Короткий зміст У прекрасному й лютому світі Платонов А. П – Часть 1

 

1

У Толубеевском депо кращим паровозним машиністом уважався Олександр Васильович Мальцев.

Йому було років тридцять, але він уже мав кваліфікацію машиніста першого класу й давно водив швидкі поїзди. Коли в наше депо прибув перший потужний пасажирський паровоз серії "ИС", те на цю машину призначили працювати Мальцева, що було цілком розумно й правильно. Помічником у Мальцева працювала літня людина з деповських слюсарів по ім’ю Федір Петрович Драбанов, але він незабаром витримав іспит на машиніста й пішов працювати на іншу машину, а я був, замість Драбанова, визначений працювати в бригаду Мальцева помічником; до того я теж працював помічником механіка, але тільки на старій, малопотужній машині.

Я був задоволений своїм призначенням. Машина "ИС", єдина тоді на нашій тяговій ділянці, одним своїм видом викликала в мене почуття наснаги; я міг подовгу дивитися на неї, і особлива розчулена радість пробуджувалася в мені – настільки ж прекрасна, як у дитинстві при першому читанні віршів Пушкіна. Крім того, я бажав попрацювати в бригаді першокласного механіка, щоб навчитися в нього мистецтву водіння важких швидкісних поїздів.

Олександр Васильович прийняв моє призначення в його бригаду спокійно й равнодушно; йому було, видимо, однаково, хто в нього буде складатися в помічниках.

Перед поїздкою я, як звичайно, перевірив всі вузли машини, випробував всі її обслуговуючі й допоміжні механізми й заспокоївся, уважаючи машину готової до поїздки. Олександр Васильович бачив мою роботу, він стежив за нею, але після мене власними руками знову перевірив стан машини, точно він не довіряв мені.

Так повторювалося й згодом, і я вже звик до того, що Олександр Васильович постійно втручався в мої обов’язки, хоча й засмучувався мовчазно. Але звичайно, як тільки ми були в ході, я забував про свою прикрість. Відволікаючись увагою від приладів, що стежать за станом

паровоза, щобіжить, від спостереження за роботою лівої машини й шляхи спереду, я поглядав на Мальцева. Він вів склад з відважною впевненістю великого майстра, із зосередженістю натхненного артиста, що вобрали увесь зовнішній світ у своє внутрішнє переживання й тому пануючого над ним. Ока Олександра Васильовича дивилися вперед абстрактно, як порожні, але я знав, що він бачив ними всю дорогу спереду й всю природу, що несеться нам назустріч, – навіть горобець, сметенный з баластового укосу вітром машини, що встромлюється в простір, навіть цей горобець залучав погляд Мальцева, і він повертав на мить голову слідом за горобцем: що з ним станеться після нас, куди він полетів.

З нашої вини ми ніколи не спізнювалися; навпроти, часто нас затримували на проміжних станціях, які ми повинні проїхати з ходу, тому що ми йшли з нагоном часу й нас за допомогою затримок назад уводили в графік.

Звичайно ми працювали мовчачи; лише зрідка Олександр Васильович, не обертаючись у мою сторону, стукав ключем по казані, бажаючи, щоб я звернув свою увагу на який – небудь непорядок у режимі роботи машини, або підготовляючи мене до різкої зміни цього режиму, щоб я був пильний. Я завжди розумів безмовні вказівки свого старшого товариша й працював з повною ретельністю, однак механік як і раніше ставився до мене, дорівнює й до мастильника – кочегарові, отчужденно й постійно перевіряв на стоянках прес – маслянки, затягування болтів у дишельних вузлах, випробував букси на провідних осях та інше. Якщо я тільки що оглянув і змазав яку – небудь робочу тертьову частину, то Мальцев слідом за мною знову неї оглядав і змазував, точно не вважаючи мою роботу дійсної.

– Я, Олександр Васильович, цей крейцкопф уже перевірив, – сказав я йому один раз, коли він став перевіряти цю деталь після мене.

– А я сам хочу, – посміхнувшись, відповів Мальцев, і в посмішці його був смуток, що вразив мене.

