«Горда людина точно обростає крижаною корою. Крізь цю кору немає ходу ніякому іншому почуттю» (Л. Н. Толстой) – Ахматова Ганна
Звичайно найбільше гостро тема батьківщини встає в Літературі в періоди воєн, революцій і т.п., тобто тоді, коли людині необхідно зробити свій моральний вибір. У Російській літературі ця проблема стала найбільш актуальної на початку XX століття, чому сприяли кілька революцій, Цивільної й Перша світова війни
Нова ідеологія, що принесла із собою революція, була неприйнятна для багатьох людей як старого, так і нового поколінь росіянці інтелігенції
Ахматова із самого початку не прийняла революцію й ніколи не міняла свого відношення кней.
Цілком закономірно, що при таких політичних подіях виникає проблема еміграції, що дійсно сильно торкнулася Росії в першій половині XX століття. Багато поетів, письменники, художники й музиканти, близькі Ахматовій, виїхали за кордон, назавжди покинувши батьківщину
Не з тими я, хто кинув землю
На розтерзання ворогам
Їхньої грубої помсти я не внемлю,
Їм пісень я своїх не дамся
Але вічно жалюгідний мені вигнанець,
Як ув’язнений, як хворий
Темна твоя дорога, мандрівник,
Ополонку пахне хліб чужої…
(1922 р.)
Ахматова не засуджує тих, хто виїхав, але й чітко визначає свій вибір, тому що для неї еміграція неможлива
Мені голос був. Він кликав утешно,
Він говорив: «Іди сюди,
Залиш свій край глухої й грішний,
Залиш Росію назавжди…
…Але равнодушно й спокійно
Руками я замкнула слух,
Щоб цією мовою невартої
Не опоганився скорботний дух
(1917 р.)
Але батьківщиною у віршах Ахматової є не тільки Росія, але й Царське Село, Петербург, Слепнево. Вона описує місця, дорожче насамперед їй самої, свою батьківщину; але проте ці автобіографічні риси не вириваються із загального контексту проблем, що зачіпаються поетесою. Вона розглядає свої особисті враження й переживання, зіставляючи їх собщечеловеческими.
В Ахматової багато віршів, присвячених Петербургові – Петрограду – Ленінграду, місту, з яким так тісно була зв’язана її доля
И ми забули назавжди,
Укладені в столиці дикої,
Озера, степу, міста
И зорі батьківщини великої
У колі кривавому день і ніч
Фонит жорстока знемога…
Ніхто нам не хотів допомогти
За те, що ми залишилися будинку,
За те, що, місто свій люблячи,
А не крилату волю,
Ми зберегли для себе
Його палаци, вогонь і воду…
У віршах Ахматової, присвячених Петербургові, Петербург – це не символ чогось, це саме місто: «…Ми зберегли для себе // Його палаци, вогонь і воду…» Хоча в деяких віршах він може бути й символом Росії в конкретний момент часу, коли на прикладі одного міста показується доля цілої країни або епохи. Рядка з того ж вірша «Петроград, 1919»:
Інша наближається пора,
Уж вітер смерті серце студить,
Але наш священний град Петра
Мимовільним пам’ятником буде
(1920 р.)
Ахматова розглядає події в Росії не тільки як політичні, але й надає їм всесвітнє значення. І якщо в А. Блоку в поемі «Дванадцять» революція – це розгул стихій, всесвітніх сил, то в Ахматової це кара божа. Поетеса звертається до біблійних джерел. Наприклад, вірш «Лотова дружина» (1922 – 1924 р.):
И праведник ішов за посланником Бога,
Величезний і світлий, по чорній горі
Але голосно дружині говорила тривога:
Не пізно, ти можеш ще подивитися
На червоні вежі рідного Содому,
На площу, де співала, на двір, де пряла,
На вікна порожні високого будинку,
Де милому чоловікові дітей народила…
Ахматова виправдує її вчинок:
Лише серце моє ніколи не забуде
життя, ЩоВіддало, за єдиний погляд
Це не просто біблійна притча, перекладена на вірші, Ахматова порівнює долю своєї батьківщини із Содомом, як пізніше з Парижем у вірші «У сороковому році»: «Коли ховають епоху…» Це не смерть Петербурга або Росії, це смерть епохи; і Росія не єдина держава, що осягла ця доля. Все закономерно: у всього є свій кінець і свій початок. Адже будь – яка нова епоха починається обов’язково з катастрофи старої. Можливо, тому у віршах Ахматової є й світлі ноти, що передвіщають народження нового часу
…Але із цікавістю іноземки,
Полоненою кожною новизною,
Дивилася я, як мчаться санки,
И слухала мову рідний
И дикою свіжістю й силою
Мені щастя віяло в особу,
Начебто друг від століття милий
Сходить із мною на ґанок
(1929 р.)
У поемі «Реквієм» Ахматова продовжує свій поетичний прийом, вбудовуючи свої автобіографічні переживання в контекст цілої сучасної епохи. Поема так і починається:
Ні, і не під далеким небозводом,
И не під захистом далеких крив, –
Я була тоді з моїм народом
Там, де мій народ, до нещастя, був
(1961 р.)
Знову ж вона вертається до проблеми еміграції й указує на те, що для неї немає й не було іншого виходу, як тільки залишитися на батьківщині разом з усім народом
Поема присвячена трагедії матері, що втратила сина. І знову Ахматова вирішує її характерними для себе художніми засобами. Вона описує себе й свою трагедію, але зіставляючи її із трагедією всіх матерів, що як коштують із нею зараз у цій черзі, так і матерів всіх часів. У Вступі вона приводить кілька історичних картин, створюючи тим самим збірний образ:
Смертний піт на чолі… Не забути!
Буду я, як стрілецькі женки,
Під кремлівськими вежами вити
Ахматова порівнює також себе й всіх жінок з Богоматір’ю, що втратила сина:
Магдалина билася й ридала,
Учень улюблений кам’янів,
А туди, де мовчачи Мати стояла,
Так ніхто глянути й не посмітив
Сама композиція поеми говорить про євангельський підтекст: Присвята, Вступ, Вирок, До смерті, Розп’яття, Епілог
И знову, уже в 60 – е роки, Ахматова вертається до теми батьківщини. Знову з’являються вірші про дорогі й пам’ятні місця: «Царскосельская ода» (1961 р.) і т.п., що звучать як ностальгія по збіглій епосі
У вірші «Рідна земля», що починається рядками з вірша 1922 р.:
И в світі немає людей бесслезней,
Надменнее й простіше вас…
Ахматова продовжує тему батьківщини. Це не Петербург 1913 року або вже Ленінград; це не революційна Росія; це Росія взагалі, така, яка вона є сама по собі і яка вона для кожного, народженого вней.
Але лягаємо в неї й стаємо нею,
Тому й кличемо так вільно – своею.
(1961 р.)