Войти
Закрыть

Культура Давнього Риму

6 Клас

На культурний розвиток Риму істотно вплинули греки, які в 146 р. до н. е. були завойовані римлянами. Римські боги, зазнавши впливу еллінів, стали подібними до грецьких. Так, римський Юпітер був схожим на Зевса, Марс — на Ареса, Венера — на Афродіту, Юнона — на Геру. На честь богів римляни влаштовували свята, що відігравали велику роль у суспільному житті. Мистецтво в Римі відігравало зовсім іншу роль, ніж у Греції, в якій воно було нерозривно пов'язане з життям. Грецькі живописці, скульптори, архітектори, філософи та поети самі творили історію. У Давньому Римі це завдання виконували правителі міст, полководці, імператори, їхні імена вписані в історію, а от імена римських живописців, скульпторів до нас не дійшли, хоча вони були також талановиті, як і грецькі. Наприклад: амфітеатр Флавіїв (римського імператора), Аппієва дорога (римського цензора). Рим створив велику культуру і прагнув поширити цивілізацію в світі. Цікавим є те, що римляни не продовжили теоретичних досліджень греків у галузі фізики та математики. Їх цікавило здебільшого практичне застосування наукових досягнень....

Римське право. Практична робота № 5

6 Клас

Римське право — система загальнообов'язкових правил поведінки, встановлених Римською державою (царського, республіканського періодів і періоду імперії). Розвиток римського права охоплює понад тисячу років, від Законів дванадцяти таблиць (451-450 рр. до н. е.) до римського цивільного права імператора Юстиніана І. Римське право послужило основою правових систем у континентальній Європі, а також в Ефіопії та найдавніших європейських колоніях. Діємо: практичні завдання Норми Римського права (уривки) Нікого не виправдовує незнання закону. Ніхто не може бути покараний двічі за той самий злочин. Ніхто не може бути суддею у власній справі. Треба вислухати і протилежну сторону. Під час війни закони мовчать....

Утворення Римської імперії. Октавіан Август

6 Клас

Після смерті Юлія Цезаря в Римі тривали війни за розширення римських володінь та боротьба за владу. У 27 р. до н. е. родич Цезаря Октавіан установив одноосібне правління у володіннях Риму — період республіканського правління в державі завершився. Римський сенат, слухняно приймаючи пропозиції Октавіана, присвоїв йому ім’я «Август» (священний, звеличений божеством). В історії Риму розпочався період імперії. Октавіана, який став першим римським імператором, називали Цезарем Августом («сином божественного»). Як імператор Октавіан Август зосередив у своїх руках повноваження всіх органів колишньої римської республіки. Така форма правління, коли зберігалися республіканські установи, але влада належала одній людині, дістала назву принципата (у перекладі з латинської — керівна роль, імператорська влада)....

Диктатура Юлія Цезаря

6 Клас

У 74 р. до н. е. розпочалося найбільше в Стародавньому світі повстання рабів-гладіаторів, яке очолив Спартак, фракієць за походженням. Він служив у римському війську, але потім утік, був схоплений і відданий у гладіатори. Гладіатор (від латинського слова «гладіус» — меч) — людина, яка володіє мечем. Зазвичай гладіаторами ставали найдужчі й найхоробріші раби. У спеціальних школах їх навчали володіти зброєю, майстерно фехтувати. Школи були схожі на в'язниці, де гладіаторів суворо охороняли, а за найменшу провину заковували в кайдани, саджали на ланцюг. Гладіаторські бої влаштовували в цирках (спорудах, схожих на сучасні цирки), де гладіатори повинні були битися один з одним або з дикими звірами на потіху римлянам. Боротьба за владу, в якій активну участь брала армія, придушення повстань рабів сприяли зростанню впливу полководців. Одним з них був Гай Юлій Цезар. У 59 р. до н. е. його було обрано консулом. Через рік він був призначений намісником у приєднану до Риму провінцію Галлію. Установивши римське панування, Цезар став майже одноосібним правителем на підкорених землях. Зростання популярності Цезаря непокоїло Помпея — державного діяча й полководця Риму. Помпеєві вдалося переконати сенат і відкликати Цезаря з Галлії....

Воєнна експансія Риму

6 Клас

Експансія (у перекладі з латинської — поширення) — територіальне, географічне розширення зони впливу окремої держави, народу, культури. 1. ЗАВОЮВАННЯ РИМОМ ІТАЛІЇ Рим став найдужчою державою Лацію (регіону в античній Італії). Прагнучи захоплення нових земель і рабів, він понад 200 років воював і в запеклій боротьбі зумів підкорити сусідні латинські племена. На відібраній у скорених народів землі з’являлися військові поселення (колонії) з римських громадян або латинів. Щоб не допустити об’єднання італійських племен проти Риму, його уряд дотримувався правила «розділяй і володарюй», нацьковуючи одні народи на інші. Поміркуймо! 1. Чому уряд Риму прагнув не допускати об'єднання італійських племен? 2. Як правило «розділяй і володарюй» характеризує Рим як державу? У 265 р. до н. е. римляни захопили етруське місто Вольсінію. Цим завершилось об’єднання Італії — і Рим перетворився на сильну державу Західного Середземномор’я....

