Войти
Закрыть

Признаки жизни

6 Клас

Посмотрите на окружающий вас мир. Повсюду вы увидите неживые объекты и разнообразные живые организмы. В чём разница между ними? Чем живое отличается от неживого? В чём сущность жизни? Уже много веков человечество ищет ответы на эти простые вопросы, но каждый раз сталкивается с новыми тайнами живой природы, — и поиск продолжается. Проводником на пути познания жизни выступает наука биология. Её название происходит от древнегреческих слов «биос» — жизнь, и «логос» — слово, учение. Понять, что изучает биология, вам помогут сами же окружающие нас живые организмы — надо лишь быть внимательными и наблюдательными. Главная отличительная особенность живых организмов от тел неживой природы — это способность к размножению. Размножением называется образование родительскими организмами подобных им дочерних особей. Любой организм существует на протяжении некоторого времени, но благодаря размножению эстафета жизни беспрерывно передаётся от поколения к поколению. На нашей планете этот процесс длится уже более трёх миллиардов лет. Всё, что происходит в живом организме, подчинено, в первую очередь, именно обеспечению передачи жизни потомкам. Прежде чем дать потомство, организм растёт — достигает определённых размеров и массы, накапливает вещества, из которых будут созданы дочерние особи. Рост — это одно из основных свойств живого организма, которое заключается в увеличении его размеров. Чтобы обеспечить свой рост, организм поглощает извне различные вещества — «строительный материал». Поглощение веществ из окружающей среды и их усвоение называется питанием....

Биология 6 класс Костиков

6 Клас

Материал учебника разделен на 5 тем, каждая из которых разделена на параграфы. Каждый параграф начинается аннотацией и мотивационными вопросами, ответы на которые можно найти в параграфе.

Основной текст сопровождается рисунками, которые его объясняют.

В учебнике есть термины и понятия, которые учащиеся должны усвоить (вынесены в конце параграфа в отдельную рубрику и у терминологическом указателе в конце учебника). Также в учебнике выделены следующие термины и понятия, которые не обязательно запоминать, но которые школьники должны понимать, чтобы лучше усвоить учебный материал.  ...

Кільчасті черви, їхня різноманітність та значення

7 Клас

Які особливості та значення багатощетинкових червів? До багатощетинкових кільчастих червів, або поліхет, належать види, які переважно живуть у морях, де ведуть придонний спосіб життя. Багато поліхет є хижаками, але серед них трапляються й рослиноїдні, детритоїдні та всеїдні форми. Є серед цих червів і такі, що живуть усередині губок, в черепашках раків-самітників або на морських зірках. По дну вільно повзають морські миші, схожі на їжаків, зі щетинками всіх кольорів веселки. Інші види активно плавають і зариваються в мул, як нереїс. У нього змієподібне тіло з добре відокремленою головою й численними параподіями, що мають пучки жорстких опорних щетинок. Зариваючись у м’який мул, нереїси роблять різкі бічні вигини тіла й наче занурюються в дно. Прижився нереїс у Каспійському морі, інтенсивно там розмножився та став важливою складовою частиною живлення осетрових риб. А такі черви, як піскожили, можуть глибше зариватися в пісок. Під час риття в піскожилів головну роль відіграють дуже розвинені м’язи тіла й гідравлічний спосіб руху шляхом проштовхування порожнинної рідини з одного кінця тіла в інший. Живляться...

Додатки

7 Клас

Науковий опис - фіксування певними способами суттєвих ознак об’єкта, явища або результатів дослідження. За допомогою опису зібрана інформація перетворюються на мову понять, знаків, схем, малюнків, графіків і цифр, приймаючи таким чином форму, зручну для подальшого опрацювання (систематизації, класифікації й узагальнення). Правило-орієнтир використання опису передбачає такі основні дії: 1. Визначення об’єкта, явища, збір інформації, результатів дослідження, які підлягають описуванню. 2. Вибір способу фіксування інформації, результатів дослідження. 3. Створення плану для опису визначених об’єктів чи явищ. 3. Проведення опису. 4. Формулювання висновку. Спостереження - цілеспрямоване й організоване дослідження об’єктів чи явищ для точного й повного виявлення їхніх ознак. Це найпростіший метод наукового дослідження, який часто є основою чи складовою частиною інших методів. Правило-орієнтир використання методу спостереження передбачає такі основні дії: 1. Визначення й чітке формулювання завдань для спостереження. 2. Визначення певних ознак об’єктів чи явищ для цілеспрямованого спостереження. 3. Складання плану проведення спостереження (хід роботи)....

