Войти
Закрыть

Вступ до історії 5 клас Мороз 2018

5 Клас

У кожної людини є власна історія. Так само власну історію має кожна родина, кожен народ та кожна держава. Час свого життя і життя країни люди поділяють на минуле, сьогодення і майбутнє, задля позначення яких використовують такі слова, як «учора», «сьогодні», «завтра» або «в минулому році», «наступного року». Напевне, кожен із вас може пригадати своє минуле: дитячий садок, навчання в початковій школі, перших друзів, поїздки, мандрівки та інші пам’ятні події. Все це й утворює історію вашого життя. Зі словом «минуле» в кожної людини будуть свої спогади, і в багатьох людей вони будуть різні. Але минуле — це не просто спогади про прожиті роки, а й набуті досвід, знання та вміння. Досвід предків, їхні традиції, звичаї передавалися з покоління в покоління протягом багатьох століть. Все, що нас оточує, — будівлі, пам’ятки культури були споруджені в минулому. Все, чим ми користуємося,— транспорт, побутова техніка, комп’ютери, мобільні телефони й багато іншого є результатом праці та винаходів минулого. Без використання здобутків минулого кожне нове покоління мало винаходити й відтворювати все з початку. Упродовж багатьох століть на теренах сучасної України кожне покоління передавало нащадкам любов до праці та свій досвід у таких видах діяльності як, землеробство, скотарство, ремесло, бджільництво, ткацтво та інші. Таким чином, минуле — це основа сьогодення. Як бачимо, історія — це досвід людства.
...

Історія України 5 клас Пометун, Костюк 2013

5 Клас

Вітаємо вас на порозі цікавих історичних подорожей і відкриттів, що допоможуть вам пізнати історію як предмет, дізнатися, як жили і працювали люди в минулому, як захищали батьківщину та створювали неповторну культуру, зрозуміти зв’язок між народами, історія яких пов’язана з територією України, Ці знання допоможуть вам стати освіченими людьми і гідними громадянами України.
...

Подорожуємо новими шляхами

5 Клас

Як провести гру Оберіть 7 спостерігачів/спостерігачок, які чергуватимуть на «зупинках», між якими подорожують команди. Вони мають оцінювати виконання завдань та спостерігати за часом перебування команд на кожній «зупинці». Кожна із семи «зупинок» матиме табличку з номером та її назвою. На кожній «зупинці» лежатимуть аркуші із завданнями за кількістю команд, які беруть участь у грі, та чисті аркуші паперу, на яких команди виконуватимуть завдання. Перед початком гри спостерігачі/спостерігачки разом із вчителем/вчителькою мають домовитись, як вони оцінюватимуть повне або часткове виконання завдання командами. Кількість аркушів із завданнями і ключами (таблицями тощо) на кожній «зупинці» має відповідати кількості команд. Кожна команда отримує подорожній лист із вказаними назвами «зупинок», порядком їх відвідування та кількістю балів за кожне завдання. Об’єднайтеся в 5-7 команд (по 5-6 мандрівників/мандрівниць у кожній) та отримайте свої подорожні листи. Почніть подорожувати (класом, частиною шкільної будівлі), відвідуючи «зупинки» у визначеній послідовності. Час перебування на кожній зупинці — не більше 7-8 хвилин. Після завершення уявної гри-подорожі здайте подорожні листи вчителеві/вчительці для підрахунку балів та визначення команди-переможця. 2. Завдання для подорожі ЗУПИНКА 1. СУСПІЛЬСТВО: ЛЮДИ І СПІЛЬНОТИ Розгадайте кросворд, де всі слова пов’язанні з поняттям «суспільство». По горизонталі: 4. Наука, що вивчає соціальну сферу життя суспільства — відносини між спільнотами та взаємодію людей. 5. Союз людей спільного походження, мови, віри і звичаїв. 6. Об’єднання осіб, кровно пов’язаних між собою. 8. Людина, яка здійснює комерційну (виробничу, торговельну) діяльність. 10. Науковець, фахівець, який вивчає минуле на підставі усних свідчень, писемних джерел, зображень і матеріальних пам’яток. 13. Слово, яке означає «вільна, озброєна людина». 14. Керівник козацького війська, обраний козацькою радою....

