Войти
Закрыть

Культура елліністичної доби (практичне заняття)

6 Клас

Нові міста забудовувалися розкішними палацами, громадськими будівлями, торговими рядами, портиками для прогулянок, парками тощо. З’являються нові типи громадських споруд - бібліотека, мусейон (храм муз, науки та мистецтва), які стали науковими центрами. У містах зводили розкішно оздоблені храми, будували театри, гімнасії та стадіони на зразок грецьких. Особлива увага приділялася чистоті вулиць і площ, підтримці благоустрою. • Працюймо в групах! Уявіть, що вам доручили провести рекламну кампанію з історичного туризму. Підготуйте рекламну листівку чи презентацію про Александрію Єгипетську (І група), Пергам (II група) та про розвиток скульптури доби еллінізму (III група). Поширення давньогрецької культури в Єгипті, Сирії, Палестині, Малій Азії називають еллінізацією. Період в історії Греції та країн Східного Середземномор’я, від походів Александра до середини І ст. до н. е., одержав назву доби еллінізму. Головні центри елліністичної культури - Александрія (Єгипет), Антіохія (Сирія), Пергам (Мала Азія), а також деякі інші міста. 2. Який вигляд мала Александрія Єгипетська? Александрія була побудована за єдиним планом. Прямі та широкі вулиці ділили місто на рівні квартали. Будинки з білого мармуру прикрашали колони, скульптурні барельєфи. Найбільші вулиці обсаджували деревами, які давали прохолоду в спеку....

Завоювання Александра Македонського

6 Клас

Після загибелі Філіппа II влада перейшла до його сина Александра, двадцятирічного юнака. Довідавшись про це, Демосфен сказав: «На македонському престолі - хлопчисько. Це допоможе нам скинути ярмо і стати знову незалежними». Історія свідчить - щодо «хлопчиська» він помилився. Правління Александр розпочав з того, що розправився зі своїми ворогами та жорстоко придушив повстання грецьких держав, які хотіли позбутися влади Македонії. Грецькі поліси підтвердили рішення загальногрецького з'їзду в Коринфі і надали Александру вищу владу для ведення війни з Персією. У 334 р. до н. е. греко-македонське військо на чолі з Александром переправилось у Малу Азію. Розгромивши персів біля річки Гранік, Александр рушив на південь уздовж Середземного моря. Він підкоряв одне за одним грецькі міста Малої Азії, обіцяючи їм цілковите визволення з перської неволі. Заволодівши Малою Азією, Александр рушив у Сирію. Йому назустріч виступив перський цар Дарій ІІІ із величезною армією. Біля міста Ісса відбулася битва, у якій перські війська зазнали поразки. Дарій ІІІ утік з поля бою. Александр захопив у полон матір, дружину й двох доньок перського царя. Майже всі фінікійські міста без опору підкорилися македонському царю. Лише місто Тір відмовилося впустити вороже військо. Його правителі розраховували на неприступність міста, яке було розташоване на скелястому острові, за 800 м від берега....

Криза грецького поліса та піднесення Македонії

6 Клас

Період розквіту грецьких полісів був недовгим. У 431 р. до н. е. між Афінами та Спартою розпочалася боротьба за панування в Греції - Пелопоннеська війна, яка тривала з перервами 27 років і виснажувала сили обох противників. • Обговоріть у класі! До яких наслідків призвели війни між грецькими полісами? Безперервні війни ослаблювали грецькі поліси. Їх господарство зазнавало великих збитків: були знищено сади та виноградники, витоптано поля, зруйновано міста й села. У цих війнах загинуло багато еллінів. Значна частина селян та ремісників розорялися, а їхнє майно і землі аристократія викупала за безцінь або просто захоплювала. Афінський учитель красномовства Ісократ ось як описував становище Греції в IV ст. до н. е.: «...Морські розбійники панують на морі, найманці захоплюють міста, а громадяни, замість того, щоб воювати з іншими за свою країну, б’ються між собою всередині своїх міських стін...» Завершився період величі та процвітання грецьких міст-держав. Саме в цей час на північних кордонах Греції посилилася країна, правителі якої мріяли про великі завоювання. Ця країна - Македонія,...

