Войти
Закрыть

Основні положення теми «Сталий розвиток та збалансоване природокористування»

11 Клас

Природокористування — це галузь наукової і виробничої діяльності людини, сукупність усіх засобів суспільства для використання та відновлення природного середовища та природних ресурсів для розвитку продуктивних сил і забезпечення сприятливих умов для життєдіяльності людини. Характер використання природних ресурсів За характером використання природних ресурсів виділяють: землекористування водокористування лісокористування використання мінеральних ресурсів тощо...

Селекція та гентика в Україні

11 Клас

Інститут овочівництва i баштанництва Національної академії аграрних наук України Інститут засновано в 1947 році. Розташований у с. Селекційне (Харківський район, Харківська область). Основні напрями діяльності: створення високоякісних і стійких проти шкідників, хвороб і абіотичних факторів сортів і гібридів овочевих та баштанних культур для відкритого і закритого ґрунту, удосконалення технологій їх вирощування та створення генетичного банку овочевих і баштанних рослин. Національний науковий центр «Інститут виноградарства і виноробства ім. В. Є. Таїрова» Інститут засновано в 1905 році. Розташований у смт Таїрове (Одеська область). Основні напрями діяльності: створення високоякісних сортів винограду, удосконалення технологій їх вирощування, забезпечення виноградарських господарств якісним посадковим матеріалом, розробка та вдосконалення технологій виноробства. Інститут олійних культур Національної академії аграрних наук України Інститут засновано в 1977 році. Розташований у с. Сонячне (Запорізький район, Запорізька область). Основні напрями діяльності: створення нових сортів олійних культур (соняшника, рицини, сої тощо), розробка та вдосконалення технології їх вирощування, захист олійних культур від захворювань та шкідників, удосконалення прийомів насінництва олійних культур. Інститут картоплярства Національної академії аграрних наук України Інститут засновано в 1933 році. Розташований у смт Немішаєве (Бородянський район, Київська область). Основні напрями діяльності: створення високоякісних сортів картоплі, удосконалення технологій їх вирощування, насінництво, оздоровлення та прискорене вирощування посадкового матеріалу, діагностика ураження патогенами....

Видатні жінки, які працюють (працювали) у галузі біології

11 Клас

Відома американська вчена. Лауреатка Нобелівської премії 2018 року в галузі хімії (разом із Дж. Смітом та Г. Вінтером) за дослідження еволюції ферментів. Професорка та директорка центру біоінженерії Каліфорнійського технологічного інституту. Працює в галузі біохімії та хімічної технології. Розробила методи молекулярної керованої еволюції ферментів. Бак Лінда (нар. 1947) Відома американська вчена. Лауреатка Нобелівської премії 2004 року в галузі фізіології та медицини (разом із Р. Екселем) за дослідження нюхових рецепторів та організації системи органів нюху. Професорка, членкиня Національної академії наук США. Вона розробила методику, за допомогою якої вдалося встановити, що нюхова система використовує комбінаторну систему кодування запахів. Барре-Сінуссі Франсуаза (нар. 1947) Відома французька вчена. Лауреатка Нобелівської премії 2008 року в галузі фізіології та медицини (разом з Л. Монтаньє та Г. цур Гаузеном) за вивчення папіломавірусу, що викликає рак шийки матки. Вона брала участь також у відкритті вірусу імунодефіциту людини. Працює в галузі вірусології. Блекберн Елізабет (нар. 1948) Відома австралійська та американська вчена, цитогенетикиня. Лауреатка Нобелівської премії 2009 року в галузі фізіології та медицини (разом із К. Грейдер та Дж. Шостаком) за відкриття механізму захисту хромосом теломерами та ферментом теломеразою. Разом з К. Грейдер відкрила фермент теломеразу (1985 р.). Грейдер Керол (нар. 1961) Відома американська вчена. Лауреатка Нобелівської премії 2009 року в галузі фізіології та медицини (разом з Е. Блекберн та Дж. Шостаком) за відкриття механізму захисту хромосом теломерами та ферментом теломеразою. Разом з Е. Блекберн відкрила фермент теломераза (1985 р.). Працює в галузі молекулярної біології....