Пізніше я зрозумів значення його смутку й причину його постійної байдужості до нас. Він почував свою перевагу перед нами, тому що розумів машину точніше, ніж ми, і він не вірив, що я або хто іншої може навчитися таємниці його таланта, таємниці бачити одночасно й попутного горобця, і сигнал спереду, відчуваючи в той же момент шлях, вага складу й зусилля машини. Мальцев розумів, звичайно, що в ретельності, у старанності ми навіть можемо його перемогти, але не представляв, щоб ми більше його любили паровоз і краще його водили поїзда, – краще, він думав, було не можна. І Мальцеву тому було смутно з нами; він нудьгував від свого таланта, як від самітності, не знаючи, як нам висловити його, щоб ми зрозуміли.

И ми, щоправда, не могли зрозуміти його вміння. Я попросив один раз дозволити повести мені склад самостійно; Олександр Васильович дозволив мені проїхати кілометрів сорок і сіл на місце помічника. Я повів склад і через двадцять кілометрів уже мав чотири мінути запізнення, а виходи із затяжних підйомів переборював зі швидкістю не більше тридцяти кілометрів у годину. Після мене машину повів Мальцев; він брав підйоми зі швидкістю п’ятдесятьох кілометрів, і на кривих у нього не закидало машину, як у мене, і він незабаром нагнав упущене мною час.

2

Біля року я працював помічником у Мальцева, із серпня по липень, і 5 липня Мальцев зробив свою останню поїздку як машиніст кур’єрського поїзда…

Ми взяли склад у вісімдесят пасажирських осей, що спізнився до нас у шляху на четверта година. Диспетчер вийшов до паровоза й спеціально попросив Олександра Васильовича скоротити, як можливо, запізнення поїзда, звести це запізнення хоча б до трьох годинників, інакше йому важко буде видати порожняк на сусідню дорогу. Мальцев пообіцяв йому нагнати час, і ми рушили вперед.

Було восьма година пополудні, але літній день ще тривав, і сонце сіяло з урочистою ранковою силою. Олександр Васильович зажадав від мене тримати увесь час тиск пари в казані лише на підлогу – атмосфери нижче граничного.

Через півгодини ми вийшли в степ, на спокійний м’який профіль. Мальцев довів швидкість ходу до дев’яноста кілометрів і нижче не здавав, навпаки – на горизонталях і малих ухилах доводив швидкість до ста кілометрів. На підйомах я форсував топлення до граничної можливості й змушував кочегара вручну завантажувати шурування, у допомогу стоккерной машині, тому що пара в мене сідав.

Мальцев гнав машину вперед, відвівши регулятор на всю дугу й віддавши реверс (1) на повне відсічення. Ми тепер ішли назустріч потужній хмарі, що з’явилася через обрій. З нашої сторони хмару висвітлювало сонце, а зсередини неї рвали люті, роздратовані блискавки, і ми бачили, як мечі блискавок вертикально встромлювалися в безмовну далеку землю, і ми скажено мчалися до тої далекої землі, немов поспішаючи на її захист. Олександра Васильовича, видимо, захопило це видовище: він далеко висунувся у вікно, дивлячись уперед, і ока його, що звикли до диму, до вогню й простору, блищали зараз наснагою. Він розумів, що робота й потужність нашої машини могли йти в порівняння з роботою грози, і, може бути, пишався цією думкою.

Незабаром ми помітили курний вихор, несшийся по степу нам назустріч. Виходить, і грозову хмару несла бура нам у чоло. Світло стемніло навколо нас; суха земля й степовий пісок засвистіли й заскреготали по залізному тілу паровоза; видимості не стало, і я пустив турбодинамо для висвітлення й включив лобовий прожектор поперед паровоза. Нам тепер важко було дихати від гарячого курного вихру, що забивався в кабіну й подвоєного у своїй силі зустрічним рухом машини, від топкових газів і раннього сутінку, що обступив нас. Паровоз із виттям пробивався вперед, у неясний, задушливий морок – у щілину світла, створювану лобовим прожектором. Швидкість упала до шістдесятьох кілометрів; ми працювали й дивилися вперед, як у сновидінні.

