Войти
Закрыть

Неметали. Загальна характеристика неметалів

11 клас

Скільки неметалічних елементів у періодичній системі? Ви зможете самостійно відповісти на це запитання, проаналізувавши рисунок 15.1 (зробіть це). Зверніть увагу, що обабіч умовної межі, яка проходить у періодичній системі від Бору до Астату, розташовано хімічні елементи, прості речовини яких виявляють властивості, проміжні між властивостями металів і неметалів. Цікаво і пізнавально Яке було співвідношення між кількістю металічних і неметалічних елементів, відомих людству, у Стародавні часи? Золото, срібло, залізо, ртуть, олово, мідь, свинець - сімка металів давнини. Натомість у ті часи було відомо лише два неметали - сірка та вуглець. Свідчення про це збереглися в літературних пам’ятниках давнини - «Лейденському папірусі», «Стокгольмському папірусі», «Природній історії» Гая Плінія-секунда, «Книзі 70» Джабір Ібн Хайяма тощо. Критерієм металічності або неметалічності простої речовини може бути чимало властивостей. З курсу хімії 7 і 8 класів ви знаєте, що неметали - прості речовини, які не виявляють властивостей металів, а саме: металічного блиску, ковкості, погано проводять тепло, електричний струм. Саме легкість проходження електричного струму крізь просту речовину, тобто її електропровідність, є показником, за яким легко визначити ступінь металічності. Однак трапляються й винятки. Графіт, наприклад, добре проводить електричний струм. Так само як і силіцій, арсен та йод, ця речовина має металічний блиск. Тому складно однозначно класифікувати деякі хімічні елементи на рівні макросвіту - за властивостями утворених ними простих речовин. Тож глибинні причини, які зумовлюють металічні або неметалічні властивості хімічних елементів і простих речовин, шукатимемо на рівні мікросвіту....

Обчислення кількості речовини, маси або об’єму продукту за рівнянням хімічної реакції, якщо один з реагентів взято в надлишку

11 клас

Обчислювати кількість (об’єм, масу) продукту реакції за масами (об’ємом, кількістю речовини) реагентів, один з яких узято в надлишку, потрібно за тією речовиною, яка повністю витратиться внаслідок реакції. Адже друга сполука прореагує лише частково - її надлишок не реагуватиме. Тобто кількість продукту реакції буде прямо пропорційна кількості реагенту, що прореагує повністю. Ці співвідношення змодельовано на рисунку 14.1. Майбутнім кондитерам і кондитеркам, наприклад, неважко збагнути: якщо для виготовлення солодкої канапки потрібні бісквітна основа, три вишні та ложка малинового сиропу, то з п’яти бісквітних основ, трьох пар вишень і чотирьох ложок сиропу згідно з рецептом можна виготовити лише дві повноцінні канапки. Дві ложки сиропу та три бісквітні основи залишаться невикористаними. Цікаво і пізнавально Стехіометрія (від дав.-грец. στοιχειον - елемент та μετρειν - вимірювати) - розділ хімії про кількісні співвідношення реагентів у хімічних реакціях. Співвідношення кількостей реагентів, що дорівнюють співвідношенням коефіцієнтів у стехіометричному рівнянні реакції, називають стехіометричними....

Обчислення за хімічними рівняннями відносного виходу продукту реакції

11 клас

Вихід з будь-якої проблемної ситуації потрібно шукати - тоді неодмінно знайдете його. Наразі проблемну для вас ситуацію може створити пропозиція обчислити відносний вихід продукту реакції. Адже цей тип задач є новим, тож розгляньмо його. З’ясуймо насамперед, що таке теоретичний вихід продукту реакції. Це кількість речовини (маса, об’єм) продукту реакції, обчислена за хімічним рівнянням. Відповідно його позначають nтеор., mтеор., Vтеор. Зазвичай на практиці кількість речовини (маса, об’єм) продукту реакції менша за розраховану теоретично - адже поміж реакцій трапляються оборотні, під час лабораторних і технологічних операцій певну кількість продукту втрачають. Практичний вихід продукту реакції позначають nпракт., mпракт., Vпракт. Відносний вихід продукту реакції позначають літерою грецької абетки η (вимовляють «ета») та обчислюють за формулою Тобто відносний вихід продукту реакції (η) - це відношення його практичного виходу (nпракт.) до теоретичного (nтеор.). Оскільки маси речовини (m) та об’єми (V) газів прямо пропорційні їхнім кількостям речовин (n), для обчислення відносного виходу продукту реакції також використовують такі формули:...

