Відповіді до теми: «Французька поезія другої половини XIX ст.»
1. Що вказує на те, що творчість Бодлера поєднує риси пізнього романтизму і символізму, який народжується?
Бодлер не збігався зі своїм часом у його головних напрямах. Він яскраво втілив риси перехідного періоду — межі XIX—XX ст. Це був час, коли змінювалися історичні шляхи не тільки французької, а й усієї європейської поезії. Головна сфера експерименту для Бодлера — не поетична форма, а поетична думка. Саме тут здійснюється той перехід від аналізу до синтезу, який набуває всеосяжного характеру у поетів межі XIX—XX ст. Поетична ідея того часу була романтичною, тобто висловлювала уявлення про два світи, протиставлення дійсності та ідеалу і реалізовувалася в антитезі як головної особливості поетичного мислення. Бодлер у свою картину світу вносить закон аналогії і його головним художнім засобом стає не антитеза, а уподібнення.
Міцно пов’язаний своєю творчістю з пізнім романтизмом, Бодлер прагне до осягнення таємниць людської душі і втілення трагедії великого міста. Саме в цей час руйнується його інтимне життя. Поета дедалі більше охоплює почуття безнадійності, жахливість перед стихією вульгарності та міщанства, що охопило французьке суспільство. З пізнім романтизмом творчість Бодлера поєднують особливості художньої мови (насиченість його поезій яскравими, емоційними епітетами, метафорами, порівняннями, романтичною символікою, він ше прагне довести собі, що ідеальний світ ще існує.)
2. Що таке символізм?
Символізм — напрям у літературі на зламі XIX—XX ст., сформувався спочатку у Франції і визначив творчість багатьох поетів кінця XIX — початку XX ст. Виникнення символізму пов’язане із загальною кризою європейської гуманітарної культури і з соціально-історичними умовами французької дійсності. В основі його естетики лежить ідеалістична концепція двох світів, згідно з якою весь навколишній світ —■ лише тінь, «символ» світу ідей, і осягнення цього вищого світу можливе лише через інтуїцію, через «сугестивний (тобто «навіювання») образ», а не за допомогою розуму. Джерела символізму — в діяльності романтиків і парнасців. Шарль Бодлер справедливо вважається безпосереднім попередником символістів або навіть засновником символізму як напряму.
У цілому учення, викладене в теоретичних і критичних працях символістів, полягає ось у чому: у глибині речей приховується таємниця — Ідея, доступна лише мистецтву, насамперед музиці, а також поезії, яка користується музичними засобами мовлення. Найважливіші властивості поезії — відчуття таємниці; поезія — вища форма знання, осягнення світу; одне з найголовніших завдань поезії — виявлення і відтворення Краси, через яку розкривається ідея Добра. Не менш важливим є зображення єдності світу; яка виявляє себе у «відповідностях». Символісти цінували у Бодлера сонет «Відповідності», у якому відбита ідея, що запахи, фарби і звуки можуть бути висловлені один через одного. Найповніше висловлення ідеальної єдності існування — символ: вершина поетичної образності, найдосконаліше втілення Ідеї.
3. У чому полягають естетичні погляди Стефана Малларме?
У формуванні естетики символізму важливу роль відіграли теоретичні статті С. Малларме. Для Малларме характерний оригінальний погляд на поезію. Він вважав, що вірші існують всюди, де є ритм, що прози немає — вона замінена віршами. Говорячи про змістовний бік поезії, Малларме визначав, що назвати предмет — означає втратити майже всю насолоду поетичним твором, бо ця насолода випливає з щасливої можливості поступового вгадування; викликати уяву про нього — цс мрія. Глибоке розуміння цієї таємниці і є символом: мало-помалу воскрешати у пам’яті предмет, щоб розкрити стан душі або. навпаки, вибирати предмет і в ньому знайти вираження стану душі шляхом багаторазового розшифровування. У програмній статті «Таємниця в поезії» Малларме уподібнював поезію музиці. Повний відрив поезії від її соціальних завдань виявляється у твердженні Малларме про те, що вища поезія міститься в повній відсутності слів, у мовчанні. І все це на тлі того, щоб його розуміли прості люди.