Узагальнення та практика до розділу 5. Розмаїття України

5 Клас

Об’єднайтеся у пари чи кілька малих груп. Домовтеся про те, що саме ви обираєте для вашої уявної подорожі: до якого періоду історії України належатимуть пам’ятки: княжі часи, козацька епоха, XIX чи XX століття. з яким сторонами історичного минулого вони пов’язані: із державним життям українського народу, боротьбою із зовнішніми ворогами, історією господарства, розвитком культури, освіти, мистецтва, визначними історичними діячами, історією та культурою різних народів, які населяли Україну. Подорожуючи, дотримуйтесь такої послідовності дій: 1) Визначте, яке місце ви бажаєте відвідати. Знайдіть його на карті України на форзаці підручника. 2) Оберіть маршрут: з’ясуйте, що ви зможете побачити дорогою, повз які населені пункти будете проїжджати. 3) Знайдіть ресурси, з яких ви можете отримати потрібну інформацію: це можуть бути сайти музеїв, міст чи сіл, окремі сайти, присвячені пам’яткам (приміром, краєзнавчий портал "Україна Інкогніта”). 4) Намагайтеся дізнатися якомога більше про місце, яке є предметом вашого вивчення. 5) Занотовуйте усе нове, що дізналися під час подорожі, а також свої враження від побаченого. За можливості підготуйте зображення цієї пам’ятки. 6) Розкажіть однокласникам/однокласницям про те, що ви дізналися. Для кращого представлення результатів вашої уявної подорожі укладіть сторінку для майбутнього туристичного довідника «Україна історична» або проведіть уявну екскурсію для ваших однокласників і однокласниць, дотримуючись таких правил:...

Навіщо і чому створені заповідники

5 Клас

Тобі вже відомо, що природні заповідники — це ділянки суші та водного простору, де зберігають, охороняють і досліджують рослини і тварин, більшість з яких занесені до Червоної книги України. У заповідниках тварини й птахи мешкають на волі у природних умовах, влаштовують житла й виводять дитинчат. Тут заборонена будь-яка діяльність людини, що завдає шкоди природі. У нашій державі є також національні природні парки — мальовничі місця, де люди подорожують і відпочивають серед рідкісних рослин і тварин. В Україні є й історико-культурні заповідники. Це території історичної, наукової та культурної цінності, де розташовуються комплекси пам’яток історії та культури. Вони перебувають під охороною держави. Два з них — Національний заповідник «Софія Київська» та Національний Києво-Печерський історико-культурний заповідник внесено до Списку всесвітньої спадщини ЮНЕСКО. Заповідники — унікальні пам’ятки живої і неживої природи, історії і культури, створені з науковою метою для збереження культурної спадщини та видів тварин і рослин, що знаходяться під охороною держави. Досліди Повернися до наведених зображень природних та історико-культурних заповідників України. Обери один з них і на цьому прикладі поясни, чим вони дивували людей у минулому і продовжують вражати нині. За необхідності знайди додаткову інформацію про цю пам’ятку в Інтернеті. 2. Чому «Софіївку» в Умані називають шедевром паркового мистецтва...

Які релігії і храми є в Україні

5 Клас

Із давніх давен людина вірила, що крім світу, в якому вона живе, є інший, наповнений надзвичайними силами, які можуть допомагати їй або карати її. Однією з найдавніших форм релігії, поширеною за первісних часів та античності, було язичництво (його ще називають багатобожжя). Люди вірили, що є багато богів та інших потойбічних істот, які керують певними сферами життя та явищами природи, і можуть бути як добрими, так і злими. Уже в І столітті виникла християнська релігія, яка стала основною на території Європи. Релігія — віра і поклоніння людини певному Богу (богам) і пов’язані з цим уявлення про світ і цінності. Передбачає дотримання вірянами певних релігійних звичаїв та обрядів, правил життя і поведінки. Світові релігії: буддизм, християнство (православ’я, католицизм, протестантизм), іслам. У 988 р. київський князь Володимир Великий увів християнство в Русі-Україні. Від 1596 року на українських землях існує греко-католицька церква як один із основних напрямів християнства. Нині в Україні спільно мешкають та взаємодіють люди різної віри. Переважна кількість вірян — це християни, зокрема православні. Історичні джерела містять відомості про те, як у містах і селах поруч жили і працювали, приміром, християни, мусульмани та іудеї. У різні історичні періоди взаємини між ними різнилися: мирне повсякдення змінювалось жорстким протистоянням і навіть вигнанням людей іншої віри. У новітній час люди поступово усвідомили необхідність і важливість толерантного ставлення до представників і представниць різних релігій....

Яку роль в історії відігравали замки, фортеці та палаци

5 Клас

У минулому значну роль відігравали особливі споруди: замки, фортеці та палаци. Для захисту території або поселення від нападників зводили замки, що поєднували оборонні та житлові будівлі. Зазвичай замок був обнесений муром, за яким знаходилися рови, наповнені водою. У стіні із зубцями по всьому периметру були бійниці — вузькі отвори для гармат і рушниць. Перед воротами замку споруджували підйомний міст, що приводили в рух за допомогою канатів чи ланцюгів. Тож замок був передусе фортецею. В Україні збереглося не так багато, як в європейських країнах, старовинних замків-фортець. Нині в різних місцинах нашої країни їх реставрують і відроджують. Фортеця — від латинського слова «сильний, міцний» — укріплена зовнішніми валами і ровами споруда військово-оборонного призначення. Досліди Розглянь світлини. Які елементи споруд свідчать, що це — замки-фортеці?...

