Войти
Закрыть

Заповідники, заказники, національні парки

5 Клас

Держава оберігає ділянки суші й водного простору, природа яких має особливу природоохоронну, наукову, естетичну та іншу цінність. Це її природничо-заповідний фонд. Він охороняється законом. До нього належать: природні заповідники і біосферні заповідники, національні природні парки, заказники та інші. Всі вони використовуються в природоохоронних, науково-дослідних, оздоровчих, освітньо-виховних цілях. Серед 20 заповідників України найбільшими за територією і масштабами наукових досліджень є «Асканія-Нова», Чорноморський, Дунайський, Карпатський, Кримський. Заповідники — природоохоронні території, створені для збереження видів організмів та виконання наукових досліджень. Заповідник «Асканія-Нова» — унікальний куточок природи в Херсонській області, своєрідний музей під відкритим небом, де збереглися неораний степ, стародавні кургани, раніше створені жителями цих земель кам’яні статуї. Це перший заповідник України, закладений понад сто років тому. На території заповідника розташований Український науково-дослідний інститут тваринництва степових районів ім. Μ. Ф. Іванова «Асканія-Нова». Із часу заснування заповідника і до наших днів у ньому існує зоопарк «Асканія-Нова». Він є одним із найкращих у світі. Щорічно його відвідують майже 70 тис. осіб. У зоопарку утримуються 114 видів тварин, у тому числі такі, що перебувають під загрозою зникнення (мал. 168)....

Охорона природи. Червона книга

5 Клас

Охорона природи. Охороняють кордони держави від ворогів, будинок чи квартиру від злодіїв. А від кого охороняють природу? Виявляється, природу людина охороняє від самої себе. А точніше, від негативних впливів своєї діяльності на неї. Охорону природи здійснюють різними способами. Держава видає закони, якими забороняється чинити дії, що мають негативний вплив на природу. Вчені і лікарі розробляють норми допустимого вмісту шкідливих речовин у воді, у повітрі, продуктах харчування. Працівники санітарно-епідеміологічних станцій стежать за дотриманням встановлених норм, контролюють вміст у повітрі та воді різних речовин. Не байдужі до охорони природи люди виходять на суботники та недільники, проводять акції. Вони прибирають територію, насаджують рослини, заготовляють корм для диких тварин і птахів, щоб узимку їх підгодовувати. З метою охорони природи створено різні види природоохоронних територій — заповідники, заказники, національні парки тощо. Червона книга України. Ви розглянули різні екосистеми і зрозуміли, що живі організми тісно пов’язані між собою. Навіть ті комахи, яких ми називаємо шкідниками, необхідні у природі. Якщо їх не стане, комахоїдним птахам забракне корму. Кожен із видів рослин чи тварин повинен зберегтися на Землі....

Екологічні проблеми та їх розв’язування

5 Клас

Екологічні проблеми. Наслідки господарської діяльності людини, стихійні явища (повені, землетруси тощо) не залишаються безслідними для природи. Негативні зміни, що настають у природі під їх впливом, шкодять живій і неживій природі, людині як частині природи. Екологічні проблеми — це порушення стану природного середовища під впливом різних чинників. Джерела забруднення навколишнього середовища. На мал. 160 зображені джерела забруднення навколишнього середовища. Внаслідок спалювання величезної кількості нафтопродуктів, газу і вугілля теплові електричні станції постійно забруднюють довкілля викидами шкідливих газів і сажі. Заводи з виробництва металів і багатьох інших речовин та матеріалів забруднюють повітря, водойми і ґрунт небезпечними для живої природи речовинами. Понад 200 шкідливих речовин потрапляють у навколишнє середовище з викидами автомобільного транспорту. До того ж на горіння пального витрачаються величезні об’єми кисню. Так, на шляху в одну тисячу кілометрів автомобіль використовує річну норму кисню однієї дорослої людини. Повітряний і водний транспорт також забруднює повітря. Особливу небезпеку становлять пожежі на торфовищах, лісові і степові пожежі. Тут вогонь знищує все живе на своєму шляху, у довкілля надходить величезна кількість попелу, сажі, шкідливих газів (мал. 161)....

