можливості для розвитку тут транспортного сполучення та будівництва військових баз.

У центральній частині океану знаходиться Північний полюс. Більша його частина впродовж усього року вкрита льодом, який досягає товщини 2-5 м. На окраїнах океану є багато морів та островів.

Суворий клімат не став на заваді освоєння океану корінними народами півночі. Регулярні подорожі й експедиції норвежців, росіян, американців з метою пізнання природи океану почалися лише в XIX ст.

З Атлантичного океану в Антарктику приходить тепла потужна Північно-Атлантична течія. Тому води океану не охолоджують узбережжя Євразії, а обігрівають його. Льодовий покрив, низькі температури та потужні річки, що впадають в океан, сприяли формуванню найменшої солоності його вод.

Рослинний і тваринний світ, багаті і різноманітні ресурси океану усе ще недостатньо досліджені та освоєні людиною.

ЗАПИТАННЯ Й ЗАВДАННЯ

  • 1. Опишіть пристосування до суворих умов життя народів, які здавна жили на узбережжі Північного Льодовитого океану.
  • 2. Порівняйте, де і чому природні умови суворіші: в Арктиці чи Антарктиді.
  • 3. Поясніть, як у Північному Льодовитому океані утворюються айсберги і тороси.
  • 4. Поясніть причини порівняно низької солоності вод Північного Льодовитого океану.
  • 5. Назвіть причини недостатньої дослідженості тваринного і рослинного світу океану.
  • 6. Як використовуються природні ресурси Північного Льодовитого океану?

ОКЕАНИ

  • Всесвітній день океанів відзначається 8 червня.
  • Медузи Атлантичного океану належать до найдавніших створінь планети. У 1865 р. в північно-західній частині Атлантики було виловлено медузу, діаметр «парасольки» якої перевищував 2,3 м, а довжина щупалець досягала 36,2 м. Якщо б розвести їх у протилежні боки, довжина медузи-велетня перевищила б 75 м. Довших істот нині в природі немає.
  • Як відомо, у Світовому океані міститься 97% всієї води на Землі. І, як заявляють океанографи, тільки 5% з них повністю вивчено.
  • Найвужчою з судноплавних проток є протока Дофуті, що розділяє японські острови Содо і Травні. Там, де ці два острови сполучені мостом, ширина протоки є меншою за 10 м.
  • Іноді в океані з’являються «молочні моря». Таке «море» являє собою велику ділянку океану, яка в буквальному сенсі світиться. І незважаючи на те, що існує чимало фотографій цього явища, вченим точно не відомо, як воно виникає. За однією з версій, поява «молочних морів» пов’язана з життєдіяльністю люмінесцентних бактерій Vibrio harveyi, які створюють тривале світіння на великих ділянках океану.
  • Найбільшою рибою Світового океану є китова акула. Окремі особини цього виду мали довжину 12,65 метра і досягали маси понад 21,5 тонни. Хоча існують також непідтверджені дані про існування ще більших особин. Сьогодні китові акули живуть у всіх тропічних та помірно теплих морях. Водночас найменшою рибою в Світовому океані вважається Schindleria brevipinguis, яка розповсюджена в коралових лагунах Бар’єрного рифу.
  • Під час урагану, який бушував 6-7 лютого 1933 р. між Манілою, Філіппінами і штатом Каліфорнія (США), висота однієї з морських хвиль досягла 34 м.

ЗАПИТАННЯ ДЛЯ ІНДИВІДУАЛЬНОЇ БЕСІДИ

  • 1. Поясніть, з якою метою побудовано Суецький та Панамський канали.
  • 2. Назвіть найбільші теплі та холодні течії Світового океану. Як вони впливають на природу прибережних територій?
  • 3. Поясніть, як впливають океани Землі на природу материків.
  • 4. Чому в умовах сучасного розвитку науки та техніки в Світовому океані існує ще багато загадок та невідомого?
  • 5. Запропонуйте способи раціонального господарського використання ресурсів океану.

ПИСЬМОВІ ЗАВДАННЯ

1. За допомогою карти океанів заповніть в зошиті наступну таблицю:

2. Здійсніть уявну подорож з Лондона до Токіо (ІІ варіант - з Києва до Сан-Франциско) на судні «Дослідник». Запишіть в зошит назви відомих вам географічних об’єктів, які ви зустрінете подорожуючи. Одним реченням схарактеризуйте кожен з цих об’єктів.

3. Розгляньте малюнки 290-292 та дайте відповіді на запитання:

  • Поясніть, чому саме в цих частинах океану утворилися найбільш засмічені ділянки. Як вони впливають на природу океану?
  • Порівняйте профіль дна Тихого і Атлантичного океанів. Знайдіть відмінності та поясніть їх наявність.

Мал. 290.

Мал. 291.

Мал. 292.

ВИКОРИСТОВУЄМО ДОДАТКОВІ ДЖЕРЕЛА ГЕОГРАФІЧНИХ ЗНАНЬ

Разом із батьками перегляньте фільм Жана Артюса Бертрана «Планета Океан». За враженнями від переглянутого матеріалу напишіть коротке повідомлення для шкільної географічної газети. Обговоріть зміст побаченого зі своїми однокласниками.

ПРАЦЮЄМО В ГРУПІ

Об’єднайтесь в групи та складіть презентацію одного з чотирьох океанів Землі.

ПРОВОДИМО НАУКОВИЙ ТВОРЧИЙ ПОШУК

Підготуйте додаткову інформацію про:

1. Використання природи океанів для відпочинку людей.

2. Забруднення океанів промисловими відходами.

3. Екологічні катастрофи та природа океанів.

скачать dle 11.0фильмы бесплатно
 
Даний матеріал відноситься до підручника "Географія 7 клас Масляк, Капіруліна", створено завдяки МІНІСТЕРСТУ ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ (МОН)

Коментарі (0)

Додавання коментаря

  • оновити, якщо не видно коду