Войти
Закрыть

Що давні книги та мініатюри розповідають про минуле

5 Клас

Відтоді, як людина винайшла письмо, книга стала найкращим способом передання накопичених знань. Таке звичне для нас слово «книга» має давнє походження и означає «те, що пов язане, скріплене разом». Така назва походить відколи книги існували у вигляді сувоїв папірусу чи пергаменту, іноді завдовжки декілька метрів. Книга завжди поєднує думки, ідеї, погляди її автора з майстерністю художника, друкаря, які створюють її зовнішній вигляд. Тому через зміст книги і через спосіб її виготовлення можна вивчати минуле життя людства у певні історичні періоди. Упродовж століть книги переписували від руки, зазвичай у монастирях і храмах. Тривала ця копітка праця місяцями, і навіть роками. Книги переплітали в міцні оправи з металевими замками, оздоблювали золотом і сріблом, коштовним камінням і перлами. Тому ціна таких книг була дуже високою: одну книгу можна було обміняти на табун коней або стадо корів. Київська Русь залишила нам у спадок багато рукописних пам’яток, які є частиною світової культурної спадщини. Насамперед, це тексти Євангелій. Київські князі всіляко підтримували створення книг. Так, за наказом сина Ярослава Мудрого — Святослава — в XI столітті було упорядковано «Ізборник», у якому містилися релігійні тексти, настанови для князів і портрет сім’ї самого Святослава. «Ізборник» є важливим історичним джерелом, адже з нього ми можемо дізнатися, якими були уявлення русичів про правителя, природу і світ. На думку давніх мудреців, князь мав підтримувати школи та церкви, творити благочинні справи, здійснювати справедливий суд над своїми підданими. Щодо портрету, то він показує нам, яким був Святослав, його дружина та сини....

Чому храми та ікони є пам’ятками історії України

5 Клас

Історія завжди навколо нас: у назвах міст, у музеях і на старовинних вулицях, у родинному фотоальбомі і на святі міста чи села. Не тільки вчені-історики, а й людство загалом намагається зберегти історію, усі її пам’ятки. Пам’ятки історії — це споруди, предмети і твори мистецтва, які пов’язані з історичними подіями в житті окремих людей, народу, суспільства та держави. Нині в Україні налічують близько 130 тисяч історичних пам’яток, що охороняються державою, зокрема й ті, що мають загальнолюдське значення. Збереження історичних пам’яток є нашим спільним обов’язком, аби наступні покоління також могли «доторкнутися» до минулого. Про що можна дізнатися з меморіальних дошок, фото яких розміщено на наступній сторінці? Чому, на вашу думку, на таких дошках є словосполучення «Охороняється державою»?...

Практичне заняття. Про кого і про що розповідає історія рідного краю

5 Клас

Окрім історії континентів, країн і народів, існує окремий розділ історичної науки, який називається краєзнавство, або історія рідного краю. Ця історія розпочинається за дверима вашої оселі і розповідає про людей, події та місця, пов’язані з невеликим географічним простором — вашим рідним краєм, та історією місцевої спільноти людей. Краєзнавство досліджує біографії окремих людей та історію сімей, історію пам’яток культури, історію певного місця — наприклад будинку чи вулиці. При цьому дослідники використовують усі історичні джерела: археологічні знахідки і речові пам’ятки, письмові документи, усні перекази тощо. Знайдіть на карті, розміщеній на форзаці, ваш край. Як він позначений на карті (область, район, місто, село, селище)? Поруч з адміністративними існують історико-географічні назви: Полісся, Покуття, Слобожанщина, Поділля, Донбас тощо. До якого регіону належить ваш край? Об’єднайтеся у декілька груп та організуйте дослідження за такими напрямами: 1) Коли виникла та що означає сучасна назва вашого краю? З’ясуйте, коли утворилася сучасна область, яка її територія. Обов’язково скористайтеся лінією часу та картою для позначення місця, де ви живете. 2) Як ваш край називався у давнину? Чи збереглася ця назва? Якими були кордони та державна належність вашого краю у різні періоди історії України? 3) Чи є герб у вашого краю? Що він означає та коли був створений? Дослідіть його, скориставшись ознаками, наведеними нижче....