Людина — частина природи

5 Клас

Зв’язок людини з природою. Подібно до інших живих істот людина дихає, живиться, росте, розмножується і вмирає. Її життя, як і життя інших організмів, залежить від умов природи — достатньої кількості їжі, повітря, води, світла і тепла. Проте лише людина володіє мовою, розмірковує і свідомо виконує роботу. Вона мешкає в оточенні тіл природи і взаємодіє з ними. Природа впливає на розселення людей на земній кулі. Так, у районах полюсів, де панують низькі температури і крига, немає умов для росту і розвитку рослин та тварин, проживання людей. Поблизу екватора, де земна поверхня отримує найбільшу кількість тепла і вологи, ніколи не буває зими і пишно розвивається рослинність. Найбільш комфортні умови для життя людини на рівнинних територіях з помірною кількістю тепла і вологи. У давні часи людина повністю залежала від природи. У природі вона знаходила рослини для харчування, добувала м’ясо, полюючи на звірів і птахів, ловила рибу. Згодом людина окультурила різні рослини, тобто навчилася вирощувати їх на спеціально відведених і оброблених ділянках землі (мал. 155). Нині людина розводить різноманітних свійських тварин, тому постійно має м’ясо, молоко, яйця для свого харчування (мал. 156)....

Навчальний проект «Вирощування найвищої бобової рослини»

5 Клас

Мета: з’ясувати умови, за яких у класі можна виростити найвищу бобову рослину (наприклад, горох, сою, квасолю). Для виконання проекту вам знадобляться: пророщені бобові рослини (їх ви отримаєте від учителя), різні ґрунти, ящики чи вазони, у яких вирощуватимете рослини. Тривалість проектної діяльності — кілька тижнів. Проект краще виконувати групами. Вам необхідно буде за допомогою експерименту перевірити вплив тепла, світла, води, родючості ґрунту на вирощування найвищої бобової рослини. Для цього ви вирощуватимете рослини на різних ґрунтах, за різного освітлення, поливатимете різною кількістю води і будете проводити спостереження. Також потрібно буде виміряти та зафіксувати результати експерименту, умови, за яких рослини ростуть....

Екосистеми

5 Клас

Поняття екосистеми. Організми живуть на певній території, зазнають впливу чинників середовища, взаємодіють між собою і впливають на середовище. Так утворюються екосистеми (мал. 148). Екосистему утворюють організми, які мешкають на спільній території, взаємодіють між собою і середовищем життя. Організми екосистем поділяють на три групи. До першої групи належать рослини. Вони утворюють органічні речовини і забезпечують ними себе та інші організми. Тому їх називають утворювачами. Другу групу становлять, як правило, тварини. Вони споживають готові органічні речовини, що надходять до них із рослинною і тваринною їжею. Це споживачі. Багато видів бактерій і грибів отримують речовини та енергію для свого існування, розкладаючи рештки відмерлих організмів. їх відносять до групи руйнівників. Прикладами природних екосистем є ліс, річка, озеро, болото, степ. Вони виникли природним шляхом. Існують штучні екосистеми. Наприклад, парк, квітник, поле, сад, водосховище. їх створює людина. За малюнком 149 ознайомтеся з рослинами різних ярусів лісу, наведіть власні приклади. Природні екосистеми. Лісом називають велику ділянку землі, на якій ростуть дерева, розташовані близько одне до одного, та інші рослини, а також гриби (мал. 149). У лісі мешкають різні тварини (мал. 150, с. 190). Розгляньте тварин лісу на малюнку 150. Зверніть увагу на забарвлення покривів тіла тварин. У ньому переважають кольори листків і стовбурів лісових дерев. Це дозволяє тваринам маскуватися і бути непоміченими ворогами. У птахів лісу короткі крила і довгий хвіст, щоб було легко літати між деревами. Багато тварин мають кігті, щоб лазити по деревах....

