Терновий вінець принца Гамлета

 
Епоха Вільяма Шекспіра, коли на зміну середньовіччя стали поступово приходити буржуазні порядки, була наповнена палацовими інтригами, війнами, змінами династій. Це був час епохи Відродження, епохи культурно-історичного підйому. У цей період розвивалися науки, відбувалися великі відкриття, що вселяло в людей віру в безмежні можливості людського розуму, створювало абсолютно новий ідеал особистості. У той же час в суспільстві відбувалася ломка усталених традицій, понять, всього життєустрою. Зростали тривога і страх перед невідомим світом, які зумовили конфлікти у взаєминах людей. Трагедії і конфлікти виникали не тільки між людьми, класами, станами, але і в душах. Прогресивно налаштовані особистості кидалися на активну боротьбу за зміну і перебудову життя. Але вони не могли уявити собі, чим обернуться їх дії, які проблеми поставить цей новий світ.

Драматичність епохи, як ніхто інший, зумів повною мірою відобразити у своїй творчості знаменитий трагік всіх часів і поколінь – Вільям Шекспір. У «Гамлеті» він розповів світові про трагедію філософського розчарування видатної особистості в можливості розумно діяти і поодинці виправити свій час. У цій трагедії письменник підходить впритул до самих великих, найпекучіших питань людського життя і дає на них глибокі відповіді. Сутність трагізму у Шекспіра завжди полягає в зіткненні двох начал – гуманістичних почуттів, тобто чистої і благородної людяності, і непристойності чи підлості, заснованих на корисливості й егоїзмі. Саме в такому зіткненні розкривається перед нами особистість і доля головного героя трагедії «Гамлет».

Гамлет – інтелігентний молодий чоловік, який здобув освіту в одному з найбільш передових університетів і увібрав в себе всі прогресивні настрої буржуазної молоді. Юність героя пройшла у Віттенберзі – осередді вільних думок. Ми бачимо перед собою людину, якого переповнюють любов до життя, віра в свої сили і можливості. Але реальний світ і реальне життя далекі від його піднесеного ідеалу. «Нікчемним, плоским і тупим» побачив герой навколишній світ, коли повернувся після навчання в університеті в рідні краї. «Як невиполотий сад, дай волю травам – заросте бур’яном». Трагедії і розчарування з цього моменту підстерігають Гамлета на кожному кроці: дивні обставини смерті батька, несподівано швидке заміжжя матері, зрада друзів. «Данія – в’язниця», «весь світ – в’язниця», «вік вивихнутий» – болісно усвідомлює герой. Його віра в людину як у «вінець усього живого» суттєво пригальмована: «Чоловіки не займають мене і жінки теж», – каже герой. Сама земля здається йому тепер «безплідною скалою», а життя – бранним і порожнім.

«Зотлілим Цезарем від холоднечі

Зашпаровують будинок зовні

Перед ким весь світ лежав у пилу,

Стирчить затички в щілини».

Увібрав у себе традиції гуманізму, молодий чоловік вирішує виправити цей світ, тому що відчуває і свою частку відповідальності за зіпсованість світу. Однак чи під силу одній людині, нехай навіть такій освіченій, розумній, рішучій, сміливій, як Гамлет, «вправити» вивихнуте століття? Безумовно, ні! І Герой розуміє це, але в його серці живе пристрасне бажання помститися за смерть батька. Він не може залишити все так як є, змиритися з несправедливістю, злом, обманом. Гамлета не страшить подорож до «країни, звідки жоден не повертався», він не бажає терпіти «приниження століття, неправду гнобителя, вельмож зарозумілість … і багато глузувань недостойних над гідним». Йому неприємне життя в боротьбі з власною совістю, яку ведуть Клавдій, Полоній і Гертруда. У його болісних терзаннях перемагає прагнення до істини, справедливості: «О, думка моя, відтепер будь в крові. Живи грозою чи зовсім не живи!». До того ж, всі навколо «кваплять прискорити помсту», адже «що значить людина, коли її заповітні бажання – їжа та сон?». Але разом з тим Гамлет розуміє, що смерть однієї незначної людини не вирішить проблему всього світу. Порок вже прийняв вселенські, глобальні масштаби, він заволодів душами навіть чистих і прекрасних у минулому людей.

Глибокі протиріччя між прагненням шекспірівського героя до заповітної мети і свідомості власного безсилля складають основу його душевної трагедії. Ця трагедія посилюється ще і тим, що Гамлет усвідомлює свою самотність на шляху до мети. Ні в кого з оточуючих не знаходить він підтримки і розуміння – навіть у своїй улюбленій Офелії. Герой відчуває, як весь світ валиться навколо нього. Його серце «пашить злобою», він з соромом дивиться «На двадцять тисяч приречених, Готових лягти в могилу, як у ліжко, за володіння спірними смужкою». І це бачення є терновим вінцем Гамлета. Бачачи великі масштаби зла і пороку, відчуваючи, що не зможе виконати свого високого призначення, Гамлет приймає рішення розлучитися з життям. Вирішуючи проблему «бути чи не бути», герой Шекспіра робить вибір на користь «не бути». І це усвідомлений крок, серйозний вибір, а не нерозсудливість.

У своєму геніальному творі Вільям Шекспір показує нам, що сили, здатні протистояти злу, існують у суспільстві. Це – народ. Він готовий до боротьби і потребує лише вождя, який об’єднає і зміцнить цю силу, направивши її по вірному шляху. Але трагедія Гамлета ще й у тому, що він не розумів «натовпу». Він не бачив цієї сили, бо не в тому напрямку спрямовував свій погляд. Трагедія Гамлета – в приналежності до вищого світу, який не сприймав всерйоз народні маси. Герой шукав підтримки в суспільстві, яке хотів змінити, – і, звичайно, не знаходив. Тому що це суспільство відчувало себе цілком комфортно в існуючих, століттями сформованих умовах. Але трагедія шекспірівського героя – це не тільки його особиста трагедія, це трагедія історична, яка була характерна для епохи Відродження в цілому.

На глибоке переконання Шекспіра, доля кожної людини є результатом взаємодії його характеру і навколишніх обставин. У своїх творах він показує, як кращі люди, найблагородніші, розумні й обдаровані, гинуть під тиском темних сил, до яких трагічних наслідків призводять спроби поодинці виправити світ, яким згубним може виявитися вплив суспільства, середовища, приналежність до того чи іншого стану.
Vchys: ГДЗ, Решебники , Ответы, Реферати, Твори, ПрезентаціїГДЗ, Решебники и Ответы