Розкриття сутності самодержавного ладу в поемі „Сон” - варіант 1

 

Під час своєї першої подорожі в Україну Тарас Шевченко був глибоко вражений пригнобленим становищем покріпаченого українського селянства. Переживання і гіркі роздуми поета над долею рідного народу знайшли відображення у більшості творів, написаних ним у наступні роки. Вже в 1844 році, під впливом подорожі, Тарас Шевченко написав сатирично-політичну поему „Сон”, у якій піддав гострій критиці всю систему самодержавно-кріпосницького ладу.

Завдяки такому художньому прийому, як сон автора-оповідача, і залученню мотива уявної подорожі, поет зміг поєднати у творі різні просторові площини, тобто змалювати різні місцевості Російської імперії — Україну, Сибір, Петербург, а також відтворити тогочасну дійсність у сатиричній формі, зазирнути в минуле. Об'єктом зображення у творі є реальна дійсність Російської імперії за часів Миколи І.

Імперія з її самодержавним устроєм і безмежною владою, постає в поемі як царство зла, що спрямоване на український народ і поета зокрема. Горе, що йде від царського уряду, показано у творі через сприйняття дійсності героєм-оповідачем, який у своєму сні бачить різні частини Російської імперії. Спочатку перед ним постає Україна. На фоні чарівної природи, що „повита красою”, на фоні пісні солов'я, яка ллється над степами і гаями, в особливо трагічному аспекті сприймається героєм людське горе.

У поемі зафіксовані реальні фрагменти тогочасної української дійсності: важка панщина, великі податки, голодна смерть дітей, рекрутчина тощо. Трагічність людського горя посилюється описом Сибіру. Похмурий і суворий пейзаж р справляє гнітюче враження, яке зростає під час зображення каторжників. Наступною і останньою „зупинкою” героя є Петербург. В описі міста і царських палат домінує сатирично-викривальний пафос, у змалюванні царя і його оточення наявні елементи бурлеску. Цариця постає як „опеньок засушений”, „тонка, довгонога”, оточення царя герой називає „блюдолизами” і „кабанами годованими”. Але з особливою викривальною силою поет змальовує образ російського самодержця. Ще у вступі до поеми автор окреслив цей образ з його загарбницькими амбіціями — „той неситим оком за край світа зазирає — чи нема країни, щоб загарбати...” Далі цей образ розкривається в розповіді про каторжан, які добувають золото, „щоб пельку залити неситому”, та в сцені „генерального мордобитія”, де показано ієрархію насильства, на якому трималась царська влада. Свою віру в крах самодержавства Тарас Шевченко стверджує в фінальній сцені — перетворенні царя з грізного ведмедя на беззахисне кошеня. Опозиція щодо самодержавного ладу розкривається і в сцені біля пам'ятника Петрові І. В своїх думках оповідач проклинає „Первого, що розпина Україну” і „Вторую”, тобто Катерину II, що доконала її скасуванням Запорозької Січі.

Тарас Шевченко у своїй поемі розкрив сутність самодержавного ладу Російської імперії і надав творові антикріпосницького спрямування.

Vchys: ГДЗ, Решебники , Ответы, Реферати, Твори, ПрезентаціїГДЗ, Решебники и Ответы