Войти
Закрыть

Розвиток арабо-мусульманської культури

7 Клас

Розвиток наукових знань в арабському світі був тісно пов’язаний з Будинком мудрості, своєрідною мусульманською академією, створеною халіфом Гарун ар Рашидом (786-809). Там перекладали арабською мовою вавилонян, індійців, найкращі праці давніх греків - Евкліда, Птоломея. Центрами тогочасної науки були міста Басра, Куфа, Багдад, Александрія. Базуючись на математичних досягненнях індійців, араби у 827 р. виміряли дугу меридіана й визначили розміри земної кулі. Араби запозичили індійські цифри та систему числення й удосконалили її. Європейці перейняли ці цифри під назвою «арабських» і з XI ст. використовують їх. Арабські мудреці навчилися виготовляти селітру та виявили її вибухові властивості, тому набагато раніше, ніж у Європі, вони почали виготовляти порох. Арабські ковалі успадкували від давніх народів секрети обробки заліза. Вони створили нову марку сталі - булат. Зброя, виготовлена з неї, була надзвичайно міцною і дуже цінувалася не лише в арабському світі, ай у Європі. Араби раніше за європейців навчилися виготовляти папір, почали використовувати компас і стали одними з найкращих мореплавців того часу. Відомий арабський мудрець Аль-Кінді (801-873) був одним із найкращих знавців вчення Арістотеля....

Арабський халіфат

7 Клас

Аравійський півострів, найбільший на планеті, має площу майже 3 млн км2, що дорівнює чверті площі Європи. На заході його омиває Червоне море. Уздовж узбережжя Червоного моря простягається гориста область Хіджаз, висота якої сягає 3000 м. Між горами та морським узбережжям розташована вузька піщана смуга Тіхама. Місцевість у гірській частині на південному заході Аравійського півострова називається Ємен («щаслива Аравія»), Це найпридатніша для землеробства територія. Центральну частину півострова займає засушливе плоскогір’я Недж. Невисокі гірські пасма тут оточені пустелями. У долинах річок утворилися невеликі оази з придатними для землеробстваземлями. Центральну частину Аравійського півострова населяли кочові арабські племена - бедуїни (від арабського «бадані» - жителі пустелі, кочівники-пастухи). Кочівники-бедуїни, так само як і осіле землеробське населення оаз, поділялися на племена Керував племенем шейх, який розпоряджався господарською діяльністю, розглядав скарги, залагоджував суперечки, налагоджував зв’язки із сусідніми племенами. Кочівники поділялися на дві групи - тих, хто розводив верблюдів, і пастухів-вівчарів. Перші вважалися привілейованою та найбільш войовничою частиною суспільства. Перетинаючи величезні пустелі, вони нападали на сусідні племена та держави й швидко зникали зі здобиччю серед пісків....

Культура Візантії

7 Клас

У Візантії школа залишалася доступною для всіх верств населення. Освіта давала людині можливість зробити кар’єру. Навчання починалося в елементарній школі з 6-7 років. Там навчали письма, читання, каліграфії, лічби, співів. Коли дитині виповнювалося 9-10 років, її переводили до школи граматиста, де вивчали грецьку мову, літературу, історію, міфологію, географію. Учні мали знати твори грецьких драматургів Арістофана, Есхіла, Софокла, історичні твори Геродота, Фукідіда, Ксенофонта, Плутарха. Обов’язковим було вивчення праць діячів церкви - Григорія Богослова та Іоанна Златоуста. У 16-17 років учні переходили до школи ритора, де опановували мистецтво декламування, основи ораторського мистецтва. Учні мусили вміти складати байки, оповідання. У 425 р. у Константинополі за наказом імператора Феодосія II було відкрито вищу школу з кафедрами філософії, права, риторики, грецької і латинської мов. У 855 р. поблизу Константинополя почала діяти школа математичних наук, яку очолив Лев Математик. У XI ст. з'явилася релігійна Патріарша академія. Освіта у Візантійській імперії була платною. Але існували й школи для тих, хто не міг заплатити. Держава також сплачувала за навчання найталановитіших учнів. Лев Математик - візантійський учений IX ст. Займався дослідженнями в галузях фізики, математики, астрономії, механіки. Викладав у столичній вищій школі, вимагав від учнів розуміння матеріалу, а не зазубрювання. Його шанували при імператорському дворі. Був митрополитом у м. Фессалоніки. [code][/code]...