Раптом велика крапля вдарила по вітровому склу – і відразу висохнула, випита жарким вітром. Потім миттєве синє світло спалахнуло в моїх вій і проникнув у мене до самого содрогнувшегося серця; я схопився за кран інжектора (2), але біль у серце вже відійшла від мене, і я відразу подивився убік Мальцева – він дивився вперед і вів машину, не змінившись в особі.

– Що це було? – запитав я в кочегара.

– Блискавка, – сказав він. – Хотіла в нас потрапити, так маленько промахнулася.

Мальцев розчув наші слова.

– Яка блискавка? – запитав він голосно.

– Зараз була, – вимовив кочегар.

– Я не бачив, – сказав Мальцев і знову звернувся особою назовні.

– Не бачив! – зачудувався кочегар. – Я думав – казан вибухнув, у як засвітило, а він не бачив.

Я теж засумнівався, що це була блискавка.

– А грім де? – запитав я.

– Грім ми проїхали, – пояснив кочегар. – Грім завжди після б’є. Поки він вдарил, поки повітря розхитало, поки туди – сюди, ми вже ладь його пролетіли. Пасажири, може, чули, – вони позаду.

Далі ми ввійшли в зливу, але незабаром минули його й виїхали в затихлий, темний степ, над якою нерухомо спочивали смирні, що изработались хмари.

Стемніло зовсім, і наступила спокійна ніч. Ми відчували захід сирої землі, пахощі трав і хлібів, нагодованих дощем і грозою, і неслися вперед, наганяючи час.

Я помітив, що Мальцев став гірше вести машину – на кривых нас закидало, швидкість доходила те до ста із зайвим кілометрів, то знижувалася до сорока. Я вирішив, що Олександр Васильович, напевно, дуже вморився, і тому нічого не сказав йому, хоча мені було дуже важко тримати в найкращому – режимі роботу топлення й казана при такому поводженні механіка. Однак через півгодини ми повинні зупинитися для набору води, і там, на зупинці, Олександр Васильович поїсть і небагато відпочине. Ми вже нагнали сорок мінут, а до кінця нашої тягової ділянки ми наженемо ще не менш години.

Все – таки я стурбувався утомою Мальцева й став сам уважно дивитися вперед – на шлях і на сигнали. З моєї сторони, над лівою машиною, горіла у висячому положенні електрична лампа, висвітлюючи дишельний механізм, що махає. Я добре бачив напружену, упевнену роботу лівої машини, але потім лампа над нею припотухла й стала горіти бідно, як одна свічка. Я обернувся в кабіну. Там теж всі лампи горіли тепер у чверть розжарення, ледве висвітлюючи прилади. Дивно, що Олександр Васильович не постукав мені ключем у цей момент, щоб указати на такий непорядок. Ясно було, що турбодинамо не давало розрахункових оборотів і напруга впала. Я став регулювати турбодинамо через паропровід і довго возився із цим пристроєм, але напруга не піднімалася.

У цей час мрячна хмара червоного світла пройшло по циферблатах приладів і потовчу кабіни. Я виглянув назовні.

Спереду, у тьмі, близько або далеко – не можна було встановити, червона смуга світла, коливалася поперек нашого шляху. Я не розумів, що це було, але зрозумів, що треба робити.

– Олександр Васильович! – крикнув я й дав три гудки зупинки.

Пролунали вибухи петард (3) під бандажами (4) наших коліс. Я кинувся до Мальцева; він обернув до мене своя особа й подивився на мене порожніми покійними очами. Стрілка на циферблаті тахометра показувала швидкість у шістдесят кілометрів.

– Мальцев! – закричав я. – Ми петарди давимо! – і простягнув руки до керування.

– Ладь! – викликнув Мальцев, і ока його засяяли, відбиваючи світло тьмяної лампи над тахометром.

Він миттєво дав екстрене гальмування й перевів реверс назад.

Мене пригорнуло до казана, я чув, як вили бандажі коліс, стругавшие рейки.