Узагальнюючі завдання за темами для індивідуальної й групової роботи

11 Клас

Завдання для індивідуальної роботи 1. Проаналізуйте механізми передачі сигналу в клітину та формування клітинної відповіді. 2. Обґрунтуйте зв'язок будови сенсорних систем з їхніми функціями. 3. Оцініть зв'язки між особливостями будови плодів і способами їх поширення. 4. Поясніть на прикладах залежність між життєдіяльністю організму і напрямком його міграції. 5. Поясніть можливі наслідки втрати клітинами імунної системи здатності до амебоїдного руху. Завдання для роботи в групах 6. Проаналізуйте залежність типу руху від середовища існування організму для різних середовищ і різних типів руху. 7. Порівняйте механізми регуляції експресії генів у прокаріотів та еукаріотів. 8. Визначте механізми формування екстрених і довготривалих адаптацій для організмів із різних середовищ існування. Теми проектів 1. Дослідження зв'язку між чисельністю одомашнених тварин і розвитком людства. 2. Ріст рослин в умовах невагомості. 3. Створення моделі еукаріотичного джгутика (війки). 4. Формування первинної і вторинної імунної відповіді на проникнення антигенів. 5. Регуляція харчової поведінки в людини і тварин. 6. Використання фітогормонів для укорінення живців, прискорення дозрівання плодів та в якості гербіцидів. 7. Дослідження добових біоритмів. 8. Планування подорожі в субекстремальні умови (джунглі, пустелю, Арктику, підйом у високогір'я, занурення на глибину). 9. Проектування процесу формування адаптацій у тварин до життя на субекстремальних глибинах....

Біологія і екологія 11 клас Задорожний, Утєвська, Леонтьєв (профільний рівень)

11 Клас

Знайомство з підручником Шановні одинадцятикласники і одинадцятикласниці! Цього року ви вивчатимете такі розділи біології: Адаптації Біологічні основи здорового способу життя Селекція та біотехнологія Екологія Сталий розвиток та збалансоване природокористування Весь необхідний матеріал ви знайдете в підручнику, який містить п'ять розділів відповідно до тем, що ви будете вивчати. Підручник побудовано таким чином, щоб вам було зручно з ним працювати. Погортайте сторінки і ознайомтеся з його структурою. 1. Кожний параграф розташований на одному розвороті. Весь матеріал одного уроку — перед очима. Таке розташування полегшить пошук потрібного параграфа. 2. На початку кожного параграфа пропонується декілька тем, які необхідно пригадати, перш ніж вивчати новий матеріал. 3. Параграфи, у яких це необхідно, містять практичні роботи. 4. Закінчується кожний параграф двома рубриками: «Ключова ідея» — це головна думка, висновок; «Запитання та завдання» — компетентнісні завдання. 5. Багато інформації наведено у вигляді схем, таблиць, ілюстрацій. Вони полегшать сприйняття й запам'ятовування нового матеріалу. 6. Кожний розділ закінчується узагальнюючим розворотом, у якому стисло подано інформацію, викладену в розділі. 7. У кінці підручника ви знайдете алфавітний покажчик, який полегшить пошук необхідної інформації. Крім того, підручник має електронний додаток, розміщений на сайті interactive.ranok.com.ua. У ньому ви знайдете тестові завдання до тем. Сподіваємося, що вам буде зручно і легко працювати за нашим підручником. Бажаємо вам успіхів у навчанні!...

Самоконтроль рівня навчальних досягнень. «Застосування результатів біологічних досліджень у медицині, селекції та біотехнології»

11 Клас

Тестові завдання з однією правильною відповіддю (0,5 бала) 1. Укажіть науку, яка забезпечує використання біологічних об'єктів і процесів їхньої життєдіяльності в промисловому виробництві, сільському господарстві, енергетиці та медицині. А біоніка Б біосистематика В біоінформатика Г біотехнологія 2. Одним з методів селекції є А електронна мікроскопія Б світлова мікроскопія В природний добір Г гібридизація 3. Який продукт виробляють, використовуючи молочнокислі бактерії? 4. Рекомбінантні РНК або ДНК отримують за допомогою методів А клітинної інженерії Б генетичної інженерії В вивчення спадковості Г цитологічних досліджень 5. Відкриття й застосування яких речовин дало змогу зменшити смертність, спричинену інфікуванням хвороботворними бактеріями? А ферментів Б гормонів В вітамінів Г антибіотиків 6. Які організми використовують для промислового одержання гормонів, інтерферону? А віруси Б бактерії В водорості Г одноклітинні тварини...

