Повість Андрія Платонова “Ювенільне море” – Платонов Андрій

 

На сьогоднішній день ім’я Андрія Платонова широко відомо як у нас, так і за рубежем, і згодом читацький інтерес до його творчості не спадає, а, скоріше, іде по наростаючі. Що й не дивно – адже коло проблем, обкреслених у книгах письменника, ведеться від споконвічних подань людини про світ – але при цьому розглядається з позицій сучасності, з позицій людини, що вобрали в себе культурний і історичний шар Росії й миру вцелом.

Повість Андрія Платонова “Ювенільне море”, написана в 1934 році, довгий час була під забороною цензури й тільки в 1986 році стала доступна для масового читача. Автор незвичайно переконливо відобразив абсурдність життя в перші роки колективізації й спробував пророчити майбутнє країни

Перед нашим поглядом з’являється м’ясорадгосп “нумер сто один”, до якого інженер – електрик Вермо добирався протягом п’яти днів по вимерлій землі. Умови життя людей і тварин мало чим відрізняються. Директор радгоспу Умрищев віддає абсурдні накази: родити дітей за графіком, обривати билини на пішохідних стежках – а в цілому господарством не займається. У свій час він приїхав із центра, де були створені відділи по плануванню “безвісних часів на тридцять років уперед”. Ці завдання нездійсненні, оскільки для їхнього рішення “потрібна вічність”.

У зображенні абсурду життя письменник продовжує традиції М. Е. Салтыкова – Щедріна. Платонов, як і великий сатирик, показує происходящее в гіперболічній і гротескній формі: люди живуть у величезних видовбаних гарбузах; радея про м’ясорадгосп, Федератовна не спить уже півроку. Вермо мріє замість “старих форм тварин” завести бронтозаврів для одержання “по цистерні молока в один удій”.

Письменник підкреслює, що в цьому суспільстві до людини ставляться як до ще однієї продуктивної одиниці. Вермо, дивлячись на Босталоеву, міркує, “скільки цвяхів, свічок, міді й мінералів можна хімічно одержати з тіла Босталоевой”. Жалість прирівнюється до злочину. (“Адже мільярди різних людей умерли даремно. Що ж ви одну – те коштуєте жалуєте. Чи мало на світі жителів залишилося!.. Жалуйте хоч мене, якщо у вас гнилий лібералізм бушує!” – обурюється Божев біля тіла що повісилася Айны, на похоронах якої люди будуть плакати тільки із пристойності), милосердя й доброта заперечуються повністю (“Усіх жалувати не потрібно… багатьох потрібно вбити”, погоджується з ним Федератовна), щастя особистого життя не існує, його замінив працю. За роки громадянської війни й колективізації люди забули, що таке любов. Вермо вважав, що “любов – це винахід, як і колесо, і людина… довго звикався з любов’ю, поки не ввійшов у її необхідність”. Стає ясно, що в цій “країні важкого щастя” важко й страшно всім людям

Незважаючи на невеликі розміри добутку, проблематика повести досить складна. Платонов піднімає соціально значимі для тридцятих років проблеми майбутнього країни, шляхів її розвитку, методів господарювання й загальнолюдські проблеми – добра й зла, щастя, свободи особи,

Всі вчинки герої повести роблять із пафосом, але письменник звертає увагу на хибність цього пафосу. Як приклад, можна привести гасла, які автор як би вивертає навиворіт, розкриваючи їхню абсурдність. Босталоева призиває збільшити надої й кількість м’яса, не збільшуючи поголів’я дорослої худоби, а осеменяя корів цілий рік, що суперечить фізіології тварини

Незвичайний і мова письменника: він зіставляє непорівнянні поняття (“ударний поцілунок”, “киплячий всесвіт”, “безвихідна енергія”), навмисно використовує недорікуватість (“дивитися друг у друга”, “пішла… ненавмисно поруч”), іронію й сарказм (незважаючи на те, що радгосп перебував “у руслі річки, що висохнула років тисячу тому назад”, на відкритому місці, що обдувається всіма вітрами, автор відзначає: “Гуртова база була розташована розумно й зручно”, а її директор “любив всі теми, крім скотарства”), політичну лексику (“лібералізм”, “опортунізм”), газетні штампи

У персонажів повести “мовці” імена й прізвища. Це ще один спосіб, за допомогою якого автор розкриває образ. Вермо асоціюється зі словами “вірний”, “вірність”. Він людина, назавжди відданий тому, у що повірив один раз. Прізвище Умрищев немов походить від слова “умерти”, такі, як він, не здатні жити в новому суспільстві. Божев, як Господь Бог, може судити й карати. Федератовна, що була Кузьмівна, перемінила по батькові із приходом нової влади. Надія Босталоева персоніфікує прийдешню перемогу над “класовим ворогом”. Все це допомагає письменникові яскравіше передати особливості того часу

Із цією же метою автор майстерно використовує багато художніх деталей: голі ноги доярок, що стемніли від недостачі порошку зуби Босталоевой, що сплять на земляній підлозі пастухи – все вказує на тяжке становище людей і господарства країни

Чималу роль грає в добутку пейзаж. Він допомагає побачити паралель між убогою природою степу й положенням держави в цілому: “Рідка ковила покривал тутешній степ, при цьому багато росло полиню й інших не харчових, бедных трав”, “трава стомилася жити під сонцем”, “нудна сила осіннього вітру й зимова пурга, що співає про безвихідність життя”. Сама “мертва природа” відкидає можливість побудови щасливого соціалістичного суспільства на жебрачці землі

Створюючи портрет героя, письменник приділяє особливу увагу очам. Протиставляючи ока Умрищева, у яких перебувало “постійне поглиблення в корінні питання людського суспільства й усього поточної світобудови”, очам Босталоевой, у яких світиться “класова ворожнеча”, Платонов підкреслює величезну моральну прірву між ними

Вражає жорстокість героїв. Хоча Вермо й намагається полегшити праця людини, всієї його думки спрямовані на “убивства всіх ворогів”. Жахає образ Босталоевой, що мріє “розбити й довести до гробової дошки діючого класового ворога”, і образ Федератовны, що говорить, що “багатьох потрібно вбити”. Найбільш аморальні Божев і Священний. Їхня черствість, підозрілість і деспотичність стають яскравою прикметою диктаторського режиму

Особлива роль приділяється “нез’ясованим” людям, до яких откосится й Умрищев. Письменник показує деградацію людини”, що перебуває під гнітом тоталітарної системи, поступове перетворення його у винтик, у человекоробота. Адже Умрищев зрештою упокорюється з нав’язаним способом життя й відмовляється від своїх поглядів

Повість називається “Ювенільне море”, і поруч автор дає пояснення – “море юності”. Можливо, мається на увазі юність, молодість, а виходить, і недосвідченість країни. Як і людина в молодості, держава готова йти на будь – які нерозсудливості (знищення народу, переробку природи й усього земної кулі), але, бути може, залишається слабка надія на те, що, повзрослев, воно усвідомлює свої помилки й спробує їх виправити

В “Ювенільному морі” А. П. Платонов виступає провидцем, пророкуючи майбутнє. У цьому повість схожа з романом – антиутопією Е. И. Замятіна “Ми”. Як і Замятін, Платонов показує наслідку нелюдської політики держави. І навіть сьогодні, через стільки років, картини, зображені в повісті, жахають і змушують читача задуматися над тим, яку ціну доводиться платити за соціалістичні ідеї

Vchys: ГДЗ, Решебники , Ответы, Реферати, Твори, ПрезентаціїГДЗ, Решебники и Ответы