– Мальцев! – сказав я. – Треба крани циліндрів відкрити, машину зламаємо.

– Не треба! Не зламаємо! – відповів Мальцев. Ми зупинилися. Я захитав інжектором воду в казан і виглянув назовні. Поперед нас, метрах у десяти, стояв на нашій лінії паровоз, тендером (5) у нашу сторону. На тендері перебувала людина; у руках у нього була довга коцюба, розпечена на кінці до червоного кольору; нею й махав він, бажаючи зупинити кур’єрський поїзд. Паровоз цей був штовхачем товарного поїзда, що зупинився на перегоні.

Виходить, поки я налагоджував турбодинамо й не дивився вперед, ми пройшли жовтий світлофор, а потім і червоний і, імовірно, не один попереджуючий сигнал шляхових обхідників. Але отчого ці сигнали не помітив Мальцев?

– Костячи! – покликав мене Олександр Васильович. Я підійшов до нього.

– Костячи! Що там поперед нас? Я пояснив йому.

– Костячи… Далі ти поведеш машину, я осліп.

На інший день я привів зворотний склад на свою станцію й здав паровоз у депо, тому що в нього на двох скатах злегка змістилися бандажі. Доповівши начальникові депо про подію, я повів Мальцева під руку до місця його проживання; сам Мальцев був у тяжкому удручении й не пішов до начальника депо.

Ми ще не дійшли до того будинку на зарослої травою вулиці, у якому жив Мальцев, як він попросив мене залишити його одного.

– Не можна, – відповів я. – Ви, Олександр Васильович, сліпа людина.

Він подивився на мене ясними, думаючими очами.

– Тепер я бачу, ступай додому… Я бачу все – геть дружина вийшла зустріти мене.

У воріт будинку, де жив Мальцев, дійсно стояла чекаючи жінка, дружина Олександра Васильовича, і її відкриті чорні волосся блищали на сонце.

– A y її голова покрита або без усього? – запитав я.

– Без, – відповів Мальцев. – Хто сліпий – ти або я?

– Ну, раз бачиш, то дивися, – вирішив я й відійшов від Мальцева.

3

Мальцева віддали під суд, і почався наслідок. Мене викликав слідчий і запитав, що я думаю про подію з кур’єрським поїздом. Я відповів, що думав, – що Мальцев не винуватий.

– Він осліп від близького розряду, від удару блискавки, – сказав я слідчому. – Він був контужений, і нерви, які управляють зором, були в нього ушкоджені… Я не знаю, як це потрібно сказати точно.

– Я вас розумію, – вимовив слідчий, – ви говорите точно. Це все можливо, але не вірогідно. Адже сам Мальцев показав, що він блискавки не бачив.

– А я її бачив, і мастильник її теж бачив.

– Виходить, блискавка вдарила ближче до вас, чим до Мальцева, – міркував слідчий. – Чому ж ви й мастильник не контужені, не осліпли, а машиніст Мальцев одержав контузію зорових нервів і осліп? Як ви думаєте?

Я став у тупик, а потім задумався.

– Блискавку Мальцев побачити не міг, – сказав я. Слідчий здивовано слухав мене.

– Він побачити її не міг. Він осліп миттєво – від удару електромагнітної хвилі, що йде поперед світла блискавки. Світло блискавки є наслідок розряду, а не причина блискавки. Мальцев був уже сліпий, коли блискавка засвітилася, а сліпий не міг побачити світла.

– Цікаво, – посміхнувся слідчий. – Я б припинив справу Мальцева, якби він і зараз був сліпим. Але ви ж знаєте, тепер він бачить так само, як ми з вами.

– Бачить, – підтвердив я.

– чи Був він сліпим, – продовжував слідчий, – коли на величезній швидкості вів кур’єрський поїзд у хвіст товарному поїзду?

– Був, – підтвердив я.

Слідчий уважно подивився на мене.

– Чому ж він не передав керування паровозом вам або, принаймні, не наказав вам зупинити склад?

– Не знаю, – сказав я.