Індивідуальне завдання. ГМО

11 Клас

«Генетично модифікованими організмами називають такі, що мають генотипи, штучно змінені за допомогою методів генетичної інженерії. Генетична модифікація, тобто зміни, супроводжує і природні процеси - наприклад еволюцію. Проте, на відміну від природної, штучна генетична модифікація організмів є цілеспрямованою. Завдячуючи успіхам біологічної науки, дослідники та біотехнологи мають чимало інформації щодо структури генів та їхньої ролі у функціонування різних організмів. Історія ГМО налічує багато десятиліть. Так, вперше було створено модифіковану бактерію у 1973 році, тварину - у 1974, рослину - у 1983. Найбільш просто змінювати геном прокаріотичних клітин. Саме тому ГМО бактерії є поширеним об'єктом біотехнологій. За допомогою таких організмів продукується істотна частина необхідного для терапії діабету інсуліну, факторів згортання крові для лікування гемофілії, гормону росту, інтерферонів та інших важливих для медицини сполук. Існує чимало комерційних ГМО, що є об'єктами рослинництва або тваринництва. Усі вони проходять чимало етапів контролю біобезпеки на шляху до вільного використання. У суспільстві трапляються уявлення про небезпеку вживання в їжу ГМО, проте вони не мають наукового обґрунтування. Супротивники використання ГМО часто посилаються на статтю 2012 року Жиль-Еріка Сераліні (Gilles-Eric Seralini), у якій було показано негативний вплив на здоров’я щурів від уживання в їжу ГМ кукурудзи. Ця публікація не витримала наукової критики і була відкликана редакцією журналу "Food and Chemical Toxicology".» Завдання 1. Яке з поданих тверджень можна сформулювати на основі аналізу наведеної інформації? А Небезпека ГМО полягає в тому, що гени, які містяться в їжі, можуть вбудуватися в геном людини, яка з'їла продукти, що містять ГМО. Б Частка продукованого за допомогою генетично модифікованих бактерій інсуліну є незначною, і людство може легко відмовитися від цього способу вироблення гормону. В Природний процес еволюції ніколи не супроводжується зміною геному організмів. Г Першим генетично модифікованим організмом був прокаріотичний. Завдання 2. Дві групи учнів обговорювали перспективи використання генетично модифікованих організмів. Перша група зауважила, що такі організми можуть використовуватися в якості джерела харчових продуктів. Друга група зазначила, що генетична модифікація людини за сучасних технічних досягнень людства є неможливою. Чи має хтось рацію?...

Індивідуальне завдання. Перепрограмування клітин

11 Клас

«Нобелівську премію з фізіології або медицини 2012 року отримали британець Джон Гердон і японець Сін'я Яманака. Почесна нагорода була присуджена дослідникам за відкриття в перепрограмуванні стовбурових клітин. У 1962 р. Джон Б. Гердон замінив ядро яйцеклітини жаби ядром з диференційованої клітини кишечника. Модифікована яйцеклітина, яка має потенціал до поділу, розвинулася в нормального пуголовка. Тривалий час наука не мала відповіді на запитання: чи можна повернути диференційовану клітину в плюрипотентний стан? На це запитання зміг відповісти Сін'я Яманака. Він провів дослідження на культурі in vitro стовбурових клітин мишей, ізольованих Мартіном Евансом (Нобелівська премія 2007 р.) У цих клітинах японський вчений визначив гени, які вможливлювали перебування клітини в плюрипотентному стані. Відтак він спробував використовувати їх для повернення зрілої клітини в плюрипотентний стан. Для цього різні комбінації цих генів уводили в фібробласти (зрілі диференційовані клітини) сполучної тканини. У результаті була знайдена комбінація чотирьох генів, здатних перетворювати фібробласти на стовбурові клітини. Це відкриття вможливило появу методу створення індукованих стовбурових клітин (iPS клітин), який розширює можливості дослідження хвороб і розроблення нових способів їх діагностики та лікування.»...

