Войти
Закрыть

Узагальнення за розділом І. Людина, природа, суспільство та історія

5 Клас

Орієнтовний перелік термінів і понять: людина, природа, історія, суспільство, навколишнє середовище, діяльність людини, культура, мораль, моральні цінності, забобони. 2. Робота в малих групах. Дидактична гра «Чотири зупинки». Формуються чотири зупинки під назвами: «Людина», «Суспільство», «Історія», «Культура». На кожній зупинці покажіть свої знання на визначену тематику, відповівши на запитання у формі бліцопитування. 3. Дидактична гра «Так чи ні?». Дайте короткі відповіді на запитання. 1) У різних людей однакові відбитки пальців. Так чи ні? 2) Деякі люди є особливими і неповторними. Так чи ні? 3) Неповторність полягає лише в зовнішності. Так чи ні? 4) Ми відрізняємося одне від одного бажаннями, діями, творчістю, мріями. Так чи ні? 5) Кожна людина не має нічого спільного з іншими людьми. Так чи ні? 6) На цілій планеті немає двох однакових людей. Так чи ні? 7) Кожна людина у світі неповторна. Так чи ні?...

Практичне заняття за розділом І. Людина, природа, суспільство та історія

5 Клас

Мета: спираючись на знання, отримані впродовж опрацювання розділу, розвивати практичні вміння із систематизації матеріалу, роботи з аналізу інформації. Завдання для підготовки до заняття 1. Підготувати мінідослідження за темою «Чим я залежу від природи й суспільства». 2. Скласти розповідь із презентацією за темою «Як діяльність людини впливає на навколишнє середовище в сучасній Україні (на прикладі свого населеного пункту)». Пригадайте 1. Хто така людина? Що таке природа, суспільство? 2. Що більше впливає на життя людини — її біологічна чи соціальна складова? 3. Назвіть прояви глобального потепління, які ви помічаєте. ХІД РОБОТИ...

Культура як цінність

5 Клас

Відтоді слово «культура» почали вживати для позначення всього того, що створено людиною для її блага. Можна стверджувати, що культура, поряд із природою, є ще одним світом, у якому живе людина. Оскільки людина завжди прагнула покращити й полегшити своє життя, вона робила і продовжує робити нові винаходи та відкриття. Так, від палиці-копачки, кам’яного рубила, наскельних малюнків людина дійшла до книг, творів мистецтва, верстатів, машин, космічних ракет, комп’ютерів тощо. Словник Цінність — будь-яке матеріальне або ідеальне явище, яке має значення для людини (суспільства), заради якого вона діє, витрачає сили, час, гроші, здоров'я тощо, заради якого живе. Усе те, що полегшує працю, прикрашає і робить комфортним побут, спілкування, люди вважають цінностями. Кожна людина, суспільство загалом мають систему цінностей — сукупність думок про значення в їхньому житті речей та явищ, які існують у природі й суспільстві. Таким чином, культурна сфера життя й діяльності людини є створенням цінностей як матеріальних, так і нематеріальних. • Чим цінності культури відрізняються від цінностей природи? Культура поєднує в собі матеріальне та духовне. Матеріальна культура охоплює світ речей і їх створення. Це все, що має практичне значення й застосовується людиною. Духовна культура включає знання, науку, ідеї, релігію, вірування, твори літератури, образотворчого мистецтва, музики тощо....

Минуле людини й суспільства. Що таке історія

5 Клас

Для чого вивчати історію? Це запитання ставить собі, мабуть, кожна людина. Відповідь на нього здається простою та очевидною — вивчаючи минуле, ми будуємо своє майбутнє, керуючись багатим досвідом поколінь, які жили до нас. Проте чи це дійсно так? Можна сказати: я ж не знаю минулого, і нічого зі мною не сталося й не станеться. У той самий час усі ми хочемо, щоб у майбутньому супроводжували тільки успіх і щастя. Однак нас завжди оточує сьогодення, коли треба приймати рішення, які вплинуть на майбутнє. Проте сьогодення походить з минулого. Таким чином, усі ми походимо з минулого, воно є частиною нашого життя. Із минулого випливають сьогодення та майбутнє. Минуле — це наше життя і наша історія. Словник Історія — наука, що вивчає минуле людства та закономірності його розвитку. У дитинстві або й пізніше може статися подія, яка унеможливить нормальне життя в сьогоденні та майбутньому. І людина живе з вантажем минулого, яке часто несуть і її близькі. Часто ми не готові прийняти себе такими, якими були раніше, не здатні усвідомити, що і все добре теж прийшло з нашого минулого. Хоча нам не під силу змінити минуле, але ми можемо змінити його наслідки. Кожен із нас має навчитися осмислювати досвід минулого та прогнозувати майбутнє, щоб приймати правильні рішення вже сьогодні....

Людина і суспільство. Групи (спільноти) у людському суспільстві

5 Клас

Людина — істота соціальна й живе серед людей. Об’єднання людей заради здійснення разом певної діяльності або досягнення мети називається суспільством або спільнотою. Спільноти, у яких конкретна людина є активним учасником, називають малими групами. Мала група налічує двох або більше учасників та учасниць, які об’єднуються спільними інтересами, спілкуються між собою, усвідомлюють свою належність до цієї групи та вважаються її членами з погляду інших. Групами можна назвати сім’ю, шкільний клас, членів спортивної секції або гуртка за інтересами, спільноти в соціальній мережі тощо. Як правило, вони поділяють спільні погляди. Члени груп не обов’язково мають перебувати поряд, вони можуть навіть ніколи не бачити одне одного. Проте вони активно спілкуються заради спільної мети. Здебільшого людина з’являється на світ у малій групі, і більша частина її подальшого життя проходить у ній. Водночас існують і великі групи, або ще їх називають соціальними. Їх виділяють за певними ознаками — стать, вік, дохід, національність, місце проживання, освіта, професія, влада тощо. Вони є численними та розсіяні на значній площі....

