Войти
Закрыть

Природно-ресурсний потенціал України та його використання

8 Клас , Географія 8 клас Булава

 

§ 37. Природно-ресурсний потенціал України та його використання

• Який головний предмет вивчення курсу «Україна у світі: природа, населення»?

• Дайте визначення поняття «природні ресурси».

1. Класифікація природних ресурсів, їх використання

Розрізняють вичерпні й невичерпні природні ресурси.

До невичерпних належать водні (поверхневий стік і підземні води), кліматичні й космічні ресурси (енергія Сонця, вітру, агрокліматичні, рекреаційні кліматичні).

Вичерпні природні ресурси поділяються на відновлювані (фауністичні — мисливські, рибні, медоносні; ресурси флори — лісові, лікарські рослини тощо; певною мірою ґрунти як головна складова частина земельних ресурсів) та невідновлювані (більша частина мінеральних ресурсів).

Для розвитку сучасного господарства певної країни її природно-ресурсний потенціал має важливе, проте не вирішальне значення. На жаль, багаті природні ресурси нашої країни використовуються нераціонально.

2. Мінеральні ресурси, їх використання й охорона

Мінеральні ресурси — сукупність запасів корисних копалин, доступних для видобутку за наявних умов розвитку науки й техніки.

На які групи поділяють корисні копалини за використанням?

Мал. 37.1. Класифікація природних ресурсів за вичерпністю

Доповніть у робочому зошиті схему і наведіть приклади відповідних природних ресурсів.

Мал. 37.2. Природні ресурси: мінеральні ресурси (а), водні ресурси (б), лісові ресурси (в)

У цілому мінеральні ресурси України оцінюють як посередні, помірно сприятливі для розвитку її господарства. Надра країни містять понад 200 видів корисних копалин, відкрито близько 20 тис. їх родовищ. Україна виробляє близько 5% мінеральної сировини світу.

Країна відносно добре забезпечена сировиною для чорної металургії (залізною та марганцевою рудами, коксівним вугіллям, флюсами, вогнетривами), яка частково експортується.

Набагато гірше Україна забезпечена паливно-енергетичними ресурсами. Перспективи суттєвого покращення ситуації є невеликими, зважаючи на досить важкі умови видобутку вугілля в Донбасі, нафти й газу на шельфі морів тощо. Поки що не повною мірою використовуються ресурси сланцевого газу.

На руди кольорових металів Україна бідна.

Наприкінці 1980-х рр. із надр щорічно видобували до 3 млрд т гірничої маси, із якої 60—70% відправлялося до відвалів. Кар’єрами та відвалами зайнято близько 240 тис. га земель. Великі площі займають відходи гірничопереробної промисловості.

Для повернення порушених земель до інших видів природокористування необхідна їх рекультивація (формування культурних ландшафтів — лісових, степових, лучних, землеробських, садових тощо).

3. Земельні ресурси, їх використання й охорона

Земельні ресурси мають найвищі показники з-поміж інших природних ресурсів нашої держави. Понад 70% площі України займають сільськогосподарські угіддя, 55% — орні землі. Це один із найвищих показників у світі (середня розораність — 13%).

Природна родючість ґрунтів висока, оскільки 2/3 площі орних земель становлять різновиди чорноземів. В Україні розташовано до 1/3 площі всіх чорноземів світу. Найкраща якість земель у лісостепу, де до родючості ґрунтів додаються ще й більш сприятливі агрокліматичні ресурси. Однак потенціал земельних ресурсів обмежує надмірна зволоженість ґрунтів у Поліссі, посушливість клімату й засоленість ґрунтів у степу.

Мал. 37.3. Земельні ресурси України оцінюють дуже високо. Проте, на жаль, вирощування рапсу, соняшнику, кукурудзи дуже виснажує ґрунти

Площа орних земель на одного жителя в Україні становить близько 0,65 га (станом на 2016 р.).

Порівняйте забезпеченість та використання земельних ресурсів в Україні й інших країнах світу за допомогою мережі Інтернет.

Основними екологічними наслідками використання агроландшафтів є ерозія, зменшення вмісту гумусу, забруднення, несприятливий водний режим і фізико-хімічні властивості ґрунтів.

Ерозією (водною, вітровою) охоплено близько 12 млн га орних земель (1/3 їх площі).

У середньому за рік зноситься 15 тис. га родючого ґрунту. Площа еродованих земель щорічно зростає на 1,5%. Наприклад, у степу антропогенна ерозія в сотні разів перевищує її темпи в цілинному степу.

