Войти
Закрыть

Диктатура Юлія Цезаря

6 Клас

У 74 р. до н. е. розпочалося найбільше в Стародавньому світі повстання рабів-гладіаторів, яке очолив Спартак, фракієць за походженням. Він служив у римському війську, але потім утік, був схоплений і відданий у гладіатори. Гладіатор (від латинського слова «гладіус» — меч) — людина, яка володіє мечем. Зазвичай гладіаторами ставали найдужчі й найхоробріші раби. У спеціальних школах їх навчали володіти зброєю, майстерно фехтувати. Школи були схожі на в'язниці, де гладіаторів суворо охороняли, а за найменшу провину заковували в кайдани, саджали на ланцюг. Гладіаторські бої влаштовували в цирках (спорудах, схожих на сучасні цирки), де гладіатори повинні були битися один з одним або з дикими звірами на потіху римлянам. Боротьба за владу, в якій активну участь брала армія, придушення повстань рабів сприяли зростанню впливу полководців. Одним з них був Гай Юлій Цезар. У 59 р. до н. е. його було обрано консулом. Через рік він був призначений намісником у приєднану до Риму провінцію Галлію. Установивши римське панування, Цезар став майже одноосібним правителем на підкорених землях. Зростання популярності Цезаря непокоїло Помпея — державного діяча й полководця Риму. Помпеєві вдалося переконати сенат і відкликати Цезаря з Галлії....

Воєнна експансія Риму

6 Клас

Експансія (у перекладі з латинської — поширення) — територіальне, географічне розширення зони впливу окремої держави, народу, культури. 1. ЗАВОЮВАННЯ РИМОМ ІТАЛІЇ Рим став найдужчою державою Лацію (регіону в античній Італії). Прагнучи захоплення нових земель і рабів, він понад 200 років воював і в запеклій боротьбі зумів підкорити сусідні латинські племена. На відібраній у скорених народів землі з’являлися військові поселення (колонії) з римських громадян або латинів. Щоб не допустити об’єднання італійських племен проти Риму, його уряд дотримувався правила «розділяй і володарюй», нацьковуючи одні народи на інші. Поміркуймо! 1. Чому уряд Риму прагнув не допускати об'єднання італійських племен? 2. Як правило «розділяй і володарюй» характеризує Рим як державу? У 265 р. до н. е. римляни захопили етруське місто Вольсінію. Цим завершилось об’єднання Італії — і Рим перетворився на сильну державу Західного Середземномор’я....

Виникнення міста Рима в Італії. Римська республіка в V—І ст. до н. е.

6 Клас

Уздовж усього півострова тягнеться гірський хребет — Апенніни. На заході гори менш круті, а в деяких районах переходять у родючі долини. Гірські рівнини східної та центральної частини Італії вкриті густими лісами й мають чудові пасовища, тому населення здавна тут займалося скотарством. Це заняття й дало назву півострову Італія, що означає «країна телят». Діємо: практичні завдання Знайдіть спільне та відмінне в природних умовах Греції й Італії за таким планом: 1) географічне положення; 2) клімат; 3) рельєф; 4) річки; 5) ґрунти. Але немовлят знайшла й вигодувала своїм молоком вовчиця. Пізніше малюків підібрав пастух і виховав як своїх дітей, давши їм імена Ромул і Рем. Коли брати виросли, вони вирішили заснувати нове місто там, де їх було знайдено. Але посварилися, і Ромул убив Рема, а потім заснував місто, яке назвав Римом (латинською — «Рома»). Легенда оповідає, що це було в 753 р. до н. е....

Сармати на території України

6 Клас

Працюючи з текстом параграфа, ви помітите, що він не поділяється на пункти. Пропонуємо вам скласти план параграфа самостійно або разом із друзями. Сарматські племена панували на території України з ІІІ ст. до н. е. по ІІІ ст. н. е. Прийшли вони з південно-уральських степів, облаштувалися на північному сході від скіфів. Сармати вважаються спорідненим зі скіфами народом: «савромати розмовляють скіфською мовою, але з давніх часів перекрученою» (Геродот). Античні автори завжди підкреслювали войовничість сарматів. У мирний час вони поділяли зони впливу й учиняли набіги на праслов’янські села, на землі понтійського царя Мітрідата, на античні поліси (Ольвію, Тіру, Ніконій). Із сарматами вела постійні війни Римська імперія. Пізнавально й цікаво Сармати в римських описах «Люте обличчя, грубий голос, ні волосся, ні борода не стрижені». Цікаве спостереження, що допоможе збагнути психологію сарматів, повідомляє історик Аріан, один із прокураторів Римської імперії, який з ними воював, а тому знав їх не з чуток: «Їхніх коней спочатку складно розігнати, зате вони витримують яке завгодно навантаження; й тоді можна бачити, як жвавий, кремезний і дорідний кінь знесилюється, а ця мала шолудива шкапчина спочатку переганяє того, а потім залишає далеко позаду»....