Людина і природа

5 Клас

Із природного середовища людина бере кисень для дихання, воду та продукти харчування, використовує величезний обсяг природних ресурсів для того, щоб облаштувати своє життя: від будівництва житла до виготовлення дитячих іграшок. Людина давно навчилася пристосовуватися до природних умов. Навіть зараз раціон харчування людей значною мірою залежить від того, які рослини і тварини поширені в певному регіоні та їх найкраще тут вирощувати. Упродовж тисячоліть людство знаходило різні шляхи пристосування до навколишнього середовища. Так, жителі степів віддавали перевагу розведенню овець, корів, коней. Це змушувало їхніх господарів постійно переселятися на нові території у пошуках кращих пасовищ. Так у цих краях люди перейшли до кочового способу життя. У лісостеповій зоні, де були гарні ґрунти, люди обробляли землю та вели осілий спосіб життя. Донедавна в Ісландії та деяких інших північних країнах, де майже не ростуть дерева, люди зводили свої помешкання з каменю, а дахи вкривали дерном. А деякі народу крайньої півночі взагалі будують помешкання з брил спресованого снігу або льоду....

Людина. Унікальність і неповторність кожної людини

5 Клас

Світ, який нас оточує, наповнений великою кількістю живих істот: рослини, звірі, птахи, риби, комахи тощо. Серед усього живого на Землі можна впевнено виділити людину. Її відмінності від інших істот є очевидними. Що ж робить нас особливими? На це питання людство намагається знайти відповідь чи не стільки, скільки воно існує. Спробуємо визначити, чим саме ми відрізняємося від інших живих істот. Відомо, що людина — біологічна істота. Частка «біо» в перекладі з грецької мови означає «життя». «Біологічне» — отже, живе. Людина, як і всі живі істоти, народжується, живе та вмирає. Вона потребує води, їжі та сну, має інстинкти. З іншого боку, повноцінно розвинути закладене природою людина може лише в середовищі собі подібних. Із покоління в покоління люди передають одне одному знання про навколишній світ, діляться досвідом спілкування та співжиття. Це вказує на іншу складову характеристики людини — соціальну істоту. Слово «соціум» перекладається з латинської мови як «спільнота», «суспільство». Отже, можна визначити, що людина — це біосоціальна істота....

Основні поняття й терміни 5 клас Гісем 2018

5 Клас

Етнос — історично сформована на певній території спільність людей (плем’я, народність, нація), що мають спільні риси, усталені особливості культури, а також усвідомлюють свою єдність і відмінність від інших подібних утворень (самосвідомість). Індустріалізація — створення галузей важкої промисловості: металургійної, машинобудівної тощо. Історико-етнографічний регіон — етнотериторіальне утворення в межах усього етносу, що за історичною долею та етнічним образом населення є самобутнім. Історична карта — карта, що відображає події, які відбувалися на певній території на різних етапах її історичного розвитку. Історична особа (історичний діяч, постать) — людина, діяльність якої змінила життя в минулому та продовжує впливати на нього сьогодні. Історична пам’ять — сукупність знань та уявлень суспільства про спільне минуле. Історична подія — сукупність пов’язаних між собою важливих фактів життя суспільства. Історичне явище — фрагмент історичної реальності, який притаманний певному періоду і має типові характерні ознаки. Історичний процес — послідовна тривала зміна явищ, яка має закономірний характер. Історичний факт («факт» — від латин. «зроблене»; «те, що відбулося») — реальна, невигадана історична подія в певному часі й певному місці; реальне явище, процес; те, що сталося, відбулося насправді....

Дозвілля, турбота про здоров’я колись і тепер

5 Клас

Дозвілля. Дозвілля — це сукупність занять у вільний час, які дають змогу людині отримати задоволення й відновити сили для подальшої праці. До дозвілля належать такі види занять, як читання, перегляд телепередач, відвідування кінотеатрів, театрів, концертів, спілкування з друзями, заняття спортом, розваги, прогулянки, ігри тощо. Дозвілля має глибоке історичне коріння, яке сягає часів Первісного суспільства. Так, повернення мисливців зі здобиччю одноплемінники сприймали як велике свято. У всі часи свято протиставляли будням. Свято — це вільний час, а обряд, який його супроводжував, — спосіб виконання урочистих дій. Згодом до народних свят додалися релігійні, що зазвичай збігалися з народними, і державні. Останні були пов’язані з важливими подіями становлення та розвитку держави. Найбільшим державним святом України є день проголошення її незалежності — 24 серпня. Свята обов’язково супроводжують музика, танці й спів, театральне дійство тощо. Ця традиція теж має давнє минуле. Так, під час розкопок на стоянці первісних людей у селі Мізин було знайдено набір музичних інструментів. Ще одним способом проведення дозвілля є різноманітні ігри. Вони часто були складовими свята. У той самий час гра є способом набуття досвіду й формою навчання. Першими іграми були боротьба, кулачний бій, бігання наввипередки, метання списа тощо. Із часом у святах й обрядах відбувалися зміни, але процес цей тривав надто повільно. Кожне свято проходило з року в рік за всім добре відомим порядком, кожному святу й обряду відповідали певні пісні, танці та ігри....

Навігація