Войти
Закрыть

Поняття про класифікацію тварин

7 Клас

Ви вже знаєте, що тварин вивчає наука зоологія. Вчені-зоологи досліджують будову, процеси життєдіяльності, поширення, різноманітність тварин тощо. Як самостійна наука зоологія бере початок із сивої давнини. Першим спеціально почав вивчати тварин видатний учений Давньої Греції - Арістотель (384-322 рр. до н. е.) (мал. 21). Він описав близько 500 видів відомих йому тварин і спробував їх класифікувати. Учений поділив усіх тварин на дві великі групи: тих, які мають кров, та тих, що крові не мають (він вважав, що кров може бути лише червоною). Тварин з кров’ю він, у свою чергу, поділив на живородних безногих (китоподібні) та живородних чотириногих (інші ссавці), яйцеродних і яйцеживородних (птахи, плазуни, земноводні, риби). (Поміркуйте, чи згодні ви з таким поділом тварин на групи.) ЯКІ ПРИНЦИПИ КЛАСИФІКАЦІЇ ТВАРИН? Зорієнтуватись у величезній різноманітності тварин, які мешкають на нашій планеті, допомагає наука систематика тварин. Її основні завдання - опис, найменування видів тварин та визначення їхнього місця в системі органічного світу. При цьому вчені-систематики вивчають не тільки сучасні види, а й ті, які мешкали колись. Класифікувати організми — означає визначити їхню приналежність до всіх основних систематичних категорій. З курсу біології 6 класу ви знаєте, що вперше основні систематичні одиниці запровадив видатний шведський учений Карл Лінней (мал. 22)....

Органи та системи органів тварин

7 Клас

Орган — це частина організму, що розташована в певному місці й характеризується притаманними лише їй особливостями будови та виконуваними функціями. Органи, які спільно виконують в організмі певні функції, утворюють систему органів. У тварин виділяють такі основні системи органів: опорно-рухову, травну, кровоносну, дихальну, видільну, нервову, органів чуття, статеву, ендокринну та імунну. Злагоджена робота органів різних систем забезпечує обмін речовин в організмі тварин, рухи та взаємодію з навколишнім середовищем. Будова систем органів може значно відрізнятися залежно від виду тварини та способу її життя, але виконувані ними функції загалом однакові. ЯКІ ФУНКЦІЇ ОСНОВНИХ СИСТЕМ ОРГАНІВ ТВАРИН? • Опорно-рухову систему складають скелет і мускулатура. Скелет виконує захисну функцію, підтримує в певному положенні внутрішні органи (мал. 15, 1)....

Тканини тварин

7 Клас

ЯКІ ТКАНИНИ ВЛАСТИВІ ТВАРИНАМ? Ви вже знаєте, що тканина - це група клітин, що мають спільне походження, подібні за будовою та виконуваними функціями. У тканин тварин проміжки між клітинами можуть бути заповнені міжклітинною речовиною, яка забезпечує зв’язки між ними. У тварин відомо чотири типи тканин: епітеліальні, тканини внутрішнього середовища, м’язові, нервова. Ознайомимося з ними. • Епітеліальні тканини. В організмі тварин епітеліальні тканини виконують чимало важливих функцій. Покривний епітелій вкриває тіло тварини. Його клітини розташовані в один або декілька шарів і захищають організм від несприятливих впливів навколишнього середовища (мал. 8, 1). Через них може відбуватися газообмін, надходження одних речовин в організм та виведення з нього назовні інших. За рахунок клітин покривного епітелію у тварин можуть виникати різні захисні утвори: щільний зовнішній скелет комах, черепашки молюсків, роги та копита ссавців, пір’я птахів тощо. Клітини епітелію вистилають зсередини різні органи або порожнину тіла. До складу різних залоз (наприклад, травних: слинних, підшлункової залози, печінки) входять клітини залозистого епітелію (мал. 8, 2). Наступного року ви дізнаєтесь і про інші типи епітеліальної тканини. • Тканини внутрішнього середовища свою назву дістали тому, що входять до складу різних внутрішніх органів. Вони виконують в організмі різноманітні функції: захисну, транспортну, опорну, запасання поживних речовин та інші. Тканини внутрішнього середовища складаються з добре розвиненої міжклітинної речовини та «розкиданих» у ній клітин. Залежно від виконуваних функцій їх поділяють на сполучні, кров і лімфу та скелетні....