Коли і як утворилася сучасна Українська держава

5 Клас

Бути вільним, незалежним — одна з основних потреб людини. Адже незалежність — це можливість ухвалювати самостійні рішення без зовнішніх вказівок та наказів. Незалежність держави для її народу так само важлива, як і свобода й незалежність кожної людини зокрема. Жити у самостійній державі — означає бути господарями у своїй країні, своєї землі, багатств, своєї долі. Це можливість мати власні кордони і владу, що підтримує права людини, мову, освіту та культуру. Незалежність дає відчуття свободи, яке необхідне людині і народові для побудови власного майбутнього. Справжня незалежність — це право самих громадян визначати, як їм жити. Історія різних країн пов’язана із прагненням створити та зміцнити свою державу. Наприклад, більшість європейських країн у різні історичні періоди протягом тривалого часу виборювали власну державну незалежність. Однак державна незалежність не тільки дає, а й потребує зусиль усіх громадян для розквіту власної держави....

Чому війна залишається в пам’яті українського народу

5 Клас

Війни, переможні битви та поразки супроводжували людство від самого початку його історії. Серед найбільш жахливих та кровопролитних були дві світові війни XX століття. Друга світова війна тривала упродовж 1939-1945 років. Світовою її назвали тому, що вона вплинула на життя людей більшості країн світу. Кількість загиблих, поранених і тих, хто зник безвісти під час цієї війни, переважає усі жертви війн попередніх століть. Друга світова війна була розпочата нападом нацистської1 Німеччини на Польщу 1 вересня 1939 року. У 1939-1941 роках Німеччина та її союзники захопили територію більшості країн 1 Нацисти (від німецького скорочення — «наці») — члени партії в Німеччині та їхні послідовники, які підтримували Гітлера і вважали, що німецький народ на відміну від інших належить до вищої раси. Коаліція (з латинської — «союз») — добровільне об’єднання кількох людей, держав задля досягнення спільної мети. Європи, зокрема Франції, Норвегії, Голландії, Греції та Югославії. Війна на суші, на морі й у повітрі відбувалася не лише на європейському чи радянському фронтах, а й зачепила країни і народи Північної Африки та Азії. Ця 6-літня війна так чи інакше торкнулася 80 % населення 61 країни світу. З літа 1941 року основні воєнні дії велися на території СРСР....

Які події називають Українською революцією

5 Клас

«Революція» має латинське походження, означає «поворот, зміни». Дослідники революцій завжди прагнуть зрозуміти, чому в певні періоди часу велика кількість людей збурюється, вимагаючи докорінних змін у своєму житті, та підіймається на боротьбу. Однією з найвизначніших подій в історії України XX століття вчені вважають Українську революцію 1917-1920 років. Якими ж були причини революції? Революції передувала Перша світова війна (1914-1918). У цій війні українці воювали у складі двох ворогуючих армій — російської та австро-угорської, оскільки у той час українські землі були розділені між Російською та Австро-Угорською державами. Війна супроводжувалася загибеллю і каліцтвом мільйонів солдат, руйнуванням міст і сіл, зокрема і на території України. Оскільки селяни воювали на фронті, обробляти землю було нікому. У містах і селах почався голод. Робітників також призвали в армію. Тому чимало заводів і фабрик зупинилося, а отже і зросло безробіття. Багато міст залишилося без опалення та електрики. Не курсував громадський транспорт, більшість магазинів зачинилося, а гроші втратили свою вартість, оскільки ціни на продукти харчування зросли у кілька разів....

Як відкриття Харківського університету сприяло розвитку української культури

5 Клас

Суспільство в усі часи потребувало освічених людей, котрі не лише вміли б читати й писати, лічити та правильно висловлюватися, а й мали б певні професійні знання й уміння. У XI столітті в Європі зростає попит на високоосвічених людей, адже стрімко розвиваються міста — осередки ремесел. Підготовку лікарів, правників, священиків, бухгалтерів мали здійснювати університети, у яких вчили тих, хто вже умів читати і писати. Університет (з латинської — «сукупність, спільнота») — вищий навчальний заклад, до спільноти якого належать студенти та викладачі. Перший університет було відкрито в італійському місті Болонья. Згодом університети почали з’являтися майже в кожному великому європейському місті. Упродовж кількох століть найголовнішими предметами тут були: арифметика, геометрія, астрономія та музика, а також граматика, риторика1 і логіка2. 1 Риторика (з грецької — «промовляти») — красномовство, вміння переконливо виступати перед людьми. 2 Логіка (з грецької — «проза») — галузь знань, що вчить правильно міркувати, знаходити смисл та розуміння речей і явищ. В університетах вчилися різні за віком та походженням люди. В одному класі могли сидіти поруч і 15-річний юнак, і дорослий чоловік. Університетських викладачів та студентів було видно здалеку: вони вирізнялися з-поміж інших городян довгими чорними плащами-мантіями та спеціальними шапочками або беретами....