Роль біології в розвитку людства

11 Клас

Сталий розвиток людства є неможливим без розуміння нашого впливу на довкілля та його контролю задля створення безпечного середовища існування. Істотний внесок у це забезпечують біологічні знання. Значення певного відкриття часто важко оцінити відразу. Так, винайдене 1896 року Антуаном Беккерелем явище радіоактивності було цікавим фізичним феноменом, і ніхто не міг передбачити розвитку атомної енергетики, створення ядерної зброї та того, що радіоактивне забруднення стане істотним чинником небезпеки довкілля багатьох мешканців Землі. Натомість відкритий 1928 року пеніцилін порівняно швидко став широко використовуватися як антибіотик. Значення наукових відкриттів зазвичай можна оцінити визнанням поміж колег і громадськості, найвищим рівнем чого є присудження Нобелівської премії. Проаналізувавши майже півтори сотні «біологічних» премій, можна виокремити кілька напрямів досягнень людства в цій царині. Вивчення хвороб, їх причин, винайдення способів профілактики та лікування. Першою Нобелівською премією в галузі фізіології або медицини було відзначено винайдення серотерапії (§ 20). Інші премії вручалися за успіхи у вивченні та лікуванні дифтерії, малярії, вовчака, туберкульозу, висипного тифу, анемії, жовтої гарячки, поліомієліту, онкологічних хвороб, гастриту та виразки шлунка тощо. Нобеліанти відкрили онкогенні віруси, ВІЛ та пріони. Трьома преміями відзначено відкриття речовин із протимікробною дією. Значну частку «медичних» премій становлять роботи з вивчення імунітету (§ 19) - від відкриття явища як такого (Мечников, Ерліх, 1908) до розуміння його молекулярних механізмів. Відкриття груп крові (1930) дозволило розробити методику її переливання. Іншою «нобелівською» медичною технікою стала трансплантація органів (1990). Окремо варто відзначити роботи, що дали медицині потужний діагностичний інструментарій - електрокардіографію (1924), комп'ютерну (1979) та магнітно-резонансну томографію (2003), полімеразну ланцюгову реакцію (1993) (§ 18)....

Біологічна безпека та основні напрямки її реалізації

11 Клас

Сучасний стан взаємин людини й довкілля зумовлений частим нехтуванням законів розвитку природи. Натомість існування людства можливе лише за умови збереження безпечного середовища існування (рис. 223). У зв'язку з цим актуальним є розроблення концепції біологічної безпеки. Біологічна безпека. Концепція біологічної безпеки була розроблена в рамках Картахенського протоколу з біологічної безпеки: «Відповідно до принципу вжиття застережних заходів, відображеного в 15-му Принципі Ріо-де-Жанейрської декларації з довкілля і розвитку, мета цього Протоколу полягає в сприянні забезпеченню належного рівня захисту в галузі безпечної передачі, обробки і використання живих змінених організмів, отриманих у результаті використання сучасної біотехнології, які можуть мати несприятливий вплив на збереження і стале використання біологічного різноманіття, з урахуванням також ризиків для здоров'я людини та з приділенням особливої уваги транскордонному переміщенню». Реалії сьогодення вимагають від країн, зокрема України, розуміння поняття «біологічна безпека». Означення цього поняття містить Закон України «Про державну систему біобезпеки при створенні, випробуванні, транспортуванні та використанні генетично модифікованих організмів». Закон визначає біологічну безпеку як «стан середовища життєдіяльності людини, при якому відсутній негативний вплив його чинників (біологічних, хімічних, фізичних) на біологічну структуру і функцію людської особи в теперішньому і майбутніх поколіннях, а також відсутній незворотній негативний вплив на біологічні об'єкти природного середовища (біосферу) та сільськогосподарські рослини і тварини»....

Навігація