Войти
Закрыть

Заняття людей

5 Клас

Первісні люди жили з того, що їм давала природа. Вони збирали плоди дерев, полювали та рибалили. Таке господарювання було привласнювальним. Щоб отримати кращі результати, вони виготовляли знаряддя праці: палиці-копачки, дрюки, гарпуни, сокири, скребла (оброблені камені) тощо. У процесі господарської взаємодії вони спілкувалися і в такий спосіб розподіляли між собою обов’язки. Відтоді вони дедалі менше присвоювали й дедалі більше вирощували необхідні для себе рослини і тварин. «Обговоріть» 1. Які галузі сільського господарства розвиваються у твоїй місцевості? 2. Як ти вважаєш, чи впливають на їх розвиток географічне розташування регіону, ґрунти, природні умови та клімат? Для сільського господарства люди винаходили та вдосконалювали знаряддя праці. Вони намагалися якомога краще обробляти ґрунт, збирати та зберігати врожай. Їм необхідно було постійно дбати про захист тварин від хижаків і негоди, про забезпечення їх кормами....

Побут людей

5 Клас

Основою сучасної сім’ї є рівноправні стосунки. Рівноправність у сім’ї та захист прав кожного з подружжя гарантує законодавство України. За власною волею подружжя може укладати письмові або усні угоди про правила співжиття та розподіл обов’язків. Інші дорослі, що живуть у сім’ї, мають рівні права з подружжям. Натуральне господарство зародилося в первісні часи, коли сім’ї здобували їжу, виготовляли одяг і будували житло лише для себе. До появи міст і розвинутої торгівлі всі люди займалися натуральним господарством. «Обговоріть» 1. Поясни, чому приготування їжі, прибирання, прання, вирощування продуктів на власній ділянці є елементами натурального господарства. 2. Чи стикався/стикалася ти з натуральним господарством? Що це було: ферма, приватне подвір’я, щось інше? Що тебе вразило? Засоби, які сім’я може використати в домашньому господарстві, називають ресурсами. Деякі з них із часом втрачають свою придатність і виходять з ладу. Такими є матеріальні ресурси — інструменти, знаряддя, техніка. Їх потрібно бережно використовувати. Інші ресурси можуть залишатися незмінними, наприклад — бажання працювати або розвиватися, вміння, навички, досвід. Їх називають нематеріальними ресурсами. Важливо також розвивати й раціонально використовувати фінансові ресурси....

Мій рід

5 Клас

Сім’ю зазвичай утворюють чоловік і жінка, які перебувають у шлюбі, їхні діти й інші особи, між якими є родинні зв’язки. У сім’ї людина знаходить розуміння, підтримку, турботу й захист. Спільні справи і свята, співпереживання та взаємопідтримка роблять сім’ю міцною. «Обговоріть» 1. Яких видів діяльності потребує господарство сім’ї? 2. Для чого в сім’ї розподіляють обов’язки? Які обов’язки є в тебе? 3. Розглянь ілюстрацію на с. 142 та визнач, які бувають види сімей. Можливо, на малюнку не зображено всіх видів сімей? Родина — це велика група людей, які поєднані родинними зв'язками. Людей, поєднаних родинними зв’язками, називають родичами. Спорідненість є найхарактернішою ознакою родини та родичів. Найближча спорідненість — біологічна. Саме вона є основою роду. «Варто запам’ятати» Рід - група людей, що походять від одного предка. Предка, від якого походить рід, називають його засновником чи засновницею. ЦІКАВО ЗНАТИ Це відбулося в Давній Греції. Нащадок давнього роду Гармодія дорікнув військовому командирові Іфікратові в безрідності. Іфікрат відповів: «Мій рід на мені починається, твій на тобі закінчується»....

Узагальнення теми 3 «Час і простір»

5 Клас

У процесі історичних досліджень важливо встановити, коли відбулася подія, як довго тривав історичний процес. Історична хронологія є важливою дисципліною, що допомагає встановити тривалість подій, явищ і процесів. Із цією метою ви можете скористатися такими одиницями часу, як десятиліття, століття, тисячоліття. Для обліку дат застосовують математичні операції та вміння. Упорядкований облік забезпечує розміщення дат на лінії часу, вправне орієнтування в історичних календарях і літочисленнях. В історії людства важливо розрізняти періоди його розвитку. Розвиток людини теж охоплює конкретні періоди. У них є спільне — те, що властиве всім людям, й індивідуальне — те, що залежить від фізіологічних і соціальних особливостей конкретної людини, а також те, як вона розпоряджається своїм часом. Історія людства складається з періодів, кожен із них має назву, характерні особливості та обмежений рамками часу. На перших порах учені самостійно визначали історичні періоди. Пізніше було розроблено єдину періодизацію історії. Відповідно до неї історія України охоплює первісні часи, стародавній світ, середньовіччя, новий час, новітній час. Усі ми живемо у природному та суспільному середовищах. Природне середовище називають ще довкіллям. Середовище завжди впливає на життя людей. Сучасні гаджети дають змогу визначити місце перебування і навіть установити, чим займається конкретна людина. Упродовж історії в різних місцевостях відбувалося багато подій. Для їх фіксування створюють історичні карти (мапи). На них за допомогою умовних позначок (легенд) ми позначаємо історичні процеси, події та явища. Створенню власних карт, поглибленню знань допомагають контурні карти, які кожен може заповнювати самостійно....

