Войти
Закрыть

Видозміни пагона

6 Клас , Біологія 6 клас Остапченко, Балан, Матяш

 

§ 27. Видозміни пагона

Пригадайте основні функції пагона. Що таке вузли, міжвузля, сплячі, пазушні та верхівкова бруньки?

Які бувають видозміни пагона? Пагін, крім основних, може виконувати й додаткові функції, у зв’язку із чим і виникають його видозміни.

Видозмінами надземних пагонів є колючки, вусики, вуса та стеблові бульби (мал. 114). Колючки притаманні таким рослинам, як дика груша, слива, терен, глід, гледичія, обліпиха. Вони захищають рослину від поїдання тваринами.

Мал. 114. Видозміни надземних пагонів: 1 - колючки глоду; 2 - вусики винограду; 3 - вуса суниці, 4 - стеблова бульба кольрабі. Завдання. Розгляньте на малюнку видозміни надземних пагонів і поясніть їхнє значення

У винограду, дині, огірка, гарбуза пагони видозмінюються на вусики. Ці пагони, обкручуючись навколо різних опор, підтримують стебло в певному положенні. Суниця має дуже тонкі повзучі стебла з видовженими міжвузлями - вуса. Вони вкорінюються у вузлах і дають початок новим рослинам.

У потовщеному стеблі капусти-кольрабі запасаються поживні речовини. Це надземна стеблова бульба.

Прикладами видозмін підземних пагонів є кореневища, підземні стеблові бульби, цибулини та інші (мал. 115). Розвиваючись під землею, вони втрачають зелене забарвлення. Підземні стеблові бульби утворюються в картоплі, земляної груші (топінамбура). Вони загалом нагадують бульбокорені, але, на відміну від них, стеблові бульби мають бруньки.

Мал. 115. Видозміни підземних пагонів: 1 - бульби картоплі; 2 - кореневище пирію; 3 - цибулина цибулі городньої. Завдання. Розгляньте на малюнку видозміни підземних пагонів і поясніть їхнє значення

Розглянемо утворення підземної стеблової бульби на прикладі картоплі (мал. 115, 1). Спочатку з бруньки виростає тонкий довгий підземний пагін без додаткових коренів, на верхівках якого утворюються потовщені бульби. Кожна бульба містить певну кількість зародкових бруньок - вічок. Частина цих бруньок проростає вже наступного року, а решта бруньок сплячі.

Кореневище своїм зовнішнім виглядом дещо нагадує корінь, але відрізняється від нього наявністю вузлів, міжвузлів, пазушних бруньок, видозмінених листків - лусок. Щорічно з бруньок кореневища розвиваються нові надземні пагони. Кореневище не має кореневих волосків і кореневого чохлика. Воно росте верхівкою, де розташована верхівкова брунька. Від кореневища відходять додаткові корені.

Цибулина - підземний укорочений пагін. Цибулини утворюють часник, цибуля городня, лілії, тюльпани, нарциси тощо. Стеблову частину цибулини називають денцем. До нього прикріплюються численні безбарвні м’ясисті соковиті листки - луски. У них відкладаються поживні речовини. Зовнішні луски сухі, плівчасті і виконують захисну функцію. У пазухах соковитих лусок розташовані пазушні бруньки, а на верхівці денця є верхівкова брунька. Вона може розвиватися в надземний пагін. Від денця відходять додаткові корені.

Ознайомимося з основними видозмінами коренів і пагонів, виконавши лабораторне дослідження.

ДОВЕДЕМО НА ПРАКТИЦІ

ЛАБОРАТОРНЕ ДОСЛІДЖЕННЯ

БУДОВА ЦИБУЛИНИ ТА КОРЕНЕПЛОДУ МОРКВИ

Обладнання, матеріали та об’єкти дослідження: коренеплоди моркви, цибуля городня, лупа, таблиці.

Хід роботи

1. Розгляньте коренеплід моркви. Визначте, де стеблова частина, а де - коренева.

2. Зробіть поперечний зріз коренеплоду, розгляньте його будову за допомогою лупи. Знайдіть шкірку, кору, центральний циліндр.

3. Розгляньте зовнішню будову цибулини. Зверніть увагу на зовнішні покривні луски, вкорочене стебло - денце та додаткові корені. Розріжте цибулину навпіл зверху вниз. Роздивіться сухі та соковиті луски, знайдіть верхівкову та бічні бруньки.

Яке значеная видозмін пагона в житті рослин та людини? Видозміни пагонів допомагають рослинам пристосуватися до певних умов зростання. Так, у видозмінених підземних пагонах трав’янистих рослин відкладаються запасні поживні речовини (як-от у бульбах, цибулинах, кореневищах). Щорічно восени надземна частина рослин відмирає, а видозмінені підземні пагони переживають несприятливий зимовий період у ґрунті. Навесні наступного року накопичені запаси поживних речовин рослина використовує для розвитку надземної частини.

Важливу роль видозмінені пагони відіграють і в житті людини. Бульби картоплі, кольрабі, топінамбура, цибулини часнику та цибулі городньої людина вживає в їжу. Із бульб картоплі добувають крохмаль і патоку.

Видозмінені пагони використовують також у медицині: із цибулин часнику та цибулі отримують вітаміни. З кореневищ валеріани та конвалії виготовляють лікарські препарати. Вони заспокійливо діють на нервову систему людини.

УЗАГАЛЬНИМО ЗНАННЯ

  • У багатьох видів рослин пагони видозмінені, що пов’язано з виконанням ними різноманітних функцій.
  • Надземні пагони можуть мати вигляд вусиків, вусів, колючок, стеблових бульб. Підземні пагони існують у вигляді підземних стеблових бульб, кореневищ, цибулин тощо. У таких видозмінених пагонах часто відкладаються запасні поживні речовини. Вони дають початок новим рослинам.
  • Видозмінені пагони відіграють важливу роль і в господарстві людини: їх вживають в їжу, використовують у медицині тощо.

Поповніть свій біологічний словник: колючки, вуса, стеблові бульби, кореневище, цибулина.

ПЕРЕВІРТЕ ЗДОБУТІ ЗНАННЯ

Виберіть одну правильну відповідь

  • 1. Укажіть видозміни надземних пагонів: а) бульба картоплі; б) коренеплід моркви; в) бульба кольрабі.
  • 2. Зазначте, де в цибулині відкладаються запасні поживні речовини: а) у додаткових коренях; б) у головному корені; в) у соковитих лусках; г) у сухих лусках.

Дайте відповідь на запитання

  • 1. Які типи видозмін пагонів ви знаєте?
  • 2. Які функції вусиків і колючок?
  • 3. Наведіть приклади рослин, здатних до утворення стеблових бульб.
  • 4. Порівняйте будову бульби та цибулини.
  • 5. Які функції виконує кореневище?
  • 6. Яке значення видозмін пагонів у житті рослин і господарстві людини?

Поміркуйте! За якими ознаками можна відрізнити стеблові бульби від кореневих, а кореневище від кореня?

скачать dle 11.0фильмы бесплатно
 
Даний матеріал відноситься до підручника "Біологія 6 клас Остапченко, Балан, Матяш", створено завдяки МІНІСТЕРСТУ ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ (МОН)

Коментарі (0)

Додавання коментаря

  • оновити, якщо не видно коду