Основні відмінності тварин від рослин і грибів. Особливості живлення тварин

7 Клас

Ви пам’ятаєте з курсу біології 6 класу, що залежно від особливостей будови клітини (зокрема, від наявності в ній ядра), усі організми поділяють на прокаріотів та еукаріотів. Тварини разом з рослинами та грибами є еукаріотами. Усі еукаріоти складаються з клітин, що мають ядра та різноманітні органели (пригадайте які). У всіх цих організмів подібно зберігається та передається нащадкам спадкова інформація. ЧИМ ТВАРИНИ ВІДРІЗНЯЮТЬСЯ ВІД РОСЛИН І ГРИБІВ? Отже, спільні ознаки, властиві тваринам, рослинам і грибам, - це клітинна будова, живлення, дихання, подразливість, рух, ріст, розвиток і розмноження. Які ж ознаки відрізняють ці організми? На малюнку 4 зображено клітини рослини, гриба і тварини. У клітинах тварин, так само як і рослин, і грибів, є ядро (одне чи кілька) та органели, які забезпечують різні процеси життєдіяльності клітини. Одні з них беруть участь у створенні речовин, потрібних клітині, інші - забезпечують транспорт по ній різних речовин. Ви вже знаєте, що клітини рослин і грибів, крім тоненької клітинної мембрани, мають ще щільну клітинну оболонку. Вона забезпечує постійну форму клітини. До складу клітинної оболонки цих організмів входять вуглеводи. У рослин - це переважно целюлоза, у грибів — також хітин....

Тварина — живий організм

7 Клас

ЯКА НАУКА ВИВЧАЄ ТВАРИН? Тваринний світ дуже різноманітний. Минулого року ви вивчали представників одноклітинних твариноподібних організмів: амебу протея, інфузорію-туфельку та примітивних багатоклітинних тварин - губок. До тварин також належать медузи, різноманітні черви, раки, павуки, комахи, молюски, риби, земноводні, плазуни, птахи, ссавці (мал. 1). Нині описано понад півтора мільйона видів тварин. Це у декілька разів більше, ніж видів грибів і рослин узятих разом. Учені припускають, що насправді нашу планету населяє значно більше видів тварин. Щороку з’являються все нові й нові відкриття в дивовижному світі живого. Тварин вивчає наука зоологія (від грец. зоо - тварина і логос - учення). Сучасна зоологія складається з багатьох взаємопов’язаних наук. Різноманіття тварин вивчає систематика тварин. Її розділи: ентомологія (досліджує комах), орнітологія (птахів), іхтіологія (риб) тощо. Морфологія та анатомія вивчають зовнішню та внутрішню будову живих істот, їхніх органів. Фізіологія вивчає перебіг різних процесів в організмі (живлення, дихання та ін.) та їхню взаємодію між собою. Етологія - наука про поведінку тварин, про те, як тварини спілкуються між собою. Екологія тварин вивчає особливості їх життя у природі (взаємозв’язки з навколишнім середовищем та іншими організмами)....

Біологія 7 клас Остапченко, Балан

7 Клас

Сьогодні ви починаєте вивчати новий розділ біології - науку про тварин - зоологію. Мабуть, важко уявити життя без цих істот: хтось із вас утримує вдома собак або котів, декоративних пташок чи акваріумних риб. Наш підручник ознайомить вас з різноманітним і цікавим світом тварин, що мешкають на планеті Земля, і насамперед в Україні. Ви дізнаєтеся про види тварин, від яких людина має чималу користь, а також про ті, що завдають шкоди її господарству, переносять збудників небезпечних захворювань, про зв’язки тварин між собою і з довкіллям. Щоб краще засвоїти матеріал підручника, навчіться виділяти головне й підтверджувати його прикладами. Прочитайте назву теми та інформацію про те, що ви в ній дізнаєтеся. Зверніть увагу на запитання рубрики «Пригадайте». Вони допоможуть вам пригадати матеріал, вивчений раніше, і краще засвоїти новий. Уважно роздивляйтеся малюнки підручника, читайте підписи до них, знаходьте всі позначені елементи. До малюнків, що ілюструють різноманітність певної групи тварин, намагайтеся продовжити запропонований перелік, орієнтуючися на власний досвід. Доповнюйте матеріал параграфів цікавою інформацією з енциклопедій, Інтернету, науково-популярних книжок, передач і відеофільмів. Це розширить ваш кругозір, допоможе глибше зрозуміти навколишній світ і своє місце в ньому....