Карта як джерело інформації

5 Клас

Упродовж кількох тисячоліть на території України відбувалося багато історичних подій, процесів та явищ. Їхню багатогранність зобразити на одній карті неможливо. Саме тому дотепер створено сотні карт, кожна з яких відображає конкретний епізод історії, подію, процес чи явище. Залежно від тематики історичні карти об’єднують у збірки карт — історичні атласи. В атласах можуть бути зібрані карти, які висвітлюють бойові дії за конкретний період або розвиток територій. Для учнів і учениць створюють історичні атласи, які допомагають їм опановувати навчальний предмет. Перші карти із зображенням території України було створено в XIV ст. Однією з них була карта із середньовічного універсального Каталанського атласу світу 1375 р. Територія України формувалася впродовж тисячоліть. Останні зміни відбулися в 1954 р. У 1991 р. було проголошено незалежність України в межах цих кордонів. Це затверджено в Конституції України, в статті 2 якої зафіксовано: «Територія України в межах існуючого кордону є цілісною і недоторканною». Кордони України визнані іншими державами....

Історичні карти

5 Клас

На людину та її поведінку впливають різноманітні чинники. Одним із них є природне середовище. Його ще називають «довкілля». Люди, пристосовуючись до нього, забезпечують найважливіші свої потреби. Скажімо, в місцевостях із холодним кліматом гостра потреба в теплі. Люди будують там утеплені житла та виготовляють теплий одяг. У посушливих районах найважливіші доступ і наявність води. У місцевостях із сильними зливами будують житла з надійними дахами. Від наявності будівельних матеріалів залежать форма, розміри та міцність житла. «Обговоріть» 1. Розглянь зображення на с. 122. Опиши, як природне середовище вплинуло на конструкції будинків. 2. Які ти знаєш оригінальні будинки інших регіонів нашої планети? Природне середовище впливає і на господарювання людини. У сприятливих для землеробства місцевостях люди осідали для постійного проживання. Там, де це було неможливо, вони займалися скотарством і мандрували з тваринами в пошуках нових пасовиськ. У місцях, багатих на корисні копалини, вони розвивали ремесла, а згодом — промисловість. На перетині шляхів будували торговельні та адміністративні центри. І тільки з розвитком науки й техніки людина знижувала рівень своєї залежності від природи....

Періодизація історії

5 Клас

До речі, теперішній етап твого життя дуже сприятливий для навчання і розвитку самостійності. Важливе значення має в цьому віці думка ровесників/ровесниць. А демонстрування вмінь, які цінують у суспільстві, допомагають самоутверджуватися серед однолітків і дорослих. ЦІКАВО ЗНАТИ У давні часи вважали, що дорослий вік настає раніше. Дітей одягали як дорослих, і з дитинства вони працювали на рівні зі старшими. На картинах їх зображували як «зменшені» дорослі постаті. Періодизація життя людини можлива за різними критеріями. Для тих, наприклад, хто часто змінює місце проживання, можна запропонувати періодизацію за їхніми адресами. «Поміркуйте» Запропонуй власні критерії періодизації життя людини. «Обговоріть» 1. Розглянь картину Бернардіно Ліцинія «Портрет Арріго Ліцинія та його сім’ї». У чому проявляється дорослість зображення дітей? Чому до дітей ставилися в Середньовіччі як до дорослих? Події, явища та процеси є важливими сторінками історії. На підставі назв найвизначніших із них називають проміжки часу, впродовж яких вони відбувалися. Так було запроваджено періодизацію історії. «Варто запам’ятати» Періодизація історії — поділ історії на періоди. Погляд на історію як на послідовність її етапів допомагає краще зрозуміти події, факти й усвідомити закономірності історичного розвитку. Період історії обов’язково повинен мати: часові межі, які можуть бути точними або приблизними; характеристику (перелік особливостей); назву, що зазвичай відображає його найважливішу особливість. «Поміркуйте» Чому часові межі історичного періоду бувають приблизними? Критерії періодизації можуть бути різними. Найчастіше ними є календарні межі: десятиліття, століття, тисячоліття, ера тощо. Поширені також періодизації на основі зміни форм господарювання, типів держав, правителів, суспільних відносин тощо. Можна встановити періоди історії на основі розвитку, наприклад, засобів зв’язку, пересування....