Словник основних понять

7 Клас

ТВАРИНИ - це клітинні еукаріотичні організми, найзагальнішими особливостями яких є гетеротрофне живлення й рухливий спосіб життя (локомоція). ГЕТЕРОТРОФНЕ ЖИВЛЕННЯ - це процес надходження в організм готових органічних речовин, які використовуються як джерело поживних речовин і енергії, необхідних для життєдіяльності. ЛОКОМОЦІЯ ТВАРИН - сукупність активних рухів, за допомогою яких тварини переміщуються в просторі (у повітрі, воді, ґрунті). КЛІТИНА ТВАРИН - основна одиниця будови й життєдіяльності організму тварини, яка має особливості, пов'язані з гетеротрофним живленням й активним способом життя. Основними особливостями тваринних клітин є: 1) відсутність жорсткої клітинної стінки; 2) відсутність пластид; 3) відсутність вакуоль з клітинним соком; 4) наявність включень з глікогену. ТКАНИНА ТВАРИН - це сукупність клітин з міжклітинною речовиною, які подібні за будовою та спеціалізуються на виконанні певних функцій. У тварин виділяють чотири типи тканин: епітеліальну, сполучну, м'язову та нервову. ОРГАН - частина організму, що характеризується певною будовою, розміщенням та виконує певні функції. СИСТЕМА ОРГАНІВ - це сукупність органів, які спільно забезпечують певний процес життєдіяльності....

Узагальнення курсу

7 Клас

ЖИВА ПРИРОДА (органічний світ) - це вся сукупність організмів, що населяють Землю. Жива природа отримує енергію здебільшого від Сонця, перетворюючи її в органічні речовини. Важливу роль у цьому процесі відіграє вода. Живі істоти характеризуються низкою ознак, за якими їх відрізняють від неживих об’єктів. Життя не існує саме по собі, воно завжди пов’язане з організмами, які відрізняються від тіл неживої природи. Наприклад, живий молюск відрізняється від черепашки за певними ознаками. ОРГАНІЗМИ (живі тіла) - будь-які тіла природи, які виявляють ознаки живого. Сучасний органічний світ нашої планети об’єднує віруси, прокаріоти, одноклітинні еукаріоти, рослини, гриби й тварини. Як ви вже знаєте, віруси не є організмами, це неклітинні форми життя, що перебувають на молекулярному рівні організації живого. Утворені віруси молекулами білків та нуклеїнових кислот і ніяких клітин у їхній будові немає. А ось бактерії, рослини, гриби й тварини є клітинними організмами. Усі вони складаються з найменших живих «комірок» - клітин....

Узагальнення теми «Організми і середовище існування»

7 Клас

ОРГАНІЗМИ - це відкриті живі системи з клітин, які здатні пристосовуватися та самостійно існувати в певному середовищі існування. Збереження природи нашої планети неможливе без збереження біорізноманіття, тобто різноманітності організмів, популяцій та екосистем, які населяють нашу Землю. Наука про взаємозв’язки живих організмів та їхніх угруповань між собою та довкіллям називається екологією. Самоконтроль знань Тест-оцінювання 5. «ОРГАНІЗМИ І СЕРЕДОВИЩЕ ІСНУВАННЯ» І. Завдання на вибір правильного варіанта відповіді серед трьох запропонованих (по 0,5 бала за кожне з чотирьох): 1. Назвіть абіотичний чинник водного середовища існування: А температура Б бактерії гниття В водорості 2. Укажіть назву природного заповідника України: А Баргузинський Б Медобори В Біловезька пуща 3. Виберіть пристосування тварин до впливу низьких температур:...

