Войти
Закрыть

Сучасний стан окремих виробництв машинобудування

11 Клас , Географія 11 клас Довгань, Стадник (рівень стандарту)

 

§ 31. Сучасний стан окремих виробництв машинобудування

Пригадайте

• досягнення України у виробництві авіакосмічної техніки

• види сільськогосподарської техніки та обладнання

1. Замкнутий технологічний цикл виробництва літаків в Україні.

Україна належить до небагатьох країн світу, що мають необхідний потенціал для виробництва пасажирських і супервантажних транспортних літаків із дальністю польоту до 10 тис. км. Це можливо завдяки авіаційному концерну Державне підприємство «Антонов» (Київ), що об'єднує конструкторське бюро, комплекс лабораторій, завод та випробувальний комплекс. Отже, в Україні існує повний цикл створення сучасних літаків — від наукових досліджень і проектування до здійснення випробувань, сертифікації, серійного виробництва й сервісного обслуговування.

Родоначальником потужних транспортних літаків був Ан-22, згодом на повітряних трасах з'явилися Ан-124 «Руслан» та Ан-225 «Мрія». Останній є найбільшим та найпотужнішим у світі транспортним літаком. Йому належать 240 світових рекордів, що є безпрецедентним випадком в історії авіації. Після Ан-225 було розроблено середньомагістральний військово-транспортний літак Ан-70.

На підприємстві було створено і новий пасажирський турбореактивний літак Ан-148, який вважають найбільш перспективним для ринку країн Азії та Центральної і Південної Америки (мал. 1). Також серійного випуску набув літак Ан-158 (шість одиниць було передано авіакомпанії «Кубана», Куба). На базі цього повітряного судна створено близькомагістральний транспортний турбореактивний літак Ан-178 (мал. 2). У 2016 р. було укладено контракт з азербайджанською компанією на поставку десяти повітряних суден. Значний інтерес становить 52-місний турбогвинтовий літак Ан-140, призначений для заміни технічно застарілих літаків місцевих авіаліній Ан-24.

Мал. 1. Літак Ан-148 має два турбореактивні двигуни, розроблені й виготовлені переважно на українських підприємствах.

Мал. 2. Транспортний турбореактивний літак Ан-178, розроблений Державним підприємством «Антонов».

Із 2014 р. триває співпраця України та Саудівської Аравії щодо спільного виробництва транспортного літака Ан-132. Також Державне підприємство «Антонов» має досвід співробітництва з Іраном.

На Харківському державному авіаційному виробничому підприємстві зараз здебільшого здійснюють технічне обслуговування літаків різних моделей Державного підприємства «Антонов», які експлуатуються в інших країнах. У травні 2018 р. був підписаний контракт з американською компанією, який передбачає співпрацю на 25 років.

Розробку, виробництво, ремонт та обслуговування двигунів для літаків і вертольотів здійснюють фахівці всесвітньовідомої компанії «Мотор Січ» (Запоріжжя). У 2017 р. тут було розпочато випуск українського вертольота МСБ-2. У 2018 р. Україна виграла тендер на ремонт і модернізацію 17 вертольотів турецької жандармерії. Цей проект реалізовуватимуть компанія «Мотор Січ» та ремонтний завод у Конотопі (Сумська обл.). «Мотор Січ» експортує свою продукцію в Китай, Індію, Білорусь, ОАЕ та інші країни.

Південний машинобудівний завод ім. О. М. Макарова (Дніпро) є провідним підприємством із виробництва ракетно-космічної техніки, зокрема ракет-носіїв, космічних апаратів, рідинних ракетних двигунів. За час свого існування на підприємстві створено чотири покоління ракет-носіїв. Так, для реалізації міжнародного проекту «Морський старт» було виготовлено двоступеневу екологічно чисту ракету-носій «Зеніт-3SL». Зараз Україна бере участь у створенні європейської ракети-носія легкого класу «Вега». Маршовий двигун її 4-го ступеня був розроблений Конструкторським бюро «Південне» ім. М. К. Янгеля (Дніпро) та виготовлений на Південному машинобудівному заводі. Саме тут створюють і космічні апарати «Січ», призначені для спостереження за поверхнею Землі й дослідження атмосфери. Останнім часом Конструкторське бюро «Південне» здійснює роботи зі створення ракетних комплексів, що мають замінити комплекс «Точка-У». Крім того, ведуться роботи над крилатими ракетами, у тому числі гіперзвуковими.

На авіакосмічну промисловість працює й низка інших підприємств. Так, виробниче об'єднання «Київприлад» бере участь у створенні супутника Січ-21, призначеного для отримання цифрових зображень поверхні Землі та їх передачі наземному інформаційному комплексу. Казенне підприємство спеціального приладобудування «Арсенал» (Київ) розробляє оптичні й оптико-електронні прилади та системи для аерокосмічних комплексів. Державне науково-виробниче підприємство «Об'єднання "Комунар”» (Харків) спеціалізується на виготовленні систем керування та контролю космічних комплексів і літаків.