Візантійська імперія

7 Клас

Візантійська імперія з’явилася у 395 р. за правління імператора Діоклетіана внаслідок поділу Римської імперії на Західну й Східну частини. Східна частина з центром у Константинополі, на відміну від Західної, змогла вистояти у боротьбі з варварами та проіснувала ще майже тисячу років. До її складу входили Балканський півострів, острови Егейського моря, Сирія, Палестина, Єгипет, острови Кіпр і Крит, частина Дворіччя й Вірменії, а також територія півострова Мала Азія. До складу Візантійської імперії входили високорозвинуті країни з родючими землями, багатою культурою й безліччю міст. Тривалий час Візантія була однією з най могутніших країн Європи. Значна частина земель Візантії була розташована на півострові Мала Азія, захищеному морями та горами. Імперія мала могутню армію, основу якої становила кавалерія, і потужний флот. На відміну від Західної Римської імперії, у Візантії правитель мав необмежену владу. У постійній боротьбі за трон імператорами ставали представники різних народів і різних верств суспільства Зміцнювала державу і єдина релігія - християнство. 2. Правління Юстиніана У 518 р. на престол Візантії зійшов командир військової гвардії Юстин. Він походив з простого селянського роду з Македонії, але зробив надзвичайну кар’єру завдяки своєму військовому таланту й життєвій хитрості....

Утворення «варварських» королівств. Імперія франків

7 Клас

Варварський світ формувався й існував поряд і одночасно з римським. Племена варварів, які шукали нових земель або рятувалися від ворогів, заполонили терени Європи. Деякі з них силою зброї захоплювали прикордонні провінції. Інші укладали угоди з Римом, оселялися на території могутньої держави й ставали її союзниками. Вони переймали писемність і закони римлян, служили у війську імперії і були воєначальниками, займали все більше місць у сенаті. Варвари інколи навіть самі ставали правителями: імператори Траян і Адріан походили з Іспанії, Антонін - з Галлії; за династії Северів імператорами ставали вихідці з африканських провінцій. На початку III ст. варвари, які оселилися на землях Римської імперії, одержали ті самі права, що й римляни. Серед варварських племен, які розселилися на теренах Європи у ІV-V ст., історики згадують племена бритів, скотів, лузитанів, галлів. Потужну групу становили слов’яни - серби, хорвати, дуліби, поляни та інші. З глибин Азії прийшли тюрки. Найчисленнішими з них були племена гунів, аварів, хозарів, булгарів, печенігів. Племена гунів здолали гідний подиву шлях від пустелі Гобі в Азії до Європи. У 375 р. вони розгромили готську державу Германаріха у Північному Причорномор’ї та вдерлися до володінь Римської імперії. Коли вождь гунів Аттіла зажадав за дружину римську царівну Гонорію та половину імперії як посаг, римляни оголосили гунам війну....

Вступ. Середньовіччя як період розвитку людства

7 Клас

Поняття «середні віки», або «Середньовіччя», з’явилося у XV ст. Італійський мислитель Флавіо Бйондо виділив проміжок часу між V ст. - падінням Західної Римської імперії - і XV ст. як період, що відрізняється від античності й доби Відродження. Мислителі доби Відродження вважали загибель могутньої держави великою катастрофою, яка означала завершення цілого періоду в історії людства Тривалий час побутувала думка, що Середньовіччя - це передусім час кривавих хрестових походів, інквізиції, спалювання єретиків на вогнищах, суцільної неписьменності, релігійної ворожнечі. Проте історики «забувати», що за тих самих часів було зведено міцні замки й величні храми, створено чудові рукописні книги, благородні рицарі на пишних турнірах захищали честь прекрасних дам, романтичні трубадури складали піднесені пісні... Насправді, як і в усі часи, за Середньовіччя співіснували красиве й потворне, висока культура й дике неуцтво, подвиги в ім'я вітчизни та підступ і зрада. Народи, що жили в Європі й Азії, відрізнялися за рівнем розвитку. Зміни в житті більшості народів Сходу відбувалися повільно. Східна людина жила в умовах панування всевладних правителів. Для неї головною цінністю було збереження традицій і звичаїв пращурів. Тим часом у Європі швидкими темпами розвивалися міста, виникали нові форми управління державою, формувалися станові монархії....

Повторення. Місце історії Стародавнього світу в історії людства

7 Клас

Історія Стародавнього світу - великий початок історії людства. У цей час сформувалися величні держави Сходу - Єгипет, Вавилон, Індія, Китай, розквітла давньогрецька цивілізація, утворилася та занепала Римська імперія. На теренах України постали самобутні землеробські й скотарські культури, серед яких трипільська, середньостогівська, ямна, катакомбна. Причорноморським степом мандрували численні племена кімерійців, скіфів, сарматів, гунів, готів. Сформувалися слов’янські племена. Без дивовижних відкриттів Стародавнього світу неможливо уявити сучасний об'єднаний світ. Здобутки окремих цивілізацій стали підґрунтям для розвитку всього людства і взаємного збагачення культур. Водночас у кожного народу є власна унікальна, самобутня історія, яку він плекає, якою пишається і яка є частиною єдиної історії людства. Найголовніші здобутки людства за часів Стародавнього світу Первісні часи Первісні часи - це період в історії людства від початкового етапу становлення людини та суспільства до виникнення перших цивілізацій. Первісна історія поділяється на періоди: палеоліт, мезоліт, неоліт, енеоліт, епоха міді й бронзи, ранній залізний вік. За «неолітичної революції» відбувся перехід від полювання і збиральництва до землеробства і скотарства. У первісні часи виникли перші об'єднання людей - сім’я, рід, община, плем’я. За доби міді й бронзи виникли перші держави....

