Поет і його поезія у творчості Олександра Пушкіна – Пушкін Олександр
Ця досить традиційна тема хвилювала таких поетів, як Гораций, Байрон, Жуковський, Державін і ін. Кращі досягнення світової й російської літератури використовував Пушкіна у своїй поезії. Найбільше яскраво це виявилося в темі поета й поезії
Це питання зачіпається вже в першому опублікованому вірші «До друга віршотворцеві» (1814 р.). Поет говорить про прикрості, що випадають на частку поетів, яких
…хвалять всі, харчують – лише журнали;
Котиться повз їхню фортуну колесо…
Їхнє життя – ряд прикростей, гремяща слава – сон
Автор радить починаючому поетові бути «спокійним». Він бачить призначення поезії в тім, щоб приносити користь суспільству. На його думку, «гарні вірші не так легко писати», але вуж якщо писати, то тільки гарні
«Непідкупний голос» ліричного героя чутний у вірші 1818 р. «К. Н. Плюсковой». Поет звертається до фрейліни імператриці Єлизавети Олексіївни, виражаючи свою незалежність стосовно влади:
Волю лише учася славити,
Віршами жертвуючи лише їй;
Я не породжений царів забавити
Соромливої музою моєї…
У вірші 1824 р. «Розмова книгопродавца з поетом» розважливий книгопродавец зауважує:
Не продається вдохновенье,
Але можна рукопис продати
Вірш закінчується визнанням поетом правоти продавця. Заключні рядки написані в прозі. Цей перехід на прозаїчну мову переносить читача з миру мріянь у мир приземленої дійсності. У цьому вірші Пушкін виступив новатором: він уперше виразив реалістичне відношення до діяльності поета
У вірші «Пророк» (1826 р.) в алегоричній формі розповідається про перетворення простої людини в поета?пророка. «Шестикрылый серафим» наділяє людину «віщими зіницями», незвичайним слухом, жалом «мудрыя змії», замість серця всуває йому в груди «угль, що палають вогнем». Але й цього повного перетворення виявляється недостатньо для того, щоб людина стала поетом?пророком, для цього потрібна воля Бога:
И бога глас до мене воззвал:
«Повстань, пророк, і виждь, і внемли,
Здійснися волею моєї,
И, обходячи моря й землі
Дієсловом пали серця людей».
Таким чином, Пушкін в «Пророку» бачить призначення поета й поезії в тім, щоб «дієсловом палити серця людей».
Через два роки був написаний вірш «Поет і юрба», обличающее відношення світської «чорни» до поета:
Навіщо так звучно він співає?..
Як вітер пісня його вільна,
Зате як вітер і марний:
Яка користь нам від їй?
Але й поет також виражає своє відношення до черні:
Подите ладь – яка справа
Поетові мирному до вас!
У розпусті кам’янійте сміло,
Не пожвавить вас ліри глас!
Поет – складна істота, відзначена понад, наділене частиною сили, що творить, Добродії Бога, але в той же час він – звичайна жива земна людина. Бог шле поетові вдохновенье, і тоді –
Душу поета стрепенеться,
Як, що пробудився орел
Тему взаємини поета і юрби Пушкін розвиває у вірші «Луна» (1831 р.). Автор порівнює творчу діяльність поета з луною:
На всякий звук
Свій відгук у повітрі порожньому
Народиш ти раптом…
Тобі ж немає відкликання…Такий
И ти, поет!
Образ поета, що не цінує «голосні права», не залежного «від царя», «від народу», що дає звіт «собі лише самому», створений Пушкіним у вірші 1836 р. «Не дорого ціную я голосні права…». Щастя для щирого поета, на думку автора:
По примсі своєї скитаться тут і там,
Дивуючись божественним природи красам,
И перед созданьями мистецтв і вдохновенья
Тріпотячи радісно в захватах умиленья.
Свого роду поетичним заповітом Пушкіна з’явився вірш «Я пам’ятник собі спорудив нерукотворний» (1836 р.), написане за півроку до смерті
Пушкін виділив істотну якість своєї творчості – служіння народу, а також те, «що почуття добрі лірою будив»:
И довго буду тим люб’язний я народу,
Що почуття добрі я лірою будив,
Що в моє жорстоке століття восславил я волю
И милість до занепалого призивався
Звертаючись до Музи, він призиває:
Веленью Божию, про муза, будь слухняна,
Образи не страшачись, не вимагаючи вінця;
Хвалу й наклеп приемли равнодушно,
И не заперечуй дурня
Поет, на думку Пушкіна, на повинен ні від кого залежати, ні перед ким «не хилити гордої голови», а гідно виконувати своє предназначенье – «дієсловом палити серця людей».
Пізніше Пушкін скаже: «Ціль поезії – поезія», і залишиться вірний цьому до кінця