Мистецтво в Стародавній Греції (практичне заняття)

6 Клас

У V ст. до н. е. в Греції високого рівня розвитку набула архітектура. Краса архітектурних пам’яток, на думку греків, мала виховувати у громадян відчуття прекрасного, гармонійного і величного. Тому вони розробили особливі правила, які визначали співвідношення різних частин будівлі. Ці правила називаються ордером — «порядком». Замість колон греки іноді використовували кам’яні статуї. Колони-статуї у вигляді чоловіків називалися атлантами, у вигляді жінок - каріатидами. • Працюймо в групі! Визначте особливості давньогрецької архітектури. Порівняйте забудову давньогрецького міста з містами інших країн давнини. Що було спільного, а що - відмінного? Давньогрецькі храми будували на високому фундаменті, щоб виділити з-поміж інших будівель. Зусібіч їх оточували мармуровими колонами - портиком. У головному залі храму містилася статуя бога, якому він присвячувався. У храмах були також приміщення, де зберігалися священне начиння, храмові і навіть міські скарби. Портик - розміщена перед входом у будівлю відкрита галерея, утворена колонами або стовпами, що підтримують перекриття....

Освіта, спорт і театр у Стародавній Греції

6 Клас

Виховання дітей в Афінах відрізнялося від виховання в Спарті. Спартанське виховання було спрямоване насамперед на підготовку сильного, мужнього і хороброго воїна, захисника спартанського полісу. Головним завданням виховання в Афінах було підготувати гармонійно розвинену особистість, гідного члена громадянської общини. Багато уваги в Афінах приділяли фізичній підготовці юнаків - майбутніх воїнів. • Працюймо разом! Порівняйте виховання та навчання дітей у Спарті та інших грецьких полісах. Що подібного, а що - відмінного? Із семи років сини вільних греків починали навчатися в мусичних школах (з грец. - «мистецтво муз»). До школи їх супроводжував раб, якого називали педагогом, що означає «той, хто водить дітей». У початковій школі хлопчиків (7-12 років) навчали читання, письма та лічби. Учні також опановували гру на лірі та флейті, вчили напам’ять вірші грецьких поетів, уривки з поем Гомера, займалися танцями та спортом. Оскільки навчання було платним, освіта дітей з незаможних сімей часто на цьому завершувалась. З 12 до 16 років юнаки вивчали граматику, риторику (ораторське мистецтво) та удосконалювали свої атлетичні вміння. Після закінчення школи юнаки продовжували займатися в гімнасіях боротьбою, бігом, стрибками, метанням списа чи диска. З 18 до 20 років юнаки - ефеси - проходили військову службу. Після її завершення вони складали присягу на вірність полісу, і їхні імена заносили до списків громадян міста. Молоді люди, які прагнули подальших знань, продовжували навчання у філософських школах....

Могутність та занепад Афін

6 Клас

Перемога над персами допомогла грекам усвідомити цінність свободи та демократичного устрою. Наймогутнішим грецьким полісом стають Афіни. В історичній науці період 479-431 рр. до н. е. називають «золотою добою» Афінської держави. • Поміркуйте! Чому народні збори 15 років поспіль обирали Перикла першим стратегом і доручали керівництво найважливішими державними справами? Утім, після греко-перських війн боротьба між аристократами та демосом не припинялася. Головною опорою аристократів залишався ареопаг. У 462 р. до н. е. народні збори позбавили ареопаг низки прав, зокрема затверджувати закони та заслуховувати звіти посадових осіб. Відтепер найважливіші для держави рішення схвалювалися на народних зборах та Раді п’ятисот. У 444 р. до н. е. першим стратегом було обрано Перикла. Він належав до знатного і багатого афінського роду, був талановитою та освіченою людиною. Говорили, що Перикл знав лише одну дорогу - ту, що вела на агору і до будинку, де засідала Рада п’ятисот. Він був блискучим оратором. Його промови в народних зборах порівнювали з громом і блискавкою, які метав Зевс. За це він отримав прізвисько Олімпієць....

