Додатки
- 10-12-2021, 00:01
- 496
7 Клас , Біологія 7 клас Остапченко Шабанов, Кравченко
Додатки
Додаток 1
Лабораторні дослідження
1. Зовнішня будова та характер рухів кільчастих червів
(на прикладі дощового черв’яка або трубочника)
Мета: навчитися розрізняти особливості будови тварин і способи їхнього руху на прикладі представників кільчастих червів.
Обладнання й матеріали: чашка Петрі, пінцет, лупа, аркуш білого паперу, живі дощові черви або трубочник.
2. Будова черепашки (мушлі) черевоногих і двостулкових молюсків
Мета: навчитися аналізувати особливості будови біологічних об’єктів на прикладі черепашок молюсків.
Обладнання й матеріали: колекція мушель молюсків, таблиці й схеми.
3. Особливості покривів тіла тварин
Мета: навчитися розрізняти й порівнювати різні типи будови покривів тіла тварин.
Обладнання й матеріали: схеми й таблиці, макети будови тварин.
4. Визначення віку тварин
(на прикладі двостулкових молюсків і кісткових риб)
Мета: навчитися визначати вік тварин за структурами, що відображають їхнє зростання (на прикладі двостулкових молюсків і кісткових риб).
Обладнання й матеріали: мушлі двостулкових молюсків, луска риб, лінійка, лупа.
5. Спостереження за поведінкою тварин
(вид визначається вчителем)
Мета: під час спостережень за певним видом тварин навчитися визначати характерні для нього форми поведінки, установити їх зв’язок із подразниками середовища.
Обладнання й матеріали: хребетні тварини: акваріумні риби, міські птахи (голуби, горобці та ін.).
Додаток 2
Практичні роботи
Практична робота 1. Виявлення прикладів пристосувань до способу життя в комах
Мета: навчитися виявляти пристосування до певного способу життя в зовнішній будові різних комах.
Обладнання й матеріали: колекції членистоногих, таблиці й схеми, визначальні картки.
Практична робота 2. Виявлення прикладів пристосувань до способу життя в різних птахів
Мета: навчитися виявляти пристосування до певного способу життя в зовнішній будові різних птахів.
Обладнання й матеріали: зображення птахів, таблиці й схеми.
Практична робота 3. Визначення особливостей зовнішньої будови хребетних тварин у зв’язку з їхнім пристосуванням до різних умов існування
Мета: навчитися визначати особливості будови хребетних тварин, що виникають у зв’язку з пристосуванням до різних умов існування.
Обладнання й матеріали: зображення хребетних тварин, що населяють основні середовища існування. Урахуйте, що четверте з основних середовищ існування — інші організми — не є характерним для хребетних.
Практична робота 4. Порівняння будови кровоносної системи хребетних тварин
Мета: навчитися розрізняти й досліджувати особливості будови кровоносної системи в представників різних груп хребетних тварин.
Обладнання й матеріали: схеми й таблиці, макети будови кровоносної системи хребетних тварин, муляжі.
Практична робота 5. Порівняння будови скелетів хребетних тварин
Мета: навчитися розрізняти групи хребетних тварин за скелетами їхніх представників.
Обладнання й матеріали: схеми й таблиці, макети будови скелетів хребетних тварин, муляжі.
Практична робота 6. Порівняння будови головного мозку хребетних тварин
Мета: отримати досвід аналізу еволюційного ускладнення головного мозку представників різних груп хребетних тварин.
Обладнання й матеріали: схеми й таблиці, макети будови головного мозку хребетних тварин, муляжі.
Практична робота 7. Визначення форм поведінки (або типів угруповань) тварин (за відеоматеріалами або описом)
Мета: навчитися визначати мотивації, що зумовлюють поведінку тварин; навчитися розрізняти тип груп тварин.
Обладнання й матеріали: відеофрагменти й обладнання для їх перегляду, колекція зображень, зокрема розкадровок.
Додаток 3
Міні-проекти
Міні-проект 1. Тварини-рекордсмени
Ключові слова: найбільший ..., найменший ..., найвитриваліший ..., найшвидший... тощо.
У кожній групі тварин є найбільші та найменші представники. Наведіть приклади. Установіть причини, що обмежують збільшення та зменшення розмірів тварин різних груп. Чому найбільшими сучасними наземними та водними тваринами є хребетні?
Найшвидшими наземними тваринами є гепард у бігу та сапсан у польоті. Проаналізуйте пристосування до такої швидкості в будові їхніх тіл.
Наведіть приклади інших «рекордів» тварин. Зверніть увагу на особливості будови тіл цих тварин. Підготуйте презентацію проекту.
Міні-проект 2. Як утворюються коралові острови?
Ключові слова: коралові рифи, береговий риф, бар’єрний риф, атол.
Складіть схему утворення коралових островів. Чи всі кишковопорожнинні здатні на побудову таких споруд? А чи всі корали? Чому коралові рифи називають оазисами океану? Підготуйте презентацію проекту.
Міні-проект 3. Як утворюються перлини?
Ключові слова: двостулкові молюски, перламутровий шар, скойки.
Намалюйте схему утворення перлини. Навіщо тварина відкладає перламутровий шар навколо чужорідного тіла (піщинки тощо)? Як ви вважаєте, перли утворюються лише в перлових скойок? Чи в усіх двостулкових? А чи можуть вони утворюватися в черевоногих молюсків? Чому? Підготуйте презентацію проекту.