Якими були місто і село в Україні у XVII-XVIII століттях

5 Клас

Міста і села України виникали у різні часи та за різних обставин. Появу перших поселень вчені пов’язують із тим, що давні люди почали обробляти землю. Це, у свою чергу, спонукало їх до осілого способу життя, тобто до постійного проживання на одному місці. Недарма у давнину слово «село» означало «населене місце» і «поле», «земля». Здавна й донині село — це невелике поселення, більшість мешканців якого займається землеробством і домашнім тваринництвом. Образ українського села зазвичай пов’язують із чепурними хатами у квітучих садках. Сільська хата була окремою будівлею і стояла посередині садиби, яка зазвичай обгороджувалася плетеним тином чи дерев’яним парканом. Біля хати розміщувалися господарчі будівлі: комори, стодоли, клуні, в яких селяни тримали знаряддя праці, запаси зерна чи інші продукти, домашніх тварин тощо. До селянської садиби належали город та садок. Навколо села розташовувалися поля, праця на яких годувала не лише самих селян, а й мешканців міст. Міста виникли з появою ремесла і потребою у торгівлі. А відбувалося це так: у разі загрози ззовні поселення обгороджували оборонними валами і мурами. Давньослов’янське та російське слово «город» якраз і відображає цю особливість — наявність захисного огородження. Давні міста світу мали певні властивості: щільність забудови, наявність головної площі та вулиць, замощених бруківкою. Оця давня традиція — мостити вулиці каменем — залишилася в основі українського слова «місто». Тому жителів міст називали міщанами, або городянами. Ними ставали ремісники, купці та люди, що виконували певні послуги, наприклад, візники, вантажники, цирульники (перукарі), домашні слуги, і зрозуміло, правителі та інші знатні люди....

Як українське козацтво прославилось у битвах і походах

5 Клас

У ХV-ХVІ століттях значну частину українських земель складали степи, що сягали від Чорного та Азовського морів до Середнього Подніпров’я. Південні й східні окраїни України не були обжиті. Два дні подорожі верхи (саме в такий спосіб у ті часи вимірювали відстань) з Києва на Південь — і вас зустрічає майже незаселений степ, або Дике поле. На цих землях мешкали поряд татари та українці. Ці два народи і воювали між собою, і торгували, і об’єднувалися для спільних походів проти ворогів. Саме тоді українська мова поповнилася такими словами, як шабля, барабан, табір, майдан та іншими. У XV столітті на землях Північного Причорномор’я та Криму татари створили власну державу — Кримське ханство. Невдовзі настав час тривалих спустошливих набігів татар на українські землі. Українці, які оселялися на порубіжжі зі степом, мусили бути воїнами, захисниками окраїнних земель. Їх називали козаками. Слово «козак» зустрічається у різних мовах і зазвичай означає «вільна, озброєна людина». Крім військової справи, козаки займалися мисливством, рибальством, хліборобством, вправно їздили верхи та долали водні перепони на човнах — «чайках»....

Чим уславилися князі Київської Русі

5 Клас

Київ — найдавніше слов’янське місто на території нашої країни. Згідно з висновками археологів, його історія починається наприкінці V — на початку VI століття. Нестор Літописець залишив нам розповідь про заснування Києва у «Повісті минулих літ». Хто і де, за словами літописця Нестора, заснував Київ? Було три брати: одному ім’я Кий, а другому — Щек, а третьому — Хорив і сестра їх — Либідь. Зробили вони городок і на честь брата їх найстаршого назвали його Києвом. І був довкола города ліс і бір великий, і ловили вони тут звірину. Були ж вони мужами мудрими й тямущими... З «Повісті минулих літ» Вибір місця для майбутньої столиці був дуже вдалий. Високі «київські» гори і Дніпро захищали місто від можливих нападів. До того ж Київ був розташований на торговельному водному шляху «з варяг у греки». Північних сусідів на Русі називали варягами1, а південних — жителів Візантії — греками. Шлях цей пролягав від північних земель на південь, Дніпром до Чорного моря і Візантії....

Навігація