Біологічний тлумачний словник

7 Клас

Автотрофи (від грецьк. autos — сам і trophe — живлення) — організми, які можуть синтезувати поживні (органічні) речовини з більш простих (неорганічних). Найпоширеніші автотрофи — зелені рослини, що використовують енергію сонячного світла (див.: § 1, п. 2; § 58, п. 3; рис. 62.14). Аеробне дйхання (від грецьк. aer — повітря та bios — життя) — отримання енергії з поживних речовин при їх взаємодії з киснем. Властиве більшості живих організмів (див. § 32, п.2). Альтруїзм (від фр. altruisme, що походить від латин. alter — інший) — у біології — поведінка особини, яка йде на шкоду їй самій, але на користь іншій особині (див. § 54, п. 4). Анаеробне дйхання (від грецьк. an — заперечення, aer — повітря та bios — життя) — отримання організмами енергії з поживних речовин за відсутності кисню (див. § 32, п. 2). Анатомія (від грецьк. anatome — розрізання) — 1. галузь біології, що вивчає будову організмів; 2. будова організмів (див. § 47, п. 4). Ареал (від латин. area — площа, простір) — територія, у межах якої поширений вид (див. § 5, п. 1). Артерії (від грецьк. arteria — судина) — кровоносні судини, що переносять кров від серця до інших органів (див. § 37, п. 2). Архаїчний (від грецьк. archaikos — давній) — такий, що має ознаки давнини; архаїчні види — подібні до таких, що існували в давні часи (див. § 4, п.2). Асоціація (від латин. associo — поєдную) у біології: установлення зв’язку між певними подразниками та наслідками, основа умовного рефлексу. Асоціативні центри в мозку забезпечують складну поведінку (див. § 49, п. 3)....

Додатки

7 Клас

Мета: навчитися виявляти пристосування до певного способу життя в зовнішній будові різних комах. Обладнання й матеріали: колекції членистоногих, таблиці й схеми, визначальні картки. Практична робота 2. Виявлення прикладів пристосувань до способу життя в різних птахів Мета: навчитися виявляти пристосування до певного способу життя в зовнішній будові різних птахів. Обладнання й матеріали: зображення птахів, таблиці й схеми. Практична робота 3. Визначення особливостей зовнішньої будови хребетних тварин у зв’язку з їхнім пристосуванням до різних умов існування Мета: навчитися визначати особливості будови хребетних тварин, що виникають у зв’язку з пристосуванням до різних умов існування. Обладнання й матеріали: зображення хребетних тварин, що населяють основні середовища існування. Урахуйте, що четверте з основних середовищ існування — інші організми — не є характерним для хребетних. Практична робота 4. Порівняння будови кровоносної системи хребетних тварин...

Післямова. Єдність живої природи

7 Клас

На початку курсу ми обіцяли, що з часом ви поглянете на екосистему, яка зображена на форзаці 1, по-новому. Переконайтеся, що це сталося! Ви дізналися багато нового про особливості окремих груп тварин, про їхнє різноманіття, будову, функціонування, поведінку та зв’язок із середовищем. Настав час оцінити роль тварин у біосфері в цілому. Роздивіться схему, що відображає основні процеси, які відбуваються в біосфері (рис. 62.14). Усі організми поділяються на автотрофів і гетеротрофів. Ці дві основні групи відповідають одна одній! Ресурси для гетеротрофів — це те, що виробляють автотрофи. Ресурси для автотрофів — відходи життєдіяльності гетеротрофів і сонячне світло. Завдяки цим взаємодіям в екосистемах відбувається колообіг речовин. Синтез органіки змінюється її розкладом. І перший, і другий процеси дають життя певним групам організмів. Цей нескінченний процес потребує витрат енергії. Потік енергії, що проходить крізь екосистеми, забезпечує Сонце. Еволюція живих складових екосистем відбувається завдяки...

Розвиток тваринного світу на Землі

7 Клас

• 1. Літопис Землі. Розгляньте схему, на якій показано шкалу часу й головні події в історії життя на Землі (рис. 62.1). Сонячна система, частиною якої є наша планета, утворилася, коли Всесвіт був уже «зрілим» — до того часу він існував понад 9 млрд років. За сучасними оцінками вчених, вік Сонячної системи та Землі — 4,6 млрд років. Упродовж більшої частини історії Землі на дні морів та океанів накопичувалися мул, роздрібнені мінерали, рештки організмів. Із цих відкладень утворювалися осадові гірські породи. Багато давніх осадових порід знаходиться сьогодні на поверхні землі. Досліджуючи їх, можна знайти викопні рештки живих істот. Склад осадових гірських порід з часом змінювався. Пригадуєте вивчене раніше? За їх розташуванням можна встановити послідовність їх утворення: давніші породи зазвичай залягають нижче молодших. Вивчаючи послідовність і склад осадових порід, учені поділили історію Землі на проміжки часу. Тривалість і послідовність їх відтворено на геохронологічній шкалі (рис. 62.2). Дізнавшись за цією шкалою про вік порід, у яких знайдено викопні організми, дослідники минулого визначають і вік своїх знахідок. І навпаки, знаючи, коли жив той чи інший організм, можна встановити, у яку еру та період формувалися породи, що містять його рештки....

Навігація