Імпортує Україна здебільшого літаки «Боїнг», передбачається поставка 55 вертольотів компанії «Ербас».

2. Виробництво автомобілів, сільськогосподарської техніки: тенденції розвитку, міжнародне кооперування.

Останніми роками виробництво легкових автомобілів суттєво знизилося. Найбільше падіння спостерігалося у 2015—2016 рр. Зараз обсяги збільшуються, але вони значно менші за показники 2008 р. Основні чинники скорочення виробництва й продажу українських легкових автомобілів:

• зниження мита на нові імпортні автомобілі після вступу України до СОТ;

• зниження купівельної спроможності населення;

• відсутність підтримки державою власного виробника;

• масове завезення вживаних автомобілів іноземної реєстрації (так звані «єврономери») тощо.

Єдине в Україні підприємство з повним циклом виробництва — Запорізький автомобілебудівний завод — усе більше орієнтується на виготовлення легких комерційних автомобілів («ЗАЗ Віда Карго» і «ЗАЗ Ланос Карго»), а також автобусів. Частина цієї продукції експортується.

Низка підприємств входять до складу автомобілебудівної корпорації «Богдан» (мал. 3). У Черкасах вони виробляють вантажні автомобілі, у тому числі військові, автобуси із використанням комплектуючих від провідних японських компаній. На Луцькому заводі випускають автобуси й тролейбуси. Підприємства оснащені сучасним обладнанням, зокрема німецьким, і мають значні потужності, однак сьогодні вони задіяні не повністю.

Мал. 3. Виробництво автобусів «Богдан». Завод у Луцьку використовує сучасне обладнання та передові технології. тут виробляють автобуси малого, середнього, великого й надвеликого класів, а також спеціальну техніку.

Два автобусні заводи — Бориспільський і Чернігівський — належать корпорації «Еталон». Свою продукцію вони складають переважно з використанням індійських шасі. У співробітництві з нідерландською компанією «ДАФ» створено міжміський автобус Еталон-А084 «Тюльпан».

На виробництві автобусів «Рута» малого та середнього класу спеціалізується Часівоярський завод (Часів Яр, Донецька обл.). Зараз серійно випускається п'ять моделей.

Останнім часом в Україні зростає кількість підприємств, що працюють на умовах міжнародного кооперування — похідної форми міжнародного поділу праці, яка полягає в розвитку виробничих зв'язків, що виникають та існують між країнами з метою поєднання взаємодоповнюючих виробничих процесів. Так, сучасний завод європейського рівня з крупновузлової зборки («викруткове виробництво») автомобілів «Шкода» працює в Закарпатті поблизу кордону з Угорщиною та Словаччиною (проект «Єврокар»). Це один із заводів чеської компанії «Шкода Авто», яка фактично належить концерну «Фольксваген» (Німеччина).

У 2011 р. у Львові було створено спільне українсько-німецьке підприємство «Електронтранс», яке здійснює проектування та виробництво сучасного міського електротранспорту — трамваїв, тролейбусів, а також автобусів (у тому числі на електричному двигуні) (мал. 4).

Мал. 4. Електроавтобус виробництва підприємства «Електронтранс». Електричні двигуни безшумні, надійні, не дають шкідливих викидів, мають великий коефіцієнт корисної дії, але автобус повинен мати своє джерело енергії — акумуляторну батарею, яку потрібно заряджати.

Найбільший виробник вантажних автомобілів в Україні — Авто-КРАЗ (Кременчук, Полтавська обл.). Завод щороку випускає понад 500 бортових вантажівок, самоскидів, тягачів високої прохідності, у тому числі військових.

Великих змін зазнало і виробництво сільськогосподарської техніки. З одного боку, відбулося скорочення виробництва і навіть закриття окремих підприємств, з іншого — зараз виробники намагаються створювати сучасну техніку, у тому числі у співпраці з іноземними компаніями.

Традиційним виробником тракторів та комплектуючих є Харківський тракторний завод. Найбільш успішною стала модель орно-просапного трактора ХТЗ-16131 із німецьким двигуном «Дойтц» (Deutz). Один із підрозділів Південного машинобудівного заводу здійснює збирання китайських тракторів, а також випуск власних легких тракторів і додаткового устаткування для них. На виробництві легких тракторів спеціалізується і Дніпропетровський механіко-тракторний завод. Складання корейських тракторів торгової марки «ЛС» (LS) планує розпочати Запорізький автомобілебудівний завод. На Херсонському машинобудівному заводі налагоджено випуск нового фінсько-українського зернозбирального комбайну «Скіф-280 Суперіор»; також тут виробляють жниварки, колісні трактори, розроблені на основі технології італійських тракторів «Фіат Агрі».