Поняття про гальванічний елемент як хімічне джерело електричного струму

11 клас

Гальванічний елемент - це пристрій для перетворення хімічної енергії на електричну внаслідок самочинного перебігу окисно-відновних реакцій. На рисунку 12.1 зображено мідно-цинковий гальванічний елемент Даніеля - Якобі. Які реакції відбуваються на його електродах? Унаслідок цього атоми Цинку перетворюються на йони, які переходять у розчин, а цинковий анод розчиняється, його маса зменшується. Зверніть увагу, що анод у гальванічному елементі є негативним електродом (за рахунок електронів, отриманих від атомів Цинку) на відміну від процесу електролізу, де його підключено до позитивного полюса зовнішнього джерела електричного струму....

Про гідроліз докладніше

11 клас

Гідроліз — оборотна реакція. Тож її перебігом можна керувати згідно з принципом Ле Шательє. Гідроліз солей - процес, обернений реакції нейтралізації, унаслідок якої утворюються сіль та вода. Реакція нейтралізації екзотермічна, тож гідроліз є ендотермічним процесом. Одним з реагентів у реакціях гідролізу є вода, тому розбавляння розчину солі зміщує рівновагу в бік утворення продуктів, тобто підсилює гідроліз. Унаслідок гідролізу в розчині солі утворюється надлишок катіонів Гідрогену (у якому випадку?) або гідроксид-іонів (у якому випадку?). Якщо один з продуктів гідролізу солі залишає сферу реакції, хімічна рівновага також зсувається праворуч - гідроліз посилюється. Це властиво солям слабких, летких і нестійких кислот - карбонатної, сульфідної, сульфітної. • 1. Спрогнозуйте, підсилиться чи послабиться гідроліз солі, здатної до нього, унаслідок нагрівання її розчину. 2. Поясніть: а) чому для добування реакцією обміну солей слабких основ або слабких кислот потрібно використовувати холодні концентровані розчини реагентів; б) добавлянням до сольового розчину лугу або сильної кислоти можна посилити або послабити гідроліз солі. Наведіть приклади. 3. На прикладі натрій карбонату поясніть, чому внаслідок кип’ятіння його розчину збільшується лужність середовища. Які два чинники в цьому випадку підсилюють гідроліз?...

Гідроліз солей

11 клас

Результати досліду, мабуть, виявилися для вас дещо несподіваними. Ви правильно спрогнозували, що середовище водного розчину натрій хлориду нейтральне й, напевно, вважали, що середовище водних розчинів усіх солей має бути нейтральним. Адже внаслідок електролітичної дисоціації солей утворюються катіони металічних елементів2 й аніони кислотних залишків, а ступінь дисоціації води на катіони Гідрогену й гідроксид-аніони мізерно малий3. 1 Та/або інших солей на розсуд учителя або вчительки хімії. 2 Унаслідок дисоціації солей амонію - катіони амонію. 3 Лише одна молекула води з 550 000 її молекул дисоціює на катіон Гідрогену та гідроксид-іон. Спробуймо з’ясувати причину виявленої суперечності. Проаналізуймо хімічний склад натрій хлориду, натрій карбонату, алюміній хлориду з огляду на те, з яких катіонів і аніонів складаються їхні кристали і продуктами взаємодії яких кислот й основ є ці солі. Натрій хлорид складається з катіонів Натрію та хлорид-аніонів, тобто є продуктом реакції між сильними електролітами - натрій гідроксидом і хлоридною кислотою. Натрій карбонат складається з катіонів Натрію та карбонат-аніонів, тобто є продуктом реакції між сильною основою натрій гідроксидом і слабкою карбонатною кислотою. Алюміній хлорид складається з катіонів Алюмінію та хлорид-аніонів, тобто є продуктом реакції між слабкою основою алюміній гідроксидом і сильною хлоридною кислотою....

Необоротні та оборотні хімічні процеси. Хімічна рівновага. Принцип Ле Шательє

11 клас

Початкові уявлення про необоротні та оборотні хімічні процеси ви дістали в 9 класі й, звісно, пам’ятаєте, що умовами перебігу до кінця (необоротності) реакцій обміну між електролітами в розчині є утворення малодисоційованої речовини, зокрема осаду, води чи виділення газу. • Наведіть кілька прикладів необоротних реакцій обміну між електролітами в розчинах, скориставшися таблицею «Розчинність кислот, основ, амфотерних гідроксидів та солей у воді»1. https://periodic-table-of-elements.org/SOLUBILITY 1 Її розміщено в Додатку. Необоротні реакції відбуваються лише в одному напрямку аж до повної витрати одного з реагентів. Наприклад, реакція горіння магнію необоротна. Вона триватиме доти, доки не витратиться весь магній або (якщо реакція відбувається в закритій системі) кисень, який підтримує горіння (рис. 9.1). Натомість оборотні реакції відбуваються одночасно у двох протилежних напрямках - прямому та оберненому (рис. 9.2)....

