Войти
Закрыть

Зародження цивілізації в Давній Греції

6 Клас , Всесвітня історія. Історія України 6 клас Щупак, Піскарьова 2019

 

§ 24. Зародження цивілізації в Давній Греції

Поясніть, як географічне положення та природні умови впливають на життя і заняття людей.

1. ПРИРОДА Й НАСЕЛЕННЯ БАЛКАНСЬКОГО ПІВОСТРОВА В ДАВНИНУ

Одна з найдивовижніших Стародавніх цивілізацій — давньогрецька — зародилася на гористому Балканському півострові. Давні греки називали свою країну Елладою.

Мінойська та ахейська цивілізації Давньої Греції

1. Поміркуйте, як географічне положення та природні умови Давньої Греції впливали на заняття жителів Еллади в давнину.

2. Визначте за картою природні області та народи Еллади.

3. Порівняйте географічне положення та природні умови Греції з вивченими раніше стародавніми цивілізаціями.

Природні умови Греції сприяли розвиткові господарства. Долини гір мали придатні умови для вирощування плодових дерев, винограду, маслин. Греція багата на корисні копалини: мармур, залізні руди, мідь, срібло, глину для виготовлення посуду.

Здавна землі Греції населяли пеласги. Згодом, починаючи з III тис. до н. е., сюди переселилися спочатку ахейці, а потім дорійці — в ХІ—Х ст. до н. е.

2. МІНОЙСЬКАЦИВІЛІЗАЦІЯ

На південний схід від Балканського півострова лежить великий і родючий острів Крит. Протягом 3000-1000 рр. до н. е. тут розвивалася Мінойська цивілізація, яку в 90-х роках XIX ст. почав досліджувати англійський археолог Артур Еванс.

Учений вів розкопки в столиці володаря Криту Міноса — палаці у м. Кноссі. Безліч помешкань, заплутаних вузьких коридорів і сходів здавалися давнім грекам величезною пасткою, з якої немає виходу. Цей палац називали Лабіринтом (від «лабріс» — подвійна сокира, зображення якої часто траплялося на Криті).

Кносський палац — Лабіринт (реконструкція)

Фреска «Ігри з биками» зображує участь у змаганнях жінок

Фреска «Парижанка» (назву дав Артур Еванс)

1. Уважно розгляньте ілюстрації. Поміркуйте, що свідчить про високий розвиток Мінойської цивілізації.

2. За зображеннями укладіть коротеньку розповідь про життя в Кносському палаці.

У XVI—XV ст. до н. е. Критська держава переживала розквіт. За свідченнями давньогрецьких істориків, цар Мінос Великий збудував потужний флот і активно торгував із сусідами. Однак у середині XV ст. до н. е. критська цивілізація загинула від руйнівного землетрусу.

3. АХЕЙСЬКА ГРЕЦІЯ

Протягом ІІІ—ІІ тис. до н. е. в материковій Греції виникли перші держави ахейських племен на чолі з царями. Вони володіли найродючішими землями.

Великими землевласниками були також воєначальники, жерці. У царських палацах широко застосовували працю рабинь. Розвивалися гончарне, ковальське, ювелірне ремесла. Ахейці активно торгували з Кіпром, Фінікією, Аравією, Єгиптом.

Ахейські держави часто вели війни. Останньою великою війною ахейців була відома за міфами та поемами «Іліада» й «Одіссея» Троянська війна. Імовірно, 1240 р. до н. е. ахейці на чолі з царем Агамемноном напали на Трою, сподіваючись на швидку перемогу. Однак війна тривала 10 років — троянці на чолі з авторитетним царем Пріамом чинили затятий опір. За переказами, лише завдяки хитрощам Одіссея ахейці змогли проникнути до міста — і Троя впала.

Золота поховальна маска Агамемнона (Національний археологічний музей в афінах)

Троянський кінь (кадр із фільму «Троя» режисера Вольфганга Петерсена, 2004 р.)

1. Пригадайте міф про троянського коня.

2. Розкажіть, як ахейцям вдалося подолати троянців.

3. Поміркуйте, що означає крилатий вислів «троянський кінь».

Фільм «Троя» (фрагмент)

З XIII ст. до н. е. в ахейських державах розпочався занепад. Податки, виснажливі роботи, пов’язані з будівництвом палаців і доріг, численні війни загострювали суперечності в суспільстві та ослаблювали державу. Водночас із північних районів на південь Греції почали переміщуватися племена дорійців, які й підкорили країну.

ЗНАЮ й РОЗУМІЮ: запитання та завдання

I. Знаю нове

  • 1. Назвіть групи історичних джерел, якими послуговуються вчені для дослідження історії Давньої Греції.
  • 2. Розгадайте словникову головоломку та виконайте завдання до неї:
  • а) утворіть слова із запропонованих сполучень літер і дайте назву кожній головоломці;
  • б) поясніть значення слів головоломок;
  • в) обґрунтуйте, яке слово в кожній з головоломок є зайвим;
  • г) складіть речення з вибраними словами з головоломок.

II. Обговорюємо в групі

  • 1. Доведіть або спростуйте тезу: «Географічне положення та природні умови Давньої Греції були сприятливими для розвитку різних галузей господарства».
  • 2. Упорядкуйте шкалу часу:
  • а) установіть правильну послідовність подій;
  • б) назвіть час, коли відбувалися зазначені події;
  • в) доберіть з історії раніше вивчених цивілізацій події, що відбувалися одночасно зі вказаними на шкалі часу, та укладіть синхроністичну таблицю.

III. Мислю творчо

  • 1. Побудуйте соціальну піраміду суспільства ахейської Греції.
  • 2. Розпочніть роботу над творчим проєктом «Ілюстрована шкала часу історії Давньої Греції». На шкалі часу позначайте найважливіші події, час заснування держав, діяльності видатних правителів. Свою роботу супроводжуйте історичними ілюстраціями.
  • 3. Виконайте творчий проєкт «Скарби Давньої Еллади»: сформуйте фотогалерею, презентацію, відеоролик тощо, що розповідатиме про досягнення та пам'ятки давньогрецької цивілізації.
скачать dle 11.0фильмы бесплатно
 

Коментарі (0)

Додавання коментаря

  • оновити, якщо не видно коду