Войти
Закрыть

Китай та Японія в XVI—XVIII ст. (відповіді)

ГДЗ 8 Клас

Усі землі в  імперії Мін поділялися на державні та приватні. Більшість державних земель передавалася в  довічне користування селянству, яке за це сплачувало податки державі й  виконувало повинності, працювало на будівництві міст, палаців, каналів. Найбільшими приватними землевласниками в  XVI—XVII  ст. були представники імператорської родини, знать, вищі чиновники, які отримували ділянки від імператорів. Із земель, що перебували в  приватному володінні, податки сплачували землевласники, які здавали землю дрібними ділянками в  оренду селянству.
У  XVI  ст. стрімко розвивалися приватні мануфактури, переважно ткацькі, власниками яких були багаті купці й  ремісники, а  роботу виконували наймані працівники.
4. Яким чином відбулося проникнення європейців до країн Сходу? Чому європейці зустрічали опір?
Перші спроби проникнути до Китаю здійснили португальські мореплавці в 1516 р. У 40-х рр. XVI ст. вони, підкупивши місцеву владу, заснували торговельну факторію на північ від провінції Гуандун. Відверто колонізаторська політика португальців в  обхід усіх місцевих законів змусила китайську владу до рішучих дій. У  1549  р. португальських поселенців вигнали з Китаю. Лише за великі хабарі місцевим чиновникам вони змогли залишити за собою порт Макао. У другій половині XVI  ст. до Китаю почали проникати іспанці, а  наприкінці століття  — голландці. Інтерес до Китаю також проявила Англія. Династія Мін на той час остаточно занепала та не могла зупинити колонізаторів. Силою зброї англійці змусили китайських чиновників дати дозвіл на право вести торгівлю через порт Гуанчжоу (Кантон). Проте справжня колонізація Китаю стала можливою лише в  XIX  ст.
...

Англійські колонії в Північній Америці. Війна за незалежність. Утворення США (відповіді)

ГДЗ 8 Клас

Англія пізніше за інші європейські держави розпочала колонізацію Америки. Перше постійне поселення Джеймстаун англійці заснували в  1607  р. в  гирлі річки Джеймс (Вірджинія). Згодом нові поселення виникли на північ і південь, уздовж узбережжя від іспанської Флориди до Нової Англії. Кожна із цих колоній утворилася незалежно одна від одної зі своїм виходом до моря. Засновниками колоній спочатку були торговельні компанії, які брали на себе зобов’язання з  перевезення та облаштування колоністів на нових територіях, а  також великі власники, які купували землі або отримували їх від короля. Компанії та власники призначали губернаторів, збирали податки. Колоністи користувалися правами англійських громадян.
3. Робота в малих групах. Обговоріть і визначте, чим відрізнялися англійські колонії в Північній Америці від колоній Іспанії, Португалії, Нідерландів, Франції.
Англія пізніше за інші європейські держави розпочала колонізацію Америки. Перше постійне поселення Джеймстаун англійці заснували в  1607  р. в  гирлі річки Джеймс (Вірджинія). Згодом нові поселення виникли на північ і південь, уздовж узбережжя від іспанської Флориди до Нової Англії. Кожна із цих колоній утворилася незалежно одна від одної зі своїм виходом до моря. Засновниками колоній спочатку були торговельні компанії, які брали на себе зобов’язання з  перевезення та облаштування колоністів на нових територіях, а  також великі власники, які купували землі або отримували їх від короля. Компанії та власники призначали губернаторів, збирали податки. Колоністи користувалися правами англійських громадян.
...