Всесвітня історія 7 клас Бонь, Іванюк

7 Клас

Матеріал підручника охоплює історію Старого Світу (Європи, Азії, частини Африки) доби Середньовіччя (II-XV ст.). Навчальний матеріал структурований за проблемно-тематичним принципом. Особливу увагу приділено формуванню в учнів уявлень та знань про еволюцію політичних структур середньовічної Європи, зародження європейського парламентаризму, становлення європейського права, контакти та взаємовплив християнської, арабо-мусульманської та традиційних цивілізацій Сходу. Відповідно до вимог навчальної програми передбачено сім практичних занять, де учні напрацьовують навички роботи з ілюстративним матеріалом, текстовими документами, історичними картами. Розширенню уявлень про повсякденну, «живу» історію середньовічного суспільства, актуалізації раніше вивченого матеріалу та напрацюванню предметних компетентностей сприятиме опрацювання рубрик «Історична довідка», «Галерея портретів», «Пригадайте», «Наказ короля» (вивчіть слова та їхнє значення), «Велика мандрівка» (позначте на контурній карті), «Запам’ятайте дати», «Перевірте себе» (тестові завдання до кожного розділу).
...

Словник термінів 7 клас Подаляк, Лукач

7 Клас

Алхімія - перейнята у VIII ст. від арабів назва хімії. Мета алхімії - перетворення неблагородних металів (міді, свинцю) на благородні (золото, срібло) за допомогою «філософського каменя», а також створення «життєвого еліксиру», який дає людині безсмертя. У процесі цих пошуків було зроблено чимало хімічних відкриттів Альбігойці (катари) - учасники єретичного руху в Південній Франції ХІІ-ХІІІ ст. Заперечували положення християнської церкви про троїчність Бога, не визнавали католицьких обрядів і влади Папи. Вважали земне життя творінням диявола Арбалет - метальна зброя, яка могла вести стрільбу на відстані до 200 м. Складався з дерев’яного приклада із закріпленим на ньому сталевим луком і пристроєм для натягування тятиви Аріанство - учення в християнстві, за яким Христос вважався творінням, нижчим за Бога-Отця Астролябія - прилад для вимірювання кутів, за допомогою якого визначали положення небесних світил Багрянйця - одяг візантійських імператорів Барон - представник вищого (титулованого) дворянства Баскак - ханський намісник на Русі Бенефіцій (благодіяння) - земельне володіння, яке надавалося в довічне користування за умови несення військової служби Берсерк - давньоскандинавський воїн, який присвятив себе Верховному богу Одіну, вважався невразливим і тому бився з ворогом без обладунку Бонди - вільні люди у скандинавських країнах, які мали своє господарство Булла - папський указ, який обов’язково мали виконувати всі віруючі Бюргер - повноправний городянин...

Піднебесна імперія

7 Клас

Відродження державної єдності. З давніх-давен китайський імператор вважався посередником між Небом (як верховним божеством) та землею. Тому він носив титул Син Неба, а його країну називали Піднебесною. Вступ Китаю в добу Середньовіччя ознаменувався розпадом єдиної імперії на декілька держав, що ворогували між собою і стали легкою здобиччю для сусідів-кочівників. Знесилений розрухою і голодом, Китай перетворився на жалюгідне видовище. Лише наприкінці VI ст. країну вдалося знову об’єднати. Відродження імперії супроводжувалося грандіозним будівництвом. Було прорито Великий канал, який з’єднав дві головні китайські ріки - Хуанхе і Янцзи. Відбудова Великого китайського муру мала продемонструвати міць імператорської влади. Ведення велетенських будівництв та невдалі війни вимагали колосальних витрат. Становище в країні так ускладнилося, що відбулася зміна влади. На імператорський трон зійшла династія Тан (618-907). У спадок нові правителі отримали господарчу розруху. Аби виправити ситуацію, імператори роздали в користування біднякам занедбані землі. Наполегливою працею селяни поступово перетворили пустирі на родючі ниви й різко збільшили врожаї. Відповідно прибутки до державної скарбниці теж зросли....

Навігація