Взаємозв’язки між організмами. Співіснування й угруповання організмів

5 Клас

Взаємозв’язки між організмами. У природі організми живуть не відокремлено один від одного, а в оточенні інших організмів. Навіть поодинока сосна, яка височіє на скелі, зовсім не самотня. К «сусідами» є різноманітні комахи, які живуть на стовбурі; зрідка пташка може сісти на гілку, щоб перепочити, а корені дерева оточені мешканцями ґрунту. Сукупність організмів, які живуть на одній території, називають угрупованням. Між організмами в угрупованнях виникають різноманітні зв’язки (мал. 145). Досить часто вони пов’язані з живленням (харчуванням) організмів. ЦІ зв’язки називають харчовими, або ланцюгами живлення. Наприклад, зелені листки дерева об’їдає гусінь. Нею живиться горобець, який стає здобиччю яструба. Запишемо цей ланцюг живлення в послідовності споживання одних організмів іншими: зелений листок —> гусінь —> горобець —> яструб. Як бачимо, тваринні організми не можуть існувати без рослинних. Оселяючись на дереві, гриби-трутовики використовують його як місце прикріплення і джерело поживних речовин. Гриб шкодить дереву, виснажуючи його і прискорюючи відмирання. Тому трутовики — справжні паразити....

Ґрунтове середовище життя організмів

5 Клас

Особливості ґрунтового середовища. Хоча ґрунт — пухкий верхній шар земної поверхні, проте ґрунтове середовище більш щільне, ніж наземно-повітряне і водне. Тут не побіжиш, не полетиш, не попливеш. У ньому практично відсутнє сонячне світло та значно менше кисню, ніж у наземно-повітряному середовищі. До основних чинників, що роблять ґрунт середовищем життя багатьох організмів, належать: вологість, температура, повітря, що заповнює порожнини між грудочками ґрунту, наявність органічних і неорганічних речовин. Організми пристосувалися до руху і життя в такому середовищі. Мешканці ґрунту. Це тільки на перший погляд здається, що в ґрунтовому середовищі мало організмів. Насправді ж їх не менше, ніж в інших середовищах. Тут живе величезна кількість бактерій (завдяки їм відбуваються процеси гниття), одноклітинних організмів, червів, комах та їх личинок. Прикладами найбільших за розмірами тварин ґрунтового середовища в Україні є сліпак і кріт. Сліпак — травоїдна тварина, що може досягати 20-35 см у довжину. Кріт — хижак, живиться здебільшого личинками комах та дощовими черв’яками. Розміри його тіла приблизно вдвічі менші, ніж у сліпака. Мешканці ґрунтового середовища розпушують ґрунт, роблять його проникним для вологи і повітря. Першість у цій справі належить дощовим черв’якам. Вони розпушують, удобрюють ґрунт та поліпшують надходження у нього повітря і води....

Водне середовище життя організмів

5 Клас

Особливості водного середовища життя. У водному середовищі коливання температури впродовж доби та року менші, ніж у наземно-повітряному. Це пов’язано з тим, що вода, на відміну від повітря, нагрівається й охолоджується повільніше. У водному середовищі світла найбільше у верхніх шарах. Тому тут поширені зелені рослини. На глибині кількох кілометрів живуть глибоководні тварини, наприклад деякі риби і черви. Там панує суцільна темрява (Див. «Скарбничку знань» на с.180). Мешканці водного середовища дихають киснем, розчиненим у воді. Проте його у водному середовищі значно менше, ніж у наземно-повітряному. Через високий вміст солей вода морів і океанів солона (її ще називають морською). У воді річок, озер, ставків вміст розчинених речовин менший. Такі водойми називають прісними. Вода — середовище життя багатьох організмів. Із тваринних організмів водного середовища зазвичай першими згадуємо риб. І справді, все їх життя проходить у воді. Вони можуть швидко переміщуватися в ній на великі відстані. Мешканці водного середовища — раки, краби, морські зірки (мал. 137) — не лише переміщуються у воді, а й можуть пересуватися по дну. Серед тварин водного середовища є істоти, які швидше нагадують рослини, наприклад корали (мал. 107, с. 149). Вони прикріплюються до дна водойми....

Навігація