Міжнародні відносини XVIII ст. (відповіді)

ГДЗ 8 Клас

Наймасштабнішим конфліктом XVIII  ст. в  Європі стала Семилітня війна, яка засвідчила посилення ролі Російської імперії в  міжнародних відносинах і затвердила панування Англії на морі.
4. Робота в малих групах. Обговоріть і  визначте, які держави у  війнах з  Османською імперією збільшили свої територіальні володіння.
У межах цієї системи провідні ролі належали п’ятьом країнам  — Франції, Англії, Австрії, Пруссії і  Росії, які намагалися не допустити посилення однієї за рахунок іншої. Основними сферами їхньої військової та дипломатичної активності на континенті стали території Італії, Німеччини, Польщі й  володінь Османської імперії.
5. Чому міжнародні відносини XVIII  ст. називають системою рівноваги? Протистояння між якими державами Європи зберігало її впродовж XVIII  ст.?
Жодна з  провідних європейських країн  — учасників конфліктів не мала достатньо сил, щоб завдати поразки противнику. Таку систему міжнародних відносин називали системою рівноваги.
У результаті склалася система рівноваги між Англією, Францією, Австрією, Пруссією та Росією.
За підсумками війн у  Європі першої чверті XVIII  ст. остаточно склалася система рівноваги держав. У межах цієї системи провідні ролі належали п’ятьом країнам  — Франції, Англії, Австрії, Пруссії і  Росії, які намагалися не допустити посилення однієї за рахунок іншої.
6. Яких головних цілей прагнула досягти Англія у  війнах XVIII  ст.? Чи вдалося це їй?
Переважали суперечності між Францією та Англією в  боротьбі за домінування в  Індії та Північній Америці, за контроль над...

Освічений абсолютизм (відповіді)

ГДЗ 8 Клас

Під владою австрійських Габсбургів, крім австрійців, були чехи, словаки, хорвати, угорці, італійці та інші народи. Кожна земля володінь Габсбургів жила за своїми законами, мала власну скарбницю та свого головного міністра  — канцлера, зберігалися станово-представницькі збори (чини) із місцевих дворян, духовенства, городян. Чини затверджували податки з  населення.
3. Колективне обговорення. Що спонукало Марію Терезію до реформ? Назвіть їхні основні результати.
Марія-Терезія започаткувала в  імперії реформи в  дусі освіченого абсолютизму. Майже всі перетворення були продиктовані її прагненням відстояти єдність своїх володінь.
Із метою посилення центральної влади було створено Державну раду і центральний суд, завдяки чому всі важелі правління зосередилися в  руках імператриці. Австрія і  Чехія були об’єднані під владою одного канцлера.
Для успішного ведення війни було здійснено військову реформу. Вербування найманців замінили рекрутськими наборами, що дозволило збільшити армію зі 108  тис. до 278  тис. осіб. Для впорядкування системи податків було запроваджено загальний податок на прибуток, який сплачували всі верстви суспільства. Було ліквідовано внутрішні митні кордони. Селянам надали право викупити свої наділи, панщину обмежили трьома днями на тиждень. Було видано цивільний «Терезіанський кодекс» і  кримінальний кодекс «Терезіанська Немезіда». Здійснювалися заходи щодо розвитку освіти: було запроваджено загальну шкільну освіту й  відокремлено школу від церкви.
...

Просвітництво та промислова революція (відповіді)

ГДЗ 8 Клас

Батьківщиною Просвітництва була Англія, де наука та знання стимулювали розвиток капіталізму. Англійські вчені-мислителі Ісаак Ньютон, Томас Гоббс, Джон Локк, а також голландець Бенедикт (Барух) Спіноза та німець Готфрід Лейбніц заклали основи ідей Просвітництва.
3. Чи можна стверджувати, що в  епоху Просвітництва людина будувала своє життя тільки за законами розуму?
Просвітництво  — філософськоідейний рух другої половини XVII  — XVIII  ст. Його представники (вчені, філософи, письменники) вважали, що метою суспільства є  людське щастя, якого можна досягти шляхом перебудови суспільства на засадах розуму (раціоналізм); обстоювали теорію природного права, вільнодумства.
4. Колективне обговорення. Чим можна пояснити появу протягом XVII—XVIII  ст. стилів бароко, класицизму, рококо, неокласицизму? Які із  цих стилів схожі між собою?
Бароко і рококо,
Класицизм і неокласицизм.
У другій половині XVII  ст. в  більшості європейських країн  — Італії, Іспанії, Німеччині, Польщі та інших  — панівним художнім стилем ще залишалося бароко. Проте у  Франції вже затверджувався новий стиль  — класицизм, який був зорієнтований на античні зразки.
У першій половині XVIII  ст. набув поширення новий стиль  — рококо (декоративні мотиви у  вигляді мушлі), який став продовженням розвитку бароко.
У другій половині XVIII  ст. знову повернулося захоплення античними класичними формами. Цей стиль назвали неокласицизмом (у Східній Європі його відносили до класицизму), тобто новим класицизмом. Зміна вподобань була викликана втомою від рококо та результатами археологічних розкопок...