4. Водні ресурси та їх використання

Водними ресурсами Україна забезпечена недостатньо. Показники об’єму поверхневого стоку й запасів підземних вод на одного жителя приблизно в десять разів менші за середньосвітовий показник. Створення водосховищ дозволило майже вдвічі збільшити об’єм доступних для використання вод, але повністю проблеми не розв’язало. Водні ресурси розміщені вкрай нерівномірно. Водонадлишковими є деякі західні й північні області; вододефіцитними — степові та центрально- і східно-лісостепові області (2/3 площі України). Гідроенергоресурси (для виробництва електроенергії) досить обмежені й практично вичерпані на рівнинах (каскад ГЕС на Дніпрі).

Порівняйте забезпеченість водними ресурсами України й інших країн світу за допомогою мережі Інтернет.

5. Лісові ресурси і їх використання

Лісових ресурсів в Україні недостатньо. У розрахунку на одного жителя забезпеченість лісовими ресурсами в сім разів менша за середньосвітові показники. Проте в Карпатах і на Поліссі продуктивність лісів є досить високою. Тут переважають цінні хвойні породи (сосна, смерека) та твердолистяні породи (дуб, бук). Ліс є джерелом деревини, лікарських, харчових ресурсів.

Наведіть приклади різних видів лікарських рослин лісів.

Крім того, ліс виконує водоохоронні, захисні, кліматорегулюючі, рекреаційні, санітарно-гігієнічні та інші функції.

Мал. 37.4. Лікарські рослини-першоцвіти: сон широколистяний (а) і чорніючий (б); горицвіт весняний (в). Увага: ці рослини є отруйними!

Мал. 37.5. Надмірне вирубування лісів у Карпатах призводить до катастрофічних паводків і селевих потоків

Площа штучних насаджень на землях, де раніше не було лісу, становить близько 2 млн га. Площа лісів у степу за останні 70 років зросла в 3,5 разу. Важливими завданнями є розвиток інтенсивного (плантаційного) лісового господарства, розширення насаджень на землях, мало придатних для землеробства (схилах, пісках тощо), і збільшення площі лісів рекреаційного призначення. На жаль, ліси в останні роки страждають від хижацького вирубування.

Особливе значення мають лісомеліоративні заходи (формування полезахисних, протиерозійних, водоохоронних, снігозахисних і піскозакріплювальних насаджень). Прикладом піскозакріплювальних насаджень є лісомеліорація Нижньодніпровських (Олешківських) пісків.

6. Рекреаційні ресурси

Природні рекреаційні ресурси (кліматичні, водні, лісові рекреаційні) використовують для відновлення фізичного й духовного здоров’я людей. Природний рекреаційний потенціал України досить значний. Загальна довжина морських пляжів в Україні становить близько 1000 км (на них можуть одночасно відпочивати понад 4 млн людей). Серед ландшафтів рекреаційного призначення зараз найбільшу площу займають рекреаційні ліси. Сприятливі рекреаційні ресурси характерні для Карпатського регіону, району Шацьких озер на Волинському Поліссі, річкових долин Поділля та Придніпров’я. Є великі запаси лікувальних мінеральних вод, поблизу родовищ яких створені санаторії. До рекреаційних ресурсів також належать пам’ятки архітектури та садово-паркового мистецтва, дендрологічні парки та лісопарки, пляжі та гідропарки тощо, створені працею людей, але цей потенціал використовується недостатньо.

Україна бере участь в освоєнні ресурсів Світового океану. Зараз продуктивність морів, у тому числі раніше продуктивного Азовського моря, у межах виключної економічної зони України є невеликою.

Отже, у цілому Україна посередньо забезпечена природними ресурсами для ведення господарства. Найвищі показники мають земельні ресурси, окремі групи мінеральної сировини.

Мал. 37.6. Рекреаційні ресурси Карпат

ЗАПИТАННЯ ТА ЗАВДАННЯ

1. Що таке природні ресурси? На які групи вони поділяються за вичерпністю та відновлюваністю? Наведіть приклади. 2. Охарактеризуйте забезпеченість господарства країни кожною групою природних ресурсів. 3. Оцініть земельні й агрокліматичні ресурси.

4. Дайте оцінку водних і лісових ресурсів. У яких частинах України ці ресурси є найбільшими, а в яких — найменшими?

5. Робота у групах. За підручником та додатковою літературою охарактеризуйте негативний вплив від використання певних природних ресурсів на життєдіяльність населення України за планом: а) природні ресурси; б) негативні наслідки їх використання (забруднення тощо); в) як ці наслідки порушують життєдіяльність населення; г) заходи щодо недопущення цих наслідків або зменшення їхнього шкідливого впливу.

скачать dle 11.0фильмы бесплатно
 
Даний матеріал відноситься до підручника "Географія 8 клас Булава", створено завдяки МІНІСТЕРСТУ ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ (МОН)

Коментарі (0)

Додавання коментаря

  • оновити, якщо не видно коду