Ідейна та художнє багатство комедії «Горе від розуму»

 

Комедія “Горе від розуму” з’явилася напередодні повстання декабристів. Вона відобразила суспільне життя країни і ті зміни, які сталися в Росії після Вітчизняної війни 1812 року.

П’єса мала величезний успіх, була захоплено зустрінута всіма передовими людьми Росії. За словами Пушкіна, комедія “виробила неописане дію і раптом поставила Грибоєдова поряд з нашими першими поетами”. 

“Горе з розуму” – комедія соціально-політична. У ній поставлені злободенні питання того часу: про кріпосне право, про державну службу, про освіту, виховання, рабському наслідуванні і презирстві до всього національного, народному.

В основі конфлікту лежить зіткнення між нинішнім і минулим століттям. Представником “століття нинішнього” є Чацький, а “століття минулого” – фамусовское суспільство.

Чацький – виразник ідей декабристів. Він виступає проти підвалин фамусовского суспільства, проти кріпосного права, “Нестор негідників знатних”, “зловісних старух”.

Чацький викриває тих, хто безсоромно змінює своїх вірних слуг (і “честь і життя його не раз рятували”) на “хорти три собаки”. Він обрушує свій гнів на того “любителя” мистецтва, який “на фортечний балет зігнав на багатьох фурах від матерів, батьків відторгнення дітей”, а потім розпродав їх поодинці.

Чацький викриває “вік минулий”, “вік покірності і страху”, тих, хто є ідеалами фамусовского суспільства, – Максима Петровича (який “не тільки на сріблі, на золоті їв, сотня людей до послуг; весь в орденах їдь щось вічно цугом “), Кузьму Петровича (” з ключем, і синові ключ вмів доставити; багатий, і на багатій був одружений “).

Представники фамусовского суспільства бачать в службі джерело наживи. Наприклад, полковник Скалозуб не соромиться у виборі шляхів для просування по службі:

Досить щасливий я в товаришах своїх, Вакансії якраз відкриті, Те старших вимкнуть інших, Інші, дивишся, перебиті.

Фамусов говорить, що при ньому “службовці чужі дуже рідкісні; все більше сестриної, своячку дітки”. У Фамусова навіть такий звичай: “підписано – так з плечей геть”.

Саме тому Чацький, який готовий служити “справі, а не особам”, відмовляється від служби: “Служити б радий, прислужувати нудно”.

Фамусовское суспільство оцінює людей не по розуму, а за багатством, за здатністю “чини добути” і “згинатися вперегіб”. Недарма Ліза говорить:

Як всі московські, ваш тато такий: Хотів би зятя він з зірками та з чинами.

Для Фамусова Скалозуб завидний наречений, тому що він “і золотий мішок, і мітить в генерали” і “вигод темряву по службі отримав”.

Фамусовщіна – це відсталість, реакція, рутина, болото, яке поглинає все нове, передове. Представники фа-мусовской Москви більше всього на світі бояться прояви вольності: “Вони зараз: розбій! пожежа! “Головну причину виникнення вільнодумства вони бачать у вченні:

Навчання – ось чума, вченість – ось причина,

Що нині пущі, ніж коли,

Божевільних розвелося людей, і справ, і думок.

Вони вважають, що “вже коли зло присікти забрати всі книги би та спалити”.

Саме тому фамусовское суспільство називає Чацького “карбонаріїв”, вільнодумцем, “небезпечною людиною”, “Вольтер’янці”. Він справжній порушник спокою в колі Фамусова, Скалозуб, Молчаліна.

Тут найбільше бояться поговору (“гріх не біда, поголос нехороша”).

Молчалінство – ось типова риса цього прогнилого суспільства. Молчалін – втілення підлабузництва, лицемірства, підлості. Він живе за принципами свого батька, який заповідав йому “догоджати всім людям без вилучень”.

І в цей світ, де “Молчаліна розкошують на світі”, вривається Чацький з його тривогами, мріями про майбутнє Росії …

Герой Грибоєдова піднімає свій голос і на захист національної культури. Чацький – палкий патріот. Повернувшись додому, він не знаходить нічого, крім урочистості вад, ганебного раболіпства перед “французіком з Бордо”. “Воскреснем чи коли від чужевластья мод?!” – З гіркотою вигукує Чацький.

Грибоєдов малює свого героя не переможеним, незважаючи на пережиту особисту драму, а переможцем. Це зазначив Гончаров: “один у полі не воїн”. Ні, воїн, якщо він Чацький, і до того ж переможець!

Комедія вразила сучасників не тільки гостротою суспільно-політичних проблем, а й художньої новизною, оригінальністю форми.

Сучасники бачили новаторство комедії в тому, що, продовжуючи традиції класицизму, Грибоєдов ввів в п’єсу риси реалізму (навіть є окремі риси романтизму).

Заслугою драматурга з’явилося і те, що він створив типові образи.

Своєрідністю комедії була наявність у п’єсі безлічі внесценіческіх персонажів, що дало можливість поетові показати всю Росію, наявність двох таборів – Фамусова і Чацький.

Яскраво розкрив художнє своєрідність комедії Грибоєдова Гончаров у критичному етюді “Мільйон терзань” (1871 р.). Він відзначав наявність у п’єсі двох “пружин”, які рухають розвитком дії: в першій частині – це любов Чацького до Софії, а в другій – плітка про божевіллі Чацького. Образи героїв розвиваються в ході самої дії.

Особливе місце в розкритті характерів персонажів мають мовні характеристики. Наприклад, Молчалін вживає частинку “с”, коли говорить з людьми вищого рангу (так-с, два-с, з паперами-с). У цьому “з” виражається прагнення догодити.

Мова Чацького – мова оратора. У його промові багато слів публіцистичного стилю.

Мова Скалозуба нагадує мову військових статутів (“Ми з нею разом не служили”, “За третє серпня; засіли ми в траншею: йому дано з бантом, мені на шию”).

Пушкін зазначав особливості мови “Лиха з розуму”, підкреслював, що половина віршів комедії “увійде в прислів’я та приказки”. Він мав рацію. Дуже багато реплік героїв комедії стали прислів’ями та приказками (“Щасливі годин не спостерігають”, “Злі язики страшніші пістолета” та інші).

Цю особливість підкреслив і Гончаров, кажучи, що “грамотна маса … звернула мільйон в гривеники”, вивчивши “Горе від розуму” напам’ять.

Гончаров писав про комедію в 1871 році, коли минуло вже багато років з моменту її створення, але вона не втратила своєї свіжості і моложавості.

Минуло понад сто років з тих пір, як були написані ці слова, але комедія як і раніше не сходить зі сцен наших театрів. Вона справді безсмертна!

Vchys: ГДЗ, Решебники , Ответы, Реферати, Твори, ПрезентаціїГДЗ, Решебники и Ответы