Виникнення міста Рима в Італії. Римська республіка в V—І ст. до н. е.

6 Клас

Уздовж усього півострова тягнеться гірський хребет — Апенніни. На заході гори менш круті, а в деяких районах переходять у родючі долини. Гірські рівнини східної та центральної частини Італії вкриті густими лісами й мають чудові пасовища, тому населення здавна тут займалося скотарством. Це заняття й дало назву півострову Італія, що означає «країна телят». Діємо: практичні завдання Знайдіть спільне та відмінне в природних умовах Греції й Італії за таким планом: 1) географічне положення; 2) клімат; 3) рельєф; 4) річки; 5) ґрунти. Але немовлят знайшла й вигодувала своїм молоком вовчиця. Пізніше малюків підібрав пастух і виховав як своїх дітей, давши їм імена Ромул і Рем. Коли брати виросли, вони вирішили заснувати нове місто там, де їх було знайдено. Але посварилися, і Ромул убив Рема, а потім заснував місто, яке назвав Римом (латинською — «Рома»). Легенда оповідає, що це було в 753 р. до н. е....

Сармати на території України

6 Клас

Працюючи з текстом параграфа, ви помітите, що він не поділяється на пункти. Пропонуємо вам скласти план параграфа самостійно або разом із друзями. Сарматські племена панували на території України з ІІІ ст. до н. е. по ІІІ ст. н. е. Прийшли вони з південно-уральських степів, облаштувалися на північному сході від скіфів. Сармати вважаються спорідненим зі скіфами народом: «савромати розмовляють скіфською мовою, але з давніх часів перекрученою» (Геродот). Античні автори завжди підкреслювали войовничість сарматів. У мирний час вони поділяли зони впливу й учиняли набіги на праслов’янські села, на землі понтійського царя Мітрідата, на античні поліси (Ольвію, Тіру, Ніконій). Із сарматами вела постійні війни Римська імперія. Пізнавально й цікаво Сармати в римських описах «Люте обличчя, грубий голос, ні волосся, ні борода не стрижені». Цікаве спостереження, що допоможе збагнути психологію сарматів, повідомляє історик Аріан, один із прокураторів Римської імперії, який з ними воював, а тому знав їх не з чуток: «Їхніх коней спочатку складно розігнати, зате вони витримують яке завгодно навантаження; й тоді можна бачити, як жвавий, кремезний і дорідний кінь знесилюється, а ця мала шолудива шкапчина спочатку переганяє того, а потім залишає далеко позаду»....

Утворення імперії Александра Македонського. Практична робота № 4 «Формування життєвої позиції діяча»

6 Клас

Скориставшись ворожнечею між грецькими полісами, Філіп установив своє панування над усією Грецією. У 338 р. до н. е. під Херонеєю військо Філіпа перемогло греків і панування в Греції остаточно перейшло до Македонії. Пізнавально й цікаво Юний Александр, син Філіпа ІІ Поки Філіп ІІ зміцнював військо та завойовував Грецію, у нього підростав син Александр. Його вчителем був Аристотель. Александр високо цінував свого вчителя: «Філіпу я зобов'язаний тим, що живу, а Аристотелю тим, що живу гідно». А от успіхам батька син не дуже радів. Біографи вважають, що Александру належать слова: «Батько не залишить мені нічого, що я міг би завоювати!». 1. Уважно прочитайте висловлювання Александра та поміркуйте, що він мав на увазі. 2. Якими рисами характеру, на вашу думку, володів Александр? 3. Про яке майбутнє мріяв Александр? 2. УТВОРЕННЯ ІМПЕРІЇ АЛЕКСАНДРА МАКЕДОНСЬКОГО...

Культура Давньої Греції

6 Клас

Велика роль давніх греків у розвитку філософії. Філософія (в перекладі означає «любов до мудрості») виникла в Елладі. Філософи — це мислителі, що спостерігали, міркували й пояснювали закони розвитку природи та людського суспільства. Найвідомішими філософами, що жили в Афінах, були Сократ, Платон й Аристотель. Платон відкрив в Афінах школу під назвою Академія, де безкоштовно навчали філософії. Серед учнів Платона найвизначнішим філософом був Аристотель. Він став вихователем спадкоємця македонського престолу — Александра Великого. Згодом заснував у гаї, закладеному на честь Аполлона Лікейського, нову школу, названу Лікеєм (від цього походить слово «ліцей»)....

Навігація