Культура Давньої Греції
- 10-11-2022, 21:40
- 703
6 Клас , Всесвітня історія. Історія України 6 клас Щупак, Піскарьова 2019
§ 38-39. Культура Давньої Греції
Пригадайте значення понять, за допомогою яких можна розповісти про розвиток культури суспільства.
1. ЯКИЙ ВНЕСОК ГРЕКІВ У ПІЗНАННЯ СВІТУ
Діємо: практичні завдання
Працюючи з текстом підручника, виконайте завдання:
- 1. Поміркуйте, що сприяло бурхливому розвиткові культури в Давній Греції. Який поліс був центром розвитку культури? Чому?
- 2. Підготуйте й запропонуйте однокласникам і однокласницям розгадати інтелектуальну загадку (кросворд, вікторину тощо) на тему «Видатні діячі давньогрецької культури».
- 3. З'ясуйте, які досягнення давньогрецької культури стали в пригоді нащадкам.
Давня Греція започаткувала багато традицій розвитку суспільства, зразки яких наслідувала європейська спільнота в пізніші часи. Одним з таких зразків була високорозвинена антична культура.
Поміркуймо!
- 1. Чому саме Афіни були культурним центром Давньої Греції?
- 2. Як Афінська держава сприяла культурному розвиткові своїх громадян (на прикладі системи виховання дітей і реформ Перикла)?
- 3. Знайдіть приклади з історії України цього періоду культурної взаємодії греків з народами, що населяли українські землі.
Грецькі вчені будували свої теорії на всебічному дослідженні світу, багато мандрували, вивчали природу, намагалися пояснити походження світу.
Найосвіченішою людиною свого часу був Піфагор. Початком усього сущого є число — вважав учений.
Піфагор Самоський (580-500 рр. до н. е.) — автор славнозвісної теореми Піфагора
Уся природа живе й змінюється, тільки число залишається вічним. Тому число й править світом.
Гіппократ (бл. 460-370 рр. до н. е.) — «батько медицини». Стверджував, що під час лікування хвороби треба йти за природою, і тільки за умови, якщо сама природа не дає зцілення, вдаватися до рішучіших методів.
Геродот з Галікарнаса (485-425 рр. до н. е.) — «батько історії»
Пригадайте, які історії людства ми дізналися в Геродота раніше.
Велика роль давніх греків у розвитку філософії. Філософія (в перекладі означає «любов до мудрості») виникла в Елладі. Філософи — це мислителі, що спостерігали, міркували й пояснювали закони розвитку природи та людського суспільства. Найвідомішими філософами, що жили в Афінах, були Сократ, Платон й Аристотель.
Платон відкрив в Афінах школу під назвою Академія, де безкоштовно навчали філософії.
Серед учнів Платона найвизначнішим філософом був Аристотель.
Він став вихователем спадкоємця македонського престолу — Александра Великого. Згодом заснував у гаї, закладеному на честь Аполлона Лікейського, нову школу, названу Лікеєм (від цього походить слово «ліцей»).
Сократ (471-399 рр. до н. е.) — головним завданням філософії вважав збагачення знань
Аристотель (384-322 рр. до н. е.)
Платон (427-347 рр. до н. е.)
Діємо: практичні завдання
Демосфен (384-322 рр. до н. е.) — найвизначніший давньогрецький оратор
Ісократ (436-338 рр. до н. е.) — засновник ораторського мистецтва
- 1. Як ви зрозуміли, що таке ораторське мистецтво?
- 2. Яке, на вашу думку, значення для розвитку античних полісів відігравало ораторське мистецтво.
- 3. Поміркуйте, якими рисами має володіти справжній оратор.
- 4. Поцікавтеся біографією Демосфена та поміркуйте, чи може людина розвинути в собі ораторські здібності. Чим приклад Демосфена повчальний?
2. ЛІТЕРАТУРА І ТЕАТР — ШКОЛА ДЛЯ ДОРОСЛИХ
Історія грецької літератури розпочинається з творчості Гомера й Гесіода. Поети з острова Лесбос Алкей і Сапфо у своїх віршах оспівували кохання, природу та друзів.
Поміркуймо!
Прочитайте байку Езопа «Вовк та ягня» та визначте, яку проблему хотів порушити автор твору. Чи існують подібні проблеми в наш час?
Вовк побачив, що Ягня п'є воду з річки, і хотів знайти якийсь слушний привід, щоб його з'їсти. Отже, хоч він стояв і вище по течії, але почав обвинувачувати Ягня, що воно каламутить йому воду й не дає пити. Ягня відповідало, що воно п'є, торкаючись води тільки краєчком губ, і що, зрештою, воно, стоячи внизу, не може йому каламутити воду. Тоді Вовк зауважив:
— Минулого року ти зневажило мого батька.