Утворення імперії Александра Македонського. Практична робота № 4 «Формування життєвої позиції діяча»

6 Клас

Скориставшись ворожнечею між грецькими полісами, Філіп установив своє панування над усією Грецією. У 338 р. до н. е. під Херонеєю військо Філіпа перемогло греків і панування в Греції остаточно перейшло до Македонії. Пізнавально й цікаво Юний Александр, син Філіпа ІІ Поки Філіп ІІ зміцнював військо та завойовував Грецію, у нього підростав син Александр. Його вчителем був Аристотель. Александр високо цінував свого вчителя: «Філіпу я зобов'язаний тим, що живу, а Аристотелю тим, що живу гідно». А от успіхам батька син не дуже радів. Біографи вважають, що Александру належать слова: «Батько не залишить мені нічого, що я міг би завоювати!». 1. Уважно прочитайте висловлювання Александра та поміркуйте, що він мав на увазі. 2. Якими рисами характеру, на вашу думку, володів Александр? 3. Про яке майбутнє мріяв Александр? 2. УТВОРЕННЯ ІМПЕРІЇ АЛЕКСАНДРА МАКЕДОНСЬКОГО...

Культура Давньої Греції

6 Клас

Велика роль давніх греків у розвитку філософії. Філософія (в перекладі означає «любов до мудрості») виникла в Елладі. Філософи — це мислителі, що спостерігали, міркували й пояснювали закони розвитку природи та людського суспільства. Найвідомішими філософами, що жили в Афінах, були Сократ, Платон й Аристотель. Платон відкрив в Афінах школу під назвою Академія, де безкоштовно навчали філософії. Серед учнів Платона найвизначнішим філософом був Аристотель. Він став вихователем спадкоємця македонського престолу — Александра Великого. Згодом заснував у гаї, закладеному на честь Аполлона Лікейського, нову школу, названу Лікеєм (від цього походить слово «ліцей»)....

Грецька релігія та міфологія. Олімпійські ігри

6 Клас

Релігія Давньої Греції зародилася з міфології. Міфи Давньої Греції дають найкраще уявлення про релігійні вірування давніх греків. Головними богами в Греції були Олімпійські боги, які «жили» на горі Олімп. За переказами, олімпійські боги захопили владу над світом, поборовши своїх батьків-титанів. Грецька міфологія вважала, що світ вічний. Грецькі боги схожі на людей, їхній спосіб життя мало чим відрізнявся від людського, їм притаманні всі людські риси, зокрема й негативні. Головна відмінність небожителів полягала в їхньому безсмерті та надприродній могутності. Релігія греків мала політеїстичний характер, оскільки в релігійному світі діяли численні божества. Олімпійський пантеон очолював отець і повелитель усіх богів і людей Зевс. Водночас із олімпійськими богами в давньогрецькій міфології діяли герої — народжені від союзу богів і людей. Найвідомішими героями були Ахіллес (уславився як герой Троянської війни) та Геракл. Обоє були непереможними воїнами. Так греки намагалися ствердити ідею можливості людини сперечатися з богами, викликати їх на змагання тощо....

Господарство та повсякденне життя в Давній Греції

6 Клас

Працюючи з матеріалом параграфа, виконайте дослідження «Жінка в давньогрецькому суспільстві». Побут давніх греків був невибагливим і будувався за усталеними звичаями й традиціями. Спеціальні чиновники стежили, щоб містяни вчасно ремонтували свої оселі й не псували вигляд міста неохайними спорудами. Центром дому був внутрішній дворик, де розташовувався вівтар і за трапезним столом збиралася вся родина. Скромним був і стіл афінської родини. Зазвичай споживали ячмінний хліб, сир, рибу, овочі, фрукти. Заможні греки харчувалися різноманітніше. Одяг жінок і чоловіків у Давній Греції також вражає простотою: усі костюми шили на основі двох прямокутних полотнищ тканини з льону чи шерсті, які з’єднували застібками-фібулами. Одяг заможніших афінян вирізнявся білим кольором і багатством візерунків. Жінки користувалися косметикою: рум’янами, сурмою, кремами та масками....

«Золотий вік» Афін за Перикла

6 Клас

Працюючи з текстом параграфа, підготуйте опорний конспект (карту пам’яті, схему), яка допоможе схарактеризувати Перикла як державного діяча. У середині V ст. до н. е. Афіни перетворилися на найбагатшу державу Греції. Час розквіту й могутності Афін називають «золотим віком». Одним з найвидатніших державних діячів Афін був Перикл. Незважаючи на своє знатне походження, Перикл виражав інтереси демосу. Народ цілком довірив йому управління державою. Тому протягом п’ятнадцяти років (444-429 рр. до н. е.) Перикла щороку обирали стратегом. За часів Перикла в Афінах остаточно склався демократичний устрій. У державі вся влада належала демосу — народові. Повноправними громадянами вважалися чоловіки, в яких мати й батько були афінянами....

Навігація