Час і календар

5 Клас

Ти вже знаєш, що таке дата, адже тобі доводилося святкувати пам’ятні дати — річниці важливих для людини, спільноти, країни чи людства подій. Скажімо, 24 серпня 2021 року відбулося святкування тридцятої річниці Незалежності України, яку було проголошено в 1991 році. Отже, дата поєднує в собі число місяця, місяць та рік. «Поміркуйте» Назви важливу для тебе дату. Поясни свій вибір. Першою одиницею часу, яку застосовували давні люди, була доба. У її межах розрізняли день і ніч, ранок і вечір. Про події поза добою люди говорили приблизно так: «це відбулося за дитинства твоєї матері» або «це було тоді, коли мій дідусь був ще маленьким хлопчиком». Ще одна важлива для давніх людей одиниця часу — рік і його сезони. Урахування специфіки сезонів допомагало правильно організувати роботи — збирання рослин, полювання на тварин і птахів, рибальство. Спостереження за змінами в природі формувало в людей розуміння часу. Вони побачили закономірність, що приблизно за 28 днів Місяць, який є супутником землі, з’являється на небі, зростає до повного, а потім зменшується і зникає. На цій підставі було запроваджено відлік часу — місяць. Також люди зауважили, що впродовж 28 днів періодично змінюється освітлення Місяця Сонцем — так було виокремлено чотири його частини (фази) із семи днів кожна. Вони отримали назву — «тиждень». За допомогою місяця і тижня вираховували час розмноження рослин і тварин, встановлювали точні дати подій на весь рік....

Узагальнення теми 2 «Джерела пізнання суспільства»

5 Клас

Опановуючи матеріал теми 2, ви мали змогу дізнатися, якими є, звідки походять, як зберігають і використовують основні носії інформації про людину, людство і світ. Найцінніші серед них — першоджерела, які містять первинну інформацію про факти і є основою даних для вторинних і третинних джерел. Чим більше джерел за кількістю і видами використають дослідник чи дослідниця, тим точнішими будуть знання про минуле і сучасне суспільства. Кожне джерело інформації по-своєму важливе. Усні джерела цінні спостереженнями людей, які були в гущі подій і мають про них особисті враження. Варто пам’ятати, що люди сприймають події залежно від віку, виховання, освіти, релігійної належності тощо. Тому про те, що одні вважають справедливим, інші можуть мати протилежну думку. Щоб дізнатися, чому вони так вважають, потрібно їх ретельно і делікатно про це розпитати. Саме такі можливості надає інтерв’ю. Якщо події відбувалися давно і їх свідків уже немає, тоді інформацію шукають у писемних джерелах. Люди навчилися писати приблизно вісім тисяч років тому. Поступово вони створили величезну кількість джерел багатьма мовами. Їх поділяють на види залежно від способу та мови створення, матеріалів, на яких зафіксовано інформацію, тощо. Ці джерела виражають погляди і думки авторів, тому не завжди є достовірними. У роботі з ними потрібно застосовувати критичний аналіз....

Збереження історичних джерел інформації

5 Клас

Процес дослідження відбувається у два етапи. На першому накопичують інформацію, а на другому її опрацьовують та формулюють висновки. Є дослідження, кожен етап яких має окрему цінність. Скажімо, археологи здійснюють розкопки, збирають та опрацьовують знахідки, роблять висновки про конкретне місце дослідження. Загальні висновки про життя людської спільноти в конкретний час роблять інші вчені на основі результатів багатьох розкопок. Історичні джерела мають велику цінність. У кожній країні їх надійно зберігають. Місця збереження історичного джерела мають відповідати спеціальним вимогам: Писемні тексти, рукописні книги віддавна зберігають у спеціальних приміщеннях — бібліотеках. Цю їхню роль виражає значення слова «бібліотека» — колекція книг; приміщення, в якому зберігають книги, сховище книг. Отже, всі книги, які ти маєш, можна вважати твоєю особистою бібліотекою. «Варто запам’ятати» Бібліотека — установа, що збирає, систематизує і надає читачам друковані та рукописні джерела, а також доступ до електронних джерел. Першу бібліотеку глиняних табличок, папірусів і пергаментів було засновано в Ассирії VII ст. до н. е. Тодішні бібліотеки були й архівами, центрами переписування та дослідження книг. Найбільші з них — Александрійська, Константинопольська, Пергамська....

Навігація