Практичне заняття. Про що можна дізнатись із сімейного фотоальбому
- 13-11-2022, 19:32
- 437
5 Клас , Історія України 6 клас Пометун, Костюк 2013
§ 5. Практичне заняття. Про що можна дізнатись із сімейного фотоальбому
1. Що історики бачать на фотографіях.
2. Як відображена історія вашої сім’ї у фотографіях.
3. Чому родинне дерево є історичним джерелом.
Фотографію винайшли у першій половині XIX століття. Перші фотоапарати були великими та громіздкими. Щоб зробити знімок, фотограф спочатку встановлював пристрій на певному місці, а потім накривав його і себе великим клаптем чорної тканини. Після тривалих приготувань він робив фотознімок людей або певної місцевості.
Як ви думаєте, чи можна було зробити тоді миттєві чи випадкові фотознімки? Чому? Коли це стало можливим? До якого типу історичних джерел належать фотографії?
1. ЩО ІСТОРИКИ БАЧАТЬ НА ФОТОГРАФІЯХ
У XX столітті фотографії стають одним із найважливіших видів історичних джерел. На фотознімках можна побачити одяг та предмети, характерні для того часу, заняття людей, вигляд вулиць і будинків тощо. На відміну від письмових джерел, які могли створюватися через певний проміжок часу після події, фотографії є безпосередніми свідченнями про неї. Досліджуючи фотографію як історичне джерело, скористайтеся інструкцією.
Як працювати з фотографією — історичним джерелом
Аналізуючи фотопам’ятку, намагайтеся послідовно відповідати на запитання:
• Кого зображено на фотографії? Хто ці люди і що вони роблять?
• Коли і де відбувається подія? Чому ви так вважаєте?
• 3 якою метою зроблено фотографію?
• Якої інформації бракує, аби повністю відповісти на ці запитання?
• Чи є на фотографії підпис, інші написи? Чи можуть вони стати у пригоді під час вашого дослідження?
• Які висновки можна зробити? Про що ще ви хотіли б дізнатися?
Ознайомтеся зі зразком дослідження фотографії, виконаним за інструкцією. 1 2 3 4 5 6 7
Першотравнева демонстрація в українському місті. Середина 1970-х рр.
1) На фотографії зображено групу людей, які разом йдуть вулицею міста.
2) Люди святково вдягнені, у їхніх руках повітряні кульки та гілки дерев з молодими листочками. Чоловіки несуть прапори, портрети та заклики. Разом з дорослими прямують діти. Люди усміхаються.
3) Фотографія зроблена у місті. На фото видно, що одяг людей відрізняється від сучасного. Зрозуміло, що подія відбувається навесні, оскільки на деревах молоде листя. Асфальт мокрий — напевно, незадовго до події дощило.
4) Фотографію, можливо, було зроблено на прохання одного з учасників події, так би мовити «на пам’ять».
5) Підпис повідомляє, що зображена подія — це Першотравнева демонстрація, яка відбулася у середині 1970-х років.
6) Бракує відомостей про те, де саме (в якому місті) відбувалася ця подія і в якому році.
7) Із фото незрозуміло, чому і з якою метою люди зібрались разом цього дня і що таке Першотравнева демонстрація.
1. Скориставшись інструкцією, проаналізуйте фотографію (робота в парах).
2. Відокремлюйте у ваших відповідях те, що бачите, і ваші припущення щодо зображуваного на фотографії.
Урок англійської мови в українській школі. 1973 р.
2. ЯК ВІДОБРАЖЕНА ІСТОРІЯ ВАШОЇ СІМ’Ї У ФОТОГРАФІЯХ
Важливою для кожного з вас є сімейна історія. Знання того, ким є ваші батьки, де і коли вони народилися, де навчалися і як обирали свою професію, з якої родини походять, — необхідна частина вашої особистої історії. Сімейна історія тісно пов’язана з історією всієї країни. Історію сім’ї можна дослідити за допомогою різних історичних джерел, і, звичайно ж, за фотографіями.