– От бачите, – говорив слідчий. – Доросла свідома людина управляє паровозом кур’єрського поїзда,

везе на неминучу загибель сотні людей, випадково уникає катастрофи, а потім виправдується тим, що він був сліпий. Що це таке?

– Але адже він і сам би загинув! – говорю я.

– Імовірно. Однак мене більше цікавить життя сотень людей, чим життя однієї людини. Може бути, у нього були свої причини загинути.

– Не було, – сказав я.

Слідчий став байдужий; він уже занудився від мене, як від дурня.

– Ви все знаєте, крім головного, – у повільному міркуванні сказав він. – Ви можете йти.

Від слідчого я пішов на квартиру Мальцева.

– Олександр Васильович, – сказав я йому, – чому ви не покликали мене на допомогу, коли осліпли?

– А я бачив, – відповів він. – Навіщо ти потрібний мені був?

– Що ви бачили?

– Усе: лінію, сигнали, пшеницю в степи, роботу правої машини – я все бачив…

Я спантеличився.

– А як же так у вас вийшло? Ви проїхали всі попередження, ви йшли прямо у хвіст іншому складу…

Колишній механік першого класу смутно задумався й тихо відповів мені, як самому собі:

– Я звик бачити світло, і я думав, що бачу його, а я бачив його тоді тільки у своєму розумі, в уяві. Насправді я був сліпий, але я цього не знав… Я и в петарди не повірив, хоча й почув їх: я подумав, що ослышался. А коли ти дав гудки зупинки й закричав мені, я бачив спереду зелений сигнал, я відразу не догадався.

Тепер я зрозумів Мальцева, але не знав, чому він не скаже про тім слідчому – про те, що після того, як він осліп, він ще довго бачив мир у своїй уяві й вірив у його дійсність. І я запитав про це Олександра Васильовича.

– А я йому говорив, – відповів Мальцев.

– А він що?

– "Це, говорить, ваша уява була; може, ви й зараз уявляєте що – небудь, я не знаю. Мені, говорить, потрібно встановити факти, а не ваша уява або помисливість. Ваша уява – було воно чи ні – я перевірити не можу, воно було лише у вас у голові; це ваші слова, а катастрофа, що мало – мало не відбулася, – це дія".

– Він правий, – сказав я.

– Прав, я сам знаю, – погодився машиніст. – И я теж прав, а не винуватий. Що ж тепер буде?

– У в’язниці сидіти будеш, – повідомив я йому.

4

Мальцева посадили у в’язницю. Я як і раніше їздив помічником, але тільки вже з іншим машиністом – обережним старим, що гальмував склад ще за кілометр до жовтого світлофора, а коли ми під’їжджали до нього, то сигнал перероблявся на зелений, і старий знову починав волочити склад уперед. Це була не робота: я нудьгував по Мальцеву.

Зимою я був в обласному місті й відвідав свого брата, студента, що жив в університетському гуртожитку. Брат сказав мені серед бесіди, що в них, в університеті, є у фізичній лабораторії установка Тесла для одержання штучної блискавки. Мені спало на думку деяке міркування, невпевнене й ще не ясне для мене самого.

Вернувшись додому, я обміркував свій здогад щодо установки Тесла й вирішив, що моя думка правильна. Я написав лист слідчому, ведшему у свій час справа Мальцева, із проханням випробувати ув’язненого Мальцева на схильність його дії електричних розрядів. У випадку, якщо буде доведена схильність психіки Мальцева або його зорових органів дії близьких раптових електричних розрядів, то справа Мальцева треба переглянути. Я вказав слідчому, де перебуває установка Тесла і як потрібно зробити досвід над людиною.

Слідчий довго не відповідав мені, але потім повідомив, що обласний прокурор погодився зробити запропоновану мною експертизу в університетській фізичній лабораторії.

Через кілька днів слідчий викликав мене повісткою. Я прийшов до нього схвильований, заздалегідь упевнений у щасливому рішенні справи Мальцева.

Слідчий привітався із мною, але довго мовчав, повільно читаючи якийсь папір сумними очами; я втрачав надію.

