Твір по картині Рембрандта «Нічний дозор» – Рембрандт Харменс
Картина була написана в 1642 році, і споконвічно називався «Виступ стрілецької роти капітана Франса Баннинга Кока й лейтенанта Виллема ван Рейтенбюрга».
Замовниками виступила та сама стрілецька рота – загін цивільних ополченців – на той момент в організації складалися суцільно буржуа й заможні громадяни. Вони побажали прикрасити новий будинок і замовили Рембрандту полотно, що стало після одним із самих знаменитих створінь художника
Традиційно вважається, що картина символізує переломний для художника момент творчості. Навіть раніше він завжди ставив пріоритет своєї волі над примітивними смаками замовників. Коли в нього замовляли “Дозор”, ополченці чекали, що полотно буде зображувати всіх членів, що вони будуть стояти в кілька рядів, і їхньої особи будуть виливати шляхетність. Це називалося груповим портретом, і він був надзвичайно популярним у Голландії 17 – го століття
Пояснювалося це тим, що кожна гільдія бажала ввічнити своїх членів під час параду або збори. Характерно, що на таких портретах була відсутня перспектива. Безумовно, подібні рамки сковували художників, але раніше Рембрандту вдавалося переборювати моторошну статичність композиції. Він намагався щосили зберегти стиль групового портрета, але додати моменту динаміки, емоції. “Нічний дозор” став переломним, тому що тут Рембрандт не став себе сковувати. Саме тому замовники залишилися так незадоволені
Дійсно, чи повернеться язик назвати портретом полотно, на якому можна розглянути особи тільки в людей, що очолюють хід? Більшість ополченців не видні за спинами побратимів, що вважалося моветоном і всіляко порицалось. Отже, ми бачимо хід. Нам не відомо чому воно присвячено, ми можемо лише припускати: на особах капітана й лейтенанта помітне хвилювання, заряджається мушкет, барабанщик відбиває дріб. Може бути вони підняті по тривозі? Художник як завжди майстерно грає світлом і тінню, немов би відкриваючи завісу
Дотепер критики не можуть визначитися в символізмі добутку. Ліворуч, у місці золотого розтину, з’являється дівчинка в золотавому платті. На її поясі висять пістолет і курка, а в лівій руці – ріг для вина. Хід оточений юрбою зацікавлених зевак, чия присутність зовсім спантеличує (адже це ж груповий портрет!). У своїй правій руці, одягненої в рукавичку, капітан тримає ще одну праву рукавичку. Передбачається також, що сам Рембрандт зображений за правим плечем стрільця вцилиндре.