Дослідіть фотографії вашої родини як історичного джерела у такій послідовності:
• подивіться, чи мають фотографи підписи, і пригадайте пояснення, надані вам дорослими вдома;
• укладіть сторінку фотоальбому, розміщуючи фотографії з підписами у хронологічній послідовності;
• позначте на карті України місця, пов’язані з історією життя ваших родичів та знайомих;
• придумайте назву історії, яку можна скласти на основі відібраних фотографій;
• розкажіть однокласникам складену вами історію.
3. ЧОМУ РОДИННЕ ДЕРЕВО Є ІСТОРИЧНИМ ДЖЕРЕЛОМ
Пригадайте, що таке родинне дерево. З’ясуйте, чому родинне дерево є історичним джерелом.
Генеалогія (від грецьких слів «рід, походження» та «слово, знання») — допоміжна історична наука про походження та взаємний зв’язок родин.
У сімейних архівах знатних родин у давнину та нині зберігають відомості про походження сім’ї та прізвища, про родинні зв’язки та близькість до інших заможних і відомих людей. Схему походження сім’ї називають родинним або генеалогічним деревом.
Збирання інформації про власний родовід стало дуже важливим у X столітті. Аби довести свою шляхетність і мати право на привілеї, рицарі та інші дворяни збирали відомості про своє походження. Результати досліджень історії власної родини зображали у вигляді дерева. В основі, або ж у корінні, такого дерева часто розміщували герб засновника родини, а на гілках (праворуч і ліворуч) — герби батька і матері.
Зазвичай родинне дерево має вигляд картини, яку розміщують на видноті.
Порівняйте зображення. Яку інформацію можна отримати з цих родинних дерев? Чому родинне дерево важливе для людей? Що потрібно знати, аби створити родинне дерево?
1. Родинне дерево англійських королів на стіні Великої зали Королівського палацу у Вінчестері, Англія. XIVст. 2. Григорій Левицький. Родинне дерево Олексія Розумовського у вигляді трояндового куща (гравюра). XVIII ст.
У молодших класах ви створювали родинне дерево. Для цього з’ясовували засновників родини, або ім’я найстарішого родича, та всі «відгалуження» братів і сестер у кожному поколінні. Напевно, ви дізналися, які прізвища є у вашій великій родині, чим займаються члени вашої сім’ї, чому ваші батьки, дідусі та бабусі є вашим «корінням».
Родовід будь-якої людини, особливо історичного діяча, дає можливість на основі багатьох документів дізнатися не лише роки життя та імена членів родини, а іноді про їхню діяльність.
Перевірте себе
Пригадайте свою діяльність на уроці та оцініть у балах, наскільки ви погоджуєтеся з твердженнями (2 бали — цілком погоджуюся, 1 бал — частково, 0 балів — не погоджуюся)
1) Пропонуємо вам зобразити історію вашої сім'ї' у вигляді родинного дерева.
Виберіть фотографії кожного члена вашої родини, на яких відображаються події з сімейної історії: шкільні роки, подальше навчання, одруження, народження дітей, сімейні свята тощо. Разом із дорослими встановіть час і місце подій, зображених на фото. Розмістіть фотографії та супутню інформацію на схемі родинного дерева, дотримуючись хронологічної послідовності подій та взаємозв’язків між членами родини. Після завершення роботи приготуйтеся розповісти своїм друзям про цікаві знахідки, що з’явилися під час роботи над родоводом.
2 Відповідно до запропонованої схеми створіть родинне дерево видатної особи, чиє життя і діяльність вам цікаві.
3) На основі запропонованої інформації доповніть генеалогічне дерево давньоруських князів.
Анна — дочка князя Ярослава Мудрого, яка вийшла заміж за французького короля й отримала у Франції ім’я Анна Руська. Володимир (правив упродовж 1113-1125 років) — син князя Всеволода та візантійської принцеси з роду Мономахів. Увійшов в історію як князь Володимир Мономах.
Княгиня Ірина — дочка шведського короля, дружина князя Ярослава Мудрого.
Князь Ігор Рюрікович (правив упродовж 912-945 років) — батько князя Святослава та чоловік княгині Ольги.
Князь Володимир Великий (правив упродовж 980-1015 років) — син князя Святослава та батько князя Ярослава Мудрого. Запровадив християнство в Київській Русі.
Княжна Анна (Янка) — дочка князя Всеволода. Відкрила першу в Київській Русі школу для дівчаток.
Коментарі (0)