Охорона природи

7 Клас

Якщо льодовичник Вествуда (1) чи деревій голий (2) або будь-який інший вид зникнуть, на Землі одним видом стане менше. Усе, більше нічого не трапиться. Але кожний вид живих істот вплетений у неповторну сітку життя планети. Коли хтось із них зникає, сітка не руйнується, але змінюється. І змінюється назавжди: зниклу істоту неможливо відновити, тому й сітка життя вже ніколи не буде такою, як за їі існування. (Червона книга України. Вони чекають на нашу допомогу). ЗМІСТ Які основні форми охорони природи застосовують в Україні? ОХОРОНА ПРИРОДИ - система заходів, що здійснюється з метою збереження, розумного використання і відтворення природних ресурсів. Складовими охорони природи є охорона атмосферного повітря, вод, ґрунтів, тварин, рослин тощо. Основними формами охорони природи в Україні є створення Червоної книги, заповідних територій та природоохоронного законодавства. Для охорони окремих видів в Україні, як і в усьому світі, створено Червону книгу. Крім рідкісних видів організмів, існують певні угруповання, які також треба охороняти. Кращим способом охорони природи є створення природоохоронних територій - заповідників, заказників тощо. На таких територіях забезпечуються найкращі умови для збереження видів у місцях природного існування, організовуються спостереження за ними та їх дослідження. Охорона природи загалом неможлива без створення державної законодавчої бази. Питання охорони природи в Україні регулюється такими основними природоохоронними документами: закони «Про охорону навколишнього природного середовища», «Про тваринний світ», «Водний кодекс України», «Лісовий кодекс України» та ін. Учені безперервно відшукують нові шляхи збереження організмів нашої планети. Активно почали створювати колекції рідкісних і зникаючих видів у ботанічних садах, розводити їх у спеціально створених розсадниках й парках, формувати «насінні банки», організовувати штучне розселення в нових умовах, повернення видів на території їх попереднього існування тощо....

Вплив людини та її діяльності на організми

7 Клас

«Ми не отримали Землю в спадок від батьків, ми взяли її в борг у наших дітей!» - такий девіз екологічної організації «Грінпіс». Поясніть значення виразу. ЗМІСТ Який вплив людини та її діяльності на організми? АНТРОПІЧНІ ЧИННИКИ (грец. «антропос» - людина) - сукупність впливів господарської діяльності людини на природу, що змінює стан середовища існування різних видів живих істот. За останні сто років спостерігається збільшення кількості населення Землі та різке зростання промислового виробництва, виробництва енергії, продуктів сільського господарства. Це призвело до різкого зростання впливу людини як на довкілля загалом, так і на угруповання зокрема (вирубуються ліси, осушуються болота, викошуються луки). Вплив людини на угруповання може бути прямим (штучні розсаджування рослин й розведення тварин, пряме винищення організмів) та непрямим (висушування боліт спричинює зменшення кількості видів тварин). За результатом вплив людини умовно поділяють на позитивний (насаджування лісів, охорона природи) та негативний (забруднення та руйнування ґрунтів, винищення рослин і тварин). Основними напрямками негативного антропічного впливу на організми є викиди підприємств, вихлопні гази автомобілів, промислові та побутові відходи, накопичення в ґрунтах важких металів, засолювання ґрунтів, зміна рельєфу тощо. Людина, поширюючи культурні рослини й домашніх тварин, разом із ними поширює і їхніх паразитів та шкідників (завезення фітофтори, колорадського жука). За участю людини в екосистеми проникають організми з інших континентів, які витісняють або пригнічують місцеві види рослин і тварин (елодея, опунція, амброзія, кролики) тощо....

Організми й екосистеми

7 Клас

«Галява скраю переходить в куп’я та очерети, а в одному місці в яро-зелену драговину - то береги лісового озера, що утворилося з лісового струмка. Струмок той вибігає з гущавини лісу, впадає в озеро, потім, по другім боці озера, знов витікає і губиться в хащах. Саме озеро - тиховоде, вкрите ряскою та лататтям, але з чистим плесом посередині» (Леся Українка, «Лісова пісня»). Який гарний літературний етюд про озеро! А чим є озеро з погляду екології? ЗМІСТ Як організовані екосистеми? Екосистемою, як ви вже знаєте, є сукупність популяцій різних видів і неживих елементів середовища, пов’язаних між собою колообігом речовин та енергії. Живі організми, які проживають на певній території, взаємодіють не лише між собою, а й з неживою природою. Зокрема, організми отримують із середовища світло, тепло, кисень, їжу, воду, солі, що необхідні для життєдіяльності, та виділяють у середовище надлишок тепла, СО2, неперетравлені рештки їжі, продукти обміну речовин тощо. Тому кожна екосистема має два компоненти: організми з одного боку (живий компонент) та фактори навколишнього для них середовища з іншого (неживий компонент)....

Навігація