Чому сучасний світ називають полікультурним

5 Клас

Полікультурність (багатокультурність) — співіснування на одній території людських спільнот, різних за етнічними, релігійними, культурними та іншими ознаками, зумовлене особливостями історичного розвитку. Усе минуле й сьогодення більшості країн світу й України пов’язане із різноманітністю людських спільнот, які жили й живуть на певній території. Для позначення цього явища використовують на початку слова такі частини, як «полі-» і «мульти-», що аналогічні українським словам «багато» і «множинність» . Разом з нами проживає багато людей, різних за етнічним походженням, статтю і віком, мовою, віросповіданням, уподобаннями. Об’єднує нас належність до єдиного суспільства та відповідальність за сьогодення і майбутнє України. Тому важливо усвідомлювати те спільне, що нас єднає, виявляти толерантність — повагу і розуміння розмаїття культур, проявів людської особистості, поглядів. У демократичному полікультурному суспільстві різноманітність стає ресурсом для розвитку людини, надаючи їй право та можливість бути собою. Потрібно лише сприймати одне одного як партнерів і домовлятись про спільні правила співжиття. Досліди Як ти розумієш слова індійського письменника Рабіндраната Тагора: «Я не хочу обносити стінами свій будинок чи забивати вікна. Я хочу, щоб дух культури різних країн якомога вільніше віяв усюди. Аби він не збив мене з ніг». 2. Як формувалась полікультурність України і світу Поміркуйте Що називають розмаїттям культур? Як це розвивалось від минулого до сьогодні? Історичні джерела свідчать, що полікультурність зародилася на землях сучасної України здавна. Вже у середньовіччі в Русі-Україні, Королівстві Руському поруч з українцями жили представники різних етнічних спільнот. Приміром у Львові, крім українців, мешкали вірмени, німці, євреї, татари тощо. В місті кожна спільнота мала своє місце проживання, культуру, церкву та судочинство....

Узагальнення та практика до розділу 4. Історія навколо нас

5 Клас

Чи важливо зберігати місцевість, де ти живеш? Що можуть діти твого віку зробити для цього? Пропонуємо тобі долучитися не лише до роздумів на цю тему, а й до конкретних дій. Об’єднайся з однокласниками/однокласницями і допоможи нашій державі стати більш привабливою. Об’єднайтеся у 3-5 малих груп (залежно від кількості учнів і учениць у класі). Завдання — дослідження сучасного стану пам’яток і цікавинок вашого села/селища/міста (району міста). Узагальнюємо знання й застосовуємо вміння в навчальному проекті. Кожна група має обрати тему дослідження і виконати груповий проект, не забуваючи про 5 «П». 1. Зробіть перші кроки для збереження культурної спадщини довкілля свого міста, села, селища. Для цього оберіть один з історичних/природних об’єктів (пам’ятник, вулиця, будинок, парк, ставок тощо) і обґрунтуйте необхідність його збереження у невеличкій статті зі світлинами. Вирішіть, як донести цю інформацію до мешканців: на сайті школи чи місцевої громади; у соціальних мережах учнів/учениць класу, у виступі на зборах тощо. Поширте цю інформацію і знайдіть однодумців щодо подальшої діяльності....

Коли і як виникли доброчинність і волонтерство

5 Клас

Під словом «доброчинність» (благодійність) розуміють надання безоплатної допомоги тим, хто цього потребує. Люди надають таку допомогу іншим добровільно, за власним бажанням та самі обирають, коли і кому допомагати. У ХХ-ХХІ ст. доброчинність поширилась в усьому світі. Благодійники спрямовують частину своїх статків на розв’язання нагальних проблем як своєї країни, так і світу. Наприклад, принцеса Уельська Діана (за життя її називали «королевою людських сердець») створила по світу сотні благодійних фондів. А 2010 р. засновник Microsoft Білл Гейтс став одним з ініціаторів створення благодійної кампанії «Присяга Дарування» (The Giving Pledge), підписавши зобов’язання віддати щонайменше половину свого статку на благодійність. В Україні нині діє багато благодійних фондів. Великі компанії та мережі магазинів, підприємці й фермери, митці й телеканали допомагають сім’ям українських воїнів, ветеранам, пенсіонерам, малозабезпеченим громадянам, багатодітним сім’ям, дітям та дорослим, які потребують негайного лікування, медичним установам, соціальним центрам, перераховують кошти на захист довкілля та безпритульних тварин. Досліди Про яку благодійну діяльність розповідають світлини? В яких країнах це відбувається? Які висновки можна зробити? Як ти думаєш, чому люди стають благодійниками?...

Навігація