Заняття людей
- 18-11-2022, 20:22
- 576
5 Клас , Вступ до історії та громадянської освіти 5 клас Мокрогуз, Єрмоленко 2022
§ 24. Заняття людей
З якою метою люди займаються господарською діяльністю?
Які види господарювання тобі відомі?
1. Сільське господарство
Усі сім’ї виховують дітей у любові до праці, прищеплюють їм навички господарювання, вчать поважати працю інших. Навіть у народній творчості це закарбовано.
«Робота із джерелом»
• Бджола мала, а й та працює.
• Без діла жить — тільки небо коптить.
• Лежачого хліба ніде нема.
• Праця чоловіка годує, а лінь марнує.
• Як дбаєш, так і маєш.
«Обговоріть»
1. Пригадай зміст слова «господарство».
2. Як в українських народних прислів’ях відображено працелюбність?
Первісні люди жили з того, що їм давала природа. Вони збирали плоди дерев, полювали та рибалили. Таке господарювання було привласнювальним. Щоб отримати кращі результати, вони виготовляли знаряддя праці: палиці-копачки, дрюки, гарпуни, сокири, скребла (оброблені камені) тощо. У процесі господарської взаємодії вони спілкувалися і в такий спосіб розподіляли між собою обов’язки.
«Обговоріть»
1. Чи привласнювальне господарство було натуральним?
2. Якими видами привласнювального господарювання займаються тепер у твоїй місцевості?
3. Як убезпечити природу від надмірного привласнення людьми її продуктів?
Згодом люди навчилися вирощувати рослини і приручили тварин. Так виникло сільське господарство.
«Варто запам’ятати»
Сільське господарство — вирощування рослин і свійських тварин.
Відтоді вони дедалі менше присвоювали й дедалі більше вирощували необхідні для себе рослини і тварин.
«Обговоріть»
1. Які галузі сільського господарства розвиваються у твоїй місцевості?
2. Як ти вважаєш, чи впливають на їх розвиток географічне розташування регіону, ґрунти, природні умови та клімат?
Для сільського господарства люди винаходили та вдосконалювали знаряддя праці. Вони намагалися якомога краще обробляти ґрунт, збирати та зберігати врожай. Їм необхідно було постійно дбати про захист тварин від хижаків і негоди, про забезпечення їх кормами.
«Обговоріть»
1. Розглянь ілюстрації на с. 157. Які зміни в розвитку сільського господарства ти помітив/помітила? Як ти думаєш, чому вони відбулися?
2. Які сільськогосподарські знаряддя ти знаєш?
3. Що відомо тобі про вирощування рослин та розведення домашніх тварин?
Первісні землероби (історична реконструкція)
Жнива в Україні (М. Пимоненко, 1896)
Жнива в Україні (фото, початок XXI ст.)
2. Промисловість
Як ти вже знаєш, давні люди самостійно забезпечували себе всім необхідним. Вони обробляли землю, розводили тварин, виготовляли знаряддя праці, одяг, предмети побуту. У них не було потреби щось обмінювати. Їхнє господарство було натуральним.
Серед них були люди, значно вправніші у виготовленні конкретної продукції, і вони її мали більше, ніж потрібно. Зрозуміло, що надлишкову продукцію вони обмінювали на те, чого їм не вистачало. Це стало передумовою появи ремісників — людей, які займалися виробництвом знарядь для обміну на продукцію.
«Обговоріть»
1. Як ти вважаєш, від чого залежав розвиток ремесел на конкретній території?
2. Поглянь на схему. Які види ремесел на ній подані піктограмами?
3. Які види ремесел є у твоїй місцевості?
Ремісники працювали в майстернях. Згодом ремісники однієї спеціальності почали об’єднуватися в цехи. Це давало їм змогу виробляти й обмінювати більше продукції. Пізніше заможні ремісники почали наймати для своїх майстерень працівників, між якими розподіляли обов’язки. Так утворилася мануфактура — ручне виробництво, засноване на поділі праці. Мануфактури були більшими від ремісничих майстерень, вони використовували найпростіші машини і механізми. Технічні винаходи сприяли вдосконаленню машин і винайденню двигунів. На основі машинного виробництва було засновано фабрики та заводи. Так виникла промисловість.
«Варто запам’ятати»
Промисловість — сукупність підприємств (фабрик, заводів, електростанцій, шахт тощо), які виробляють знаряддя праці, предмети споживання та інші блага.
Розвиток промисловості зумовив становлення міст, переселення до них великої кількості сільських мешканців.
На сучасних підприємствах переважну більшість операцій виконують машини (роботи), якими керують комп’ютерні програми.
«Обговоріть»
1. Розглянь ілюстрації. Як змінювалася діяльність людини у виробництві товарів: від ремесла до сучасного виробництва? Якими були результати цих змін?
Майстерня ремісника (середні віки)
Мануфактура (XVIII ст.)
Фабрика (XXI ст.)
2. Які промислові підприємства діють у твоїй місцевості?
3. Які чинники впливають на види промисловості у твоїй місцевості?
Ти знаєш, що природне середовище (довкілля) впливає на людей. Вони також впливають на природу, оскільки обробляють землю, споживають воду, використовують корисні копалини, викидають у природу відходи виробництва. Усе це шкодить довкіллю, тому люди прагнуть зробити свою діяльність екологічно безпечною.
«Обговоріть»
1. Розглянь ілюстрації. Визнач, у чому полягає шкідливий вплив діяльності людини на природу. Наведи відомі тобі приклади такого впливу.
Забруднене озеро
Викиди в атмосферу
Спалювання листя
2. Які наслідки може мати екологічно шкідлива діяльність людей?