– Ви підвели свого друга, – сказав потім слідчий.

– А що? Вирок залишається колишнім?

– Немає. Ми звільнимо Мальцева. Наказ уже даний, – може бути, Мальцев уже будинку.

– Дякую вам. – Я встав на ноги перед слідчим.

– А ми вас дякувати не будемо. Ви дали погану пораду: Мальцев знову сліпої…

Я сіл на стілець в утомі, у мені миттєво згоріла душу, і я захотів пити.

– Експерти без попередження, у темряві, провели Мальцева під установкою Тесла, – говорив мені слідчий. – Включений був струм, відбулася блискавка, і пролунав різкий удар. Мальцев пройшов спокійно, але тепер він знову не бачить світла – це встановлено об’єктивним шляхом, судово – медичною експертизою.

Слідчий попив води й додав:

– Зараз він знову бачить мир тільки в одній своїй уяві… Ви його товариш, допоможіть йому.

– Може бути, до нього знову повернеться зір, – висловив я надію, – як було тоді, після паровоза…

Слідчий подумав.

– Навряд чи… Тоді була перша травма, тепер друга. Рана нанесена по пораненому місцю.

И, не стримуючись більше, слідчий устав і у хвилюванні почав ходити по кімнаті.

– Це я винуватий… Навіщо я послухався вас і, як глупарь, наполіг на експертизі! Я ризикував людиною, а він не виніс ризику.

– Ви не винуваті, ви нічим не ризикували, – утішив я слідчого. – Що краще – вільна сліпа людина або видючий, але безневинно ув’язнений?

– Я не знав, що мені оведеться довести невинність людини за допомогою його нещастя, – сказав слідчий. – Це занадто дорога ціна.

– Ви слідчий, – пояснив я йому. – Ви повинні знати про людину всі, і навіть те, чого він сам про себе не знає…

– Я вас розумію, ви праві, – тихо вимовив слідчий.

– Ви не хвилюйтеся, товариш слідчий… Отут діяли факти усередині людини, а ви шукали їх тільки зовні. Але ви зуміли зрозуміти свій недолік і надійшли з Мальцевим як людина шляхетний. Я вас поважаю.

– Я вас теж, – зізнався слідчий. – Знаєте, з вас міг би вийти помічник слідчого…

– Спасибі, але я зайнятий: я помічник машиніста на кур’єрському паровозі.

Я пішов. Я не був другом Мальцева, і він до мене завжди ставився без уваги й турботи. Але я хотів захистити його від горя долі, я був запеклий проти фатальних сил, випадково й равнодушно нищівної людини; я відчув таємний, невловимий розрахунок цих сил – у тім, що вони губили саме Мальцева, а, скажемо, не мене. Я розумів, що в природі не існує такого розрахунку в нашім людському, математичному змісті, але я бачив, що відбуваються факти, що доводять існування ворожих, для людського життя згубних обставин, і ці згубні сили розтрощують вибраних, піднесених людей. Я вирішив не здаватися, тому що почував у собі щось таке, чого не могло бути в зовнішніх силах природи й у нашій долі, – я почував свою особливість людини. І я прийшов у жорстокість і вирішив стати проти, сам ще не знаючи, як це потрібно зробити.

5

На наступне літо я здав іспит на звання машиніста й став їздити самостійно на паровозі серії "СУ", працюючи на пасажирському місцевому повідомленні. І майже завжди, коли я подавав паровоз під склад, що стояв у станційної платформи, я бачив Мальцева, що сидів на фарбованому ослоні. Облокотившись рукою на тростину, поставлену між ніг, він перетворював у сторону паровоза своя жагуча, чуйна особа зі спустілими сліпими очами й жадібно дихав заходом гару й мастила, і уважно слухав ритмічну роботу пароповітряного насоса. Утішити його мені було нема чим, і я їхав, а він залишався.