Річ Посполита у другій половині XVII — XVIII ст. (відповіді)

ГДЗ 8 Клас

У результаті війн Річ Посполита втратила десяту частину території та понад 40% населення. Було зруйновано й  розорене господарство. Занепали села й  міста. Скоротилася не тільки зовнішня, але і  внутрішня торгівля. Не вистачало робочої сили, худоби. Різко погіршилася якість обробітку землі й  відповідно  — врожайність. Усе це позначалося на доходах шляхти. У другій половині XVII ст. шляхетська демократія перетворилася на магнатську олігархію. Проявом цього в  політичному житті стала поява в  1652  р. права liberum veto, тобто вільного вета. Так, голосу одного депутата  — Владислава Сицинського, який виступив проти ухвалених рішень, було визнано достатнім, щоб припинити роботу сейму та скасувати всі рішення.
3. Чому наприкінці XVII ст. в Речі Посполитій шляхетська демократія змінилася магнатською олігархією?
У другій половині XVII  — XVIII  ст. проявилися негативні риси шляхетської демократії. Зокрема, це liberum veto, що дозволяло одному депутату сейму зупинити прийняття будь-якого рішення.
У другій половині XVII ст. шляхетська демократія перетворилася на магнатську олігархію. Проявом цього в  політичному житті стала поява в  1652  р. права liberum veto, тобто вільного вета. Так, голосу одного депутата  — Владислава Сицинського, який виступив проти ухвалених рішень, було визнано достатнім, щоб припинити роботу сейму та скасувати всі рішення.
...

Поява Російської імперії (відповіді)

ГДЗ 8 Клас

Царський трон посів Петро I (самостійно правив у  1689—1725  рр.), який зіткнувся із численними проблемами. Із 1686  р. тривала невдала війна проти Османської імперії. У  1695  та 1696  рр. Петро I  здійснив два походи на Азов — турецьку фортецю в гирлі Дону. Лише з  другої спроби завдяки створеному флоту він зумів оволодіти фортецею. За умовами укладеного з  Османською імперією перемир’я Азов перейшов до Московії разом із частиною узбережжя Азовського моря. Проте цей успіх не вирішував питання виходу до Чорного й  Середземного морів та участі у світовій торгівлі. Тоді Петро I  докорінно змінив напрям зовнішньої політики. Він організував «Велике посольство» до країн Європи (1697—1698  рр.). Цар замислив європеїзувати Московію, побудувати могутній флот і  розширити торгівлю. Проте для цього потрібно було воювати проти Швеції. Знайшлися й союзники: Саксонія (саксонський курфюрст Август II, який водночас був і  правителем Речі Посполитої) та Данія.
3. Укажіть хронологічні межі Північної війни, її ключові битви.
Північна війна 1700—1721 рр.
У 1706 р. Карл ХII замислив завдати вирішального удару Московії. Його армія через Річ Посполиту рушила в  похід на Москву. Проте поразка генерала Адама Левенгаупта, який мав доставити головним силам шведської армії все необхідне, у  битві біля села Лісне (1708  р.) змінила ці плани.
27  червня 1709  р. під Полтавою відбулася вирішальна битва, у  якій шведське військо зазнало поразки.
Петро I  спробував одним ударом завдати поразки й  Османській імперії. Однак його Прутський похід 1711  р. закінчився невдачею.
Балтійський флот Петра І в  битві 1714  р. біля мису Гангут (Ханко) здобув першу перемогу над Швецією.
0 Переглянути

Московська держава (відповіді)

