Формування особистості американського школяра – сэлинджер Джером
(По романі Дж. Сэлинджера “Над прірвою в житі”)
Творчість американського письменника Дж. Сэлинджера доводиться на середину XX століття, але його добутки близькі й зрозумілі сучасної молоді. Сэлинджера дуже хвилювала проблема становлення парубка, його складного духовного мира
Роман “Над прірвою в житі” повністю присвячений аналізу життя й учинків головного героя, юнака Холдена Колфилда, що намагається знайти своє місце в житті. Найбільше на світі Холден боїться стати таким, як всі дорослі. Він уже був виключений із трьох коледжів за неуспішність. Холден не хоче вчитися лише для того, щоб “працювати в якій – небудь конторі, заробляти безліч грошей і їздити на роботу в машині або в автобусах по Медисон – Авенго, і читати газети, і грати в бридж всі вечори, і ходити в кіно…”. Життя більшості забезпечених американців неприйнятна для Холдена, тому що вона, на його думку, несправжня й ілюзорна. Юнак багато читає, намагаючись у книгах знайти відповіді на свої питання. “Взагалі, я дуже неосвічений, але читаю багато”, – сповідається Холден. Але однаково зіткнення з реальним життям не уникнути, і Холден конфликтует із учителями, родителями, однокласниками. Він дуже соромливий, уразливий, нелюб’язний, найчастіше буває просто грубий, глузливий. Такий характер складається в Холдена через щиросердечну самітність, через те, що його життєві цінності не збігаються із критеріями дорослих. Холдена обурює “показуха” і відсутність самої елементарної людяності. Навкруги обман і лицемірство: брешуть у привілейованій школі, запевняючи, що виховують гарних людей. Бреше вчитель Спенсер, заявляючи, що життя однакове у всіх людей. Намагаючись піти від неправди, недовіри між людьми, Холден вишиковує власний мир
Поїздка в Нью – Йорк зіграла величезну роль у формуванні Холдена як особистості. Він з подивом зауважує, що сутенерство, проституція, насильство й обман співіснують із милосердям і добротою. Дві черниці, зустрінуті Холденом у поїзді, не тільки вчать дітей, але й збирають милостиню для бедных. Холден багато думав над цим, поступово розуміючи, як важлива осмислена, що має мета життя. “Ці дві черниці не виходили в мене з голови. Я все згадував цей старий солом’яний кошик, з якої вони ходили збирати лепту, коли в них не було уроків”, – зі смутком думав Холден, розуміючи, що його знайомі ніколи не наважаться на таке життя. Холден мріє врятувати дітей від прірви дорослого життя, де панують лицемірство, неправда, насильство, недовіра. “Моя справа – ловити дітлахів, щоб вони не зірвалися в прірву. Розумієш, вони грають і не бачать, куди біжать, а отут я підбігаю й ловлю їх, щоб вони не зірвалися. От і вся моя робота. Стерегти хлопців на прірвою в житі”, – таке заповітне бажання Холдена Колфилда. Холден стає терпимее й рассудительнее, він формується як особистість
Роман Сэлинджера вийшов у світло в 1951 році й через кілька місяців посів перше місце в списку американських бестселерів. У цей час цей роман став класикою не тільки американської, але й світової літератури. Становлення особистості, формування морального миру підлітка – ці проблеми завжди хвилювали людей