Греко-перські війни (практичне заняття)

6 Клас

У VI ст. до н. е. наймогутнішою державою стародавнього світу було Перське царство. У середині століття перські царі підкорили та приєднали до своєї держави грецькі поліси Малої Азії. Тирани, що правили в цих містах, були союзниками перських царів. Близько 500 р. до н. е. грецькі міста Малої Азії повстали. Центром повстання був Мілет, жителі якого звернулися по допомогу до полісів Греції. Але на їхній заклик відгукнулися лише Афіни та Еретрія (на острові Евбея), які надіслали в Мілет 25 кораблів. • Обговоріть у класі! Якими були причини та приводи греко-перських війн? Повсталі завзято відстоювали свою свободу, але зазнали поразки. Перси, здобувши перемогу, зруйнували Мілет, більшість його жителів було вбито, а захоплених у полон продали в рабство. Після цього Дарій І відправив послів у всі поліси Греції з вимогою «землі і води», тобто підкоритися. Багато полісів визнали владу Дарія. Лише Афіни та Спарта не підкорилися. Афіняни вбили послів, а спартанці кинули послів Дарія в криницю зі словами: «Дістаньте собі там скільки завгодно і землі, і води». Ця непокора розгнівала перського правителя. Він наказав своєму слузі щодня перед обідом тричі повторювати йому слова: «Царю, пам’ятай про афінян!»....

Кімерійці, скіфи та сармати на території сучасної України

6 Клас

Територію сучасної України в І тис. до н. е. населяли різні народи. Це кімерійці, скіфи, хліборобське населення лісостепової смуги, греки. Вони різнилися господарством, побутом і культурою. Одні з них вели осілий спосіб життя, інші займалися кочівництвом, тобто були кочівниками. Найкраще для кочівництва підходили безкраї степи. • Працюймо разом! Основними знахідками у похованнях кімерійців зазвичай є залізні мечі, бронзові, залізні й кістяні наконечники стріл, вудила, кістяні бляхи для вуздечки тощо. Про що вони свідчать? Кочівники не мали писемності, тому про їхнє життя та культуру ми дізнаємося з археологічних знахідок та писемних джерел інших народів. 1. Хто такі кімерійці? Кімерійці - це кочовий іраномовний народ, який, на думку вчених, прийшов у Причорноморські степи з Нижнього Поволжя в IX ст. до н. е. Хоча власної писемності кімерійці не мали, про них згадується в писемних джерелах інших народів. Найдавніші відомості про кімерійців містяться в «Одіссеї»....

Велика грецька колонізація

6 Клас

Із часом кількість населення грецьких полісів збільшилася. Земля Греції вже не могла прогодувати всіх жителів. Земельний наділ у грецьких полісах не можна було ділити, тому батько передавав його у спадщину старшому сину. Якщо в сім’ї було багато дітей, то перед батьками поставало питання про забезпечення інших дітей, оскільки вільної землі в Греції бракувало. Розвиток ремесел та мореплавства давав змогу грекам подолати труднощі перенаселення. Ще близько 1000 р. до н. е. багато хто з них почав залишати материкову Грецію і заселяти нові землі за морем. Місця, де селилися ці люди, називались колоніями. У VIII ст. до н. е. починається Велика грецька колонізація, яка тривала до VI ст. до н. е. Слово «колонізація» в цьому випадку означає заселення та освоєння вільної території. • Працюймо в парі! Визначте основні причини Великої грецької колонізації. Поміркуйте, завдяки чому давні греки могли здійснювати далекі морські подорожі. На нових землях грецькі купці сподівалися закласти міста, через які можна було б збувати вироби грецьких ремісників та знайти сировину для ремісничої діяльності. Місто, яке засновувало колонію, називали метрополією, що в перекладі з грецької означає «материнське місто»....

Навігація