«Простір, зірки й співак» – Мандельштам Осип
Я читала одну фантастичну розповідь, у якому головний герой, потрапивши в іншу епоху й на іншу планету, зізнається там
Майстром – найбільшим магом і чарівником. Своє чаклунство він здійснював за допомогою віршів. Віршів Осипа Мандельштама.
«Чаклунство, шаленість, чарівництво», – так писав про поезію Мандельштама Леонід Кисельов. І правда, варто лише прочитати рядка:
Золоте руно, де ж ти» золоте руно?
Всю дорогу шуміли морські важкі хвилі,
И, покинувши корабель, що натрудив у морях полотно,
Одиссей вернувся, простором і часом повний, –
И вже мимоволі поринаєш у вишуканих, повний чудес і прозрінь мир – мир манделыптамовской поезії. Здається, він витканий із зоряного світла, з легких вересневих павутинок, що летять по вітрі, із блискаючого снігу. І все це – близьке, дивно просте й таке чарівне й природне. І хочеться іноді викликнути разом з поетом:
Що, якщо здригнувшись неправильно,
Мерехтлива завжди,
Своєю шпилькою заржавленої
Дістане мене зірка?
«Він інакше сполучив слова», – напишуть про нього нащадки. І це дійсно так. Мандельштам не схожий ні на кого, і навряд чи найдеться людина, здатний йому наслідувати. Для того, щоб написати:
Немов темну воду, я п’ю повітря, що скаламутилося
Час поораний плугом, і троянда землею була, –
Потрібно особливе, манделынтамовское, світовідчування
Мандельштама дуже важко цитувати, тому що вірші його – це симфонії або полотна, з яких не можна, не порушивши єдності, викинути що – небудь,
Мандельштам мав найрідший дарунок бачити, осягати й приймати мир таким, який він є, у його реальності, так, як про це краще всіх сказано Блоком: «Зітри випадкові риси, і ти побачиш – мир прекрасний».
Мири, створені Осипом Мандельштамом, дійсно прекрасні, тому що їх геніальні поетичні образи створені з біблійної скорботи й мудрості, з величі древньої Еллади, з надзвичайного драматизму всій росіянці поезії
Вони дивно музичні й гармонічні. Раз у раз з’являється у віршах Мандельштама який – небудь звуковий (і в той же час відчутний!) поетичний образ: те стогін, то мелодія, то схлип:
Флейти грецької тета і йота –
Немов їй не вистачало поголоски –
Не виліплена, без звіту,
Зріла, томилася, ішла через рови…
Мири Мандельштама населені дивними людьми, тут переплетене все: і жорстока сучасність, і загадкове середньовіччя, і вічно юна Древня Греція. Неможливо визначити й «географічну приналежність» його віршів. Він пише про «веницейской життя», за якого вгадується Петербург, і про «Петрополе», що асоціюється Сафинами.
Простір і час єдині у віршах Мандельштама. Немає ні вчора, ні завтра, є нескінченне сьогодні, але в ньому немає безвихідності, є радісна, майже дитяча віра в безсмертя людини й здивування:
Невже я справжній
И дійсно смерть прийде?
Але в той же час вся його поезія (і рання, і пізня) містить дивні прозріння, драматичні й трагічні ноти й пророцтва, що стосуються не тільки власного життя, але й долі цілого покоління:
Допоможи, Господь, цю ніч прожити,
Я за життя боюся, за твою рабу…
У Петербурзі жити – немов спати вгробу.
Ніч надворі. Панська лжа:
Після мене – хоч потоп
Що ж потім? Хрипнув городян
И штовханина вгардероб.
Бал – Маскарад. Вік – вовкодав
Так затвердь ж назубок:
Шапку в рукав, шапкою в рукав –
И так зберігає тебе Бог
И, незважаючи на ці трагічні рядки, поезія Мандельштама однаково залишається незвичайно світлої, навіть у найважчі роки життя поет вірний собі й своїй творчості:
Я повинен жити, хоча я двічі вмер,
А місто від води здуріло.
Як він гарний, як весел, як вилицюватий,
Як на леміш приємний жирний шар,
Як степ лежить у квітневому провороте,
А небо, небо – твій Буонаротти.
Колись Марина Цветаева сказала про поезію Пастернаку: «Світлова злива». Так можна сказати й про поезію Мандельштама. І він по праву зайняв своє особливе місце в блискучій плеяді, прикрашеної іменами великих російських поетів: Блоку, Маяковського, Ахматовій, Хлебникова, Пастернаку, Єсеніна, Цветаевой. Його «світлова злива» ніколи не висохне, заворожуючи (не завойовуючи!) душі й серця всі нових і нових шанувальників. Поет знав, що пише для майбутніх поколінь, і вірив, що якщо «розсипати пшеницю по ефірі», буде відгук, «відгук неба», що пожвавлюється «подихом всіх століть»:
И, якщо справді співається
И повними грудьми, нарешті
Все зникає – залишається
Простір, зірки й співак!