Зображення «Нових людей» у добутках І. С. Тургенєва і М. Г. Чернишевського

 

Практично усіх великих російських письменників хвилювала доля передової людини свого часу, Ця тема знайшла своє відбиття у романі Тургенєва «Батьки і діти» і в романі Чернишевського «Що робити?». Головні герої цих добутків представляють новий тип передової молоді. По соціальному походженню Базаров, Лопухов, Кірсанов, Віра Павлівна – типові різночинці. Усі вони з дитинства привчені до праці, у житті вони звикли покладатися тільки на власні сили. Так, Чернишевський розповідає про своїх героїв: «Лопухов з дуже ранньої молодості, майже з дитинства, добував гроші на свою освіту. Кірсанов з 12 років допомагав батькові у переписуванні паперів, з IV класу гімназії теж давав вже уроки. Обидва грудьми, без зв’язків, без знайомств прокладали собі дорогу».

Тургенєв нічого не розповідає про студентські роки Базарова, але «…треба вважати, – писав Герцен, – що то було життя бідне, трудове, важке… Євгеній Васильович містив себе… власними працями, перебивався копійчаними уроками і у той же час знаходив можливість готовити себе до майбутньої діяльності». Базарову і «новим людям» властиві прагнення до освіти, до вивчення природних наук. У романі «Що робити?» не тільки Лопухов і Кірсанов займаються медициною, але і Віра Павлівна. Базаров також приділяє багато часу природничим наукам.

Він годинами просиджує за своїм мікроскопом, ставить досвіди. Аркадій говорить про Базарова: «Головний предмет його – природничі науки». Базаров заперечує красу природи, мистецтво, кохання. Він говорить Аркадію: «Природа не храм, а майстерня, і людина в ній працівник». «Нові люди», на відміну від Базарова, почували красу природи, визнавали існування кохання. Багато поглядів Базарова, внаслідок їхньої примітивності, були начисто розбиті самим життям. Так, після знайомства з Одінцовою, у ньому пробуджується теперішнє поетичне почуття. Але навіть кохання до Одінцової не змогло змусити Базарова відмовитися від своїх поглядів. Для нього переконання важливіше, ніж кохання. Таке відношення до кохання зближає Базарова з Рахметовим, що приносить кохання у жертву своїй справі. Рахметов – людина розумна, освічена, що володіє залізною волею. На відміну від Базарова і «нових людей», він був з родини, відомої з XIII століття, тобто однієї з найдавніших не тільки у нас, але і у Європі. Але, незважаючи на своє походження, Рахметов був набагато ближче до народу, чим Базаров. Рахметов багато подорожував по Росії, знайомився з життям народу, навіть працював разом з бурлаками, які за витривалість і силу прозвали його Микитушкою Ломовим. Про Базарова ж селяни говорили: «Відомо, пан. Хіба він що розуміє…».

Базаров, так само, як Рахметов, розумів необхідність перетворень у житті суспільства і виступав за революційний шлях. «Ми битися хочемо», – говорить він Аркадієві. Однак програми перетворень у Базарова не було. Базаров вважає, що його місія складається тільки в тім, щоб «місце розчистити». Рахметов і «нові люди» знали, за що вони борються, уявляли собі основні риси суспільства майбутнього. «Нові люди» навіть прагнули перенести деякі з них у сьогодення. Такі були їхні сімейні відносини і устрій майстерень Вірою Павлівною. Відсутність остаточної мети у Базарова зробила догматичними його судження. Він практично ніколи не відстоював своєї точки зору, не намагався довести правильність своїх висновків. Своє твердження він вважав незаперечною істиною, і лише саме життя могло змусити Базарова засумніватися в цьому. Наприклад, твердження Базарова: «Ми діємо в силу того, що ми визнаємо корисним» – виглядає трохи догматично. У «нових людей» воно висувається як теорія розумного егоїзму, що Лопухов викладає Вірі Павлівні: «…Людина діє по необхідності, її дії визначаються впливами… впливи беруть гору над іншими, коли вчинок має життєву важливість, ці спонукання мають назву – висновки, гра їх у людині – міркуванням вигід… тому людина завжди діє за розрахунками вигід».

Відсутність остаточної мети у Базарова, життєва неспроможність його поглядів позбавляли його майбутнього. Це автор підкреслює за допомогою художніх засобів. Так, Базаров самотній, у нього немає друзів, які повністю розділяли б його погляди. Безглузда смерть героя також не випливає з логіки роману. Герцен писав, що Тургенєв не знав, що робити з Базаровим, і вморив його «тіфусом». Чернишевський же, на відміну від Тургенєва, зображує людей, за якими майбутнє. Він пише, що число «нових людей» постійно росте і що їх діяльність вже приносить певні результати. Така різниця в зображенні героїв і їх поглядів пояснюється тим, що Тургенєв відбив у своєму романі початковий період різночинсько-демократичного руху. Базарову не призначена перемога, тому що «він стоїть ще напередодні майбутнього», і цим Тургенєв пояснює причину його загибелі. Чернишевський описує рух 60-х років, він малює образи «нових людей» з беззастережним співчуттям, без тих внутрішніх протиріч, які були характерні для відношення до «нігілізму» автора «Батьків і дітей».

Vchys: ГДЗ, Решебники , Ответы, Реферати, Твори, ПрезентаціїГДЗ, Решебники и Ответы