Соціальний протест в романі Ф. М. Достоєвського «Злочин і кара»

 
 

Роман Ф. М. Достоєвського «Злочин і кара» був надрукований у 1866 році. Це роман про сучасну Росії, яка пережила епоху найглибших соціальних зрушень і моральних потрясінь, роман про сучасне героя, разом у груди свою всі страждання, болю, рани часу. Вже на самому початку цього твору ми дізнаємося, що його головний герой – бідний студент Раскольников «спокусився» на якусь справу, що є «новий крок, новий власне слово», що місяць тому у нього зародилася «мрія», до здійснення якої він тепер близький. «Дивна думка накльовується в його голові, як з яйця курча». І раптом почутий в трактирі розмова студента з офіцером про «дурною, безглуздої, нікчемною» старушонке-процентщіце: убий стару, візьми її гроші, «приречені в монастир», – візьми не собі – для тих, хто гине, вмираючих від голоду і пороку, і буде відновлена справедливість. Саме ця думка і «накльовується» у свідомості Раскольникова. Підтвердженням цьому служить його стаття «Про злочин».

Розкольників приходить до думки про те, що в ім’я ідеї, во ім’я справедливості пролиття крові може бути виправданим, навіть необхідним. Відвідування баби-процентщіци тільки ще більше переконує його в цьому.

Холодно і неупереджено переказує Раскольников свою статтю Порфирію Петровичу. Але той розуміє: «У безсонні ночі і в нестямі вона замишлялася, з подиманіем і стуканьем серця, з ентузіазмом пригніченим». Думка Раскольникова народжується як відповідь на дійсність. Вона розвивається під впливом обстановки, що оточувала головного героя роману і подібних до нього людей.

В романі приділено достатньо багато уваги опису цієї обстановки. Родіон Раскольников живе в «крихітної кімнатці», що мала «самий жалюгідний вигляд зі своїми жовтенький, запорошеними і всюди відсталим шпалерами». Ця кімната, довжиною у шість кроків, до того ж «до того низька, що ледь-ледь найвищій людині ставало в неї моторошно». Розкольників живе в комірчині, «яка була схожа більше на шафу, ніж на квартиру». Тому не дивно, що лежачи там годинами, він плекав у собі думку про вбивство. «А чи знаєш, що низькі стелі і тісні кімнати душу і розум тіснять!» – Говорить він Соні. Не випадково і Мармеладов у відчаї говорить, що окрім розпивочно йому нема куди піти. Адже він живе в повній убогості. Кімната десяти кроків завдовжки, в якій розкидано дитячу білизну, де стоять два стільці, обдертий диван, неукрашенний кухонний стіл та ліжко, відгороджена рваною простирадлом, – ось житло сім’ї Мармелад-вих.

Похмурий і сам Петербург. «… Духота, штовханина, всюди вапно, ліси, цегла, пил і … особлива річна сморід, настільки знайома кожному петербуржці» – так описує Достоєвський що панувала в місті атмосферу.

Раскольников не може змиритися з таким життям. Падлюка той, хто до всього звикає, все приймає, з усім упокорюється. А не падлюка – бунтар, що руйнує, що змітає все на своєму шляху. Це теж елемент теорії Раскольникова. Для незвичайного, «неслухняного» людини не існує перешкод. Тому він вважає за потрібне будь-що-будь зважитися хоч на що-небудь, або … смерть. Але Раскольников хоче «діяти, жити і любити!»

І все-таки не власна бідність, не нужда і страждання сестри і матері найбільше терзають Раскольникова. Його протест дійсно можна назвати соціальним, тому що в його основі – співпереживання горю сестри і матері, нещастя збезчещеної дівчинки, страждань Сонечки і всієї її сім’ї. Це протест проти безглуздості їх життя, злиднів, пороку, а також проти слабкості і недосконалості людини. Саме 8216тому прийняти цей світ рівносильно для Раскольникова відмови від життя. І єдиний вихід головний герой роману бачить у тому, щоб стати вище цього світу, його моралі, звичаїв, переступити загальновизнані моральні норми. Ідея Раскольнікова полягає в тому, щоб «зламати що треба, раз і назавжди». Тому він і запитує себе: «Тварь я тремтяча або право маю? ..»

Здавалося б, досить логічна і добре вибудувана теорія. Але на практиці вона зазнає краху, приносячи муки, страждання і в кінці кінців каяття головному героєві роману. Тим самим Достоєвський говорить, що не може зло, нехай навіть по відношенню до марної старій, бути покладено в основу благодіяння. Покарання за скоєне виявляється не менш страшним, ніж сам злочин – що може бути страшніше страждань і мук Родіона Раскольникова, що усвідомив свою провину?

Проблеми, поставлені Ф. М. Достоєвським в «Злочин і кара», гострі та актуальні в будь-який час. Соціальний протест в романі – це протест і Раскольникова, і самого письменника, який звинуватив суспільство, в якому стало можливо поява теорії надлюдини. І саме те, що Достоєвський викриває цю теорію, говорить нам, що суть протесту письменника інша (не збігається з думкою Раскольникова). Основною ідеєю роману, як мені здається, є те, що суспільство, побудоване на миттєву вигоду, на розподілі людей на «потрібних» і «непотрібних», товариство, в якому люди звикають до страшного з гріхів – вбивства, не може бути моральною і ніколи люди не будуть відчувати себе щасливими в такому суспільстві.

Vchys: ГДЗ, Решебники , Ответы, Реферати, Твори, ПрезентаціїГДЗ, Решебники и Ответы