Войти
Закрыть

Як вивчають історію Стародавнього світу

6 Клас , Всесвітня історія. Історія України 6 клас Щупак, Піскарьова 2019

 

§ 2. Як вивчають історію Стародавнього світу

У чому особливість історичних джерел з історії Стародавнього світу?

1. ІСТОРИЧНІ ДЖЕРЕЛА З ІСТОРІЇ СТАРОДАВНЬОГО СВІТУ

Як учені можуть вивчати далеке минуле, події, що відділяють від нас тисячі, сотні тисяч, навіть мільйони років? Що можна сказати про події, які відбулися задовго до винаходу писемності? Адже дописемна історія становить 99 % історії людства.

Люди, народи, держави не зникають безслідно. Вони залишають по собі пам’ятки: будівлі, знаряддя праці, зброю, прикраси, посуд, твори мистецтва. Протягом тисячоліть на Землі зібралося чимало таких пам’яток.

Дайте назву хмаринці. Поясніть значення закодованих у ній слів.

Діємо: практичні завдання

Які види історичних джерел ви знаєте? Розгляньте ілюстрації джерел, які допомагають ученим досліджувати історію Стародавнього світу. Визначте, до якого виду джерел належать ці пам'ятки. Які науки приходять на допомогу у вивченні цих історичних джерел?

Поміркуймо!

Археологи досліджують мозаїку в м. Зевгма (Туреччина)

Уявіть, що ви — археологи, які знайшли давньогрецьку мозаїку.

1. Яку інформацію для дослідника можуть нести такі історичні джерела?

2. Наскільки складно працювати з такими видами джерел? Чому?

Пізнавально й цікаво

м. Помпеї (сучасний вигляд)

Останній день Помпеї (картина художника Карла Брюллова)

Іноді людська трагедія, що сталася в далекому минулому, дає можливість сучасним історикам отримати надзвичайно цінні відомості. Наприклад, у 79 р. н. е. внаслідок виверження вулкана Везувію, що в Італії, загинуло римське місто Помпеї. Чимало мешканців не встигли покинути його й загинули під багатометровим шаром вулканічного попелу та лави. Завдяки розкопкам 1748 р. було відкрито храми, ринки, житлові будинки з мозаїками, фресками, предметами вжитку, які чудово збереглися. У 1860 р. Помпеї частково розкопали. Сьогодні це одна з туристичних візитівок Італії.

Пофантазуймо!

Культурний шар — пласт землі, що утворився під час життєдіяльності людини та зберіг сліди її існування. У культурному шарі можна знайти такі вироби, як монети, глиняний посуд, знаряддя праці, зброю, твори мистецтва.

Уявіть: археологи в 3019 р. досліджують культурний шар ХХІ ст.! Які джерела переважатимуть у цьому пласті? Що, на вашу думку, може здивувати дослідників?

Культурний шар давньогрецького міста-держави Тіри (сучасне м. Білгород-Дністровський, Одеська область)

Поміркуймо!

Гідроархеологи, які працюють під водою, за допомогою аквалангів та іншого обладнання відшукують міста, які опустилися разом із сушею на дно морів, як це сталося з колись могутнім Пантікапеєм (неподалік від сучасного м. Керчі). Цікаві знахідки роблять гідроархеологи й у річках, дістаючи старовинні гармати та ядра, залишки кораблів і вантажі, які вони перевозили.

Подумайте, якими якостями мають володіти гідроархеологи.

Пізнавально й цікаво

Чимало важливих відомостей про зовнішній вигляд людини в різні часи історії дає антропологія — наука про походження людини. Всесвітньо відомий антрополог Михайло Герасимов, інші вчені винайшли метод реконструкції (відновлення) обличчя за знайденим черепом. Завдяки цьому методові за черепами було реконструйовано не тільки портрети історичних діячів минулого, а й зовнішній вигляд давніх людей.

Михайло Герасимов за роботою

2. ПОНЯТТЯ ЦИВІЛІЗАЦІЇ

Термін «цивілізація» з’явився порівняно недавно — близько 200 років тому — для визначення такого суспільства, де панують воля, справедливість і законність. Але є ще одне, найважливіше, значення слова «цивілізація».

Варто запам’ятати!

Цивілізація — це країни та народи, яких об'єднує певний рівень економічного розвитку, матеріальної та духовної культури й традиції. Ознаками цивілізації є писемність, архітектурні споруди тощо.

Поміркуймо!

Який зміст ми вкладаємо у вислів «поводитися цивілізовано»? Чи стосується його значення поняття «цивілізація»?

ЗНАЮ й РОЗУМІЮ: запитання та завдання

I. Знаю нове

  • 1. Яку роль у вивченні історії Стародавнього світу відіграють археологія, антропологія, хронологія, палеографія, етнографія?
  • 2. У чому полягає особливість історичних джерел з історії Стародавнього світу?
  • 3. Чому для отримання знань про минуле необхідно поєднувати інформацію з різних історичних джерел?

II. Обговорюємо в групі

  • 1. Поміркуйте над змістом вислову: «Що більше в часі віддалена подія від сьогодення, то менше відомостей про неї зберігає людська пам'ять». Чи погоджуєтесь ви з цією думкою?
  • 2. Під час розкопок стародавнього міста археологи знайшли скарб монет. Як ви думаєте, чому зі скарбу монет не можна вилучити жодної, навіть найменшої монети?
  • 3. Які пам'ятки — речові чи писемні — ви вважаєте важливішими для вивчення історії Стародавнього світу?

III. Мислю творчо

  • Уявіть себе в ролі вченого-історика. Уважно розгляньте ілюстрації до тексту параграфа та визначте, яку інформацію про минулі часи вони повідомляють.
скачать dle 11.0фильмы бесплатно
 

Коментарі (0)

Додавання коментаря

  • оновити, якщо не видно коду