Ішло літо; я працював на паровозі й часто бачив Олександра Васильовича – не тільки на вокзальній платформі, але зустрічав його й на вулиці, коли він повільно йшов, обмацуючи дорогу тростиною. Він змарнів і постарів за останнім часом; жив він у статку – йому визначили пенсію, дружина його працювала, дітей у них не було, але туга, безжиттєва доля сушили Олександра Васильовича, і тіло його худло від постійного горя. Я з ним іноді розмовляв, але бачив, що йому нудно було розмовляти про дрібниці й задовольнятися моєю люб’язною розрадою, що й сліпий – це теж цілком повноправна, повноцінна людина.

– Ладь! – говорив він, вислухавши мої доброзичливі слова.

Але я теж була сердита людина, і, коли, за звичаєм, він один раз велів іти мені ладь, я сказав йому:

– Завтра в десять тридцять я поведу склад. Якщо будеш сидіти тихо, я візьму тебе в машину.

Мальцев погодився.

– Добре. Я буду смирним. Дай мені там у руки що – небудь, – дай реверс потримати: я крутити його не буду.

– Крутити його ти не будеш! – підтвердив я. – Якщо покрутиш, я тобі дам у руки шматок вугілля й більше сроду не візьму на паровоз.

Сліпий промовчав; він настільки хотів знову побыть на паровозі, що упокорився переді мною.

На інший день я запросив його з фарбованого ослона на паровоз і зійшов до нього назустріч, щоб допомогти йому піднятися в кабіну.

Коли ми рушили вперед, я посадив Олександра Васильовича на своє місце машиніста, я поклав одну його руку на реверс і іншу на гальмовий автомат і поверх його рук поклав свої руки. Я водив своїми руками, як треба, і його руки теж працювали. Мальцев сидів мовчазно й слухався мене, насолоджуючись рухом машини, вітром в особу й роботою. Він зосередився, забув своє горе сліпого, і лагідна радість освітила виснажену особу цієї людини, для которог об відчуття машини було блаженством.

У зворотний кінець ми їхали подібним же способом:

Мальцев сидів на місці механіка, а я стояв, схилившись, біля нього й тримав свої руки на його руках. Мальцев уже пристосувався працювати в такий спосіб настільки, що мені було досить легкого натиску на його руку, і він з точністю відчував мою вимогу. Колишній, зроблений майстер машини прагнув перемогти в собі вада зору й почувати мир іншими засобами, щоб працювати й виправдати своє життя.

На спокійних ділянках я зовсім відходив від Мальцева й дивився вперед з боку помічника.

Ми вже були на підході до Толубееву; наш черговий рейс благополучно закінчувався, і йшли ми вчасно. Але на останньому перегоні нам світил назустріч жовтий світлофор. Я не став передчасно скорочувати ходу і йшов на світлофор з відкритою парою. Мальцев сидів спокійно, тримаючи ліву руку на реверсі; я дивився на свого вчителя з таємним очікуванням…

– Закрій пара! – сказав мені Мальцев. Я промовчав, хвилюючись всім серцем. Тоді Мальцев устав з місця, простягнув руку до регулятора й закрив пару.

– Я бачу жовте світло, – сказав він і повів рукоятку гальма на себе.

– А може бути, ти знову тільки уявляєш, що бачиш світло! – сказав я Мальцеву.

Він повернув до мене своя особа й заплакав. Я підійшов до нього й поцілував його у відповідь:

– Веди машину до кінця, Олександр Васильович: ти бачиш тепер все світло!

Він довів машину до Толубеева без моєї допомоги. Після роботи я пішов разом з Мальцевим до нього на квартиру, і ми разом з ним просиділи весь вечір і всю ніч.

Я боявся залишити його одного, як рідного сина, без захисту проти дії раптових і ворожих сил нашого прекрасного й лютого миру.

1941

(1) Реверс – прилад, що змінює рух машини на зворотне.

(2) Інжектор – насос.

(3) Петарда – сигнальний розривний снаряд, застосовуваний для зупинки поїзда у випадку небезпеки.

(4) Бандаж – металевий обід на залізничному колесі для збільшення міцності.

(5) Тендер – задня частина паровоза

Vchys: ГДЗ, Решебники , Ответы, Реферати, Твори, ПрезентаціїГДЗ, Решебники и Ответы