3. Які екологічні проблеми є у твоїй місцевості? Як їх можна подолати?
3. Торгівля
Різні місцевості неоднаково забезпечені ресурсами для задоволення потреб людей. В одних місцевостях їх є в надлишку, в інших — не вистачає. До того ж люди не завжди вміло використовували ресурси для виготовлення знарядь, виробів, продуктів харчування. Тому не всі їхні потреби можливо було забезпечити завдяки тому, що самі виробляли. За таких умов товари, які були в надлишку, обмінювали на ті, яких бракувало. Так виникла торгівля.
«Варто запам’ятати»
Торгівля — обмін товарів або послуг.
Торгівля спричинила виникнення ринкового господарства, яке розвивається тоді, коли люди виробляють продукції більше, ніж її споживають.
«Варто запам’ятати»
Ринкове господарство — господарство, яке виробляє продукти для продажу.
З того часу селяни вирощували різноманітні культури, ремісники виробляли продукцію не тільки для власного споживання, а й для продажу.
«Обговоріть»
1. Чому вироби ринкового господарства якісніші, ніж вироби натурального господарства?
2. Які торгові підприємства є у твоїй місцевості? Чим вони вигідні людям?
Спочатку виробники обмінювали товари між собою. Це було дуже не просто, бо вироблені товари не могли бути рівноцінними, а тому хтось завжди програвав. Для справедливого обміну товарами потрібне було універсальне мірило. У багатьох народів ним були худоба, хутра звірів, металеві сокири, мушлі каурі тощо, потім — золото та срібло, а ще пізніше — викарбувані з них монети. Паперові гроші (банкноти) вперше з’явилися в Китаї в IX ст., в Європі — у XVI ст. Універсальний товар, яким вимірюють вартість товарів і послуг, має назву гроші.
ЦІКАВО ЗНАТИ
Назва сучасної грошової одиниці в Україні — гривня — походить від назви давньоруської прикраси. Тоді гривнею називали зливок срібла або золота, з якого можна було виготовити прикрасу, що носили на шиї. Згодом вона стала мірою ваги. На Русі були різні гривні — чернігівська, київська, новгородська, які різнилися вагою: від 140 до 204-207 грамів срібла. За князя Володимира почали карбувати златники і срібники, на яких зображали князівський знак — тризуб.
Київська гривня; Златник князя Володимира
Срібник князя Володимира
«Обговоріть»
1. Яких історичних діячів і діячок зображено на сучасних грошових знаках України?
2. Хто зображений на купюрах номіналом 1, 2, 5, 10 грн?
3. За допомогою інтернету дізнайся, чим вони уславилися в історії України.
У торговельних операціях доводилося вимірювати вагу, довжину, об’єм товарів. Спеціальних приладів для цього не було, тому використовували частини людського тіла, умовну відстань чи розмір. Такі одиниці вимірювання не були точними, тому їх прийнято вважати відносними.
ЦІКАВО ЗНАТИ
Застосовували і такі міри довжини: «кидок каменя» (40-60 м), «політ стріли» (60-100 м), «піший день шляху» (25-35 км), «кінний день шляху» (50-70 км), плуг (площа, яку можна обробити за день плугом). Сипучі товари міряли кадями (діжками), бочками, убороками (денними порціями продукту), рідину — відрами, пляшками, шкурки — менделями (снопиками) та бочками.
У різних країнах застосовували різні одиниці вимірювання, що створювало незручності для торгівлі. У зв’язку з цим у XVIII ст. було впроваджено міжнародну метричну систему одиниць вимірювання. В її основі — метр й одиниці вимірювання, що походять від нього. Згодом цю систему запровадили в усьому світі. У XX ст. її доповнили новими одиницями.
«Поміркуйте»
1. Назви одиниці метричної системи. Як вони співвідносяться із метром?
2. Поясни, чи одиниці вимірювання зазнавали змін.
3. Чи збереглися у твоїй місцевості давні одиниці вимірювання?
ЗАПИТАННЯ ТА ЗАВДАННЯ
РОЗУМІЮ
1. Поясни, чому праця є основою життя людини.
2. Як ти розумієш значення слів «сільське господарство», «промисловість», «торгівля», «ринкове господарство», «гроші»?
3. Чому люди винайшли гроші?
РОБЛЮ
1. Занеси одиниці вимірювання до таблиці, згрупувавши їх за видами: п’ядь, секунда, кілограм, метр, фунт, дециметр, гектар, дюйм, сажень, літр, пуд, година, кілометр, грам, тонна, міліметр, хвилина, чверть, верста, доба, ар, миля, десятина. Якщо якісь назви тобі незрозумілі, скористайся інтернетом.
2. Склади порадник для своїх родичів і друзів «Як захистити довкілля від шкідливого впливу діяльності людини».
3. Розв’яжи задачі:
У своїй «Історії» Геродот згадував, що «у скелі біля річки Тираса (Дністер) місцеві жителі показують відбиток ступні Геракла, схожий на слід людської ноги довжиною в два лікті». Який був розмір ступні героя грецьких міфів Геракла в сантиметрах за описом Геродота? Скористайся даними в таблиці параграфа.
У 1017 р. монах Іларіон (майбутній київський митрополит) «іскопа собі печерку малу — двосаженну». Який був її розмір у сантиметрах?
ДУМАЮ
1. Поясни висловлювання українського кінорежисера, письменника Олександра Довженка: «Любіть працю на Землі, бо без цього не буде щастя нам і дітям нашим ні на якій планеті».
2. Чому на зміну натуральному господарству прийшло ринкове? Чим вони різняться?
3. Які відносини між людьми можуть виникнути у процесі виробництва, обміну та продажу товарів?
Коментарі (0)