Кристалічний і аморфний стани твердих речовин. Залежність фізичних властивостей речовин від їхньої будови

11 клас

Аморфні речовини не мають чітко визначеної температури плавлення (висловте припущення чому). Унаслідок нагрівання вони розм’якають та перетворюються на в’язку рідину. Цікаво і пізнавально Аморфний метал або металеве скло (bulk metallic glass, BMG) має аморфну структуру. Такі матеріали в 50 разів міцніші за пластик, удесятеро - за алюміній, утричі - за сталь. Металеве скло майже неможливо подряпати. • Висловте припущення, для чого можна використати металеве скло. Порівняйте свій прогноз з думкою автора розробки. https://www.youtube.com/watch?v=Bd370rlvT5M Кристалічні ґратки - модель, за допомогою якої описують внутрішню будову кристалів. Точки простору, у яких розташовані структурні частинки речовини в кристалі, називають вузлами кристалічних ґраток. Природа частинок у вузлах кристалічних ґраток та сили взаємодії між частинками визначають тип ґраток: йонні, атомні, молекулярні та металічні. Атомні кристали. Типовим прикладом таких речовин є алмаз (рис. 8.5). Він не проводить електричний струм (поясніть чому). Це надзвичайно стійка форма існування Карбону (поясніть чому). У бору, силіцію, германію, арсену, кварцу також атомні кристалічні ґратки (спрогнозуйте властивості цих речовин, перевірте свої припущення, використавши додаткові джерела інформації)....

Металічний зв’язок

11 клас

В атомах металічних елементів на зовнішньому енергетичному рівні міститься від одного до трьох електронів, зрідка - чотири. Наприклад, в атомі Натрію на зовнішньому енергетичному рівні один електрон. Віддавши його, цей атом набуває стійкої електронної конфігурації атома Неону. Такої самої конфігурації набувають атоми Магнію та Алюмінію, віддавши відповідно два і три електрони. В атомі Стануму на зовнішньому енергетичному рівні чотири електрони. Унаслідок їхньої втрати утворюється стійка електронна конфігурація атома Криптону. • Запишіть електронні формули атома Неону, атомів і катіонів Натрію, Магнію та Алюмінію та зобразіть їхні графічні варіанти, порівняйте електронну будову зазначених частинок. Що менше електронів на зовнішньому енергетичному рівні і що більший радіус атома, то легше атом металічного елемента перетворюється на катіон. Які частинки є в кристалічних ґратках металів? Понад століття тому німецький фізик Пауль Друде (рис. 7.1) запропонував теорію, згідно з якою метал складається з атомів, катіонів і вільних електронів, так званого електронного газу....

Водневий зв’язок

11 клас

Водневий зв’язок не є для вас новим поняттям. Ви вже знаєте, що утворені за рахунок спільних електронних пар зв’язки О-Н у молекулі води ковалентні полярні. Вони розміщені під кутом 104,5°, і це зумовлює асиметричність структури й виникнення диполя - системи з двох зарядів, протилежних за знаком і однакових за величиною (рис. 6.1). Експериментально пересвідчитися, що молекули води полярні, можна за допомогою простого досліду: тонка водяна цівка притягується до виробів, наелектризованих тертям (рис. 6.2). Водневий зв’язок - слабкий. Він утворюється між електронегативним атомом та атомом Гідрогену, що сполучений хімічним зв’язком з іншим електронегативним атомом. Обидва електронегативні атоми здебільшого є атомами хімічних елементів другого та третього періодів періодичної системи. Ідеться про атоми Нітрогену, Оксигену, Флуору. Переважно водневий зв’язок - це електростатична взаємодія. Її підсилюють малий розмір атомів Гідрогену, що вможливлює зближення диполів, які взаємодіють. Водневі зв’язки є причиною аномально високих (порівняно з леткими сполуками інших елементів VIA групи періодичної системи) температур кипіння та плавлення води, а також деяких інших летких сполук з Гідрогеном (рис. 6.4)....

Навігація