Особливості композиції «Божественної комедії» Данте
I. Місце Данте Аліг’єрі у світовій літературі. (Данте Аліг’єрі — видатний італійський поет (1265—1321), чия творчість є своєрідним синтезом культури середніх віків і водночас прологом до культури Відродження.)
II. «Божественна комедія» — вершина творчості Данте. (Над твором Данте почав працювати 1304 р., а завершив його 1321 р., в останні місяці свого життя. У поемі описана подорож у потойбічний світ. Дія відбувається на тлі Всесвіту. В уяві поета космос поділяється на землю, пекло, чистилище й небесні сфери раю. Сам автор назвав свій твір «Комедія», як називати у Середньовіччі твір із сумним початком і щасливим кінцем, написаний народною мовою. Епітетом «божественна» (у розумінні «прекрасна») нагородив поему Дж. Боккаччо за її досконалість і красу. Під такою назвою («Божественна комедія») поема відома з 1360 р.)
ПІ. Композиція поеми.
1. «Пекло» — перша частина поеми. (За уявою Данте, пекло розташоване десь на півночі Землі і має форму конуса, основа якого — близько земної кори, а гострий кінець упирається в центр земної кулі. Всередині конуса один за одним, спускаючись все нижче, йдуть дев’ять уступів, що звуться колами. В них, залежно від міри земних провин, караються пекельними муками душі грішників.)
2. «Чистилище». (Друга частина твору розповідає про чистилище, яке міститься на поверхні землі. На березі Світового океану знаходяться два кола предчистилища, а далі підноситься освітлена сонцем і вкрита буйною травою, оточена з усіх боків водою висока гора, що здіймається до небес. У чистилищі душі людей, не обтяжені смертними гріхами, очищаються, перш ніж потрапити у рай. У перших двох потойбічних світах Данте подорожує у супроводі тіні великого римського поета Вергілія, спостерігає страждання грішників, вислуховує їхні пристрасні сповіді і розмовляє з ними.)
3. «Рай». (Найбільшу частину Всесвіту охоплюють дев’ять небесних сфер, у яких перебувають душі тих людей, що заслужили вічне блаженство. Десята сфера неба — Емпірей — місце неосяжного божества. По раю поета веде тінь його коханої Беатрис, сіле лише до десятої сфери: в Емпірею вона потрапити не може, там автора супроводжує богослов Бернард Клеворський.)
4. Символічні числа у поемі. (Будова поеми зводиться навколо числа три, іноді помноженого на три, бо для Данте це число втілює божественну триєдність. У творі три частини, в кожній частині міститься тридцять три пісні. Поема написана терцинами (тривіршами). У Данте в його подорожі три провідники, у вступі три звірі заступають шлях. Символічне значення також має число сто: поема складається зі вступу і тричі по тридцять три пісні у кожній частині, що в сумі дає сто пісень.)
IV. Широта картини життя, зображеного у «Божественній комедії». (Композиційні особливості твору дали змогу авторові змалювати енциклопедичну картину сучасної йому італійської дійсності, відтворити духовне життя тієї доби, виявити неабияку обізнаність у багатьох галузях знань про людину і світ.)