Зображення розпаду дворянства в п’єсі Чехова «Вишневий сад» – Чехов Антон
Тема «Вишневого саду» – тема загибелі старих дворянських садиб, перехід їх у руки буржуазії й доля останньої у зв’язку з появою на арені громадського життя Росії нової соціальної сили – передової інтелігенції. У п’єсі показана неминучість відходу з історичної сцени дворянства – уже віджилого, непристосованого класу. Центральне місце в п’єсі займають образи поміщиків – дворян Раневской і Гаева. Вони – нащадки багатих власників чудового маєтку із прекрасним вишневим садом. У колишні часи їхній маєток приносив дохід, на який жили його дозвільні хазяї. Звичка жити працями інших, ні про що не піклуючись, зробила Раневскую й Гаева людьми непристосованими до якої – небудь серйозної діяльності, безвладними й безпомічними
Раневская, зовні чарівна, добра, проста, безпосередня, є у своїй основі уособленням паразитизму й легкодумства. Вона щиро стурбована невпорядкованістю своєї прийомної дочки Вари, жалує вірного слугу Фірса, запросто цілує після довгої розлуки покоївку Дуняшу. Але її доброта – результат достатку, створеного не своїми руками, наслідок звички витрачати гроші, не вважаючи. Раневская егоїстична, і звідси звичка до того, щоб усе схилялися перед її багатством, захоплювалися її красою й виконували її примхи. Нічого не вміє, нічого не робить, ні про що серйозно не думаюча (прислузі нема чого є – вона влаштовує нікому непотрібний бал), Раневская бачить життя лише у святах, що невиразно міняються особистих задоволеннях, серцевих захопленнях, у любові, що розуміється нею, видимо, лише почуттєво. З подивом вона говорить Трофимову: «У ваші роки не мати коханки?» Ще менше привабливих рис у браті Раневской. – Гаеве. Абсолютне ледарство, відсутність серйозних інтересів у житті зробили з нього фразера, празднослова. Він вимовляє пихаті, але позбавлені всякого справжнього почуття мови. Єдиний його інтерес – більярд. Гаїв по – панськи зарозумілий і грубий з людьми, яких уважає нижче себе по положенню. Гаїв так само безвладний, як і його сестра, його почуття ще менш глибокі, чим почуття Раневской.
…Наближається строк продажу закладеного маєтку. Гаїв і Раневская розгублено шукають шляхи порятунку, розраховуючи те на допомогу багатої ярославської тіточки, то на позику під вексель, але рішуче відкидають вихід, запропонований Лопахиным: розбити вишневий сад на ділянки й здавати їх в оренду дачникам. Цей засіб здається їм неприпустимим, образливим для їхньої честі й фамільних традицій, що суперечать їхній класовій естетиці. Поезія вишневого саду, усе, що з ним було зв’язано, заслоняють життя й вимоги практичного розрахунку. «Дача й дачники – це так пішло, простите», – говорить Раневская Лопахину.
Ці слова можна трактувати як гидливо^ – зарозумілі. Однак, з іншого боку, те, чим був для Раневской вишневий сад, і дачники – це дійсно несумісний і пішло. І це, на жаль, не зрозуміти Лопахину – представникові буржуазії, що народжується («легковажними, неділовими, дивними людьми» називає він Раневскую й Гаева). Лопахин – енергійна, працьовита людина, по – своєму добрий, розумний, не позбавлений навіть деякого эстетического почуття. Однак він, новий хазяїн вишневого саду й колишній кріпак Гаевых, – хижак… І Чехов бачить, що на зміну «дворянським гніздам» приходять саме такі, як Лопахин. І якщо представникам дворянства в п’єсі не вистачає почуття реальності, практичності, те таким, як Лопахин – розумної й чуйної душі. І тому автор «не віддає» майбутнє Росії в їхні руки. Їхня роль, на думку Чехова, повинна бути однозначної: «От як у змісті обміну речовин потрібний хижий звір, що з’їдає все, що попадається йому на шляху, так і ти потрібний», – говорить Лопахину Трофимов.
Росія майбутнього в п’єсі представлена в образах Пети Трофимова й Ані. Петя Трофимов – представник так званої трудової, передової інтелігенції, що думає, що почуває й разом з тим – не позбавленої здорового глузду й практичності. Він вірить у майбутнє Росії, завойоване працею, і заражає своєю вірою Аню – семнадцатилетыюю дочка Раневской. «Ми насадимо новий сад, роскошнее цього, ти побачиш його, зрозумієш…» – говорить Аня матері. На думку Чехова, Аня й Петя Трофимов – це молода Росія, Росія майбутнього, що прийде на зміну Росії Гаевых і Лопахиных.
Як ні дивно, «Вишневий сад» Чехова дуже співзвучний нашому часу. І зараз всі «очікують» приходу якоїсь «третьої» сили, що з’єднувала б у собі розум, інтелігентність, порядність і здатність до діяльних перетворень, заперечуючи при цьому щиросердечне хамство Лопахиных і безмовність, розгубленість людей, подібних Гаеву й Раневской