Міні-проект 4. Тварини-будівельники
Ключові слова: термітники, мурашники, нори борсуків, греблі бобрів.
Порівняйте мурашник або термітник із стільниковими домівками бджіл та ос. Як вони їх будують? З якою метою? Що в них спільного та в чому різниця? Для чого слугують містечка борсуків, що складаються з багатьох нір? Чи є подібність із домівками соціальних комах? Поясніть, як і для чого бобер будує греблю. Як виглядає його хатка? Чи є щось спільне в будівель бобрів із містечками борсуків? Які пристосування мають тварини для спорудження складних помешкань? Підготуйте презентацію проекту.
Міні-проект 5. Зуби ссавців
Ключові слова: зубна формула, різці, ікла, корінні зуби.
Що таке зубна формула? За якими правилами вона будується? Знайдіть у літературі або в мережі Інтернет зубні формули собаки, щура та людини. Порівняйте їх. Чому в щура відсутні ікла? А в людини вони менші за величиною, ніж у собаки? Як будова зубів пов’язана зі способом життя й живлення тварини? Підготуйте презентацію проекту.
Міні-проект 6. Майстерність маскування
Ключові слова: мімікрія, ефективність мімікрії.
Що може бути моделлю для маскування? Які об’єкти є неживими, а які належать до живих? Чи допомагає маскування зберігати життя? Який дослід можна було б спланувати, щоб у цьому переконатися? Що ви знаєте про подібні досліди, які вже були проведені? Підготуйте презентацію проекту.
Міні-проект 7. Як бачать тварини?
Ключові слова: кольоровий зір, бінокулярний зір, бачать ультрафіолет, бачать у темряві.
Чому якісний кольоровий зір знижує якість зору в темряві? (Світлочутливі клітини реагують або на будь-які промені світла, або лише на промені певного кольору, яких, звісно, менше). Яким тваринам потрібний бінокулярний зір? Чому денні тварини, що мешкають у середовищі, яке є складним у всіх трьох вимірах (крона дерев, коралові рифи), часто мають кольоровий зір? Підготуйте презентацію проекту.
Міні-проект 8. Турбота про потомство
Ключові слова: турбота про потомство, захист потомства.
Як впливає турбота про потомство на його здатність виживати? Порівняйте кількість потомків у подібних за іншими ознаками видів, які турбуються або не турбуються про потомство. Наведіть приклади вигодовування й захисту нащадків батьками. Підготуйте презентацію проекту.
Міні-проект 9. Як тварини визначають напрям руху?
Ключові слова: таксис, орієнтування тварин, хомінг.
У яких випадках тваринам треба підтримувати певний напрямок руху? Які чинники на них впливають? Як орієнтуються тварини під час далеких переміщень — міграцій? Підготуйте презентацію проекту.
Міні-проект 10. Спільноти тварин
Ключові слова: угруповання, біоценоз, біоценотичні зв’язки.
Чи є сукупності тварин, що мешкають спільно, випадковим набором особин різних видів, чи їх склад підпорядковано певним закономірностям? Які взаємини можуть виникати між різними тваринами в спільноті? Наведіть приклади. Підготуйте презентацію проекту.
Міні-проект 11. Чому тварини мігрують?
Ключові слова: міграції птахів.
Чим зумовлені міграції тварин? Причиною того, що птахи відлітають з України на південь, є холод чи нестача їжі? Що стає сигналом до початку міграції? Підготуйте презентацію проекту.
Міні-проект 12. Як спілкуються тварини?
Ключові слова: система сигналів тварин, мова бджіл, пісні птахів, крики тривоги птахів і ссавців.
Спілкування тварин має за мсту передавання важливої для них інформації. Танок бджіл повідомляє про розташування їжі, спів птахів приваблює партнерів для розмноження й повідомляє, що якась ділянка вже має хазяїна. Певні крики можуть бути сигналами про наближення хижака. Так ластівки, ґави, бабаки та ін. попереджають родичів. Підготуйте презентацію проекту.
Міні-проект 13. Як учаться пташенята?
Ключові слова: спілкування птахів, культурне спадкування, навчання птахів.
Чого має навчитися молодий птах? Яка поведінка є для того виду птахів, що ви розглядаєте, вродженою, а яка — набутою? Як саме відбувається навчання? Підготуйте презентацію проекту.
Міні-проект 14. Як тварини використовують знаряддя праці?
Ключові слова: знаряддя тварин, орудна діяльність тварин.
Наведіть приклади застосування тваринами знарядь. Ці знаряддя завжди використовуються в природному стані чи іноді певним чином видозмінюються? Підготуйте презентацію проекту.
Міні-проект 15. Як тварини пристосовані до життя в різних умовах?
Ключові слова: пристосування до життя у воді, пристосування тварин до життя в пустелі тощо.
Оберіть якусь екосистему. Які тварини її населяють? Вірогідно, у зв’язку з різним способом життя вони мають різні пристосування до середовища свого існування. Наведіть приклади. Підготуйте презентацію проекту.
Міні-проект 16. Заповідні території України
Ключові слова: природоохоронний фонд, заповідник, національний парк, заказник.
Які заповідні території розташовані у вашому регіоні? Які типи екосистем охороняються на цих територіях? Зробіть повідомлення, за вашим вибором, про заповідник, що розташований в іншому регіоні України.
Коментарі (0)