Краєзнавчі дослідження природи
- 17-01-2022, 10:11
- 356
8 Клас , Географія 8 клас Топузов, Надтока, Покась
§ 57. Краєзнавчі дослідження природи
- Пригадайте, які дослідження своєї місцевості ви вже проводили.
- Про які особливості природи свою краю ви хотіли б дізнатися детальніше?
КРАЄЗНАВЧИЙ РУХ ЯК СПОСІБ ДОСЛІДЖЕННЯ ПРИРОДИ. Кожен з вас може стати учасником краєзнавчого руху, метою якого є детальне вивчення природи своєї місцевості. Будь-яке дослідження — спостереження за погодою, вивчення стану водного об’єкта, прокладання екологічної стежки тощо — важливе для пізнання, раціонального використання та охорони природи рідного краю.
Краєзнавчі дослідження природи здійснюються під керівництвом учителя. Майданчиком для їх проведення можуть бути географічний або краєзнавчий гуртки, результати діяльності яких доцільно оформлювати як наукові роботи для участі у конкурсах Малої академії наук (МАН). Якщо географічні дослідження рідного краю в загальноосвітньому навчальному закладі проводяться системно, тоді варто налагоджувати зв'язки з місцевими краєзнавчими музеями та відділеннями Українського географічного товариства (УГТ). В Україні вже створено шкільні відділення УГТ, які активно долучаються до системи краєзнавчої роботи.
Мал. 192. Ялинковий (а) і бузковий (б) гаї в регіональному ландшафтному парку «Диканський», що в Полтавській області
Дослідження природи — складна й водночас дуже цікава справа. Здобуті знання на уроках географії допоможуть вам стати вправними дослідниками-краєзнавцями.
Проведіть ДОСЛІДЖЕННЯ
Ознайомлення з об’єктами природи своєї місцевості
Для виконання цього дослідження вам знадобляться: географічні та топографічні карти, схеми маршруту, блокнот, олівець, бінокль, компас, фотоапарат тощо.
1. Повторіть правила поведінки на природі, одягніть зручні одяг і взуття, візьміть бутерброди й термос із чаєм, обов'язково подбайте про наявність аптечки.
2. Об'єднавшись у групи по п'ять-сім осіб, оберіть об’єкти і маршрут дослідження, які запропонує вам учитель.
3. Виконайте два-три завдання із запропонованих:
а) Скориставшись джерелами географічної інформації, вивчіть геологічну будову вашої місцевості. На контурній карті вашої області покажіть геологічну історію формування території.
б) Доповніть шкільну колекцію зразками мінералів та гірських порід вашої місцевості.
в) Опишіть кліматичні особливості пір року. Які погодні явища характерні для вашої місцевості? Які чинники впливають на мікроклімат?
г) Які водні об’єкти є у вашій місцевості? Дослідіть походження їхніх назв, здійсніть географічний опис. Зокрема, яку мають ширину, площу, глибину, характер живлення, біоресурси, екологічний стан тощо. Якщо це річка, зазначте напрямок її течії, особливості берегів, визначте приблизну площу поперечного перерізу (площа перерізу = ширина річки · глибину).
д) Відвідайте гідрологічну установу (гідрологічну станцію (мал. 193) або гідрологічний пост). Занотуйте показники, які вам вдалося виявити під час навчальної екскурсії: рівень, температура, прозорість, каламутність, якість води; швидкість течії; товща льоду тощо.
Мал. 193. Комплексна гідрологічна станція в с. Крива Хустського району Закарпатської області
е) З'ясуйте, які типи ґрунтів поширені у вашій місцевості, й замалюйте в зошит ґрунтовий розріз (мал. 194). Оцініть вплив антропогенного чинника на стан земельних ресурсів.
Мал. 194. Дослідження ґрунту юними географами-краєзнавцями
є) Які рослини найбільш поширені у вашій місцевості? Результати запишіть у зошиті, зазначивши назви дикорослих та культурних рослин: кущів, дерев, трав.
ж) Які тварини водяться у вашій місцевості? Перелічіть назви ссавців, птахів, плазунів, земноводних, риб, комах.
з) З'ясуйте, які природно-заповідні території є у вашій місцевості.
4. Про результати дослідницької екскурсії підготуйте доповідь, яку представте на узагальнюючому уроці в класі, або — на засіданні географічного чи природничого гуртків, шкільній науковій конференції під час проведення тижня географії, по шкільному радіо, газеті, на сайті вашого навчального закладу. Зібрані матеріали передайте до шкільного музею, краєзнавчого куточка, географічного кабінету.
Коментарі (0)