3. Місце України в глобальних ланцюгах доданої вартості виробництва та реалізації електронної продукції.

Особливість електроніки — висока наукоємність. Тут технологія пов'язана з виробництвом електронних компонентів, точною механічною обробкою та збиранням, при цьому готова продукція має високу транспортабельність (іншими словами, на розташування підприємств галузі мало впливає споживчий чинник).

До складу електроніки в Україні належать не тільки підприємства, а й науково-дослідні інститути та конструкторські бюро. Вони спеціалізуються на розробці і впровадженні систем управління, інтегральних мікросхем, комп'ютерних систем. Серед найвідоміших підприємств — «Хартрон» (Харків), «Квазар» (Київ), «Навігатор» (Київ).

Науково-виробниче підприємство (НВП) «Хартрон» — це холдинг, до складу якого входять керівна компанія, власне НВП «Хартрон» і ще кілька підприємств. Основною продукцією є системи управління, які використовують для виведення на навколоземну орбіту космічних апаратів різних країн і забезпечення їхнього успішного функціонування. За весь період роботи на орбіту було виведено близько 1000 космічних апаратів.

На підприємстві «Квазар» виробляють сонячні батареї, електронні калькулятори та годинники.

Компанія «Навігатор» започаткувала і розвиває власне високотехнологічне виробництво комп'ютерної електроніки, будує мережу партнерських відносин зі світовими лідерами IT-галузі. На заводі в Гостомелі (Київська обл.) відбувається крупновузлове збирання планшетів ImPAD.

Яскравими прикладами інтеграції України у глобальні ланцюги доданої вартості є відомі іноземні компанії, які створили підприємства на території України. Так, європейський лідер із виробництва кабелів та кабельних мереж німецька компанія «ЛЕОНІ» побудувала завод у місті Стрий. Тут виготовляють високоякісну продукцію — комплексні бортові системи з інтегрованою електронікою для автомобільної промисловості. Її експортують у різні країни для виробництва автомобілів «Опель», «Дженерал Моторс», «Порше», «Фольксваген», «Ауді», «Ламборгіні». Реалізація цієї продукції здебільшого відбувається на ринках інших країн.

Американська компанія «Джейбіл» побудувала завод біля Ужгорода в Закарпатті, продукція якого (переважно електронні плати) іде на експорт. Разом із понад 100 підприємствами компанії, які працюють у 24 країнах світу, український завод виконує замовлення від «Ай-Бі-Ем», «Алкатель», «Нокіа», «Філіпс», «Циско», «Хьюлет Паккард». Серед продукції, яка призначена для реалізації, — ТВ-приставки «IPTV set-top box».

Сингапурська компанія «Флекстронікс» також побудувала підприємство в Закарпатті (Мукачеве). Тут встановлене найсучасніше обладнання для виготовлення компонентів споживчої електроніки, медичного, телевізійного, медійного обладнання.

Проте в Україні недостатньо підприємств, які беруть участь у глобальних ланцюгах доданої вартості виробництва електронної продукції. Набагато краще організована її реалізація.

Головне

Україна належить до небагатьох країн світу, що мають необхідний потенціал для виробництва пасажирських і супервантажних транспортних літаків.

• Останніми роками виробництво легкових автомобілів суттєво знизилося, стабільним є виробництво автобусів, тролейбусів, вантажних автомобілів.

• В Україні зростає кількість продукції, яка виробляється в умовах міжнародного кооперування.

• Зростає кількість підприємств України, які беруть участь у глобальних ланцюгах доданої вартості виробництва електронної продукції.

Запитання та завдання для самоперевірки

1. Розкажіть про розробку й виробництво літаків в Україні. 2. Охарактеризуйте виробництво ракетно-космічної техніки в Україні. 3. Якими чинниками обумовлено зниження виробництва й продажу українських автомобілів? 4. Розкажіть про виробництво сільськогосподарської техніки в Україні. 5. Охарактеризуйте місце України в глобальних ланцюгах доданої вартості виробництва електронної продукції.

Поміркуйте

Чому фермери часто купують вживану імпортну сільськогосподарську техніку, а не українську? Як можна змінити ситуацію?

Практичне завдання

Позначте на контурній карті України міста, де розташовані машинобудівні підприємства, про які йшлося в параграфі. Охарактеризуйте особливості їх географії.

Працюємо самостійно

Зберіть дані про участь України в міжнародних проектах із запуску космічних апаратів.

скачать dle 11.0фильмы бесплатно
 
Даний матеріал відноситься до підручника "Географія 11 клас Довгань, Стадник (рівень стандарту)", створено завдяки МІНІСТЕРСТУ ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ (МОН)

Коментарі (0)

Додавання коментаря

  • оновити, якщо не видно коду

Навігація