ГДЗ 8 Клас

Опричнина  — територія, виділена в особисте управління царя; система каральних заходів (страти, конфіскація земель тощо), які  здійснював у Московській державі в  XVI  ст. цар Іван IV із  метою зміцнення своєї влади.
Створене опричне військо страчувало тисячі людей по всій країні. Символом цього війська стала собача голова й  мітла, що мало показати прагнення захистити самодержавство, «вигризти та вимести» всіх противників.
4. Чому опорою самодержавства стали дворяни, а не бояри?
За підтримки дворянства царем на Земському соборі було обрано Бориса  І Годунова (1598—1605  рр.). Він опікувався розвитком ремесла й  торгівлі, розширив будівництво нових міст у  Поволжі. Проте під час голоду 1601— 1603 рр. влада виявилася безпорадною. З усіх боків лунали звинувачення в бік нового царя.
6. Колективне обговорення. Визначте наслідки Смутного часу для Московської держави.
Наслідки смутного часу були не радісні, держава була розорена війною, в бойових діях загинула приблизно 1/3 частина населення, кількість селян зменшилася в чотири рази. Додатково до цього були і значні територіальні втрати: втрата Смоленська, і втрата виходу до Фінської затоки, втрата Карелії, яку забрали шведи в нагороду за допомогу в боротьбі з Лжедмитрієм і поляками.
...

Османська імперія (відповіді)

ГДЗ 8 Клас

XVI  ст. було часом найбільшої військової та політичної могутності Османської імперії. Султан Селім I Грізний (1512—1520 рр.) у  переможній війні проти Персії завоював країни Закавказзя та Кавказу — Азербайджан, частину Вірменії, Грузії, Дагестан і  Курдистан. Після цього він підкорив Сирію та Єгипет. Загарбання дали йому змогу проголосити себе халіфом  — лідером усіх мусульман. Найвищого розквіту Османська імперія досягла за правління Сулеймана I Пишного (1520—1566 рр.). У цей період турки-османи проникли до Центральної Європи.
3. Колективне обговорення. Чому Сулеймана I  Пишного називають наймогутнішим правителем Османської імперії?
Тому, що вершини своєї могутності Османська імперія досягла в середині XVI  ст. за часів правління Сулеймана I  Пишного.
4. Робота в парах. Обговоріть та охарактеризуйте економічне й політичне становище Османської імперії в XVI—XVII ст.
Державний устрій та адміністративна структура Османської імперії були підпорядковані потребам війни. Провінції поділялися на округи, їхні правителі здійснювали як цивільні, так і військові функції, очолювали ополчення й місцеві гарнізони яничарів. Кожен ополченець (сипах) отримував у користування землю й за це мусив брати участь у воєнних походах. У  мирний час він жив у  своєму окрузі, де виконував поліцейські функції та обов’язки збирача податків.
...

Міжнародні відносини в XVI — першій половині XVII ст. Тридцятилітня війна (відповіді)

ГДЗ 8 Клас

У міжнародних відносинах Європи доби Раннього Нового часу, як і  раніше, важливе значення мали династичні принципи. Проте новим чинником відносин між державами став розкол Європи за релігійною ознакою внаслідок Реформації. Чимало держав ставали учасниками міжнародних конфліктів, приєднуючись до своїх одновірців або прагнучи перешкодити поширенню віросповідання, яке вони не підтримували.
3.  Визначте причини та  привід до Тридцятилітньої війни.
Міжнародне становище в  Європі наприкінці XVI  ст. було напруженим і  складним. Іспанська та австрійська гілки династії Габсбургів після періоду суперництва вирішили об’єднати зусилля в боротьбі за встановлення свого панування в Європі. Франція прагнула не допустити цього й  надавала підтримку протестантам у  Німеччині. До того ж Франція бажала утвердити свою владу в  Італії та була невдоволена посиленням тут впливу іспанських Габсбургів.
Англія не хотіла збільшення впливу католицьких Габсбургів у Нідерландах та Німеччині, але водночас посилення Франції не відповідало її торговельним інтересам. Данія, яка мала політичні та економічні зв’язки з  Північною Німеччиною, також не бажала зміцнення в  Німеччині Габсбургів. Королі Швеції та Данії намагалися посилити вплив своєї країни на північних морських шляхах. Експансія Іспанії заважала їхнім намірам.
...