Про дряни (сатиричні вірші Маяковського радянського періоду) – Маяковський Володимир
«Життя прекрасне й дивна!» – такий лейтмотив післяжовтневої творчості Маяковського. Але помічаючи в житті країни паростки новий і прекрасного, поет не утомлюється нагадувати про те, що «дрянь поки що мало зріділа», що ще «дуже багато різних мерзотників ходить по нашій землі й навколо». Тому таке велике значення поет надавав сатирі. На думку Володимира Маяковського, сатира повинна носити войовничий, наступальний характер
У перші роки революції Маяковський працює в РОСТУ, бичуючи й висміюючи ворогів радянської влади. І після громадянської війни в поета не скоротилося число об’єктів сатиричного зображення
«И от через плече РСФСР, – скаже Маяковський, – виглянув мурло міщанина». І попереджає: «Страшнее Врангеля обивательський побут». Риси «завшивевших у міщанстві» перетерпіли не занадто багато змін після революції, хоча тепер обиватель називає свою дружину «товариш Надя». Суть одна: і до революції, і після її міщани були й залишаються ворогом усякого прогресі, усякої нового життя. Із гнівом таврує поет – сатирик шкурні, обивательські інтереси:
Дружина,
Так квартира,
Так рахунок поточний –
От це –
Батьківщина,
Райські кущі
Особливо дісталося від Маяковського бюрократам – людям, що дорвалися до влади, але не має культури керування я прагнучих поховати кожну живу справу в купі паперів, у порожніх сперечаннях. Відомим на всю країну став вірш «Прозаседавшиеся», у якому Маяковський зобразив, до чого може довести людину зовнішня форма влади. А от що сказав поет у вірші «Мерзота» про хабарництво:
Щоб вибитися нам
Крізь продажну смрадь –
Із брудного побуту
И вошивого –
Давайте
Не хабара брати,
А хабарника
Брати за шиворот!
Як ємко, точно, чітко затаврував Маяковський у вірші «Душу суспільства» пияцтво:
И злочину всіх систем,
И хрипнув хулігана,
И плями побуту
Сьогодні
Виміряєш
Не тільки тим –
Скільки
Пива
И горілки напито.
Здається, немає такого негативного явища, що не лопало б під збільшувальне скло поета – сатирика. Перед нашим поглядом «ціла стрічка типів тягнеться»: хуліган, пліткар, ханжа, розпусник, ледар, окозамилювач, бракороб, боягуз, «радянський вельможа», головотяп і т. д.
Мені здається, Маяковський – один із самих талановитих сатириків XX століття, Воно створив класичні зразки сатири, що заперечує, викривної, але й що творить. Хто знає, чи буде ще один такий же художник слова, як Маяковський? Але мені доподлинно відомо, що його сатиричні образи ще довго будуть викривати все те, що ненавидів « горлан – ватажок».