— Мене тоді й на світі не було, — відповіло Ягня.
Але Вовк сказав йому:
— Хоч би як ти виправдовувалось, я все одно тебе з'їм.
Так навіть справедливий захист не має сили для тих, хто заповзявся чинити кривду.
Поміркуймо!
Ознайомтеся з історією становлення грецького театру та висловте припущення, чому греки театр називали школою для дорослих.
Есхіл (525-456 рр. до н. е.) — найвідоміший автор трагедій
Аристофан (450-388 рр. до н. е.) — найвідоміший автор комедій
Театральні маски
Виникнення грецького театру пов’язане з народними святами на честь бога вина Діоніса. Брати участь у виставах могли тільки чоловіки. Для виступів актори вдягали великі, яскраво розфарбовані маски з різними рисами обличчя й широко розкритим ротом. Автори вистав порушували важливі для суспільства теми патріотизму та героїзму, уваги до людини та її морального обличчя, філософські питання сенсу життя тощо.
3. КЛАСИЧНЕ ГРЕЦЬКЕ МИСТЕЦТВО
В умовах активної участі численних жителів полісів у суспільному житті греки надавали великого значення архітектурі громадських будівель — храмів, гімнасіїв, толоса (місце зібрання посадових осіб).
У тісному зв’язку з архітектурою розвивалася скульптура. Статуями прикрашали храми, житла людей, увічнювали пам’ять відомих діячів.
Афінський Парфенон у розрізі
1. Опишіть класичний давньогрецький храм.
2. Поміркуйте, які знання згодилися грекам для будівництва храму.
3. Майстри яких ремесел були залучені до створення храму?
Ніка Самофракійська — мармурова скульптура богині перемоги Ніки (знайдена на о. Самотракі в 1863 р., експонується в Луврі, Париж)
1. У чому, на вашу думку, полягає мистецька довершеність скульптур?
2. Які знання про життя давніх греків доносять до нас витвори мистецтва?
3. Які знання й уміння знадобилися авторам для створення цих скульптур?
Живопис Давньої Греції представлений розписами ваз. Давні письменники повідомляють, що першим відомим грецьким живописцем в Афінах був Полігнот з острова Тасос.
Пам'ятка чорнофігурного вазопису, поширеного між VII і V ст. до н.е.
Пам'ятка червонофігурного вазопису, поширеного між VI і ІІІ ст. до н.е.
1. Визначте особливості чорнофігурного і червонофігурного вазопису.
2. Пригадайте з вивченого, яку інформацію про життя давніх греків «розповідають» античні вази.
Давньогрецька культурна спадщина була зразком естетичної досконалості для багатьох митців майбутнього. Натхнення з античної спадщини черпали мислителі та митці пізніших культурних епох — Відродження, класицизму. Для істориків — це неабиякі історичні джерела, що дають змогу краще пізнати життя античної цивілізації.
ЗНАЮ й РОЗУМІЮ: запитання та завдання
I. Знаю нове
- 1. Установіть відповідність між іменами діячів культури Давньої Греції та сферами культури, в яких вони працювали. Запропонуйте свій варіант вправи.
- 1 Фідій
- 2 Сапфо
- 3 Гіппократ
- 4 Есхіл
- а театр
- б медицина
- В література
- Г історія
- Д скульптура
- Ви також можете розгадати кросворд «Видатні діячі давньогрецької культури» в онлайн-режимі за посиланням: https://learningapps.org/watch?v=pft603g8519.
- 2. Назвіть найвидатніші пам'ятки культури в Давній Греції.
II. Обговорюємо в групі
- 1. Які умови сприяли бурхливому розвиткові грецької культури? Поміркуйте або поцікавтеся, яке з грецьких міст було центром культури.
- 2. Сформулюйте із слів хмаринки два вислови Сократа. Поміркуйте, що мав філософ на увазі.
III. Мислю творчо
- 1. Виконайте творчий ілюстрований проєкт «Антична традиція в культурі нащадків»: доберіть приклади пам'яток культури пізніших епох, у яких простежується вплив античної культури.
- 2. Уявіть, що вам подарували туристичну путівку «Скарби античної цивілізації». Укладіть ілюстрований маршрут подорожі, визначте його бюджет і підготуйтеся переконати друзів, чому саме цим маршрутом варто мандрувати.
- 3. Виконайте творчий проєкт: «Сторінка видатного давньогрецького мислителя в соціальній мережі Facebook (Instagram)».
Коментарі (0)